Hoofdmenu

Przewalskipaard

Gestart door Robert Heemskerk, november 29, 2011, 13:32:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

hi zoogdierenforum,

Ik vroeg me af of je van een foto kunt bepalen of je te maken hebt met een Przewalskipaard?

Zijn deze paarden niet heel erg verwant aan Konikpaarden?

Verschillen ze uiterlijk sterk van elkaar?

Zijn er nog wel Przewalskipaarden? (alleen in gevangenschap misschien?)

groeten Robert

Theo Linders

Przewalskipaarden zijn zelfs erg makkelijk te herkennen. De typische tekening en de opstaande manen zijn de beste kenmerken, voor foto's zie bijv: http://www.zootierliste.de/?klasse=1&ordnung=115&familie=11501&art=1150109.

Konikpaarden zijn gedomesticeerde paarden en stammen dus af van de uitgestorven tarpan (Equus caballus), Przewalskipaard is een Aziatische soort (Equus przewalskii). Dus ze zitten wel in hetzelfde genus, maar alle paardachtigen die nu nog leven zitten in dat genus, dus ook zebra's, ezels en halfezels.

Przewalskipaarden waren uitgestorven in het wild, maar vooral met dank aan de dierentuin van Praag is er begin vorige eeuw een kweekprogramma opgezet en inmiddels zijn er weer przewalskipaarden uitgezet in Mongoliƫ, maar ook in natuurgebieden in Europa. In dierentuinen en wildparken is het ook een algemeen dier. Er zijn 2 lijnen bij deze paarden de A-lijn, waarvan er nu +- 150 dieren zijn, zijn paarden die nooit ingekruisd zijn met Equus caballus, het gedomesticeerde paard. In de veel grotere B-lijn zijn ooit 2 gedomesticeerde paarden ingekruist. Maar qua uiterlijk is dit verschil onzichtbaar.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Robert Heemskerk

Bedankt Theo,

Voor je uitgebreide en snelle reactie  :duim:

En het paard van Sinterklaas  ;D ?

Theo Linders

Citaat van: Robert Heemskerk op november 29, 2011, 14:55:20 PM

En het paard van Sinterklaas  ;D ?

Het paard van sinterklaas is een schimmel, ik denk dat je daarvoor bij het paddenstoelenforum moet zijn.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

grunsven

#4
Zowel Przewalski als Tarpan zijn Equus ferus.
Het paard van Sinterklaas is Equus (ferus) caballus.

Dat kan omdat er een uitzondering gemaakt is voor gedomesticeerde soorten, deze kunnen een andere naam hebben dan hun wilde voorouder ook al zijn ze zeer nauw verwant zoals Tarpan en Konik of wolf en wolfhond.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Theo Linders

Citaat van: grunsven op november 29, 2011, 16:15:24 PM
Zowel Prezwalski als Tarpan zijn Equus ferus.
Het paard van Sinterklaas is Equus (ferus) caballus.


Przewalski wordt ondertussen vaak als eigen soort gezien. Zie bijv. het nieuwe boek Ungulate Taxonomy van Groves & Grubb en het Handbook of the Mammals of the World II.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

grunsven

Inderdaad soms is het soms E. ferus przewalskii en soms E. przewalskii. Dat is voornamelijk een kwestie van smaak en momenteel zijn de splitters in de meerderheid.
Het ging me eigenlijk met name om E. ferus vs. E. caballus. Tarpan is dan E. ferus en niet E. caballus, die laatste naam is voor gedomesticeerde dieren.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Theo Linders

Citaat van: grunsven op december 01, 2011, 09:24:40 AM

Het ging me eigenlijk met name om E. ferus vs. E. caballus. Tarpan is dan E. ferus en niet E. caballus, die laatste naam is voor gedomesticeerde dieren.

Aah, ik zie mijn fout idd.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de