'grijs wiergewei'? aan boom

Gestart door Kiewiet, november 28, 2011, 16:40:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kiewiet

Prachtig structuurrijk boomkorstmos op vele bomen op het kerkhof Nes Ameland.
In de online korstmossenatlas kon ik niks in deze richting vinden.
Imand een hint?
Met vr groet, Theo.

kroonp

Groet

Peter Kroon

Kiewiet

#2
Dak voor de hint, Peter!

Melig takmos blijft over, de onderste bladen herken ik daar wel in.

Doch deze gaat wel wel heel dicht naar gleuftakmos en die ernaast waaiertakmos.
Gleuftakmos is lang uitgestorven doch, sinds vandaag wellicht herontdekt. :angel:

Zeg 't maar.  :blink:
Met vr groet, Theo.

kroonp

Plat en met fijne, spitse takjes is inderdaad Melig takmos (Ramalina farinacea). Op de onderste foto staat ook Trompettakmos (R. fastigiata). Let inderdaad goed op de zeldzaamheid van soorten. Het is niet erg waarschijnlijk dat je zomaar een uitgestorven of zeer zeldzame soort vind.
Groet

Peter Kroon

Kiewiet

Met vr groet, Theo.

alegro

#5
Citaat van: kroonp op november 28, 2011, 20:27:01 PM
Let inderdaad goed op de zeldzaamheid van soorten. Het is niet erg waarschijnlijk dat je zomaar een uitgestorven of zeer zeldzame soort vind.

Anderzijds vind je soms de zeldzaamste soorten op de triviaalste plekken, op boompjes in nieuwbouwwijken enzo. Je moet er dus wel rekening mee houden dat je zomaar tegen iets speciaals kunt aanlopen. Maar het is zeker verstandig om bij het determineren altijd in eerste instantie uit te gaan van de gewone, algemene soorten. Pas als je die soorten goed kan herkennen ben je in staat om de afwijkende dingen ertussenuit te pikken.
Grüezi mitenand,
Arjan

Kiewiet

Mee eens, Arjen,

van mijn kant is het vooral nog de onervarenheid.
Doch wat een massa soorten die korstmossen, het is een lust overal rond te kijken op muurtjes, stenen bomen, struiken en gewoon op de grond.

Als je vaker kijkt naar mossen, zie je ook veel meer om je heen.
Er gaat een wereld voor je open! :blink:
Met vr groet, Theo.