1000 soorten in 2012 in je eigen gemeente (20 deelnemers)

Gestart door Botervlieg, november 28, 2011, 13:39:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkjanvdkolk

Allemaal goede ideeën maar ik heb toch wat te zeuren ;) . Heeft het namelijk zin om per gemeente een coördinator te hebben? Voor de meeste gemeenten zullen er niet meer dan 0-3 mensen meedoen en dan heeft een coördinator weinig zin lijkt mij.

Het plan om alle gemeentes in kaart te brengen met het aantal waargenomen soorten in die gemeente in een bepaald jaar lijkt me in ieder geval ook een goede eerste stap.
Ook lijkt het me een goed idee om laagdrempelige excursies te organiseren vanuit waarneming.nl die gericht zijn op één of juist meerdere soortgroepen. De excursies die nu worden georganiseerd zijn meestal gericht op één soortgroep, maar mischien is het juist leuk om tijdens een excursie kennis te maken met vele soortgroepen.

Wat bijvoorbeeld ook tof is om te doen (lijkt mij dan) is om een dagexcursie te organiseren naar een gemeente waar vrijwel nooit word waargenomen en daar een dag goed de boel omkeren. Dat moet een hoop leuke waarnemingen en nieuwe stippen op de soortkaarten opleveren.

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

GijsB

Misschien geen coördinator per gemeente maar per provincie/regio

Gijs

MC

Citaat van: henkjanvdkolk op december 05, 2012, 00:08:33 AM
Allemaal goede ideeën maar ik heb toch wat te zeuren ;) . Heeft het namelijk zin om per gemeente een coördinator te hebben? Voor de meeste gemeenten zullen er niet meer dan 0-3 mensen meedoen en dan heeft een coördinator weinig zin lijkt mij.

Het plan om alle gemeentes in kaart te brengen met het aantal waargenomen soorten in die gemeente in een bepaald jaar lijkt me in ieder geval ook een goede eerste stap.
Ook lijkt het me een goed idee om laagdrempelige excursies te organiseren vanuit waarneming.nl die gericht zijn op één of juist meerdere soortgroepen. De excursies die nu worden georganiseerd zijn meestal gericht op één soortgroep, maar mischien is het juist leuk om tijdens een excursie kennis te maken met vele soortgroepen.

Wat bijvoorbeeld ook tof is om te doen (lijkt mij dan) is om een dagexcursie te organiseren naar een gemeente waar vrijwel nooit word waargenomen en daar een dag goed de boel omkeren. Dat moet een hoop leuke waarnemingen en nieuwe stippen op de soortkaarten opleveren.
-elke gemeente een coördinator is wellicht idd niet nodig. Maar zoals gezegd: het kan zo groot worden als je zelf wilt. Als er excursies en projecten samen met IVN of weet ik wat al niet komen kan er veel te coordineren zijn. Hoe die persoon heet maakt mij iig niet uit
-alle gemeentes lijkt mij wat ambitieus. Waar enthousiaste mensen voor zijn lijkt mij het belangrijkst. Voor andere gemeentes zouden extra waarnemers betrkken moeten worden.
-excursies vanuit waarneming.nl (al dan niet specifiek op een soortgroep gericht) ben ik groot voorstander van
-excursies naar witte plekken zeker ook!
Citaat van: RamonVerstraaten op december 04, 2012, 16:19:54 PMmisschien is het een goed idee om verwijzingen naar dit topic (of dat van 2013) in de handtekening te zetten? Zeker de beginners plaatsen in bijna ieder board wel berichten, lijkt me goed voor de naamsbekendheid.
Als het niet al te competitief wordt doe ik volgend jaar graag weer mee (mijn gemeente is dan 2x zo groot  ;D ).
Vind ik een heel goed idee...

Ik zou zelf juist op lokaal niveau proberen samen te werken: KNNV, IVN en de educatie-afdelingen van SBB en NM zijn ook juist vrij lokaal georganiseerd. Overigens hoeft er natuurlijk niet maar één hoofd-coordinator te zijn, dat kan best een groepje mensen zodat iedereen die taken uit kan zoeken waar hij/zij het enthousiast voor is.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Michiel en Milka

En hierbij gewoon de tussenstand per eind november (status afgelopen zondag). Bij mij staat het behoorlijk stil en ik zie dat ook wel bij anderen terug. Ik zal in het weekend de bovenstaande berichten eens rustig doorlezen en mijn gedachten erover laten gaan.
Groet, Michiel

jck

Dag allemaal,

Ik had me niet opgegeven om mee te doen - 2012 is mijn eerste volle jaar hier en ik had geen idee wat ik kon verwachten. Gemeente Apeldoorn is vrij groot maar ik kijk bijna uitsluitend in 1 atlasblok (33-24) aan de zuidoostkant van de stad en met name in het gebied Het Woudhuis. Nou, de teller staat nu op 596 voor dit blok voor 2012  (600 als je de noordgrens een klein 100m oprekt :angel:). Veel meer wordt het niet maar ik heb nog altijd foto's die de experts misschien op naam kunnen brengen. Volgend jaar ga ik gewoon vrolijk door - er is nog veel meer hier te ontdekken. :blink:

James

henkjanvdkolk

Nog maar 3 weken 2012 ;).
Ik denk al met al dat Matthijs een prima samenvatting heeft gegeven wat de plannen zijn.

Mischien nog een goede projecttitel en dan maar een nieuw topic openen?
Iets in de trend van:
"Waarnemen in je eigen gemeente in 2013"

Of uiteraard iets originelers..
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Vincent Sanders

Morgen laatste kans voor nieuwe soorten op de lijst van 2012!
Gr,
Vincent Sanders

Margreet Kwh

Voor liefhebbers van "klein spul", er is een prachtige fotodeterminatiesleutel gemaakt voor de springstaartjes, door Jan van Duinen.
Zie dit topic: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=214646.0
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Michiel en Milka

De ontknoping 2012. Hier op de goede plek en zonder analyse achtige opmerkingen.
Groet, Michiel

arnoldwijker

Hallo Michiel,

Hartelijk dank voor het bijhouden van de scores en de sheet!  :duim: