1000 soorten in 2012 in je eigen gemeente (20 deelnemers)

Gestart door Botervlieg, november 28, 2011, 13:39:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michiel en Milka

Niels-Jan heeft zijn doelstelling van 1000 gehaald! Gefeliciteerd. Verder was augustus voor velen een 'magere maand'. Het lijkt er wel op dat in september drie deelnemers hun doelstelling gaan halen.
Net als Vincent staan de meesten hoog in de toplijst soorten per gemeente. Maar ook daarbuiten gebeurt er heel wat. Als je naar de toplijst soorten 2012 voor heel Nederland kijkt, staan zes 'van ons' in de top twintig. Waaronder Henk-Jan en Arnold op plaats een en twee.
PS Twee minuten later is Jillis Roos met 1210 soorten naar de 21e plek gezakt.
Groet, Michiel

Violet (en Remco)

Nou, wij hebben ook eindelijk de 500 soorten behaald.


Zelfs met de IVN Vlinderwerkgroep hebben we dit jaar al 373 soorten in Soest, terwijl dat er in 2011 208 soorten over het hele jaar waren. Als we dat mee zouden rekenen met onze waarnemingen komen we ver boven de 500 soorten uit, maar ja, we houden e.e.a. gescheiden.


Maar we kunnen niet zeggen dat we extra ons best hebben gedaan om 'soorten te scoren', we zijn gewoon enorm druk met onze uit-de-hand-gelopen hobby  ;D


Michiel, enorm bedankt voor al je overzichten trouwens! We laten eigenlijk nooit iets van ons horen, maar het is toch zeker een  :duim:  met bloemetje waard!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Michiel en Milka

Bedankt voor de bloemen.  :) En jullie gefeliciteerd met het behalen van de 500. Ook Henri heeft deze doelstelling gehaald. Hierbij het overzicht tot en met september. Misschien al met een verdwaalde oktober waarneming erin, maar dat zal niet heel veel uitmaken.
Groet, Michiel

Henri van Dodeweerd

Inderdaad gelukkig de 500 gehaald.

Vanwege een drukke studie naast een fulltimebaan niet heel veel tijd meer om naar buiten te gaan. Dus het zal nu wel langzamer gaan. Maar het doel is gehaald. Wie weet de 600 nog ?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Jan vH

Ik ga waarschijnlijk wel het doel halen, misschien vanmiddag al. Ik moet nog 19 soorten, dus dat is niet zo moeilijk. Vincent de Boer zal de 1000 ook wel halen, maar voor de rest zal het erg lastig worden.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Vincent de Boer

Durf er zelf niet vanuit te gaan dat ik de 1000 nog ga halen. Ben wel een zo'n beetje door m'n soorten heen lijkt het. Zal iig m' n best doen, helaas telt dit weekend Ameland niet mee...
Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

arnoldwijker


Michiel en Milka

Een paar dagen later dan normaal hierbij de stand per (ongeveer) eind  oktober. Jan vH heeft zijn doel van 1000 gehaald en ook Vincent de B. is er. Die staat nu op precies 1000. Beiden gefeliciteerd.  :duim: Cees W. heeft er na twee rustige maanden ook weer 56 bij!
Ik zelf ga de 500 niet halen. Ik lig nu 100 achter op 'schema'. Maar een Pestvogel zou toch wel leuk staan in het lijstje.

Groet, Michiel

Jan vH

Citaat van: Michiel en Milka op november 08, 2012, 20:02:37 PM
Een paar dagen later dan normaal hierbij de stand per (ongeveer) eind  oktober. Jan vH heeft zijn doel van 1000 gehaald en ook Vincent de B. is er. Die staat nu op precies 1000. Beiden gefeliciteerd.  :duim:

Bedankt.  :blink:

Vincent ook gefeliciteerd!  :duim: Leuk dat je ook de 1000 gehaald hebt!

(Ondanks dat ik al over de 1000 heen ben zou ik het ook wel erg leuk vinden als er nog een Pestvogel op mijn lijstje bijkomt.)
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Jan vH op november 08, 2012, 20:44:32 PM
Citaat van: Michiel en Milka op november 08, 2012, 20:02:37 PM
Een paar dagen later dan normaal hierbij de stand per (ongeveer) eind  oktober. Jan vH heeft zijn doel van 1000 gehaald en ook Vincent de B. is er. Die staat nu op precies 1000. Beiden gefeliciteerd.  :duim:

Bedankt.  :blink:

Vincent ook gefeliciteerd!  :duim: Leuk dat je ook de 1000 gehaald hebt!

(Ondanks dat ik al over de 1000 heen ben zou ik het ook wel erg leuk vinden als er nog een Pestvogel op mijn lijstje bijkomt.)

Gefeliciteerd!

Pestvogel wil ik ook nog wel! Liefst op de tuinlijst!! ;D
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Vincent de Boer

Dank! Was erg leuk om te doen.
Afgelopen weken eindelijk wat nieuws geleerd mbt mineerders en gallen. Merkte toch dat de bekende soortgroepen weer veel aandacht kregen. Ruim 65% planten en vogels, nog zonder Pestvogel ;) .
Volgend jaar weer rustig aan, hoewel de Sovonatlas ook weer erg leuk dreigt te worden...
Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

Yeronimo

Citaat van: Henri van Dodeweerd op november 08, 2012, 20:45:48 PM
Citaat van: Jan vH op november 08, 2012, 20:44:32 PM
Citaat van: Michiel en Milka op november 08, 2012, 20:02:37 PM
Een paar dagen later dan normaal hierbij de stand per (ongeveer) eind  oktober. Jan vH heeft zijn doel van 1000 gehaald en ook Vincent de B. is er. Die staat nu op precies 1000. Beiden gefeliciteerd.  :duim:

Bedankt.  :blink:

Vincent ook gefeliciteerd!  :duim: Leuk dat je ook de 1000 gehaald hebt!

(Ondanks dat ik al over de 1000 heen ben zou ik het ook wel erg leuk vinden als er nog een Pestvogel op mijn lijstje bijkomt.)

Gefeliciteerd!

Pestvogel wil ik ook nog wel! Liefst op de tuinlijst!! ;D

Ik heb vanmiddag vier appels door midden gesneden en van buiten een aantal takken verzameld. Heb deze halve appels erop getimmerd en deze takken vervolgens in de boom vastgezet. Pestvogels houden erg van appels en wellicht kan dat ze meer lokken. Is best een tip om dat ook te doen om meer kans te krijgen op Pestvogels als je dat nog niet gedaan hebt :)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Michiel en Milka

Mijn pestvogels zijn binnen. 10 tegelijk in een boompje. Ze vinden was niet zo heel moeilijk. Gewoon stoppen bij een groepje mensen met verrekijkers om de nek en grote fototoestellen.  ;D
Groet, Michiel

Vincent Sanders

Momenteel op 606 soorten voor de gemeente, favo gebied op 656. Vandaag een overvliegende Goudplevier kunnen toevoegen en van de week een Grote pieper. Helaas nog geen Pestvogel, al zat er net buiten de grenzen vandaag een. Die ik overigens niet heb gezien.
Gr,
Vincent Sanders

MC

Leuk idee! Zie dit topic nu pas, zo helemaal onderin het forum. Misschien dat ik volgend jaar ook meedoe, als is Wageningen wel een kleine gemeente qua oppervlak dus die beperking zal lastig zijn voor mij.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Michiel en Milka

Citaat van: MC op november 14, 2012, 16:44:38 PM
Leuk idee! Zie dit topic nu pas, zo helemaal onderin het forum. Misschien dat ik volgend jaar ook meedoe, als is Wageningen wel een kleine gemeente qua oppervlak dus die beperking zal lastig zijn voor mij.
Met 1284 soorten waargenomen in Wageningen moet je je niet te bescheiden opstellen.  :) Of een keer met Dick Belgers gaan praten. Die neemt alleen waar in een gebied van 400*400 meter. (2517 soorten)
En Wageningen is afwisselend genoeg lijkt me. Met bos, rivier, akkers en weiden heb je toch niet te klagen.
Maar er zijn plannen om volgend jaar voor een iets andere insteek te kiezen en met een groep te proberen 'de meest soortenrijke gemeente van Nederland' te worden. Maar dan heb je per gemeente wel een 'trekker' nodig. Niettemin alvast welkom.
Groet, Michiel

Bart van Hoogstraten

Citaat van: MC op november 14, 2012, 16:44:38 PM
Leuk idee! Zie dit topic nu pas, zo helemaal onderin het forum. Misschien dat ik volgend jaar ook meedoe, als is Wageningen wel een kleine gemeente qua oppervlak dus die beperking zal lastig zijn voor mij.

Als je een plantjeszoeker bent -> de flora van de Bovenste Polder is in 2011 geïnventariseerd en staat op 443 Plantensoorten (pag. 14 van deze .pdf).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Wouter van der Ham

Citaat van: MC op november 14, 2012, 16:44:38 PM
Leuk idee! Zie dit topic nu pas, zo helemaal onderin het forum. Misschien dat ik volgend jaar ook meedoe, als is Wageningen wel een kleine gemeente qua oppervlak dus die beperking zal lastig zijn voor mij.
Ha Mathijs! Valt best mee hoe klein Wageningen is hoor, er zijn veel gemeentes net zo groot.
En nog gefeliciteerd met je #1 plek op Waarneming.nl!
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

MC

Ik bedoel ook niet dat de soorten er niet zitten. Het is voor mijzelf lastig om me te beperken... Als ik in een maand al twee x in de bovenpolder ben geweest wil ik wel wat anders. Ik houd van afwisseling, ben niet zo honkvast. En verkijk je niet: Dick Belgers ziet ook veel in gemeente Rhenen/provincie Utrecht. Voor mijn gevoel horen Renkums beekdal, Bennekomse Bos en Grebbeberg ook bij Wageningen als ik in buurt beestjes/plantjes zoek :p
Ik zie wel wat de opzet wordt. Ik denk dat we in Wageningen weinig trekkers nodig hebben met Dick, Henk-Jan, Wouter, Mark, Anne, Kees, Rutger en mezelf. Maar misschien dat sommige even gepusht kunnen worden om hun mossen en korstmossen in te voeren, ik zag dat daar nog heel weinig van ingevoerd is in 2012. Een beetje competitie als het voor de leuk is houd ik wel van :)


Leuk rapport trouwens. Zo zonde dat de KNNV zijn rapporten niet online zet.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

HPM

Herman van der Meer

Melchior van Tweel

Wat wil je met zoveel biologen...
Groet, Melchior (ex-Wageninger)
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Vincent Sanders

Gr,
Vincent Sanders

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Vincent Sanders

Gr,
Vincent Sanders

Margreet Kwh

Kom kom, niet zo somber, jongelui! (sprak het oudje ;))
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

MC

Wat moet er gebeuren? Een aantal berichten in juni teruglezend kom ik hierop:
Doelen: individueel breder naar de natuur kijken, meer soortgroepen leren onderzoeken. Waarneming.nl bekender maken bij lokale natuurgroepen dmv excursies/evenement. En wat mij betreft het interne community-gevoel versterken van waarneming.nl door waarnemingnl-activiteiten te organiseren.
Promotie, tekstberichtje opstellen, coordinatoren zoeken. Het zou er in 2013 dan ongeveer zo uitzien: deelnemers kunnen zich los of met een team per gemeente inschrijven in een op te starten topic. De waarnemer of team bepaald zelf een doel voor zijn/haar gemeente. De losse waarnemer of coördinator laat in principe om de twee maanden een tussenstand zien in het 2013 topic. Klopt dit een beetje met jullie ideeën?

Door iedereen in dit topic:
PR intern op subfora waarneming.nl
Actieve waarnemers hierbij betrekken, ze hierop attenderen
gemeente-coordinatoren zoeken

Taken hoofdcoordinator
-stukje schrijven voor op hoofdsite waarneming.nl
-gemeente-coördinatoren aansporen gedurende het seizoen
-helpen bij organiseren excursies/1000-soortendagen/enz

Taken gemeente-coördinator
algemene coordinatie,
regelmatig tussenstand aan deelnemers en hier melden,
waarnemers in gemeente actieveren,
evt excursies met bepaald thema organiseren
evt. excursies met externe expert organiseren
evt. 1000-soortendag organiseren
je kun het zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Vincent Sanders

Mijn gemeente gaat ook binnen een aantal jaar samen met 3 gemeentes. Dat wordt makkelijk scoren! :P
Gr,
Vincent Sanders

Jan vH

Citaat van: MC op december 04, 2012, 14:55:22 PM
Wat moet er gebeuren? Een aantal berichten in juni teruglezend kom ik hierop:
Doelen: individueel breder naar de natuur kijken, meer soortgroepen leren onderzoeken. Waarneming.nl bekender maken bij lokale natuurgroepen dmv excursies/evenement. En wat mij betreft het interne community-gevoel versterken van waarneming.nl door waarnemingnl-activiteiten te organiseren.
Promotie, tekstberichtje opstellen, coordinatoren zoeken. Het zou er in 2013 dan ongeveer zo uitzien: deelnemers kunnen zich los of met een team per gemeente inschrijven in een op te starten topic. De waarnemer of team bepaald zelf een doel voor zijn/haar gemeente. De losse waarnemer of coördinator laat in principe om de twee maanden een tussenstand zien in het 2013 topic. Klopt dit een beetje met jullie ideeën?

[...]

Ik dacht zelf bijna het zelfde.  :duim:

Het lijkt me handig als Hisko een speciale pagina maakt waar automatisch het aantal soorten per gemeente in 2013 komt te staan, met een uitleg erbij. Dat moet mogelijk zijn, lijkt me.

Verder moet je dus voor het begin van 2013 zoveel mogelijk gemeente-coördinatoren hebben, het liefst al eerder, zodat ze direct kunnen beginnen.

Het lijkt me ook mooi als er (ook op landelijk niveau) samengewerkt wordt met bijvoorbeeld IVN, KNNV, PGO's of eventueel Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer of Vogelbescherming. Dat levert extra publiciteit op, en die organisaties hebben natuurlijk ook veel kennis.

Ik wil in ieder geval wel voor de gemeente Barneveld coördineren. Hoofdcoördinator gaat me te veel tijd kosten, ik heb volgend jaar m'n examens.
Jan van Harten
Validator Plantengallen