1000 soorten in 2012 in je eigen gemeente (20 deelnemers)

Gestart door Botervlieg, november 28, 2011, 13:39:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Citaat van: Arnold Wijker op maart 04, 2012, 14:08:45 PM
Nog even voor het begrip: gemeente Bergen NH bestaat uit de plaatsen Egmond, Bergen, Schoorl tot en met Camperduin.
Heiloo, Alkmaar, Castricum vallen er niet onder. Staat dat wel in het gebied van Wnnl, dan staan de grenzen verkeerd.

Het staat wel goed. Ik had verkeerd gekeken, mijn excuus. Heiloo, Alkmaar en Castricum staan wel in het lijstje maar niet in de gemeente grenzen.
Maargoed, met Duffelt hebben we het ook zo afgesproken.

Ik zou het leuk vinden als je toch mee wilt doen voor de plaats waarin je woont, ga de uitdaging aan, kijk hoeveel je er kunt vinden.
Het doel is om beter rond te kijken in je eigen woonplaats (wat dus meestal ook je gemeente is). Je zult verbaast zijn hoeveel meer daar is dan je dacht.

Groetjes, Marleen

arnoldwijker

Alle begrip voor het trekken van grenzen. Maar maak geen verschil voor de ene of andere deelnemer. Zoals al eerder geschreven: Barneveld staat in de lijst met deelnemende gemeenten, opp. 176.8101 km2 , Bergen NH is 101.1625 km2 en dat is dan weer te groot?
Allemaal veel waarnemersplezier, lukt mij ook wel hoor. Maar met deze discriminatie is bij mij de lol er af om deel te nemen.

Botervlieg

Citaat van: Arnold Wijker op maart 04, 2012, 14:42:47 PM
Alle begrip voor het trekken van grenzen. Maar maak geen verschil voor de ene of andere deelnemer. Zoals al eerder geschreven: Barneveld staat in de lijst met deelnemende gemeenten, opp. 176.8101 km2 , Bergen NH is 101.1625 km2 en dat is dan weer te groot?
Allemaal veel waarnemersplezier, lukt mij ook wel hoor. Maar met deze discriminatie is bij mij de lol er af om deel te nemen.

Oke.

nielsyese

Ik vind het ook wel een beetje raar, want mijn gemeente omvat ook een heleboel kleinere plaatsen. Dat de ene gemeente groter is dan de andere, was van te voren ook al wel te bedenken. Het topic heet tenslotte ook " in je eigen gemeente" en niet "in je eigen woonplaats". Laten we dan ook consequent blijven en als gebied de gemeente nemen, hoe groot of klein die ook is.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Botervlieg

Citaat van: nielsyese op maart 04, 2012, 17:00:09 PM
Ik vind het ook wel een beetje raar, want mijn gemeente omvat ook een heleboel kleinere plaatsen. Dat de ene gemeente groter is dan de andere, was van te voren ook al wel te bedenken. Het topic heet tenslotte ook " in je eigen gemeente" en niet "in je eigen woonplaats". Laten we dan ook consequent blijven en als gebied de gemeente nemen, hoe groot of klein die ook is.

Ik dacht dat dat 1 plaats was.

Nogmaals het gaat niet om de grootte van de gemeente, maar ... laat maar.

Ik stop ermee. Ik kan het 5 - 10 - 80 keer uitleggen, maar als de discussie elke keer opnieuw begint en er niet geluisterd wordt...

Succes nog allemaal.

Limosa

Citaat van: M. Baltus op maart 04, 2012, 14:45:29 PM
Citaat van: Arnold Wijker op maart 04, 2012, 14:42:47 PM
Alle begrip voor het trekken van grenzen. Maar maak geen verschil voor de ene of andere deelnemer. Zoals al eerder geschreven: Barneveld staat in de lijst met deelnemende gemeenten, opp. 176.8101 km2 , Bergen NH is 101.1625 km2 en dat is dan weer te groot?
Allemaal veel waarnemersplezier, lukt mij ook wel hoor. Maar met deze discriminatie is bij mij de lol er af om deel te nemen.

Oke.

Hohoho, dit gaat mij allemaal veel te snel! Arnold geeft aan dat hij graag mee wil doen, hartstikke leuk, en vervolgens wordt hem gemeld dat zijn gemeente te groot is of dat er te veel plaatsen in zouden liggen en dat hij daarom niet mee mag doen. Daarnaast is al de vergelijking getrokken dat de meeste gemeenten die meedoen zelfs groter zijn dan Bergen. Er zijn vooraf geen criteria opgesteld qua omvang van gemeenten of anderzinds. Oftewel het is alles behalve chiq en fair om dat vervolgens bij een deelnemer te doen en nog onterecht ook.

Ik vind het een leuk idee dat je dit "spel" hebt geinitieerd, maar wees ook manmoedig om te zeggen dat de criteria die vooraf gesteld zijn leidend zijn en dat Arnold van harte welkom is. Jan en Wouter hebben al aangegeven dat zij het ook vreemd vinden dat Arnold niet mee mag doen en mochten er deelnemers zijn die zich tegen de deelname van Arnold zijn, dan roep ik hen op zich te melden. Dit riekt inderdaad naar discriminatie! 

Nogmaals, het is in de eerste plaats opgezet om jezelf uit te dagen meer soorten te benoemen. En dat binnen een gemeente (het topic heet niet voor niets zo!). Ik zou graag wat uitleg van je horen waarom je Arnold uitsluit binnen de gestelde kaders.....
Groeten,

Joachim

Michiel en Milka

Jammer dat we niet bij elkaar aan tafel zitten. Dan hadden we dit binnen vijf minuten opgelost. Zal ik (als vermoedelijk een van de oudere deelnemers) dan maar een knoop doorhakken?
Gezien de gebieden van de andere deelnemers, lijkt het me correct dat Arnold meedoet voor Bergen NH (gemeente) en Stan voor Amsterdam (gemeente).

Groet, Michiel


Vincent de Boer

En morgen weer allemaal lekker naar buiten en nieuwe kennis opdoen. Overigens ideaal weer om in de avonduren amfibieen te zoeken. Vanavond voor het eerst in 10 jaar weer eens met m'n vader migrerende amfibieen op rivierdijken gezocht, bovenal vanwege dit spel. Leverde een mooie Poelkikker op. Naast bruine kikker, gewone pad en kleine watersalamander.
Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

arnoldwijker

Citaat van: Michiel en Milka op maart 04, 2012, 21:37:09 PM
Gezien de gebieden van de andere deelnemers, lijkt het me correct dat Arnold meedoet voor Bergen NH (gemeente) en Stan voor Amsterdam (gemeente).
Zo leek het mij ook... Maar ergens snappen wij Marleen niet en wil ze het niet meer uitleggen.

Misschien voor 2013 als er nog animo is:
- 1000 soorten in 2013 in je eigen woonplaats
- 1000 soorten in 2013 in je eigen gemeente
- 1000 soorten in 2013 in je favoriete gebied

Vincent Sanders

Van het weekend ook een paar nieuwe, 7 stippelig lhb en 2 stippelig., winterakoniet en 2 paddenstoelen
Ik vind ook dat Arnold gewoon mee kan doen
Gr,
Vincent Sanders

Henri van Dodeweerd

Arnold,

Wat mij betreft welkom.
Als jij niet mee mag doen, stop ik er ook mee, omdat mijn woonplaats, Kampen, ook wel uit 5 of 6 dorpen bestaat. Dan heb ik ook geen recht meer.

Ik zie dit ook niet als een wedstrijd, maar meer om mijn kennis van verschillende soortgroepen te vergroten. En zodat er een duidelijker beeld kan komen van de diversiteit in de gemeente. En dan is het toch geweldig als er weer een gemeente meedoet?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

arnoldwijker

Citaat van: M. Baltus op november 28, 2011, 13:39:37 PM
Let op! (aanpassing 4-3-2012) Bij het starten van dit topic is er vanuit gegaan dat je woonplaats ook je gemeente is. In sommige gevallen vallen meerdere woonplaatsen onder één gemeente. In dergelijke situaties gaat het om je woonplaats. Dit omdat het doel is om zoveel mogelijk rond te kijken in je eigen woonomgeving.

Haarlem - (NH)
- M. Baltus (1000)



Bizar, dat had ik nog niet eens gezien! Wel de regels aanpassen, maar niet de gebieden per deelnemer (in goed overleg met de deelnemers).... Want ik zie toch overal bij de links alles behalve woonplaatsen, Marleen. Zelfs jouw 'woonplaats' annexeert Spaarndam-West.
Maak het jezelf nu makkelijk en steek het in zoals jullie al hebben ingedeeld: op gemeenteniveau. Trekt iedereen er lekker op uit in zijn naaste omgeving en ziet een hoop leuke dingen. En misschien zelfs nog bruikbaar voor inbreng in zake die spelen in de gemeentelijke politiek.

henkjanvdkolk

Wat mij betreft gaat het ook om gemeente, en niet om woonplaats. Als ik alleen in Bennekom rond zou kijken zou ik snel zijn uitgekeken, en ik heb ook weinig zin om veel tijd te steken in het bekijken van de bebouwde kom. Ik sluit me geheel aan bij de posts van Henri, Ramon en anderen.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

c.witkamp

ik zou niet weten waar de grens van mijn woonplaats ligt, en mijn gemeente stelt ook al niet veel voor :(
en bij mij gaat het er ook om dat dit spelletje je nieuwsgierig maakt naar wat je aan kan treffen in een beperkt gebied. en een groot gebied maakt het aantal soorten misschien makkelijker, maar goed een grote gemeente bekijken is een hele klus in vergelijk met goed een kleine gemeente bekijken. dus met beperkte tijd kan een kleine gemeente wel zo handig zijn :)
groeten,

cees

blaauw7

Je kunt natuurlijk een leuk, interessant gebied in je gemeente uitzoeken en daar alles uitpluizen. Zelf woon ik in de gemeente Wageningen, maar in de stad ga ik niet zoeken. Mijn jachtgebied ligt wel in deze gemeente, 5 km verwijderd van het centrum en daar heb ik inmiddels ruim 2200 soorten gevonden (gebied van 400 bij 400 meter!). De grootte van een gemeente zegt niets over de diversiteit.
Groeten,
Dick Belgers

Jan vH

En er zijn nog meer dan 400 gemeenten in Nederland, gemiddeld gaat dus om nog geen kwart procent van Nederland per gemeente! En als je op nog grotere schaal kijkt is een gemeente helemaal niets. Voor mij is Voorthuizen (dat ongeveer tegen Barneveld aanligt, en ook bij de gemeente Barneveld hoort) ook gewoon eigen woonomgeving. En wat ik ook bij anderen zie, is dat ze toch juist door dit topic goed gaan rondkijken in hun eigen woonomgeving, ook als ze in een grotere gemeente wonen.

Als je echt goed wilt vergelijken, en goed kijken in een klein gebied kan je het beste voor kilometerhokken kiezen. Misschien een leuk idee voor volgend jaar?
Jan van Harten
Validator Plantengallen

arnoldwijker

Ik ga toch een poging wagen voor de 1000 in gemeente Bergen NH

http://waarneming.nl/gebied/toppers/22759?g=0&year=2012

Marleen reageert niet meer en heeft haar initiele bericht helemaal ontdaan van begeleidende tekst. Jammer. Ondanks de steun van de rest van de groep laat ze me niet officieel toe. Dan maar officieus.

Ik sta nu op 26 soorten (met de huidige grenzen op wnnl, lopen niet helemaal piekfijn). Moet dus komende tijd wat inhalen.

nielsyese

 :duim: Als je er even tijd in steekt wordt dat binnen een dag 100 soorten, hoor ;)
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Henri van Dodeweerd

Succes Arnold.

Eventueel kunnen we als Marleen niet reageert zelf je erbij zetten
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Michiel en Milka

#290
Marleen heeft zich teruggetrokken, dus zal ook niet reageren. Welkom in ieder geval. Met die lepidoptera kennis zul je best een eind komen.
Ik houd een bestand bij voor de maandelijkse tussenstanden en daar zet ik je in.
En Stan voor Amsterdam ook.
Groet, Michiel

Michiel en Milka

#291
Hierbij de volledige lijst:


20 Deelnemers:
Amsterdam - NH
- Stan van Remmerden (500)
Barneveld - (GE)
- Jan van Harten (1000)

Bergen - NH
- Arnold Wijker (1000)
:right:
Buren - (GE)
- Carolien Reindertsen (1000)
Ede - (GE)
- Henk-Jan van der Kolk (1000)
:right:
- Michiel en Milka Sytsma (500)
Kampen - (OV)
- Henri van Dodeweerd (500)
:right:
Lingewaard - (GE)
- Vincent de Boer (1000)
Millingen aan de Rijn - (GE)
- Vincent Sanders (1000)
Montfoort - (UT)
- Cees Witkamp (500)
:right:
Oegstgeest - (ZH)
- Jillis Roos (600-1000)
Reimerswaal - (ZL)
- Niels-Jan Dek (1000)
:right:
Rijnwoude - (ZH)
- Ramon Verstraaten (500)
:right:
Schouwen-Duiveland - (ZL)
- Maarten Sluijter (1000)
Soest - (UT)
- Violet & Remco (500)
:right:
Terneuzen - (ZL)
- Bas de Maat (750)
Tiel - (GE)
- Stefan Hageman (500 - 1000)
Tilburg - (NB)
- Joachim (500)
:right:
Voorschoten - (ZH)
- Wouter vd Ham (800)
Zwolle - (OV)
- Melchior van Tweel (1000)
Groet, Michiel

arnoldwijker

Citaat van: nielsyese op maart 07, 2012, 17:52:12 PM
Als je er even tijd in steekt wordt dat binnen een dag 100 soorten, hoor
om precies te zijn even tijd = dag?  ;D
Nee, gewoon rustig opbouwen en in april op stoom liggen  ;)

arnoldwijker

Weten jullie hoe dat zit? Als de status van een soort 'Naturalized' is wordt deze niet meegeteld in je lijst (welke dan ook).
Waarneming.nl is van origine een vogelsite en waarschijnlijk worden daarom dat soort statussen in lijsten niet getoond. Bij vogels zou ik niet weten welke soort een dergelijke status krijgt, Nijlgans krijgt bv exoot, maar bij de slakken zie ik er zo een paar met de status 'Naturalized' of 'Naturalizing'.

Jan vH

Citaat van: arnoldwijker op maart 08, 2012, 18:55:40 PM
Weten jullie hoe dat zit? Als de status van een soort 'Naturalized' is wordt deze niet meegeteld in je lijst (welke dan ook).
Waarneming.nl is van origine een vogelsite en waarschijnlijk worden daarom dat soort statussen in lijsten niet getoond. Bij vogels zou ik niet weten welke soort een dergelijke status krijgt, Nijlgans krijgt bv exoot, maar bij de slakken zie ik er zo een paar met de status 'Naturalized' of 'Naturalizing'.

Ja, alleen inheemse soorten tellen mee (dus met als status 'native'). Het maakt daarvoor niet uit of de status 'exotic' of 'naturalized' is. Dat is inderdaad afkomstig van de vogelaars, en dan vooral de twitchers.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

c.witkamp

je zou best wel eens gelijk kunnen hebben, maar ik denk dat de beoordelaars van zulke soorten daar het echte antwoord op hebben. en ik geloof ook dat men bij vogels niet aan inburgering doet, en men daar met een aantal andere soortgroepen wat meer coulant mee om gaat. voor dit spelletje houdt het dus in dat je nijlgans niet op de lijst komt (maar dus ook niet op de mijne)
groeten,

cees

arnoldwijker

Misschien niet de discussie voor dit topic. Maar eigenlijk ben ik benieuwd naar wanneer een soort de status naturalized krijgt en wanneer native. Zijn daar regels voor? Zo is broeikasspin native (ahum), maar een soort als Lichte aardslak die al heel lang in Nld voorkomt naturalized. Wanneer verwelkomen we zo'n soort als native?

c.witkamp

misschien moet je inderdaad eerst eens kijiken naar een ander plek op dit forum waar deze discussie al eerder gespeeld heeft, ook om te voorkomen dat je de resultaten niet meer terugvindt omdat ze dan onder een wat raar kopje terechtgekomen zijn
groeten,

cees

Stan.

Ik ben al tegen de eerste paar probleempjes aangelopen.
Ik heb net ontdekt dat een paar van de beste vogelgebieden waar ik vaak kom net buiten de gemeente Amsterdam liggen (zoals bv. de Kinseldam en het hele Markermeer), ik had een paar dagen geleden een Geoorde Fuut een paar meter buiten de gemeentegrens.. Maar ja, dan moet ik maar meer op andere soortgroepen gaan letten en meer naar andere gebiedjes dan waar ik meestal heenga gaan. Wat natuurlijk ook al een beetje de bedoeling hiervan was.
Nog twee vraagjes:
Ik weet niet zo goed wat ik nou met planten aanmoet hier in Amsterdam. Bijna elke plant zou hier wel aangeplant of verwilderd kunnen zijn.. Maar echte 'onkruid' soorten als Paardebloem, Brandnetel, Eendenkroos, Madeliefje, Speenkruid, Haagwinde, etc. kan ik wel invoeren, of niet?
En welke soortgroepen zijn enigszins makkelijk tot op soort te determineren? Ik kijk nu al naar alle gewervelden, vlinders (dag en nacht) en libellen.
Groeten,
Stan van Remmerden

Margreet Kwh

Citaat van: Stan. op maart 09, 2012, 12:58:37 PM
Ik ben al tegen de eerste paar probleempjes aangelopen.
...
Ik weet niet zo goed wat ik nou met planten aanmoet hier in Amsterdam. Bijna elke plant zou hier wel aangeplant of verwilderd kunnen zijn.. Maar echte 'onkruid' soorten als Paardebloem, Brandnetel, Eendenkroos, Madeliefje, Speenkruid, Haagwinde, etc. kan ik wel invoeren, of niet?
...
Hallo Stan,
wat betreft de planteninvoer op waarneming.nl, zie dit topic van het plantenforum: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=44968.0
Even grofweg samengevat, zolang die planten niet in een tuin of heemtuin/hortus of ingezaaide berm staan, kun je ze invoeren.
Bij twijfel over de wilde herkomst kun je er altijd een opmerking bij plaatsen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven