1000 soorten in 2012 in je eigen gemeente (20 deelnemers)

Gestart door Botervlieg, november 28, 2011, 13:39:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Citaat van: Michiel en Milka op februari 02, 2012, 19:31:39 PM
In mijn post hierboven het hele bestand toegevoegd. Maar dat wordt niet gezien als nieuwe post, dus het topic werd niet bovenaan gezet. Nu waarschijnlijk wel.
Het ziet er mooi uit! Met de meeste mensen gaat het wel erg goed. Voor wie nog niet zover is, geeft niets. Het is pas februari, nog tijd genoeg. Bovendien, het is geen wedstrijd.

Citaat van: c.witkamp op februari 05, 2012, 12:33:08 PM
gisteren mijn leukste waarneming tot nu toe: 128 hazen vanaf het balkon (en een slechtvalk). heb me vanwege het weer maar op de wat obscuurder groep van de mossen en korstmossen gestort.......lastige beesten

Wow, dat zijn er wel veel Cees! Zoveel heb ik er nog nooit bij elkaar gezien. Sterker nog, heb er uberhaupt nog nooit meer dan 1 tegelijk gezien haha.

Ja mossen en korstmossen is wel leuk en nu ook wel aardig te doen. Hoewel ik persoonlijk korstmossen beter te doen vind dan mossen.

Gelukkig zijn de admins er erg behulpzaam en leggen ze je van alles uit, als je er om vraagt.

Groetjes, Marleen

c.witkamp

de hazen zaten niet allemaal bij elkaar, ik heb een vrij riant uitzicht en geteld vanaf het balkon. grootste groep was 27.
groeten,

cees

Botervlieg

Hoe gaat het bij jullie?

Ik ben de laatste tijd erg druk met stage. Alleen in het weekend wat tijd om te waarnemen.
En dan zijn er vaak ook (veel) andere dingen te doen, waar ik door de week niet aan toe kom.

Vandaag lekker naar de duinen voor 1000 soorten in favoriete gebied.
Morgen ga ik denk ik weer in eigen gemeente waarnemen.

Groetjes, Marleen

nielsyese

Het begint nu allemaal een beetje te komen :) De lente is begonnen. Het Klein hoefblad bloeit weer en ik heb vandaag de eerste Snorzweefvlieg gezien. Ik ga dit jaar wat nieuwe vangstmethoden proberen en wat gebiedjes bekijken waar ik nog nooit ben geweest.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

nielsyese

Even een update voor februari. De mensen met minder dan 50 soorten kan ik zo gauw niet zien hoeveel soorten zij hebben waargenomen, deze cellen heb ik dus open gelaten.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Michiel en Milka

Citaat van: nielsyese op maart 01, 2012, 19:26:28 PM
Even een update voor februari. De mensen met minder dan 50 soorten kan ik zo gauw niet zien hoeveel soorten zij hebben waargenomen, deze cellen heb ik dus open gelaten.
:duim: Ik had het voor morgenmiddag/avond op mijn lijstje staan, maar zo kan het natuurlijk ook.
Citaat van: nielsyese op februari 25, 2012, 16:40:39 PM
Het begint nu allemaal een beetje te komen :) ...
319  :rolleye:
Groet, Michiel

Botervlieg

Nou, ik loop nu een beetje op achter. Als een van de weinige. Maargoed, door me stage niet zoveel tijd om waar te nemen.
Nu het wat lekkerder weer wordt, komen de waarnemingen ook een beetje vanzelf naar me toe, omdat ik de dieren dan op muren tegen kom,
onderweg van/naar de bus. Of thuis in huis / op het balkon. Dan gaat het weer wat beter.

Groetjes, Marleen

Jan vH

Ik had ook weinig tijd in februari, dus 'maar' 31 nieuwe soorten. Daar zitten trouwens wel leuke bij. Ik nu bijvoorbeeld al drie soorten snippen, drie soorten zwanen en vier soorten bloedzuigers. Ik verwacht in maart wel weer een redelijke stijging.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

c.witkamp

hoi,

het begint serieus te worden: de eerste vliegen en muggen verschijnen in mijn huiskamer. muggen met gekleurde vleugels, muggen zonder, kleine zwarte vliegen etc. maar nu? veel fotos maken het afgelopen jaar bracht toch niet veel verder vaak dan de familie (waarvoor al veel dank, overigens), maar voor dit spelletje zou je toch een stapje verder willen komen. heeft er iemand goede tips waar je met deze beesten op moet letten (bv hoe onderscheid je de verschillende families, wat zijn de belangrijkste kenmerken van die families, welke families moet je echt uit elkaar peuteren om er wat van te maken en waar kun je ook met een redelijke camera nog wel wat mee etc)?

alvast bedankt!
groeten,

cees

Botervlieg

Goedemorgen Cees,

Niels jan kan ons er vast alles over vertellen, hij is onze expert.

Maar zelf probeer ik in elk geval van de bovenkant en zijkant een foto te maken en als het lukt ook voorkant van de kop.
Dat is het enige dat ik je als vliegen/muggen-leek kan vertellen, ik wacht met je mee op verdere tips van anderen.
Ben wel benieuwd. Goede vraag!

Groetjes, Marleen

nielsyese

Hallo Kees, om een beetje een idee te krijgen van de verschillende families zou je deze site eens kunnen bekijken: http://www.diptera-amateur.nl/
Het belangrijkste is om uit verschillende hoeken te fotograferen (zijkant, bovenkant) Veel groepen zijn van foto niet te determineren, maar de wat grotere vliegen vaak wel.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

c.witkamp

hoi niels jan,

dank voor de leuke link en je relativerende opmerkingen. voor dit spelletje houdt dit voor een leek als ik in dat ik me OF er echt in moet gaan verdiepen OF tevreden moet zijn met een aantal determinaties en een groot aantal niet-telbare soorten waarbij ik niet verder kom dan familieniveau (zoals bij deze venstermug, toch?).
groeten,

cees

nielsyese

Cees, dit is inderdaad een Sylvicola spec. (venstermug) en deze is niet te determineren. Hierbij moet ik gelijk zeggen dat S. punctatus van foto goed is te determineren.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

c.witkamp

Hoi Niels Jan.
Dus er is nog hoop. Dank je, en ik zal ook proberen of ik met de adviezen van marleen (bovenzijde, zijzijde en frontaal) er wat meer mee kan, Hoewel deze mug niet goed begreep wat ik wilde, jammergenoeg
groeten,

cees

arnoldwijker

Kan ik nog meedoen voor gemeente Bergen-NH?
Loop erg achter, maar gemeente heeft mooie grenzen en het goede seizoen start net  :)

Botervlieg

Citaat van: Arnold Wijker op maart 04, 2012, 13:04:39 PM
Kan ik nog meedoen voor gemeente Bergen-NH?
Loop erg achter, maar gemeente heeft mooie grenzen en het goede seizoen start net  :)

Ja, natuurlijk! Je bent welkom!

Ik pak even mijn net gedane boodschappen uit en dan zet ik je op het lijstje erbij!

Stan.

Ik zou ook graag nog meedoen voor de gemeente Amsterdam, als dat nog kan, ik zag dit topic nu pas.
Ik heb nog haast niets ingevoerd, maar dit is dan een goede stimulans om dat wel weer te gaan doen.
(En die 85 die ik moet hebben om op schema te liggen voor de vijfhonderd moet ik toch binnen een paar dagen wel kunnen halen.)
Groeten,
Stan van Remmerden

Botervlieg

Citaat van: Stan. op maart 04, 2012, 13:32:43 PM
Ik zou ook graag nog meedoen voor de gemeente Amsterdam, als dat nog kan, ik zag dit topic nu pas.
Ik heb nog haast niets ingevoerd, maar dit is dan een goede stimulans om dat wel weer te gaan doen.

Jahoor dat kan!

Botervlieg

Is het van jullie allebei de gemeente waarin je woont?
Anders kun je hier meedoen, voor je favoriete gebied.

Groetjes, Marleen

arnoldwijker

#259
Ja, ik woon ook in gemeente Bergen NH.
(Eindelijk eens een voordeel van het 10km naar het gemeentehuis moeten fietsen :-)

Stan.

Groeten,
Stan van Remmerden

Botervlieg

Citaat van: Arnold Wijker op maart 04, 2012, 13:40:40 PM
Ja, ik woon ook in gemeente Bergen NH.

Arnold, Gemeente Bergen is enorm.
Een deel van C'cum, Heiloo, alkmaar, bergen etc vallen er allemaal onder.
In welke plaats woon je? Bergen? Want dan zet ik bergen als locatie voor 1000 soorten en niet de gemeente.

Als je liever wel dat enorme gebied wilt kun je beter dat als "favoriete gebied" nemen. Anders is het niet eerlijk tegenover de anderen.

Er is in het begin ook een "discussie" over geweest.

Het gaat er nl echt om dat je in je woonplaats (meestal is dat gelijk aan de gemeente) beter gaat zoeken naar soorten.

Groetjes, marleen

arnoldwijker

Marleen,

Laat mijn deelname dan maar zitten. Ik woon in een klein plaatsje binnen de gemeente, en dan ben ik bv tov Amsterdam weer enorm in het nadeel. Dat zijn keuzes van het spel, en die hebben jullie dus al gemaakt. Gebied ga ik niet doen, ook daar de 'appels en peren'.

Botervlieg

Citaat van: Arnold Wijker op maart 04, 2012, 13:50:15 PM
Marleen,

Laat mijn deelname dan maar zitten. Ik woon in een klein plaatsje binnen de gemeente, en dan ben ik bv tov Amsterdam weer enorm in het nadeel. Dat zijn keuzes van het spel, en die hebben jullie dus al gemaakt. Gebied ga ik niet doen, ook daar de 'appels en peren'.

Jammer. Ook in kleine plaatsen kun je prima heel veel soorten vinden. Zeker meer dan 500.

Botervlieg

Citaat van: M. Baltus op maart 04, 2012, 13:50:59 PM
Citaat van: Arnold Wijker op maart 04, 2012, 13:50:15 PM
Marleen,

Laat mijn deelname dan maar zitten. Ik woon in een klein plaatsje binnen de gemeente, en dan ben ik bv tov Amsterdam weer enorm in het nadeel. Dat zijn keuzes van het spel, en die hebben jullie dus al gemaakt. Gebied ga ik niet doen, ook daar de 'appels en peren'.

Jammer. Ook in kleine plaatsen kun je prima heel veel soorten vinden. Zeker meer dan 500.

Vorig jaar had ik er al 244 in mijn eigen wijk!
Dat is alleen een balkon en wat ik onderweg van de bus naar huis of naar de supermarkt "toevallig" tegenkom.

Limosa

#265
 ???  Marleen, wat ik niet begrijp waarom er ook nog differentitatie moet zijn in de grootte van een gemeente?

Ik vind het vreemd dat Arnold niet mee "mag" doen met de gemeente Bergen omdat dat niet eerlijk zou zijn tegenover de andere deelnemers. Ten eerste zegt de grootte van een gemeente niets over het aantal soorten dat zich binnen de gemeentegrenzen bevindt en ten tweede en dat lijkt me veel belangrijker: deze "competitie" is een goede stimulans om eens naar andere soorten te kijken en geen wedstrijd wie de meeste soorten scoort! Wat mij betreft doet Arnold gewoon mee met de gemeente Bergen en hopelijk vindt hij 2000 sooorten. Leuk voor Arnold, knap bovendien, maar vooral ook nuttig voor de diversiteitskennis binnen zijn gemeente!!
Groeten,

Joachim

Wouter van der Ham

Volgens mij is het doel ook niet om zo veel mogelijk soorten te zien, maar om meer naar andere soortgroepen te gaan kijken en je eigen gemeente te 'ontdekken'.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Botervlieg

Citaat van: Limosa op maart 04, 2012, 13:59:22 PM
Marleen, wat ik niet begrijp waarom er ook nog differentitatie moet zijn in de grootte van eon gemeente? In vind het vreemd dat Arnold niet mee "mag" doen met de gemeente Bergen omdat dat niet eerlijk is tegenover de andere deelnemers. Ten eerste zegt de grootte van een gemeente niets over yhet aantal soorten dat zinch binnen de gemeentegrenzen bevind en ten tweede en dat lijkt me veel belangrijker: deze "competitie" is een goede stimulans om eens naar andere soorten te kijken en geen wedstrijd wie de meeste soorten scoort! Wat mij betreft doet Arnold gewoon mee met de gemeente Bergen en vind hij 2000 sooorten,. Leuk voor arnold, maar ook vooral leuk voor de diversiteitskennis binnen zijn gemeente.

Waar het om gaat is dat je in de plaats waar je woont beter om je heen gaat kijken. De gemeente bergen neemt wel 5 of 6 plaatsen in beslag. Dat vind ik niet eerlijk.

Hij mag best meedoen, graag zelfs, ik reageer niet voor niets, bied andere mogelijkheden en probeer hem te motiveren om beter in bergen rond te kijken als ik in mijn eigen wijk al 240 soorten vind.

Achteraf is "gemeente" misschien niet het juist gekozen woord omdat het om je eigen woonplaats gaat.

Citaat van: wouteren3 op maart 04, 2012, 14:02:04 PM
Volgens mij is het doel ook niet om zo veel mogelijk soorten te zien, maar om meer naar andere soortgroepen te gaan kijken en je eigen gemeente te 'ontdekken'.

Precies!  :duim:

Jan vH

#268
Citaat van: M. Baltus op maart 04, 2012, 13:46:38 PM
Citaat van: Arnold Wijker op maart 04, 2012, 13:40:40 PM
Ja, ik woon ook in gemeente Bergen NH.

Arnold, Gemeente Bergen is enorm.
Een deel van C'cum, Heiloo, alkmaar, bergen etc vallen er allemaal onder.
In welke plaats woon je? Bergen? Want dan zet ik bergen als locatie voor 1000 soorten en niet de gemeente.

Als je liever wel dat enorme gebied wilt kun je beter dat als "favoriete gebied" nemen. Anders is het niet eerlijk tegenover de anderen.

Er is in het begin ook een "discussie" over geweest.

Het gaat er nl echt om dat je in je woonplaats (meestal is dat gelijk aan de gemeente) beter gaat zoeken naar soorten.

Groetjes, marleen

Ik snap je punt, maar de gemeente Ede (waarvoor al twee mensen meedoen) is drie keer zo groot als de gemeente Bergen en Schouwen-Duiveland is zelfs bijna vijf keer zo groot. En er zijn nog meer gemeenten die groter zijn dan de gemeente Bergen, bijvoorbeeld de gemeente Barneveld, Amsterdam, Tilburg, Kampen, Reimerswaal, Zwolle, Terneuzen, enz.

Er zijn enorme verschillen qua grootte, maar omdat '1000 soorten in 2012 in je eigen gemeente' heet lijkt me het logisch als iedereen gewoon zijn eigen gemeente doet.

Verder ben ik het eens met Joachim, het lijkt me ook juist leuk als Arnold meedoet.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

arnoldwijker

Nog even voor het begrip: gemeente Bergen NH bestaat uit de plaatsen Egmond, Bergen, Schoorl tot en met Camperduin.
Heiloo, Alkmaar, Castricum vallen er niet onder. Staat dat wel in het gebied van Wnnl, dan staan de grenzen verkeerd.