1000 soorten in 2012 in je eigen gemeente (20 deelnemers)

Gestart door Botervlieg, november 28, 2011, 13:39:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent de Boer

 
daarentegen sta ik eind februari weer netjes op schema met maar een soort of 50 meer dan nu, nadeel van een snelle start...
Deze lijn vlakt natuurlijk netjes af.
Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

c.witkamp

ik begrijp nu dat sommige soorten die je ziet niet meetellen. waarom is dat eigenlijk? gaat het om dit soort waarnemingen: "vondst (dood),aangeplant,nestvondst,vangst door kat,sporen,met fotoval,vervellend,dood exemplaar in collectie,vangst,aangespoeld,verkeersslachtoffer,aangevoerd,in braakbal"?
is het niet een beetje vreemd dat je een mol pas mag tellen als je hem ziet, en niet als je de molshoop ziet? of een platte egel? of een stinseplant? het gaat er toich om dat je een beeld wilt hebben wat er in je gemeente gezien kan worden, daar hoort een platte egel dan toch ook bij?
groeten,

cees

Botervlieg

Citaat van: c.witkamp op januari 04, 2012, 11:48:55 AM
ik begrijp nu dat sommige soorten die je ziet niet meetellen. waarom is dat eigenlijk? gaat het om dit soort waarnemingen: "vondst (dood),aangeplant,nestvondst,vangst door kat,sporen,met fotoval,vervellend,dood exemplaar in collectie,vangst,aangespoeld,verkeersslachtoffer,aangevoerd,in braakbal"?
is het niet een beetje vreemd dat je een mol pas mag tellen als je hem ziet, en niet als je de molshoop ziet? of een platte egel? of een stinseplant? het gaat er toich om dat je een beeld wilt hebben wat er in je gemeente gezien kan worden, daar hoort een platte egel dan toch ook bij?

Hallo Cees,

Die levenslijst is van waarneming daar heb in geen invloed op. Het gaat inderdaad om die lijst die je noemt met vondst (dood) etc.

Voor 1000 soorten in de gemeente is het het handigst deze lijst te gebruiken. Want elke keer 1000 soorten in een gebied natellen is niet te doen. Toch sta ik er op zich niet negatief tegenover. Want "een egel" heb ik nog nooit gezien. ja, een platte... maar dat vind ik toch wel wat anders / andere ervaring.

Deze 1000 soorten "sparen" is puur voor het vermaak, voor je eigen doel. Je doet het niet voor de gemeente ofzo. Dus ja het doel is om meer te kijken wat er in je eigen gemeente is, maar door een dode egel wel in te voeren weet je wel dat het er is, al telt het dan misschien voor dit lijstje, voor deze hobby-uitdaging niet mee.

Begrijp je?

c.witkamp

dag marleen,

ik snap hoe het werkt, dank. mijn opmerkingen zijn dus meer gericht tegen de samenstelling van de levenslijst, dus zal eens kijken wat daar te halen valt.
groeten,

cees

Botervlieg

Citaat van: c.witkamp op januari 04, 2012, 13:45:08 PM
dag marleen,

ik snap hoe het werkt, dank. mijn opmerkingen zijn dus meer gericht tegen de samenstelling van de levenslijst, dus zal eens kijken wat daar te halen valt.

Klopt, ik denk dat het weinig zal veranderen, er is altijd al veel discussies van dingen die erbij of eraf moeten.
Maar als je goede redenen hebt kun je het altijd vragen.

Hou er wel rekening mee dat "1000 soorten in eigen gemeente / favoriete gebied" dus (zeer waarschijnlijk) geen reden is om de levenslijst-regels te veranderen.

henkjanvdkolk

Citaat van: M. Baltus op januari 04, 2012, 07:54:32 AM
Citaat van: black.harrier op januari 04, 2012, 07:52:51 AM
Allemaal waargenomen natuurlijk, ik wist wel waar ze stonden. Met dank aan het zachte weer overigens en natuurlijk aan zoontje Lars, waardoor ik veel in het park "moet" wandelen.
Zal straks de profielnaam aanpassen, dank voor de info!

:duim:

Zetten jullie af en toe (liefst zo vaak mogelijk) ook even foto bij je waarneming? Om de betrouwbaarheid te vergroten?
Is ook goede controle voor jezelf.

Edit: Ik vind 200 planten best veel, weet je zeker dat er niets van aangeplant is? Want alles wat bijv de gemeente er gezaaid of geplant heeft, telt niet.
Ieder is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen waarnemingen, dus zal me er verder niet mee bemoeien maar vind (niet alleen van jou hoor vincent) dat jullie wel al erg hoge getallen hebben in pas 4 dagen.

Ik vind foto's belangrijk bij soorten die je nog nooit gezien hebt, soortgroepen waarmee je onbekend bent, en bij zeldzame soorten in het algemeen. Om bij elke waarneming een foto te zetten kost ontzettend veel tijd. Vandaag heb ik me een beetje met paddestoelen beziggehouden. Een paar had ik er vorige week al gezien en gefotografeerd, die ga ik dan niet nu nog eens fotograferen.
Ik ga er zelf niet aan beginnen om weer alle vogels, sprinkhanen en zoogdieren steeds te fotograferen. De bijzondere waarnemingen natuurlijk wel, maar niet de gewone dingen.

Je kan ook in een paar dagen makkelijk een hoog aantal soorten zien. Als je weet waar de planten, paddestoelen en (korst)mossen staan en wat het zijn dan is het een zaak van 'langslopen en invoeren'. Ook kan je in goede gebieden makkelijk 75+ vogels op een dag zien om maar wat te noemen.

Ik heb zelf nu 61 soorten, een mooi begin.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Michiel en Milka

Citaat van: henkjanvdkolk op januari 04, 2012, 21:10:11 PM


:duim:


Ik heb zelf nu 61 soorten, een mooi begin.

Ik zit op bijna 45, maar jij moet (?) dan ook twee keer zoveel.   :) Voor een deel dezelfde tactiek. Ik voerde nooit veel planten in, maar weet er wel redelijk wat te staan, dan is dit een goede gelegenheid om ze wel eens te melden. En als ik tijd heb een foto erbij, of bij bijzondere exemplaren. (Korst-)mossen en varens zijn nieuw, dus die komen er niet zonder foto op.
Groet, Michiel

Henri van Dodeweerd

In Zwolle gaat het bij mij harder dan in Kampen  :-\
Daar heb je namelijk meer paddestoelen en vogelgebieden dan in Kampen.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Botervlieg

Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 05, 2012, 11:51:07 AM
In Zwolle gaat het bij mij harder dan in Kampen  :-\
Daar heb je namelijk meer paddestoelen en vogelgebieden dan in Kampen.

Welke soortgroepen doe je allemaal, Henri ?

Ach, je hebt een jaar de tijd... Als je 3 (of eigenlijk 2,75) nieuwe soorten per dag invoert dan zit je op schema.

Henri van Dodeweerd

Citaat van: M. Baltus op januari 05, 2012, 11:53:00 AM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 05, 2012, 11:51:07 AM
In Zwolle gaat het bij mij harder dan in Kampen  :-\
Daar heb je namelijk meer paddestoelen en vogelgebieden dan in Kampen.

Welke soortgroepen doe je allemaal, Henri ?

Ach, je hebt een jaar de tijd... Als je 3 (of eigenlijk 2,75) nieuwe soorten per dag invoert dan zit je op schema.

Vogels is de belangrijkste groep. Maar verder doe ik ook planten, paddenstoelen, dagvlinders, libellen, zoogdieren en soms vliegen, bijen e.d. Van de rest doe ik af toe wat. Maar ach als ik de 500 niet haal is er ook geen man over boord ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

c.witkamp

ik begreep van iemand die dit wel vaker gedaan heeft dat je met 150 plantensoorten, 100 vogels, 100 nachtvlinders, 50 paddenstoelen al een heel eind richting de 500 komt. hou je er nog 100 over voor de rest zoals dagvlinders (10), libellen (10), kevers, mossen, vissen etc etc. lijkt me dat je in jan-feb vooral op de vogels moet letten, de rest kan later in het seizoen ook nog wel. en heb je geen nachtlampje, dan moet je die 100 nachtvlinders elders compenseren :)
groeten,

cees

Henri van Dodeweerd

Citaat van: c.witkamp op januari 05, 2012, 17:38:19 PM
ik begreep van iemand die dit wel vaker gedaan heeft dat je met 150 plantensoorten, 100 vogels, 100 nachtvlinders, 50 paddenstoelen al een heel eind richting de 500 komt. hou je er nog 100 over voor de rest zoals dagvlinders (10), libellen (10), kevers, mossen, vissen etc etc. lijkt me dat je in jan-feb vooral op de vogels moet letten, de rest kan later in het seizoen ook nog wel. en heb je geen nachtlampje, dan moet je die 100 nachtvlinders elders compenseren :)

Tja, ik ken niet veel nachtvlinders. Dat wordt dus een lastige klus. Dan maar een paar planten extra. En 50 paddenstoelen wordt denk ik ook lastig in een gemeente met niet veel (bijna geen) bos.

Maar ja, we zien wel.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd


Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Margreet Kwh

In elk geval succes, Henri, en ook alle anderen natuurlijk. :duim:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

RamonVerstraaten

Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 05, 2012, 18:51:03 PM
Tja, ik ken niet veel nachtvlinders. Dat wordt dus een lastige klus. Dan maar een paar planten extra. En 50 paddenstoelen wordt denk ik ook lastig in een gemeente met niet veel (bijna geen) bos.
Ik woon in het Groene Hart, daar heb je ook helemaal geen bos. Maar toch kun je overal waar een paar bomen staan wel enkele paddenstoelen vinden. Ik kan me niet voorstellen dat Kampen nog minder bos heeft dan Rijnwoude  :blink:.

groeten, Ramon
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Henri van Dodeweerd

Haha,

Er staan wel wat bomen. En in grasland kunnen ook paddenstoelen staan.
Of er hier meer bomen staan dan in Rijnwoude weet ik niet, omdat ik geen idee heb waar Rijnwoude ligt  :rolleyes:
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

RamonVerstraaten

Rijnwoude ligt tussen Alphen a/d Rijn en Leiden in, in het westen van het groene hart  :-)
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Margreet Kwh

Ik had er nog nooit van gehoord, hoewel ik in die buurt gewoond heb. Gemeentelijke herindeling, zie ik: http://waarneming.nl/gebied/info/22887
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Michiel en Milka

In de gemeente Ede zijn vanaf het jaar 2000 444 soorten paddenstoelen ingevoerd. In Rijnwoude 12. ??? ;D
Groet, Michiel

Margreet Kwh

Citaat van: Michiel en Milka op januari 06, 2012, 16:13:57 PM
In de gemeente Ede zijn vanaf het jaar 2000 444 soorten paddenstoelen ingevoerd. In Rijnwoude 12. ??? ;D
Het zijn dan ook qua paddenstoelen heel verschillende gebieden! Rijnwoude is al jarenlang landbouwgebied en steeds meer verstedelijkend; Ede heeft nog veel meer natuur, schat ik zo in. Maar ook in een stad zijn paddenstoelen te vinden, getuige de boeken Champignons in de Jordaan en Vliegenzwammen aan het Rapenburg. Dus wie weet wat er aan het eind van het jaar in Rijnswoude blijkt aangetroffen te zijn aan paddenstoelen!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

RamonVerstraaten

Citaat van: Michiel en Milka op januari 06, 2012, 16:13:57 PM
In de gemeente Ede zijn vanaf het jaar 2000 444 soorten paddenstoelen ingevoerd. In Rijnwoude 12. ??? ;D
Klopt, maar dat komt vooral omdat niemand in rijnwoude naar paddenstoelen zoekt. Ik ben er dit jaar mee begonnen  :angel:.

groeten , Ramon
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Henri van Dodeweerd

Eind van het jaar is dat verschil vast recht getrokken ;) :angel:
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Limosa

Hallo Marleen,

Leuk initiatief! De afgelopen jaren doe ik stiekum al een beetje mee, maar dan nog niet officieel en ook niet specifiek per gemeente, maar bij deze probeer ikmde druk wat op te voeren. Als het kan wil ik in 2012 graag voor twee gemeentes meedoen: Tilburg (waar ik woon) en Steenwijkerland (waar ik veel kom). Vanwege tijdgebrek en het ontbreken van (veel) verschillende biotopen in Tilburg (ik wil een paar specifieke gebiedjes monitoren in Tilburg) en omdat ik slechts in totaal twee maanden per jaar in Steenwijkerland ben, maar waar wel veel meer biotopen zijn wil ik voor beide gemeentes de teller eerst op 500 zetten. Eventueel kan ik later (hopelijk) nog opschalen mocht dat nodig zijn  :angel: .
Groeten,

Joachim

Michiel en Milka

Hoi Joachim, Van mij al vast: welkom! Ik zet je voor de tussenstand vast twee keer in mijn tabel.
Groet, Michiel

Botervlieg

#175
Hallo Joachim,

Leuk dat je meedoet!  Voor twee gemeenten is prima, maar dan zet ik de gemeente waar je woont in dit topic en je favoriete gebied in het andere topic.

500 is ook goed, natuurlijk. Aanpassen kan inderdaad altijd.  :duim:

Gewoon belangstellend: Van welke soortgroepen neem je waar ? Welke groepen doe je al en in welke wil je je evt verdiepen ?

Edit: In tilburg heb je er al 101. Je schrijft over gebrek aan biotoopjes. Misschien weet je het al, maar je hoeft niet perse naar een natuurgebied/park etc te gaan he. Spinnen in je huis of (natuurlijke/wilde) dieren in je tuin, zoals kevers etc mogen ook. (Alleen geen planten uit je tuin of planten die zijn geplaatst door bijv gemeente).

Ik had vorig jaar in mijn wijk (zonder natuurgebied) meer dan 200 soorten!

Groetjes, Marleen

c.witkamp

@joachim: misschien is meedoen een goed argument om de 11de feb naar de landelijke vlinderdag te gaan en een lampje mee naar huis te nemen?
groeten,

cees

Limosa

@ Michiel: Dank je! 

@ Marleen: Inderdaad weet ik dat er overal organismen leven die bij kunnen dragen aan een hoge gemeentelijst, maar het feit dat ik het hier noem betreft vooral ter motivatie waarom ik de lat voor mezelf niet hoger heb gelegd dan 500 soorten. Daardoor ligt de druk wat hoger om mij in andere soortgroepen te verdiepen, maar dat zal lastiger zijn en de nodige tijd vergen. Als basissoortgroepen doe ik vooral vogels, planten, vlinders, libellen en zoogdieren (al is die laatste groep meilijk aangezien je daar veelal sporen van vindt). Daarnaast wil ik mij dit jaar verdiepen in mossen, slakken, nachtvlinders, paddenstoelen, bijen en wantsen.
De methodiek van deze lijstjes ken ik goed en inderdaad zal ik een paar parken (maar ook de betonnen binnenstad) helemaal omdraaien om te kijken wat er leeft.

@Cees: Ik zal de 11de in mijn agenda zetten en eens een lampje meenemen. Ik roep het al jaren, dus laat ik er nu maar eens werk van maken...
Groeten,

Joachim

Limosa

@ Michiel: waar kan ik trouwens de tussenstand van iedereen zien?

@ Marleen: het is Joachim, dus zonder 'e' ertussen  :)
Groeten,

Joachim

Botervlieg

Citaat van: Limosa op januari 08, 2012, 08:49:42 AM
@ Marleen: Inderdaad weet ik dat er overal organismen leven die bij kunnen dragen aan een hoge gemeentelijst, maar het feit dat ik het hier noem betreft vooral ter motivatie waarom ik de lat voor mezelf niet hoger heb gelegd dan 500 soorten. Daardoor ligt de druk wat hoger om mij in andere soortgroepen te verdiepen, maar dat zal lastiger zijn en de nodige tijd vergen. Als basissoortgroepen doe ik vooral vogels, planten, vlinders, libellen en zoogdieren (al is die laatste groep meilijk aangezien je daar veelal sporen van vindt). Daarnaast wil ik mij dit jaar verdiepen in mossen, slakken, nachtvlinders, paddenstoelen, bijen en wantsen.
De methodiek van deze lijstjes ken ik goed en inderdaad zal ik een paar parken (maar ook de betonnen binnenstad) helemaal omdraaien om te kijken wat er leeft.

Hallo Joachim,

Ben benieuwd wat je komend jaar allemaal zult vinden en hoe je het zult ervaren om gerichter in die gebieden te zoeken.

500 is prima hoor, je moet de lat niet hoger leggen dan je zelf wilt en haalbaar is. Het is voor onze plezier en geen wedstrijd oid. Dus het is zeker goed dat je je eerst op 500 richt. Geen probleem.

Edit: Joachim, sorry voor de 'e'.

-----

Even in het algemeen over de mossen. Zelf kijk ik vooral naar korstmossen, omdat ik mossen eigenlijk moeilijker vind. Hebben jullie die ervaring ook?

Ik heb in Haarlem nu 90 soorten. Net ontbeten met een zelfgemaakte verse smoothie. Dus ik ga aankleden en naar de AWD. Daar heb ik er 27 dus daar mag nog wel wat bij.... Half januari lijkt het kouder weer te gaan worden, dus dan zal het met waarnemen wel even wat moeilijker worden.

Groetjes, Marleen