Hallo Peter,
Allereerst: Goedemorgen! En hartelijk dank voor je reactie!
Op zich een leuk initiatief, maar een paar haken en ogen. De gemeentegrenzen in waarneming.nl zijn ooit geïmporteerd uit een of ander bestand. De grenzen zijn behoorlijk grof, niet erg nauwkeurig en zijn exclusief de grote wateren, zoals meren, zeearmen en zee!
(...)
Op verzoek wil ik van "deelnemende gemeenten" de grenzen nog wel eens verfijnen, maar beter zou zijn een nauwkeuriger bestand te importeren. Dat moet er wel zijn, want op Google maps zie ik wel nauwkeurige grenzen!
Dat zou geweldig zijn voor de mensen waarvan hun gemeente niet (helemaal) klopt. Misschien kunnen zij daarover contact met je opnemen. Dank je wel dat je dit aanbied, en voor ons zou willen doen!

Tweede punt: het streven naar 1000 soorten is leuk, maar niet zonder risico.
(...)
Bij determinaties maak je als beginner (en later ook nog...) veel fouten. Ik moet menige admin tot wanhoop hebben gedreven door weer een foute determinatie in te voeren van een microvlinder of een zweefvlieg... En dan heb ik nog wel vrijwel alles gefotografeerd. Dat lijkt me trouwens van het grootste belang: maar foto's als documentatie bij zo veel mogelijk waarnemingen, en zorg dat de doorslaggevende kenmerken er op staan.
Helemaal mee eens! Ik ben ook vele admins tot wanhoop aan het drijven door bij vrijwel alle waarnemingen foto's te doen. Maar van fouten maken leer je wel veel en daarom staat in het begin topic ook: Plaats zoveel als mogelijk foto's bij je waarnemingen. Ook kun je daardoor makkelijker soorten terugvinden als je denkt "hey die heb ik eerder gezien".
Ik ben het met je eens dat waarnemers veel fouten maken met determineren. (Kijk bijv maar eens in lijstjes van soorten die zonder microscoop/binoculair helemaal niet te determineren zijn.)
Schroom niet om bij al je waarnemingen een foto te plaatsen. Ik weet niet meer wie het zei ik dacht Hisko of een admin: "Slecht bewijs is ook bewijs". Niet dat we nu met z'n alle slechte foto's moeten plaatsen, maar als dat je determinatie zeker kan maken: Doen!
Ander voorbeeld: De grote trilspin. Super bekend beest, in elk gebouw te vinden. Sinds een jaar of wat is er een broertje/zusje ontdekt. Alle waarnemingen (van voor die ontdekking) zonder foto.... zijn (denk ik?) waardeloos. Want er valt nooit meer na te gaan of het toch die andere soort is. Bij slakken zijn ze ook nog aan het goochelen met soort- en familienamen en of het twee of drie soorten zijn of een variatie van 1 soort. Dit zijn een paar voorbeelden waardoor ik van mening ben dat foto's "altijd" van belang zijn. Zelfs als je zeer zeker bent van je zaak en het overduidelijk die soort is. Dat is het voor nu, maar je weet "nooit" of dat voor altijd zo is.
Daar moet je dus wel voor studeren! Op internet, maar ook in boeken! (voor de jeugd: een boek is bundel bedrukt papier, een ouderwetse maar soms essentiële informatiedrager!). Plaatjes kijken is echt onvoldoende: verdiep je inderdaad in vruchten, klierharen, stroschubben, borststukken, sprietknoppen, dijbeharing etc. Neem niet teveel hooi op je vork! Werk samen met anderen, praat over je determinaties, ga met excursies mee waar je wat leert etc. Probeer er eens een jaar een soortgroep "bij" te doen. "Alles" is gewoon te veel. Ik heb me er ook in "verslikt"...
Voorkom in ieder geval dat de database vervuilt raakt met dubieuze of onjuiste determinaties, want daar heeft niemand wat aan.
En bedenk: "niet het vele is goed, maar het goede is veel"!
Helemaal mee eens. Dit topic mag gerust ook gebruikt worden voor uitwisseling van dat soort info en vragen. Determinatie vragen kunnen het beste in het bijpassende board, maar kleine vraagjes als "wat moet ik fotograferen bij een paddenstoel" mag van mij ook wel hier. Net als tips hoe/waar je veel soorten kunt waarnemen ofzo.
- Zelf heb ik ongeveer 20 determinatietabellen/veldgidsen in de kast staan. Misschien kun je af en toe een boek van iemand (uit je buurt die ook waarneemt) lenen of in de bibliotheek kijken?
- Ik heb in mijn browser bij "mijn favorieten" per soort een mapje gemaakt. Niet per soortgroep, maar per soort. Dus "spinnen" en "pissebedden" "vogels" "Muggen" etc. Zodat ik bij een onbekende soort eerst de determinatie-pagina's die ik heb verzameld kan bekijken.
- Als je een soort niet kent: Registreer het eerst op waarneming, gebruik dan de link "determineren op het forum" (in het menu, rechts).
- Blijft de waarneming onbekend? Geeft niet, kan best zijn dat er later nog eens iemand / een expert wel ziet/herkent wat het is.
- Plaats altijd ook de link naar het determinatie-topic bij je waarneming! (externe link toevoegen!)
Als je wat dingen op onbekend hebt staan, mag je mij gerust een pb sturen dat ik dat even doorblader en kijk wat ik ervan herken.
Zoals ook in de beginpost:
Het is géén wedstrijd!! Dus blijf het waarnemen écht serieus nemen.
Groetjes, Marleen