Vogeltrip naar Mantsjoerije, China

Gestart door BramtK, november 27, 2011, 14:55:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

BramtK

Beste mensen,

Met enige schroom wil ik aandacht vragen voor een vogeltrip naar Mantsjoerije, China in mei 2012 met Jesper Hornskov. Voornaamste doel van de trip is het zien van Jankowski's Bunting (aka Rufous-Backed Bunting), een vogel met een zeer beperkte verspreiding en dramatische teruggang in aantallen. Op dit moment resteert voor deze soort slechts één bekende locatie. Rik Beukers en ik hebben dezelfde trip gedaan in 2010 en toen inderdaad Jankowski's Bunting gezien. Wij hebben ook kunnen zien hoe precair het voortbestaan van Jankowski's Bunting is. Wij schreven daarover een verslag voor de site Dutchbirding.nl. Ook elders op het net verschenen verslagen van de situatie rondom deze gors (zie bijlage).

Voor Jesper Hornskov is het organiseren van trips gewoon werk, net zoals enkele (Nederlandse) tour operators dat werk doen. Mijn oproep zou dus kunnen worden opgevat als reclame en daar is dit forum natuurlijk niet voor bedoeld. Aan de andere kant ben ik ervan overtuigd dat het van belang is dat er vogelaars in het desbetreffende reservaat komen, dat de plaatselijke autoriteiten zich daarvan bewust zijn en dat er aanhoudend aandacht bestaat voor deze soort (zie ook de acties die na de trip van 2010 zijn ondernomen). Ik denk dat dat een goede manier is om druk uit te oefenen op de beheerders van het reservaat. Daarbij meen ik dat er betrekkelijk weinig tour operators naar dit deel van de wereld afreizen.

Mocht je geinteresseerd zijn in dit avontuur, Jesper is te bereiken op goodbirdmail AT gmail.com. Nadere informatie is natuurlijk ook op te vragen bij mij en je kan mijn waarnemingen checken voor hetgeen je zou kunnen zien. Mijn excuus als deze oproep toch niet door de beugel kan. ;)

Itinerary voor 2012 toegevoegd.
Groeten,

Bram ter Keurs