Klein dooiermos?

Gestart door Kiewiet, november 26, 2011, 18:16:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kiewiet

Of groot of oranje?
Met vr groet, Theo.

waterland01

De dooiermossen kun je zo goed determineren:
Oranje dooiermos (X. calcicola): vrijwel alleen op steen: isidieus, vaak geen apothecien, meer oranje dan parietina
Gewoon dooiermos (X. parietina): groeit letterlijk overal op: niet isidieus, vrijwel altijd apothecien, geel of grijsgroen.
Klein dooiermos (X. polycarpa): kleine blaadjes, apothecien relatief groot in vergelijking met blaadjes, groeit overal, maar is een soort die relatief veel op dunne takjes en dingen als plastic, ijzer e.d. voorkomt.
Dit is een Gewoon Dooiermos, een klein exemplaar die zich om de takjes heeft gewenteld.
Henk Timmerman

Kiewiet

Bedankt voor de gedegen uitleg, Henk!

Het begrip isidieus begrijp ik niet goed, en kan de betekenis niet vinden.
Betreft het de overlappende blaadjes misschien?

De bolletjes in het midden van de eidooier heten apothesien?

Deze hieronder heb ik als groot dooiermos ingevoerd, klopt dat?
Met vr groet, Theo.


Kiewiet

Zover was ik nog niet, Marleen, 'kheb 't er zo druk mee.  ;D

Toppie, dat ga ik eerst lezen! :duim:
Met vr groet, Theo.

Botervlieg

Citaat van: theo kiewiet op november 27, 2011, 12:05:08 PM
Zover was ik nog niet, Marleen, 'kheb 't er zo druk mee.  ;D

Toppie, dat ga ik eerst lezen! :duim:

Geeft niet hoor. Ik ben ook nog niet zo lang met korstmossen bezig.

En doe het zelf ook vaak in de verkeerde volgorde. Eerst determineren (met plaatjes) en daarna pas lezen.

Groetjes, Marleen

Kiewiet

Oefff, heftig die 4 verschillende soorten 'dingetje' voor een autodidact als ik. :-\
Gewoon doorgaan! :lol:

En nu naar buiten de storm in 8 Bft hier, maar met een lekker zonnetje erbij. :duim:

Groetjes en tot in de namiddag/avond!
Met vr groet, Theo.

waterland01

Even snel leren is er niet bij als het om korstmossen gaat, maar daarom is het wel heel bevredigend als je soms opeens
grote sprongen voorwaarts maakt. De Xanthoria die ik op die stenen zie, lijkt me juist calcicola: je ziet in het midden allemaal 'staafjes', dat zijn de voor die soort kenmerkende isidien. Bekijk de foto's op de Verspreidingsatlas maar, die zijn duidelijk.
Henk Timmerman