Hoofdmenu

Groot nieuws

Gestart door hiskodevries, november 26, 2011, 15:19:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Thijs Fijen op december 02, 2011, 13:13:46 PM
Citaat van: hiskodevries op december 01, 2011, 13:02:09 PM
Voor vogels is europa wel zo`n beetje verdeeld (zeg maar door ornitho.ch opgegeten)
Er is neem ik aan wel contact geweest met Ornitho.ch? Want de site ziet er nou niet echt overzichtelijk en compleet uit. Ik bedoel, Observado is veel en veel beter. Ebird is een gedegen 'concurrent', de vraag is of je hier tegenop zou moeten willen boxen. Samenwerken waar mogelijk is natuurlijk het beste.

Ja, dat bedoelde ik ook. Dat er op de verspreidingskaarten een beetje compleet beeld zou staan.
Nu missen we bijvoorbeeld bij de kraanvogeltrek altijd het belangrijke Duitsland. Je zal daar niet gauw een eigen netwerk van waarnemers kunnen opbouwen.
Het zou mooi zijn als er een site was die alle (actuele) gegevens van Europa (en Scandinavie) zou tonen.
Het lijkt me trouwens goed om de externe gegevens in een andere kleur te tonen, zoals dat ook bij de gegevens uit GBIF was.


Herman van der Meer

hiskodevries

mooie discussie met goede suggesties, maar die kan beter afgesplitst worden
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op december 02, 2011, 14:43:01 PM
mooie discussie met goede suggesties, maar die kan beter afgesplitst worden

Dat kan nuttig zijn. Ik had het hier gezet omdat de kern om samenwerking draait.
Herman van der Meer


Wouter van der Ham

Blijft waarneming.nl wel een beetje als 'basis', of wordt het geheel anders?
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

hiskodevries

meer vragen dan antwoorden Wouter zolang het plan nog moeten worden gemaakt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Wouter van der Ham

Citaat van: hiskodevries op maart 30, 2012, 13:44:55 PM
meer vragen dan antwoorden Wouter zolang het plan nog moeten worden gemaakt
Oke!
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

kvb

Het is ondertussen zeer diep in 2012. Zijn er nog verdere ontwikkelingen?

Kik

hiskodevries

nee, eigenlijk niet. alle initiatieven stranden op geld gebrek.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

kvb



SlechtValk

Ik twijfelde of dit beter in "Wensen voor Waarneming.nl" of "Wishes for Observado.org" paste, maar dit topic lijkt nog beter geschikt.

Onder de moterkap zijn waarneming.nl, waarnemingen.be en observado.org hetzelfde systeem. Toch kan ik vanuit waarneming.nl mijn internationale waarnemingen met geen mogelijkheid (anders dan via de link "Kies taal en/of site" rechtsboven, wat gewoon een verwijzing is naar één van deze sites) benaderen en omgekeerd.

Misschien is het een goed idee om deze systemen een beetje meer te integreren, dat je vanuit waarneming.nl ook kunt selecteren op geografisch gebied, waardoor je dus ook internationale waarnemingen kan weergeven en omgekeerd.

Taalinstelling blijft hiervoor vergelijkbaar met hoe het nu is, landinstelling wijzigt hierdoor NIET het url maar zorgt er wel voor dat alles wat nu onder *.observado.org bereikbaar is ook via *.waarneming.nl bereikbaar is (evenals vanuit de andere portalen) en dat de site aangepast wordt aan de geselecteerde regio (of dit nou Nederland, Belgie, BeNeLux, Europa, Wereld, Azie of welk ander continent/land/subgedeelte is).

Het enige verschil wat overblijft is het logo bovenaan, wat m.b.v. het opgevraagde url correct geselecteerd kan worden.

Terugkoppelend op dit topic, telmee.nl en elk ander portaal wat hieraan meewerkt, zou niets anders dan just another url zijn wat allemaal op het zelfde systeem uitkomt.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Stefan, 1 keer per jaar duikt deze wens wel eens op, maar die is niet te realiseren. Ik ga dat verder niet uitleggen maar dat heeft te maken met locals, framework en models.
Metadata van waarnemingen hebben we overal d.m.v. views beschikbaar zodat de kaarten op observado.org ook nl en be data weergeven maar de details van een nl waarnemingen in obs oproepen is geen feest.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: kvb op december 10, 2012, 11:07:20 AM
Het is ondertussen zeer diep in 2012. Zijn er nog verdere ontwikkelingen?

Citaat van: hiskodevries op december 10, 2012, 15:59:38 PM
nee, eigenlijk niet. alle initiatieven stranden op geld gebrek.

Mooi crowdfunding onderwerp. Denk dat veel mensen wel wat willen neerleggen voor waarneming 3.0....

hiskodevries

dat praatje al snel om 200/300.000 euro
dat gaat 10 jaar crowdfunden kosten
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op december 11, 2012, 08:50:35 AM
dat praatje al snel om 200/300.000 euro
dat gaat 10 jaar crowdfunden kosten

Je kunt het op z'n minst proberen! "Als je niets zegt kun je ook niet gehoord worden"

Of het in kleinere delen opsplitsen?

Voor welke dingen is het geld nodig? Nieuwe servers? Personeelkosten? ik heb geen idee.

Misschien als je het iets meer uit wil leggen, dan kunnen mensen met je meedenken...

hiskodevries

ik schets het 'probleem' even.
Allereerst is niet genoeg geld aanwezig om in 1 keer een waarneming 2.0 te produceren. Daarom wordt nu eerst een 1.5 gemaakt. Dat is waarneming.nl zoals het nu is maar onder de motorkap alles vernieuwd.
We (Waarneming.nl) werken nu met een zelf gemaakt framework. dat moet worden omgezet naar een out of the box framework.
(Wat is een framework ->   http://nl.wikipedia.org/wiki/Framework )
Daar is een budget voor. 1 persoon is daar mee bezig.
Om daadwerkelijk alles aan te pakken zodat de diverse waarneming sites 1 motor krijgen zijn veel handjes nodig.
Op dit moment is de bemensing bij pgo`s en wrn.nl al druk met het in de lucht houden van de al bestaande systemen, dus moet je mensen inhuren om tot vernieuwing te komen.

Dan spelen ook nog wat organisatorische zaken een rol, maar daar weet ik niet genoeg van.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op december 11, 2012, 07:27:04 AM
Stefan, 1 keer per jaar duikt deze wens wel eens op, maar die is niet te realiseren. Ik ga dat verder niet uitleggen maar dat heeft te maken met locals, framework en models.
Metadata van waarnemingen hebben we overal d.m.v. views beschikbaar zodat de kaarten op observado.org ook nl en be data weergeven maar de details van een nl waarnemingen in obs oproepen is geen feest.

Ik begrijp niet helemaal waarom dit zo moeilijk is (maar denk dat het te ingewikkeld is om hier te gaan uitleggen), ik denk te begrijpen uit je beknopte uitleg dat de databasetabellen toch niet geheel compatible zijn. Ik weet niet in hoeverre het moelijk is, maar misschien is het handig om langzamerhand toch naar uniformiteit te streven.

Citaat van: hiskodevries op december 11, 2012, 08:50:35 AM
dat praatje al snel om 200/300.000 euro
dat gaat 10 jaar crowdfunden kosten

Dan gaat het neem ik aan om een volledige herbouw (from scratch) van de websites van de genoemde partners, misschien is het haalbaarder om het in kleine stapjes te doen, beginnen met inventariseren wat voor wijzigingen er nodig zouden zijn om bijvoorbeeld gebruikers van telmee tevreden te stellen met waarneming.nl, en zo langzamerhand over te schakelen naar een uniform systeem.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.