Hoofdmenu

Groot nieuws

Gestart door hiskodevries, november 26, 2011, 15:19:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

mensen, namens het bestuur van de stchting natuurinfo het volgende:
Onderstaande tekst is tijdens de sovondag (a.s. zaterdag) getekend.

De Stichting Gegevensautoriteit Natuur, Stichting Natuurinformatie, Zostera B.V., SOVON Vogelonderzoek Nederland en De Vlinderstichting hebben besloten om hun krachten op het gebied van internet-technologie en natuurdata-beheer te bundelen. In dat kader zijn zij de volgende zeven punten overeengekomen.

1) De beide websites http://www.waarneming.nl en http://www.telmee.nl, alsmede de overige invoerportalen van de NDFF, worden in 2012 samengevoegd tot één nieuw informatiesysteem, werktitel: "Waarneming 2.0". Het nieuwe systeem verschaft de waarnemer centrale toegang tot de eigen natuurdata en biedt zicht op wat anderen inbrengen. Naast het invoeren van losse waarnemingen worden waarnemers op aantrekkelijke en natuurlijke wijze ook aangezet tot het participeren in meetnetten.

2) De software-ontwikkelaars in dienst van de partners gaan samenwerken in teamverband. Deze samenwerking omvat naast Waarneming 2.0 het geheel van IT-projecten ten dienste van de partner-organisaties, de natuursector in brede zin en overige partijen die met natuurdata-infrastructuur werken. 

3) Met Waarneming 2.0 wordt de invoer mogelijk gemaakt van losse waarnemingen, meetnetten en overige  gestructureerde tellingen; met behoud van de functionaliteit van de bestaande portalen. Alle goede elementen uit de bestaande portalen worden behouden en belangrijke verbeteringen worden doorgevoerd. Inhoudelijke verbetersuggesties van de waarnemers zijn dus van harte welkom!

4) De overgang van bestaande systemen naar het nieuwe systeem zal goed worden gestroomlijnd. Tot diep in 2012 blijft de invoer zoals die is. Wacht dus niet met invoeren! Bestaande afspraken met derde partijen worden uiteraard gerespecteerd.

5) De belangen van waarnemers, leden en aangesloten organisaties worden gewaarborgd in een Redactiestatuut, dat tevens voorziet in goed dagelijks beheer van Waarneming 2.0.

6) De vijf partners nodigen andere partijen in de natuursector uit om actief te participeren in de ontwikkeling van dit nieuwe informatiesysteem. Zij kunnen hun professionals en vrijwilligers er optimaal mee bedienen,
op basis van een bewezen concept, en hun eigen kennis en expertise inbrengen. Voor de terreinbeherende organisaties, die zich reeds beraden op mogelijke deelname, wordt de mogelijkheid verkend om hun vrijwillige inventariseerders zo spoedig mogelijk te gaan bedienen met het nieuwe systeem.

7) Het is de bedoeling van de partners om dit nieuwe informatiesysteem wereldwijd ter beschikking te stellen aan de waarnemers en hun organisaties. Hiermee wordt voortgebouwd op de functionaliteit van de bestaande systemen en op de bestaande internationale relaties en intenties van de betrokken organisaties.

Partijen streven er naar om nog voor 1 januari 2012 een definitieve overeenkomst te tekenen. Hierin worden de afspraken over gezamenlijk eigendom van het nieuwe informatiesysteem, financiering, realisatie en beheer van Waarneming 2.0 uitgewerkt. Ook het bijbehorende organisatorisch kader wordt in deze overeenkomst vastgelegd.

Waarvan akte,

Nijmegen, 26 november 2011

Stichting Gegevensautoriteit   Natuur​Stichting Natuurinformatie
Drs. J.J. Bakker, directeur​         M.J. de Jong, voorzitter




De Vlinderstichting             ​Zostera B.V.
Ir. T. M. Wolterbeek,          directeur​D.M. Verheul, directeur




SOVON Vogelonderzoek Nederland
Drs. T.J. Verstrael, directeur
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Herman van der Meer

wouterbosgra

fantastisch! gelijk een (technisch) vraagje: gaat wn2.0 qua database-structuur helemaal vanaf 0 worden opgebouwd, of pakken jullie als uitgangspunt een van de bestaande sites?

JRoosma

WOW inderdaad! Gefeliciteerd!

Hisko,

kun je vwb de laatste 2 zinnen van punt 1 (al) wat meer toelichten hoe dit er in de praktijk uit gaat zien?

En wat is Zostera B.V. precies?





Jaring Roosma

HPM

Citaat van: JRoosma op november 26, 2011, 18:27:19 PM
WOW inderdaad! Gefeliciteerd!

Hisko,

kun je vwb de laatste 2 zinnen van punt 1 (al) wat meer toelichten hoe dit er in de praktijk uit gaat zien?
[...]

"Het nieuwe systeem verschaft de waarnemer centrale toegang tot de eigen natuurdata en biedt zicht op wat anderen inbrengen."
lijkt me duidelijk. En erg belangrijk ook. Voor zover ik weet geeft de NDFF geen vrije toegang tot de eigen gegevens en Telmee geen zicht op wat anderen hebben ingevoerd. Ik begrijp er uit dat het allemaal ongeveer moeten worden zoals in Waarneming.nl. Dat lijkt mij een belangrijke voorwaarde voor de samenwerking.
Herman van der Meer

JRoosma

Ik vroeg mij dus af of je als gebruiker (van waarneming 2.0) toegang krijgt tot de data van de NDFF? Wat veranderd er in de praktijk> en biedt zicht op wat anderen inbrengen?
Op dit moment hebben wij als gebruikers van waarneming.nl al toegang tot de gegevens van andere waarnemers en ik denk nu dat de data van Telmee, de Vlinderstichting en Sovon ook via 1 site (=waarneming 2.0) toegankelijk wordt en de statistieken centraal worden. De data worden dan gekoppeld in waarneming 2.0?


Jaring Roosma


Melchior van Tweel

Hisko, ik was helaas niet op de SOVON-dag (sinterklaas...). Hoe is dit ontvangen bij de bezoekers?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

hiskodevries

Op dezelfde manier als hier.
Inhoudelijke vragen kunnen we nog niet beantwoorden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

Dylan


Zo kort mogelijk (met het risico dat ik te kort door de bocht ga):

Zostera B.V. is het IT-bedrijf dat in 2007 is opgericht om Waarneming.nl mede te kunnen waarborgen. O.a. Dylan (mede-oprichter, mede-programmeur) en Hugo (systeembeheerder sinds het prille begin) zijn daar in dienst. Zostera verhuurt Dylan en Hugo voor een vriendenprijsje aan Stichting Natuurinformatie. De rest van de inkomsten om Zostera boven de rode streep te krijgen moeten via commerciële opdrachten worden verdiend.


Als je het heel mooi zou willen zeggen, dan zou je kunnen stellen dat Zostera één van de hoofdsponsoren van Waarneming.nl is. Anderzijds was er zonder Waarneming.nl geen Zostera geweest.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Margreet Kwh

Ik ben een groot voorstander van samenwerking. Daarom denk ik dat het goed nieuws is! :duim:
De gevolgen voor de gebruikers kan ik nog niet overzien.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Wouter van der Ham

#13
Gaaf! En valt telmee.nl daar ook onder, of zie ik dat nou over het hoofd? (Of heet het hier anders?)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

HPM

Citaat van: wouteren3 op november 28, 2011, 20:30:44 PM
Gaaf! En valt telmee.nl daar ook onder, of zie ik dat nou over het hoofd? (Of heet het hier anders?)

Je ziet het over het hoofd.
"1) De beide websites [/size]http://www.waarneming.nl [/font]en http://www.telmee.nl, alsmede de overige invoerportalen van de NDFF, worden in 2012 samengevoegd tot één nieuw informatiesysteem, werktitel: "Waarneming 2.0". "
Herman van der Meer

Wouter van der Ham

#15
Citaat van: HPM op november 28, 2011, 20:53:48 PM
Citaat van: wouteren3 op november 28, 2011, 20:30:44 PM
Gaaf! En valt telmee.nl daar ook onder, of zie ik dat nou over het hoofd? (Of heet het hier anders?)


Je ziet het over het hoofd.
"1) De beide websites http://www.waarneming.nlen http://www.telmee.nl, alsmede de overige invoerportalen van de NDFF, worden in 2012 samengevoegd tot één nieuw informatiesysteem, werktitel: "Waarneming 2.0". "


Heb er dus overheen gelezen..bedankt!
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Margreet Kwh

#16
Vanmorgen hoorde ik iemand zeggen: waarneming.nl wordt toch opgeheven, toen ik de kaart overhandigde.
Hij had het bericht via de Vlinderstichting ontvangen, neem ik aan.
Ik heb hem gecorrigeerd: Nee, ze gaan fuseren.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Corryabbink

Gefeliciteerd :duim:
Even afwachten hoe het zich verder ontwikkelt lijkt me verstandiger dan met heel veel vragen te komen, die denk ik toch nog niet beantwoord kunnen/mogen worden ;D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Thijs Fijen

Team waarneming.nl (stichting Natuurinformatie) is echt heel goed bezig met projectjes! Dit project is natuurlijk helemaal de bom, maar ook vogelkijkhut.nl, projectpagina's (klapekstertelling, sprinkhanenproject), samenwerking met de GAN en de apps! Top bezig en zo gaat waarneming.nl nog eens ontzettend belangrijk worden! Op naar een goede wereldwijde dekking!
Thijs Fijen

hiskodevries

CiteerOp naar een goede wereldwijde dekking!
dat is nu eigenlijk het enige wat van geen kanten lukt, maar ik hoop dat met die toekomstige samenwerking dat goed van de grond komt. Sovon e.d zijn over de grens wat bekender dan stichting natuurinformatie.
Thijs bedankt voor de mooie woorden
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op december 01, 2011, 09:26:26 AM
CiteerOp naar een goede wereldwijde dekking!
dat is nu eigenlijk het enige wat van geen kanten lukt, maar ik hoop dat met die toekomstige samenwerking dat goed van de grond komt. Sovon e.d zijn over de grens wat bekender dan stichting natuurinformatie.


De wereld is ook wel erg groot. Ik zou voorlopig al blij zijn met een betere Europese dekking. Duitsland vooral maar ook Frankrijk, UK, Denemarken, ...

Het viel me trouwens op dat er op de kaarten op Observado iets is veranderd. Daar stonden eerst (uitschakelbare) aanvullende gegevens van GBIF, en nu van AKN/E-Bird, en bij de planten niets meer.
Er zitten wel wat gebreken in GBIF, maar is de samenwerking over?


Herman van der Meer

hiskodevries

die link werkte niet meer, dus weg
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Margreet Kwh

Citaat van: HPM op december 01, 2011, 11:52:57 AM
Citaat van: hiskodevries op december 01, 2011, 09:26:26 AM
CiteerOp naar een goede wereldwijde dekking!
dat is nu eigenlijk het enige wat van geen kanten lukt, maar ik hoop dat met die toekomstige samenwerking dat goed van de grond komt. Sovon e.d zijn over de grens wat bekender dan stichting natuurinformatie.


De wereld is ook wel erg groot. Ik zou voorlopig al blij zijn met een betere Europese dekking. Duitsland vooral maar ook Frankrijk, UK, Denemarken, ...

...
Kunnen gebruikers daarbij helpen?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

hiskodevries

gebruikers kunnen altijd 'van onderen' helpen door te zorgen voor zoveel mogelijk (niet vogel) data in observado.org
Voor vogels is europa wel zo`n beetje verdeeld (zeg maar door ornitho.ch opgegeten) , ebird pakt de britten in.
scandinavie heeft prima eigen sites.
oftewel libellen, daglvinders, herpeto, planten etc.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op december 01, 2011, 13:02:09 PM
gebruikers kunnen altijd 'van onderen' helpen door te zorgen voor zoveel mogelijk (niet vogel) data in observado.org
Voor vogels is europa wel zo`n beetje verdeeld (zeg maar door ornitho.ch opgegeten) , ebird pakt de britten in.
scandinavie heeft prima eigen sites.
oftewel libellen, daglvinders, herpeto, planten etc.

Ik stuur je even een pb


Margreet Kwh

Citaat van: hiskodevries op december 01, 2011, 13:02:09 PM
gebruikers kunnen altijd 'van onderen' helpen door te zorgen voor zoveel mogelijk (niet vogel) data in observado.org
Voor vogels is europa wel zo`n beetje verdeeld (zeg maar door ornitho.ch opgegeten) , ebird pakt de britten in.
scandinavie heeft prima eigen sites.
oftewel libellen, daglvinders, herpeto, planten etc.
Zelf ga ik zelden meer op vakantie, en (voorlopig) niet naar het buitenland. Maar ik kan wel mijn kennissen en familie gaan flyeren.
Helaas heeft mijn poging om de Wereldomroep in te schakelen geen resultaat gehad.
Hoe staat het met de contacten met de verschillende reisbureaus, die bijvoorbeeld op de SOVONdag aanwezig waren?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Elachista

De site ziet er dus ongeveer uit als Waarneming.nl?

Is het niet veel verstandiger om simpelweg Telmee.nl offline te halen en Waarneming.nl te verbeteren, scheelt in de kosten?

Hoe zit het met de PGO's die nu data opnemen van Telmee.nl? Worden die automatisch partner van Waarneming.nl en mogen dan deze data ook inladen?
Groet,
Tymo

hiskodevries

CiteerHoe zit het met de PGO's die nu data opnemen van Telmee.nl? Worden die automatisch partner van Waarneming.nl en mogen dan deze data ook inladen?
daar zal t.o.v. de huidige (gebruikers) instellingen niets in wijzigen neem ik aan.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

Citaat van: hiskodevries op december 01, 2011, 13:02:09 PM
Voor vogels is europa wel zo`n beetje verdeeld (zeg maar door ornitho.ch opgegeten)
Er is neem ik aan wel contact geweest met Ornitho.ch? Want de site ziet er nou niet echt overzichtelijk en compleet uit. Ik bedoel, Observado is veel en veel beter. Ebird is een gedegen 'concurrent', de vraag is of je hier tegenop zou moeten willen boxen. Samenwerken waar mogelijk is natuurlijk het beste.
Thijs Fijen