Waarneming.nl op de Sovon ledendag

Gestart door hiskodevries, november 25, 2011, 13:53:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Waarom ga jij de stand van Waarneming.nl op de sovondag bezoeken ?
O ik wil de mensen achter Waarneming.nl wel eens bekijken
O ik wil de nieuwe stand wel eens zien
O ik heb een paar dringende vragen
O ik wil wel een paar flyers/ansichtkaarten meenemen
O ik wil de Eden XP budget kijker wel een proberen
O tijdens de sovon ledendag heb ik nieuws gehoord wat ik wel even wil checken
O ik wil die bijzondere Waarneming.nl-verrassing hebben
O etc.
https://twitter.com/#!/search/%23ldsovon11
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Hallo Hisko en collega's.

Die sovondag is vandaag toch? Heel veel plezier. Ben blij dat jullie er nu met een grote mooie nieuwe stand en flyers en andere leuke dingen staan.

Jammer dat ik er niet naartoe kan.

Ik hoor graag vanmiddag/vanavond/morgen hoe het is geweest. En foto's zouden ook leuk zijn!

Groetjes, Marleen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: hiskodevries op november 25, 2011, 13:53:17 PM
Waarom ga jij de stand van Waarneming.nl op de sovondag bezoeken ?
:right: ik wil de mensen achter Waarneming.nl wel eens bekijken
:right: ik wil de nieuwe stand wel eens zien
O ik heb een paar dringende vragen
O ik wil wel een paar flyers/ansichtkaarten meenemen
:right: ik wil de Eden XP budget kijker wel een proberen
O tijdens de sovon ledendag heb ik nieuws gehoord wat ik wel even wil checken
O ik wil die bijzondere Waarneming.nl-verrassing hebben
O etc.
https://twitter.com/#!/search/%23ldsovon11

Ik vond het leuk om eens een keertje wat mensen achter wrn te ontmoeten. Ik vond het een leuke ontmoeting!!!
Ik kwam Margreet tegen (ook een aangename ontmoeting trouwens) en die heeft foto's van de stand gemaakt. Ze heeft gezegd dat ze die zou posten dus die zijn onderweg. De dag zelf was ook erg boeiend -> leuke en interessante lezingen, leuke en gezellige markt er omheen. Heb een boek gekocht over Extremadura, mijn vakantiebestemming voor komende zomer en de Eden verrekijkers eens beetgepakt en vergeleken en net via internet de XP 10 x 42 besteld. Leuke van de Sovondag is dat er naast voornamelijk vogels ook andere interessante lezingen zijn; zoogdieren, insecten, ecologie etc. komen er ook langs, voor ieder wat wils dus.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jeroen Nagtegaal

Vandaag ook geweest. Vermoeiend! Veel mensen gesproken en genetwerkt. Uiteindelijk geen tijd gehad om een lezing te bezoeken. Uiteraard ook langs de Wrn.nl stand geweest en maar eens met Hisko gesproken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Robertmeer

Hierbij een foto van de Waarneming.nl-stand.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Botervlieg

Ziet er mooi uit !!

Leuk om te lezen hoe jullie het vonden!  :duim:

Groetjes, Marleen

Limosa

De stand zag er inderdaad uitnodigend uit! Kleur en tekst waren in de praktijk goed op elkaar afgestemd,waardoor het geen schreeuwerig karakter kreeg.  :duim:

't is dat ik geen hitech telefoon heb maar die ObsMapp applicatie dat is wel de toekomst!
Groeten,

Joachim

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

petermeer

Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Norman

Uiteraard vandaag geweest, zou Bart de hand schudden zoals afgesproken in een ander topic maar we hebben niet echt afgesproken in welk knoopsgat we die anjer zouden dragen. Bart, ik heb je helaas gemist.

Hisko wilde ik ook nog even de hand schudden en persoonlijk willen bedanken voor e.e.a. maar op de momenten dat ik langs de stand schoof was Hisko er niet.

De lezingen waren weer erg boeiend. Dit keer met als hoogtepunt voor mij Crow Big Brother van Christian Rutz.
Helaas heb ik de lezing van Ies Meulmeester moeten missen, omdat ik te laat was. (stoptrein gepakt i.p.v. intercity. :rolleye: )
De laatste lezing over de Boomkruipers helaas moeten missen omdat de zaal vol was.

Ook nog even langs de optiekafdeling gestruind. De Swarovski CL serie bekeken, optisch bijzonder fraai, iet wat kleine openingshoek, maar dat hoeft niet voor iedereen een probleem te zijn. Minpunt vond ik de afmetingen, voor mijn kolenschoppen echt veel te klein.  Aanrader voor mensen die vooral overdag vogelen met beschaafde handjes en een budget rond € 1.000,00.

Uiteraard ook gekeken bij de Eden XP kijkers vanwege de euforische woorden van diverse bezitters. Het zijn geen alpha kijkers, maar de prijs/kwaliteitverhouding is bijzonder goed. Ergonomisch vond ik de kijkers niet zo prettig en zelfs een dealbreaker. Er komt dit jaar nog een Eden EX 8x56. Deze zal ik zeker nog een keer bekijken. Overigens mochten de heren verkopers hun shirt volgende keer wel strijken. Draag dan geen shirt.....

Absolute verrassing was de lijn van Opticron. Wat een leuke kijkers zitten daar tussen zeg. Opvallend was dat de lijn porro's ook nog best uitgebreid is. Zijn de Porro's in Groot-Britannië dan zoveel populairder dan hier? Als een Zeiss, Leica, Swarovski buiten budget zou vallen ging ik eens goed kijken naar deze kijkers. Jammer dat er geen verkoper aanwezig was.

Ook de Sony DEV-5 kijker was te zien bij Cameranu.nl. Een leuke gadget, maar volledig ongeschikt voor de natuurliefhebber. De autofocus was bloedirritant, omdat deze steeds focuste op hetgeen je niet wilde. Manual focus was leuk, maar schakelde vrijsnel weer terug naar autofocus. Daarnaast draaide je je gek om te focussen. Door mijn vakgebied (geavanceerde cameraobservatiesystemen) ben ik aardig thuis in allerlei video/optiek gerelateerde materie. Deze kijker heeft veel instelmogelijkheden, maar of dat wenselijk is in het veld.... Een kijker moet snel het onderwerp haarscherp in beeld brengen, mij lukt het niet met deze kijker. De verkoper was in ieder geval enthousiast, helaas heeft hij waarschijnlijk nog nooit met een kijker in het wild gewerkt. Het apparaat voelde een beetje als een tweetal camcorder tegen elkaar geplakt. Bij het ontwerp hebben niet eens een klein beetje nagedacht over de ergonomie. Het voelde een beetje als een schoenendoos vol met elektronica en wat lenzen. Het zou mij verbazen als dit product in 2013 nog word verkocht.

De boekenmarkt was ook weer erg leuk om overheen te struinen. De nieuwe boeken heb ik een beetje overgeslagen, maar tussen het 2de hands spul weer lekker wezen struinen. Helaas vernomen dat Meijs Natuurboeken gaat stoppen met hun bezoeken aan evenementen. Jammer, het aanbod was altijd ruim en de prijzen zeer scherp. Gelukkig kun je wel via internet blijven bestellen bij ze. 
Ik heb me ingehouden, slechts een boekje over de Vos van wel 4 hele euro's en een KNNV veldgidsje over zoogdieren voor € 17,50. Een lang gezocht diersporengidsje werd net voor mijn neus gekocht, net als een engeltalig boekje over vogelidentificatie.

Uiteraard was het ook weer leuk om vele bekende gezichten weer de hand te schudden en even bij te praten.

Tot volgend jaar!!!

Margreet Kwh

De foto's die ik maakte van de stand staan elders, dus even een linkje erbij: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=170639.0
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

ArjenDrost †

Ja, ik was er ook. Op de een of andere manier de waarneming.nl-stand gemist... Vooral in de birdpix-stand gestaan, weer veel mensen gezien, 1 lezing bijgewoond en me erg ingehouden op de boekenmarkt, voor het eerst in jaren geen boek gekocht (terwijl er meer dan genoeg moois lag).


Al met al een erg leuke dag weer.


Groeten, Arjen


Margreet Kwh

Er waren lezingen van verschillende ook binnen waarneming.nl actieve mensen, zoals Joost Vogels en Ies Meulmeester.
Die laatste lezing heb ik helaas gemist, hoewel hij tweemaal gehouden werd. Hopelijk komt er een herkansing.
De aangekondigde lezing van Maurice Lahaye over "zes jaar hamsterbeheer en meer" werd gegeven door Gerard Müskens, onderzoeker bij Alterra.

Ik vond de lezingen in zaal 2 persoonlijk de meest interessante, maar ik ben dan ook niet alleen vogelaar.
De dagvoorzitter van zaal 2, André Jansen, vatte de dag in zijn zaal zelfs in enkele zinnen samen aan het einde, en leidde de zaak bijzonder bekwaam.
Het viel me op dat met name aan het begin van de morgen, de zalen overvol waren; dat werd gelukkig gaande de dag beter georganiseerd.

De beurs was bijzonder levendig en soms bijzonder druk.
Wat ik ernstig heb gemist, maar misschien heb ik eroverheen gekeken, is de aanwezigheid van kluisjes voor je spullen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

jvogels

Lezingen van de natuurplaza sessie zijn nu als pdf online te vinden op www.stichtingbargerveen.nl

ga naar publicaties -->lezingen.

binnenkort ook op natuurplaza.org te vinden.

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

maurice.lahaye

Helaas mijn eigen lezing niet kunnen geven  :( , maar ik zie dat Gerard Müskens een mooi verhaal gehouden heeft! Nu snel de andere lezingen bekijken.

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

jvogels

Gerard had een mooi verhaal, uiteraard veel te lang, zodat hij uiteindelijk bij het begin van "de andere soorten die ook mee profiteren" door zijn tijd heen was. Maakte verder niet uit, want alle info over de hamster alleen al was meer dan voldoende om de mensen geboeid te houden. En de meeste mensen weten prima dat het ook onderhand een vogelparadijsje aan het worden is  ;) .

Maar we dwalen af van het topic...

Leuke stand, ik heb hem alleen van een afstandje bekeken, want het was me ook nogal druk druk druk!

marcel123

Citaat van: jvogels op november 30, 2011, 22:42:19 PM
Gerard had een mooi verhaal,
?? De indruk die ik van het verhaal had was dat het slecht ging met de hamster muv de hamsters die de omgeving van Sitard onveilig maken.

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

jvogels

Citaat van: optilete op december 01, 2011, 02:20:58 AM
Citaat van: jvogels op november 30, 2011, 22:42:19 PM
Gerard had een mooi verhaal,
?? De indruk die ik van het verhaal had was dat het slecht ging met de hamster muv de hamsters die de omgeving van Sitard onveilig maken.

Wat mij betreft geen negatief verhaal. Hamsterbeheer blijkt vrij simpel als je de randvoorwaarden maar kent: niet te klein gebied, niet te extensief beheren (maw: wat dichtere zaaidichtheid), en als je puur op hamsters wilt beheren: niet oogsten. Daarnaast werd ook een voorstel gedaan voor "hamsterwisselteelt" voor de boeren, zodat het ook nog ergens op slaat (want zeg nou zelf: jarenlang akkers inzaaien zonder de oogst er af te halen is nou niet echt in een historische context te plaatsen. Uiteraard is het wel een slim om hiermee te beginnen, want naar blijkt kun je een populatie explosief laten groeien. En daarmee is bekend wat er minimaal gedaan moet worden om een hamsterpopulatie te onderhouden. Dergelijke lessen kunnen geextrapoleerd worden naar de andere terreinen, en dan komt het met die hamster wel goed.

Maurice, aan jou om me nu af te schieten  ;)
was het altijd maar zo simpel...

Norman

Citaat van: jvogels op december 01, 2011, 11:42:03 AM
Citaat van: optilete op december 01, 2011, 02:20:58 AM
Citaat van: jvogels op november 30, 2011, 22:42:19 PM
Gerard had een mooi verhaal,
?? De indruk die ik van het verhaal had was dat het slecht ging met de hamster muv de hamsters die de omgeving van Sitard onveilig maken.

Wat mij betreft geen negatief verhaal. Hamsterbeheer blijkt vrij simpel als je de randvoorwaarden maar kent: niet te klein gebied, niet te extensief beheren (maw: wat dichtere zaaidichtheid), en als je puur op hamsters wilt beheren: niet oogsten. Daarnaast werd ook een voorstel gedaan voor "hamsterwisselteelt" voor de boeren, zodat het ook nog ergens op slaat (want zeg nou zelf: jarenlang akkers inzaaien zonder de oogst er af te halen is nou niet echt in een historische context te plaatsen. Uiteraard is het wel een slim om hiermee te beginnen, want naar blijkt kun je een populatie explosief laten groeien. En daarmee is bekend wat er minimaal gedaan moet worden om een hamsterpopulatie te onderhouden. Dergelijke lessen kunnen geextrapoleerd worden naar de andere terreinen, en dan komt het met die hamster wel goed.

Maurice, aan jou om me nu af te schieten  ;)
was het altijd maar zo simpel...

Eerlijk gezegd was mijn gevoel ook niet zo positief na afloop van de lezing. De aanpak is goed en succesvol alleen de populaties te afgeschermd met weinig mogelijkheden voor dispersie. Als het biotoop uitgebreid kan worden zou het zeker goed kunnen komen met de Hamster, maar of dat kan....

Ik ben ook wel benieuwd naar de opinie van Maurice.



maurice.lahaye

#24
Om het hamster-verhaal 'even' af te maken. Het onderzoek aan de geherintroduceerde hamster populaties heeft laten zien dat eenvoudige aanpassingen van het agrarische beheer kan leiden tot een snelle toename van de (hamster)populatie en dat veel andere diersoorten, waaronder heel veel akkervogels, eveneens van het beheer profiteren. Zulke effecten zie je in Limburg, maar bijvoorbeeld ook in Groningen waar Ben Koks spectaculaire resultaten laat zien voor de Grauwe kiekendief. Uiteraard heb je natuurlijk ook 'verliezers', met name de akkerflora profiteert niet van het gevoerde beheer. Akkerflora verlangt een meer open gewas, terwijl het voor een prooisoort als de hamster draait om voldoende dekking gedurende het grootste deel van het jaar. Deze eisen sluiten elkaar grotendeels uit. Wat is natuurbeheer soms toch lastig. Dat is een eerste nuancering.


Een tweede nuancering betreft de schaal waarop je het beheer uitvoert. Het gebied rond Sittard is het enige gebied waar op een vrij grote schaal, behoorlijk veel hamsterbeheer aanwezig is. Bovendien liggen de akkers met hamsterbeheer op korte afstand van elkaar (maximaal enkele 100-en meters). Daardoor is in het gebied Sittard altijd wel een extreem goede akker te vinden voor de hamsters, met een goede overleving, veel jongen, etc. Een paar van zulke akkers fungeren als bron voor een veel groter gebied en houden daarmee de gehele regio-populatie op peil. Het akkerreservaat Sibbe (op het plateau van Margraten) is feitelijk één geïsoleerd blok van 45 hectare met slechts één beheerder. Gaat het daar om wat voor reden dan ook een jaar niet goed, dan is er geen enkele buffer uit de omgeving en sterft de hamsterpopulatie snel uit of krijgt een enorme dreun omlaag. Probeer als populatie dan maar weer eens uit het dal te komen. Ook de gebieden Amby, Heer, Koningsbosch en de andere gebiedjes (Wittem en omgeving) hebben daar in meer of mindere mate last van.


En nog een derde nuancering, het niet oogsten van een (graan)gewas is natuurlijk geen 'natuurlijk' of 'oorspronkelijk' beheer. Dat hebben we ons als (voormalig) hamster-onderzoekers ook gerealiseerd. Een terugkeer naar vroeger, kleinschalig & intensief beheer, is echter onmogelijk. Het zoeken is dan ook naar die maatregelen die zo veel mogelijk natuur opleveren en toch ook passen binnen de huidige moderne landbouw. Vergeet daarbij ook niet dat de huidige beheermaatregelen misschien wel nog veel beter moeten zijn dan de vroegere situatie, omdat het landschap ook enorm veranderd is. Het Zuid-Limburgse landschap was vroeger veel en veel kaler. Hoge hellingbossen? Nee hoor, dat was hakhout, andere hellingen en terreinen werden (over)begraasd. Een kaal en open landschap is veel gunstiger voor een steppe-soort als de hamster: veel mogelijkheden tot dispersie en bijvoorbeeld (vermoedelijk) minder predatie. Ook het graan-areaal is fors afgenomen, wat betekent dat de paar akkers met graan die er nog zijn, ook zo optimaal mogelijk ingericht moeten worden. Immers, de soort is afhankelijk van de laatste paar snippers, beheer je die niet goed, dan blijft er niets over. Uiteindelijk moet je dan toe naar een soort 'super-habitat' (dikke volle graan-akkers die niet geoogst worden), wat niet meer lijkt op hoe het oorspronkelijk ooit geweest is. En ter nuancering van het niet oogsten, het meeste graan wat in Nederland wordt verbouwd is veevoer. De kwaliteit is veelal te laag om er brood van te bakken (zo weer een mythe uit de wereld). Zijn er dan geen alternatieven? Vast wel, maar dat vraagt een hele andere manier van landbouw of grootschalige maatregelen die vanuit de EU opgelegd zullen moeten worden. Bijvoorbeeld maatregelen als dat alle akkers een bepaald percentage inrichten voor de natuur (welke natuur? Flora of fauna? En worden dan niet alleen de meest ongunstige stukken daarvoor ingericht?).


Conclusie, het hamster-project is een succes. We hebben er ontzettend veel van geleerd en we zullen de komende jaren nog erg hard moeten werken om het project succesvol te houden. Rest mij nog één advies: combineer een bezoek aan het Sibbe-reservaat ook eens met een bezoekje aan de Kollenberg (bij Sittard), de akkers bij Puth (prachtige holle wegen!) of een bezoekje aan de akkers bij Jabeek (Vliegend hert!). Schitterende stukjes Limburg. Zowel 's winters als 's zomers een aanrader.


Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl