Wijdporiekurkzwam?

Gestart door Gert Kremer, november 24, 2011, 22:03:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Deze kwam ik vandaag tegen op wilgen die aan een oude Vechtarm staan, ik zit aan wijdporiekurkzwam te denken. zit ik goed met de benaming?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

Gezien de structuur is het iets anders. Mogelijk wel herkenbaar door iemand die er beter mee bekend is.
Groeten,
Martin

Gulistan

Ik denk dat Gert toch goed zit met Datronia mollis - wijdporiekurkzwam
Groeten van Christiane

xenion

Kan niet goed zeggen waarom, maar de structuur/dikte/kleur vind ik niet bij die soort passen. Kenmerkend voor die soort is ook dat viltige donkergrijze (hoed)randje, heb je die misschien gezien Gert?
Groeten,
Martin

Gert Kremer

Citaat van: xenion op november 25, 2011, 00:17:43 AM
Kan niet goed zeggen waarom, maar de structuur/dikte/kleur vind ik niet bij die soort passen. Kenmerkend voor die soort is ook dat viltige donkergrijze (hoed)randje, heb je die misschien gezien Gert?

Martin, er waren geen hoedjes aanwezig. Wel materiaal meegenomen, dus!!!  :micro:   maar bij de "korsten" lukt het bijna nooit, ik weet niet goed waar ik moet snijden.  :(
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

Het zichtbare van Korstzwammen is vrijwel altijd helemaal het hymenium, alleen aan de rand kan dat soms afwezig zijn. Dus als je gewoon wat materiaal ergens uit de zwam pakt heb je altijd wel hymenium te pakken met daarin de basidiƫn, sporen en eventuele cystiden.
Groeten,
Martin

Gert Kremer

Ik ga weer eens proberen.  :-\ . water of kleurstof?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Citaat van: Gert Kremer op november 25, 2011, 19:49:27 PM
Ik ga weer eens proberen.  :-\ . water of kleurstof?
Als je er helemaal niet uitkomt kun je het dan niet naar iemand sturen als je die persoon dit vraagt?

xenion

Citaat van: Gert Kremer op november 25, 2011, 19:49:27 PM
Ik ga weer eens proberen.  :-\ . water of kleurstof?
Ik gebruik bijna standaard congorood.
Groeten,
Martin

Gert Kremer

Citaat van: ratje op november 25, 2011, 20:05:46 PM
Citaat van: Gert Kremer op november 25, 2011, 19:49:27 PM
Ik ga weer eens proberen.  :-\ . water of kleurstof?
Als je er helemaal niet uitkomt kun je het dan niet naar iemand sturen als je die persoon dit vraagt?

Hannie,
Ik bewaar materiaal, begin januari komt Bernhard de Vries een mic. cursus geven.
Maar ik wil het toch eerst zelf proberen.
Martin, ook bedankt.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

ik heb wat gevonden  :D   maar het zegt niet zoveel toch? of komt dit bekend voor.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

adinda

#11
Lijkt me macroscopisch gezien niet de Datronia Mollis Gert, hier heb je de beschrijving.
Wel wat moeilijk opzoeken zo Gert deel 10 van Fungi Europeai bevat wel illustraties maar daar staat hij niet bij en de delen 1 en 2 van European Polypores van Ryvarden bevat geen foto materiaal.
Microscopisch materiaal vergaren van Polyporen vindt ik nog steeds een probleem
Met vriendelijke groeten,

Joop

xenion

Citaat van: Gert Kremer op november 26, 2011, 23:51:35 PM
ik heb wat gevonden  :D   maar het zegt niet zoveel toch? of komt dit bekend voor.
Basidiƫn en/of Cystiden. Je zou ook eens kunnen kijken of de soort nog wil sporuleren, dan weet je in ieder geval hoe de sporen er uit zien.
Groeten,
Martin

Gert Kremer

Dag Martin,
onder de 5-6 van het meetlatje is 1 spoor te zien. maar ik begrijp dat daar niets van te maken is,  :(
nog twee mic. foto's ook hier zijn ze iets te zien. Het valt niet mee hoor.
Het materiaal ligt nu te drogen. Is voor de mic. cursus in het nieuwe jaar.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gulistan

In elk geval spreekt de  :micro: niet tegen Datronia mollis
Groeten van Christiane

Gert Kremer

Citaat van: Gulistan op november 27, 2011, 19:35:13 PM
In elk geval spreekt de  :micro: niet tegen Datronia mollis

:D   bedankt voor de aanmoediging. ;)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

Het nadeel met dit soort materiaal is dat er weinig sporen en veel vervuiling van andere sporen aanwezig kan zijn, dus kan het lastig zijn om te bepalen welke sporen nu echt bij het materiaal horen, met een sporee weet je het in ieder geval zeker.
En dat is pas 1 kenmerk ;)
Groeten,
Martin