Ideeën voor ondernemingsplan

Gestart door Bas de Maat, november 24, 2011, 09:59:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bas de Maat

Beste mensen, voor mijn opleiding Bos- en Natuurbeheer moet ik een ondernemingsplan schrijven voor een zelfbedachte onderneming. Echter is mijn fantasie niet zo rijk de laatste dagen en ik heb het ei van Columbus dan ook nog niet ontdekt... Over het algemeen blijkt het makkelijker om een product te verkopen dan een dienst(adviesbureau's) te verlenen... Waar is er in natuur belevend Nederland  echt behoefte aan? Het moge duidelijk zijn dat het een groen georiënteerd bedrijfje moet worden... Wie heeft een goed idee en wil dat ook nog met mij delen???
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

Margreet Kwh

Een idee: een bedrijfje dat zich richt op recreatie in het groen voor medewerkers van bedrijven, in het kader van teambuilding en/of burn-out gevallen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

KorHaan

Het eerste dat mij te binnen schiet, is een bedrijfje, dat scholen benadert voor groenexcursies. Hup, naar buiten met die kinderen!

Toevallig zag ik gisteravond een docu op Duitsland WDR waarin een oude houtvester precies zo'n eenmansbedrijfje had en schoolkinderen liet kennis maken met natuur.
Alle kinderen waren wildenthousiast. De oude knakker had een mooi verhaal om te vertellen, en de schoolklas hing aan zijn lippen. Behalve zijn kennis werd hij geholpen door een uitklapbaar kabinet met opgezette vogels. Aanraken van dingen is voor kinderen essentieel, en dat konden ze volop. De jeugd heeft de toekomst. Scholen komen zelf niet toe aan dit soort initiatieven. Een gat in de markt.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Bas de Maat

Citaat van: MarKoHu op november 24, 2011, 16:02:49 PM
een bedrijfje dat zich richt op recreatie in het groen voor medewerkers van bedrijven
Een leuk idee echter is omgaan met (volwassen) mensen niet mijn sterkste kant. Bovendien wil ik liever iets voor "de natuur" betekenen dan voor de mens. Ik denk dat op dit moment "de natuur" meer hulp nodig heeft.

Citaat van: KorHaan op november 24, 2011, 17:43:04 PM
een bedrijfje, dat scholen benadert voor groenexcursies
Ik weet niet hoe het in Duitsland is, maar in Nederland is er een onvoorstelbaar grote concurrentie van gesubsidieerde instellingen zoals allerlei milieu en natuur educatie bureaus. Daarnaast zijn er nog een hoop idealistische gepensioneerde mensen die tegen waanzinnig lage prijzen dergelijke uitstapjes aanbieden (niets ten nadele van deze mensen). En organisaties als Staatsbosbeheer nodigen ook vaak Scholen(klassen) uit in hun gebieden.
Dit is al een veel besproken idee geweest tijdens de intervisie bijeenkomsten die we omtrent dit thema hebben, het algemene oordeel is niet aan beginnen.


Zelf zit ik te denken aan geschikte habitat creëren voor allerlei insecten op erven. Eventueel wegbermen.
Tijdens wat brainstormen kwam ik op het idee om van de bermen (2½% van het Nederlandse oppervlak) een waar eldorado te maken voor bijen. En dan zogenaamde "Bermhoning" te verkopen. En allerlei andere bijen gerelateerde producten. Probleem hierbij is dat mensen een grote afkeer hebben tegen alles wat in een wegberm groeit en bloeit. Uiteraard denk ik dan niet aan de berm langs de A50, maar bijvoorbeeld bermen van polderwegen. Een volgend probleem is het voor komen van giftige planten in de berm (allerlei kruiskruiden bijvoorbeeld), die gifstoffen komen ook in de producten wat niet erg handig is. Kortom een leuk idee maar alleen maar problemen en gevaren...
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

KorHaan

Beste Bas,

Er zijn ook onvoorstelbaar veel voetbalclubs. De kunst is, om je bedrijfje "Champions League"-waardig te maken. Dan onderscheid je je van de rest. Maar ik geef toe dat het met veel concurrentie lastig zal zijn.
Overigens geloof ik je op je woord, dat in deze situatie voorlichting aan schoolklassen niet de meest voor de hand liggende optie is. Het punt is alleen, dat ik nog steeds weinig kinderen georganiseerd buiten zie lopen. Ik zie wel groepen kinderen, maar ik heb niet het idee, dat er veel aan educatie wordt gedaan.

Je berm-bijen-plan is een goede gedachte; een punt om mee te beginnen is, om mensen van het voordeel van bermhoning te overtuigen. Duurzaamheid is hèt modewoord. Laat mensen zien, dat wegbermen duurzaam kunnen bijdragen aan ieders welzijn. Bedenk een plan de campagne, dat elke vooringenomenheid wegneemt over de "rommeligheid" van wegbermen. Want het is juist die "rommeligheid" van wegbermen, die mensen afschrikt.
Als je mensen kunt overtuigen van het voordeel van die bermen, ben je al een stuk op streek. Onbekend maakt onbemind, geldt voor veel mensen. Wegbermen zijn ook bij grotere natuurorganisaties een speerpunt, omdat ze buiten de economische bulkproductie vallen. Ze zijn letterlijk marges van het landschap. Dus aantrekkelijk. Alleen moet je een manier vinden om er het woordje "duurzaam " op te kunnen plakken. Borden in de wegberm zijn genoeg. De mens laat zich makkelijk beïnvloeden. Verzin een tekst, en de honing verkoopt zich vanzelf.

Vriendelijke groet,

Ronald

huysse

#5
Citaat van: BasHoek op november 24, 2011, 09:59:49 AM
Waar is er in natuur belevend Nederland  echt behoefte aan?

Kun je geen adviesbedrijf opzetten voor mensen die iets tegen Bleker en regering willen ondernemen?
Daarbij kun je ook denken aan ludieke acties bijv.

groet,
Marijke

Bart van Hoogstraten

#6
Ik zag laatst een documentaire over een in onbruik geraakte bovengrondse metro-/spoorlijn in New York die ze omgetoverd hadden in een prachtig stadspark compleet met bomen, water, wandelpaden etc. Smal maar lang en qua oppervlak dus best wel behoorlijk en een geweldige oplossing; in de grote steden is immers de grootste behoefte aan "natuur". Onlangs was ik in Rotterdam centrum en daar loopt ook zo'n verhoogd dood spoor dwars door het centrum van de stad waar allerlei winkeltjes ed onder zitten maar erboven gebeurt niets. In heel Nederland blijkt het trouwens te stikken van dood spoor waar niemand iets mee doet: http://doodspoor.arthurkamminga.nl/index.php  Terwijl een beetje creatieve ondernemer een "groene" onderneming commercieel zou kunnen opzetten op zo'n dood spoor. (aanleg dus van groen op het traject en daarbinnen recreatie-centrum?, golfbaan?, sportaccommodaties?, vakantiehuisjes?). Een stadspark dus met commerciële toepassingen op een plek waar maar weinig aan hoeft te gebeuren qua vergunningen, bouw of sloop. Iedereen is al gewend aan het bouwwerk wat er allang staat, alleen het oppervlak verandert in iets positiefs waar behoefte aan is. Je zou zelfs een klein gedeelte van de lijn kunnen laten liggen en daar een paar afgedankte hondskoppen op neerzetten en die omtoveren in een hotel. In navolging van de "botels" (hotel in een boot) die je tegenwoordig in veel grote steden ziet een "trotel" maar dan in tegenstelling tot een botel midden in een prachtige groenvoorziening en alle gemakken en bezienswaardigheden van een stadscentrum naast de deur. (om zomaar wat uit mijn "ondernemersmouw" te schudden  :rolleyes: ).
Goed woord trouwens ook "trotel"; blijkbaar nog door niemand in Nederland verzonnen. (bijlage). Ja, claimen maar die hap -> kost maar 15 eypo's! Tjingtjing!  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bas de Maat

Na heel wat uurtjes denken en zoeken op internet ben ik tot het volgende gekomen:

InsectoVitae is een bedrijf dat zich richt op het creëren en verbeteren van habitat voor verschillende soorten insecten. Hierin staan "de vier V's" centraal, te weten Voedsel, Veiligheid, Voortplanting en Variatie. Naast het ontwerpen en aanleggen van insect vriendelijke erven verkoopt InsectoVitae insectenhuizen, nestkastjes en zaadmengsels van inheemse bloemen.

Rijk zal ik er niet van worden, maar ik denk dat dit idee goed te onderbouwen is. Hoewel ik moet zeggen dat ik het idee van Bart ook wel interessant vind. Mocht mijn belijder mij recht op een faillissement zien af stormen wil ik iets met dood spoor gaan doen.

Bedankt voor jullie inbreng! 
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

Bart van Hoogstraten

Citaat van: BasHoek op november 29, 2011, 11:51:57 AM
Mocht mijn belijder mij recht op een faillissement zien af stormen wil ik iets met dood spoor gaan doen.

Doel van je onderneming is het behalen van je diploma, niet van het maken van winst. Ik vind het een goed idee! Succes!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bas de Maat

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 29, 2011, 12:58:57 PM
Citaat van: BasHoek op november 29, 2011, 11:51:57 AM
Mocht mijn belijder mij recht op een faillissement zien af stormen wil ik iets met dood spoor gaan doen.

Doel van je onderneming is het behalen van je diploma, niet van het maken van winst. Ik vind het een goed idee! Succes!

Belijder moet uiteraard begeleider zijn, maar dat lijkt me duidelijk. Alhoewel ik niet snap dat er belijder staat  ;D
Het doel is inderdaad het behalen van m'n diploma. Echter moet ik wel aannemelijk maken dat ik na 5 jaar van de onderneming kan leven, winst maak dus. Het al dan niet halen van deze periode hangt af van een gesprek met een externe beoordelaar van de Belastingdienst, KvK of een Bank. Ik moet die persoon ervan zien te overtuigen dat mijn onderneming een goed idee is.
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

Jan vH

Hier twee links over herontwikkeling van spoorterrein bij Amersfoort: http://www.hetgroenespoor.nl/ en http://www.wagenwerkplaats.eu/.

Succes in ieder geval!  :duim:
Jan van Harten
Validator Plantengallen