paddenstoelen in de duinen

Gestart door Linda13, november 23, 2011, 23:46:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Linda13

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/61885804
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2011-11-23 Amsterdamse Waterleidingduinen - Westhoek

Ze stonden in het gras in het duingebied bij wat struiken.

Foto's:






bij voorbaat dank linda smit

Melchior van Tweel

Hallo Linda,
Kijk eens bij de Collybia's
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Linda13


Melchior van Tweel

Ik dacht zelf aan de Bundelcollybia, maar ben daar niet zeker van. Die steel is wel opvallend rood. Misschien kent iemand anders de soort.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Linda13

Ik vond de plek een beetje vreemd voor een collybia en zeker voor de bundel collybia?
Hoop dat iemand mij nog wat verder kan helpen.
Groeten Linda

lucknijnsberg

roodsteelcollybia.
en zo te zien haartjes op de steel dan zou het de behaarde roodsteelcollybia kunnen zijn.
Luc

Linda13

Dank je wel voor de uitleg, onder welke naam kan ik hem invoeren?

adinda

Citaat van: lucknijnsberg op november 25, 2011, 20:24:56 PM
roodsteelcollybia.
en zo te zien haartjes op de steel dan zou het de behaarde roodsteelcollybia kunnen zijn.
Luc
Dan zou je meer haartjes moeten zien op 2/3 van de steel Luc
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

#8
Citaat van: Melchior van Tweel op november 25, 2011, 10:30:06 AM
Ik dacht zelf aan de Bundelcollybia, maar ben daar niet zeker van. Die steel is wel opvallend rood. Misschien kent iemand anders de soort.
Collybia confluens ofwel Gymnopus confluens tegenwoordig (Bundelcollybia) heeft geen roodbruine steel.
Ik denk eerder aan Rhodocollybia forma asema, volgens Machiel Noordeloos een soort die in Nederland meer algemeen is dan de forma butyracea.
Ik zal de pagina's bijvoegen
Met vriendelijke groeten,

Joop

Linda13

Bedankt voor het toevoegen van de informatie, als ik ze weer in het duin tegen kom zal ik ze nader onderzoeken, helaas is dat nu niet mogelijk. Ga het op mijn gemak lezen.
Groeten Linda

xenion

Collybia butyracea is veel forser en kaal, die is het niet.
Groeten,
Martin

adinda

Ik weet niet wat je onder forser verstaat Martin maar deze exemplaren lijken me toch niet zo groot.
Met vriendelijke groeten,

Joop

xenion

Groeten,
Martin

adinda

#13
Ik heb de informatie zoals hierboven vermeldt uit A Monograph of Marasmius, Collybia and related genera in Europe van Vladimir Antonin en Machiel Noordeloos. En zo te zien zijn de hoeden nog niet volledig uitgespreid en komt het derde plaatje toch aardig overeen. Ik heb alles nagesnuffeld v.w.b. Collybia maar heb geen betere gelijkenis kunnen vinden en ik bezit toch aardig wat documentatie alleen missen we wel microscopische informatie die hierover een uitsluitsel zou kunnen geven.
Met vriendelijke groeten,

Joop

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

adinda

#15
Roodsteelcollybia kan ik mee leven aangezien hij hygrofaan is maar ik werd wel op een verkeerd spoor gezet vanwege de kleur van de stelen in foto-3 (roodbruin). In de boeken wordt deze soort wel aangeduid als Gymnopus Erythropus. En als ik het goed zie is de omgeving van de aanhechting van de lamellen aan de steeltop oranje gekleurd of is het de lichtval van een doorschijnende hoedhuid?
Met vriendelijke groeten,

Joop