Hoofdmenu

Zoom H1

Gestart door Maarten Sluijter, november 23, 2011, 20:05:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maarten Sluijter

En hoeveel minuten kun je trouwens op 1GB opnemen?
.

HPM

Citaat van: Maarten Sluijter op november 23, 2011, 21:21:59 PM
En hoeveel minuten kun je trouwens op 1GB opnemen?

Een heleboel. Het is geen vaste regel geloof ik maar een wav van een minuut is bij mij rond 10 mb. Dat betekent geloof ik 16 uur per gb. 
Herman van der Meer

Maarten Sluijter

Citaat van: HPM op november 23, 2011, 23:34:46 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op november 23, 2011, 21:21:59 PM
En hoeveel minuten kun je trouwens op 1GB opnemen?

Een heleboel. Het is geen vaste regel geloof ik maar een wav van een minuut is bij mij rond 10 mb. Dat betekent geloof ik 16 uur per gb.

Dat is mooi, want ik wilde 'm ook gebruiken om op mijn telpost mee te laten draaien.
Lijkt hij daar volgens jou geschikt voor? En ook 'gewoon' voor vogels in het algemeen, vogel -zang/roep in bos, duin etc.
.

Folkert Jan

Hij registreert elk woord, iedere toetsaanslag en elk zuchtje wind.

lijkt me niet de bedoeling  :rolleye:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Maarten Sluijter

Citaat van: rnbflavour op november 24, 2011, 09:08:26 AM
Hij registreert elk woord, iedere toetsaanslag en elk zuchtje wind.

lijkt me niet de bedoeling  :rolleye:

Je kunt ook een windschermpje gebruiken hè..
.

HPM

Citaat van: Maarten Sluijter op november 24, 2011, 08:55:32 AM
Citaat van: HPM op november 23, 2011, 23:34:46 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op november 23, 2011, 21:21:59 PM
En hoeveel minuten kun je trouwens op 1GB opnemen?

Een heleboel. Het is geen vaste regel geloof ik maar een wav van een minuut is bij mij rond 10 mb. Dat betekent geloof ik 16 uur per gb.

Dat is mooi, want ik wilde 'm ook gebruiken om op mijn telpost mee te laten draaien.
Lijkt hij daar volgens jou geschikt voor? En ook 'gewoon' voor vogels in het algemeen, vogel -zang/roep in bos, duin etc.

Ik heb geen ervaring met dat type. Hij is wel lekker goedkoop. Vooral bij trekroepjes lijkt het mij van belang dat hij zelf niet teveel ruis produceert. Het frequentiebereik is natuurlijk ook van belang.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: Maarten Sluijter op november 24, 2011, 09:27:03 AM
Citaat van: rnbflavour op november 24, 2011, 09:08:26 AM
Hij registreert elk woord, iedere toetsaanslag en elk zuchtje wind.

lijkt me niet de bedoeling  :rolleye:

Je kunt ook een windschermpje gebruiken hè..

Was een geintje  ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Maarten Sluijter

Citaat van: HPM op november 24, 2011, 10:18:01 AM
Citaat van: Maarten Sluijter op november 24, 2011, 08:55:32 AM
Citaat van: HPM op november 23, 2011, 23:34:46 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op november 23, 2011, 21:21:59 PM
En hoeveel minuten kun je trouwens op 1GB opnemen?

Een heleboel. Het is geen vaste regel geloof ik maar een wav van een minuut is bij mij rond 10 mb. Dat betekent geloof ik 16 uur per gb.

Dat is mooi, want ik wilde 'm ook gebruiken om op mijn telpost mee te laten draaien.
Lijkt hij daar volgens jou geschikt voor? En ook 'gewoon' voor vogels in het algemeen, vogel -zang/roep in bos, duin etc.

Ik heb geen ervaring met dat type. Hij is wel lekker goedkoop. Vooral bij trekroepjes lijkt het mij van belang dat hij zelf niet teveel ruis produceert. Het frequentiebereik is natuurlijk ook van belang.

Herman, ik heb daar niet zo veel verstand van, maar er staat dat het Frequentiebereik '20 Hz - 20 kHz' bedraagt, is dit genoeg?
.

gko

Citaat van: HPM op november 23, 2011, 23:34:46 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op november 23, 2011, 21:21:59 PM
En hoeveel minuten kun je trouwens op 1GB opnemen?

Een heleboel. Het is geen vaste regel geloof ik maar een wav van een minuut is bij mij rond 10 mb. Dat betekent geloof ik 16 uur per gb.

volgens mij heeft een Gb 1000mb, dat maakt het dan 100 x 1 minuut is: ca 1 uur en 40 minuten en geen 16 uur
met vr gr gkoopman

HPM

Citaat van: Maarten Sluijter op november 24, 2011, 11:03:52 AM
Citaat van: HPM op november 24, 2011, 10:18:01 AM
Citaat van: Maarten Sluijter op november 24, 2011, 08:55:32 AM
Citaat van: HPM op november 23, 2011, 23:34:46 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op november 23, 2011, 21:21:59 PM
En hoeveel minuten kun je trouwens op 1GB opnemen?

Een heleboel. Het is geen vaste regel geloof ik maar een wav van een minuut is bij mij rond 10 mb. Dat betekent geloof ik 16 uur per gb.

Dat is mooi, want ik wilde 'm ook gebruiken om op mijn telpost mee te laten draaien.
Lijkt hij daar volgens jou geschikt voor? En ook 'gewoon' voor vogels in het algemeen, vogel -zang/roep in bos, duin etc.

Ik heb geen ervaring met dat type. Hij is wel lekker goedkoop. Vooral bij trekroepjes lijkt het mij van belang dat hij zelf niet teveel ruis produceert. Het frequentiebereik is natuurlijk ook van belang.

Herman, ik heb daar niet zo veel verstand van, maar er staat dat het Frequentiebereik '20 Hz - 20 kHz' bedraagt, is dit genoeg?

Dat is goed.  Er zijn niet veel vogels die boven de 20 khz uitkomen.

Citaat van: gko op november 24, 2011, 11:20:10 AM
volgens mij heeft een Gb 1000mb, dat maakt het dan 100 x 1 minuut is: ca 1 uur en 40 minuten en geen 16 uur

Je hebt gelijk. Dat is niet veel dus. Hij heeft standaard wel 2gb, en geheugenkaarten tot 32 gb zijn mogelijk. In het laatste geval is de batterijduur (10 uur) een grotere beperking.
Mijn Olympus LS11 heeft 8 gb intern en daarvoor geven ze 13 uur aan. Dat komt dus inderdaad neer op 1:40 (1.6) per Gb. Daar bovenop dan nog een geheugenkaartje (wat ik nooit gebruik).

In mijn ervaring is twee Gb per dag voor het normaal opnemen van vogelgeluiden meer dan voldoende. Bij verstandig gebruik kan je daar dagen mee toe. Bij continugebruik op een telpost kan 3 uur 20 minuten te weinig zijn maar je komt er toch een heel eind mee.

Herman van der Meer

Maarten Sluijter

Bedankt voor de antwoorden 'gko' en Herman.

Ik denk dat ik dan een 8GB SD-kaartje erbij koop, dan kan ik ruim 13 uur mee opnemen dus.
Ik zal ook maar deze accessoire kit erbij bestellen, want dat lijkt me wel handig.
.

HPM

#12
Citaat van: Maarten Sluijter op november 24, 2011, 16:59:48 PM
Bedankt voor de antwoorden 'gko' en Herman.

Ik denk dat ik dan een 8GB SD-kaartje erbij koop, dan kan ik ruim 13 uur mee opnemen dus.
Ik zal ook maar deze accessoire kit erbij bestellen, want dat lijkt me wel handig.

Als je toch zoveel meer geld uitgeeft zou je ook kunnen kijken naar een duurder model waar je niet zoveel hoeft bij te kopen.
Over het gebruik van zo'n statiefje heb ik eens wat geschreven.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=144365.0
Herman van der Meer

Douwe van der Ploeg

#13
Lieve mensen,

let alsjeblieft op het verschil tussen Gb en GB/MB en Mb (en mB...)...

1 GB = 1000 MB = 1000 kB = 1000 byte = 8000 bit
1 Gb = 1000 Gb = 1000 kb = 1000 bit
Douwe van der Ploeg

Folkert Jan

Citaat van: Douwe van der Ploeg op november 24, 2011, 19:54:55 PM
Lieve mensen,

let alsjeblieft op het verschil tussen Gb en GB/MB en Mb (en mB...)...

1 GB = 1000 MB = 1000 kB = 1000 byte = 8000 bit
1 Gb = 100 Gb = 1000 kb = 1000 bit

Volgens mij wordt de tweede tegenwoordig in daily life alleen gebruikt om netwerksnelheden aan te geven. Overigens is 1Gb nooit 100 Gb dus volgens mij een spelfoutje
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Maarten Sluijter

Citaat van: HPM op november 24, 2011, 17:36:08 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op november 24, 2011, 16:59:48 PM
Bedankt voor de antwoorden 'gko' en Herman.

Ik denk dat ik dan een 8GB SD-kaartje erbij koop, dan kan ik ruim 13 uur mee opnemen dus.
Ik zal ook maar deze accessoire kit erbij bestellen, want dat lijkt me wel handig.

Als je toch zoveel meer geld uitgeeft zou je ook kunnen kijken naar een duurder model waar je niet zoveel hoeft bij te kopen.
Over het gebruik van zo'n statiefje heb ik eens wat geschreven.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=144365.0

Welke zou jij me aanraden Herman? Ik wil max. € 150,- uitgeven denk ik.
.

HPM

Citaat van: Maarten Sluijter op november 24, 2011, 22:03:38 PM
Citaat van: HPM op november 24, 2011, 17:36:08 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op november 24, 2011, 16:59:48 PM
Bedankt voor de antwoorden 'gko' en Herman.

Ik denk dat ik dan een 8GB SD-kaartje erbij koop, dan kan ik ruim 13 uur mee opnemen dus.
Ik zal ook maar deze accessoire kit erbij bestellen, want dat lijkt me wel handig.

Als je toch zoveel meer geld uitgeeft zou je ook kunnen kijken naar een duurder model waar je niet zoveel hoeft bij te kopen.
Over het gebruik van zo'n statiefje heb ik eens wat geschreven.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=144365.0

Welke zou jij me aanraden Herman? Ik wil max. € 150,- uitgeven denk ik.

Ik weet niet (meer) wat er voor dat geld te koop is.
Herman van der Meer

Maarten Sluijter

#17
Citaat van: HPM op november 24, 2011, 22:58:14 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op november 24, 2011, 22:03:38 PM
Citaat van: HPM op november 24, 2011, 17:36:08 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op november 24, 2011, 16:59:48 PM
Bedankt voor de antwoorden 'gko' en Herman.

Ik denk dat ik dan een 8GB SD-kaartje erbij koop, dan kan ik ruim 13 uur mee opnemen dus.
Ik zal ook maar deze accessoire kit erbij bestellen, want dat lijkt me wel handig.

Als je toch zoveel meer geld uitgeeft zou je ook kunnen kijken naar een duurder model waar je niet zoveel hoeft bij te kopen.
Over het gebruik van zo'n statiefje heb ik eens wat geschreven.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=144365.0

Welke zou jij me aanraden Herman? Ik wil max. € 150,- uitgeven denk ik.

Ik weet niet (meer) wat er voor dat geld te koop is.

Wat denk je van de Zoom H2 Herman? Als ik die met batterijen en geheugenkaart koop is die maar € 7,- duurder dan een Zoom H1 met alles erbij.
.

HPM

Als de specificaties gelijk of beter zijn is dat een prijsverschil van niks.

Herman van der Meer

Maarten Sluijter

Citaat van: HPM op november 25, 2011, 20:11:45 PM
Als de specificaties gelijk of beter zijn is dat een prijsverschil van niks.

Dus eerder de Zoom H2 dan de H1 denk jij..?
Ik kan eigenlijk niet wonderbaarlijk grote verschillen in de specificaties tussen de twee ontdekken, jij wel?
.

Wim Bakker

Ter vergelijking van de Zoom H1 en H2:
http://www.zoom.co.jp/products/h1
http://www.zoom.co.jp/products/h2

Overigens zit de Zoom H2n er aan te komen. Misschien zakt de prijs van de H2 nog wel wat:
http://www.zoom.co.jp/products/h2n

Wij gebruiken de Zoom H2 tijdens trektellen, voor sprinkhanen en wat nog meer voorbij komt:
http://waarneming.nl/user/sounds/1158
http://observado.org/user/sounds/1158

Met de Zoom H2 op 160 kbs MP3 produceer je ongeveer 70MB per uur. Dus kun je 28 uur CD-kwaliteit opnemen op een 2GB chip. Twee NiMH batterijen gaan iets meer dan 4 uur mee.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

HPM

Citaat van: wimpeltje op november 26, 2011, 20:16:13 PM
[...]

Met de Zoom H2 op 160 kbs MP3 produceer je ongeveer 70MB per uur. Dus kun je 28 uur CD-kwaliteit opnemen op een 2GB chip. Twee NiMH batterijen gaan iets meer dan 4 uur mee.

Maar je moet natuurlijk bij voorkeur niet in mp3 opnemen want dan begin je al met compressieverlies.
Vier uur batterijduur is wel erg kort. Mijn Olympus LS11 haalt zeker wel 30 uur op twee AA en waarschijnlijk meer.
Herman van der Meer

Maarten Sluijter

Citaat van: HPM op november 26, 2011, 20:55:33 PM
Maar je moet natuurlijk bij voorkeur niet in mp3 opnemen want dan begin je al met compressieverlies.
[..]

In welk bestandsformaat zou ik bij voorkeur moeten opnemen, Herman? WAV?
.

Thijs Fijen

Citaat van: Maarten Sluijter op november 27, 2011, 10:27:05 AM
Citaat van: HPM op november 26, 2011, 20:55:33 PM
Maar je moet natuurlijk bij voorkeur niet in mp3 opnemen want dan begin je al met compressieverlies.
[..]

In welk bestandsformaat zou ik bij voorkeur moeten opnemen, Herman? WAV?
Ja WAV
Thijs Fijen

Wim Bakker

CiteerIn welk bestandsformaat zou ik bij voorkeur moeten opnemen, Herman? WAV?

Ook hier geldt de Wet Van Behoud Van  Ellende. WAV is inderdaad beter, geeft geen artefacten van de compressie,  snijdt niet af boven de 15 kHz enzovoorts. Maar WAV geeft wel grote bestanden. Ik denk dat de meeste mensen het verschil tussen een 160 kbs mp3 en een wav-bestand niet kunnen horen als het een buitenopname betreft. Ik vind de 160 kbs mp3 een goed compromis tussen kwaliteit en de grootte van de bestanden. Maar ja, er zijn natuurlijk altijd fanaten die hun opnames in WAV en foto's in RAW maken omdat echt ze niets willen verliezen. Het hangt er maar helemaal vanaf wat je met de opnames wilt doen en wat voor processing je gebruikt. Verwacht geen wonderen van deze opname-apparaatjes. Het is al lastig genoeg om opnames te kunnen maken zonder lawaai van verkeer, vliegtuigen en andere al-dan-niet-menselijke ruis op de achtergrond...

Inderdaad is die 4 uur voor de Zoom H2 aan de korte kant. Maar dat is precies wat ze beloven op de website...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

HPM

160 kbps mp3 is inderdaad niet slecht en voor Waarneming moet je toch naar mp3 toe. Bij mij is zo'n mp3 ongeveer 11% van WAV.
Omdat je op Waarneming beperkt bent tot (minder dan) 1 mb zal die 160 al snel te groot zijn, dus dan moet je terug. Ik voer vrijwel altijd in 96 kbps in. Dan gaat er rond de minuut in een mb, maar meestal gebruik ik daar maar 30-40 seconden van. Voor determinatiedoeleinden is dat meestal meer dan voldoende.
Op Xeno-Canto is ruimte voor langere opnamen in betere kwaliteit.

Overigens heb ik bij mijn mp3's nooit gezien dat het geluid werd afgetopt. Altijd de oorspronkelijke 22 khz.
Ik zie wel vaak afgetopte opnamen maar ik neem aan dat dat aan de opnameapparatuur (telefoons) ligt.
Herman van der Meer

Joskert

Met vriendelijke groet, CJ kees

Timo Roeke

Ik loop zelf ook nog niet bijzonder lang met opname apparatuur rond maar ik gebruik .wav voor 'stand alone' opnames zoals in het bos en .mp3 op de telpost. Succes met je zoektocht naar een geschikte recorder. Houd de prijzen op prijsvergelijk sites altijd strak in de gaten. Een bedrijf met een goede deal voor 1 specifieke recorder kan weer woeker prijzen vragen voor een ander artikel. Raadpleeg voor elk model een vergelijkingssite.

Maarten Sluijter

.

SlechtValk

Citaat van: Douwe van der Ploeg op november 24, 2011, 19:54:55 PM
Lieve mensen,

let alsjeblieft op het verschil tussen Gb en GB/MB en Mb (en mB...)...

1 GB = 1000 MB = 1000 kB = 1000 byte = 8000 bit
1 Gb = 1000 Gb = 1000 kb = 1000 bit

Sorry voor mijn woordkeus, maar hier klopt natuurlijk geen bal van... je zegt hier dat 1GB gelijk is aan 8000 bit en dat 1Gb gelijk is aan 1000 bit

Je probeert het verschil tussen Bit (kleine letter b) en Byte (hoofdletter B) uit te leggen, elke byte bestaat uit 8 bits.

Wat 1GB dus 1mld bytes grote maakt...

Nog een belangrijk verschil wat iedereen wel kent is het verschil tussen gigabyte en gibibyte, veel schijfproducenten gebruiken 1000MB in een GB terwijl windows 1024MB in een GB gebruikt... (dit is waardoor je nooit de grootte behaalt die op een schijf vermeld staat). Voorbeeld: een kaartje van 8GB = 8mld bytes wat in GiB (wat windows aangeeft als GB) ongeveer 7½ is...

Zie voor meer informatie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Byte
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.