Zevenslaper/Relmuis

Gestart door woen, november 22, 2011, 16:26:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

woen

Deze soort staat als vrij algemeen vermeld in waarneming.nl en ook nog eens als exoot. Maar waarnemingen zijn er amper en het lijkt mij ook geen exoot?


Of zeg ik nu iets heel geks?
Groeten,

Jeroen

maurice.lahaye

Hallo Jeroen,

De Relmuis of Zevenslaper, Glis glis, komt niet voor in Nederland, althans als een inheemse wilde populatie. Alle waarnemingen worden daarmee automatisch een exoot. Immers, het zal altijd gaan om 'versleepte' dieren van elders of van bij hobbyisten 'ontsnapte' dieren. Tenzij ooit iemand laat zien dat het dier op eigen kracht Nederland heeft bereikt dankzij een natuurlijke uitbreiding van het areaal. Het zou op termijn wel kunnen, maar tegen die tijd passen we status wel weer aan.

Wat betreft de zeldzaamheidsstatus heb je wel een punt, maar die zeldzaamheidsstatus is ook maar gekozen en er komt meer gevoel bij kijken dan ratio. Het is kortom 'een' oordeel waar je het al of niet mee eens kan zijn. Een otter in De Wieden of de Weerribben hoeft als lokale waarneming echt niet op donkerrood (zeer zeldzaam), maar landelijk gezien blijft het toch wel een hele zeldzame soort.

Kortom, je kan een avond in de kroeg door brengen zonder het eens te worden over bovenstaande kwesties!

Maurice
admin

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

woen

Hallo Maurice,


Dank voor je antwoord, helder!
En een avond in de kroeg is nooit erg.



Groeten,

Jeroen

tekenaar

"vrij algemeen" is de default en niemand heeft dit bij deze soort aangepast.

Voor Nederland zou je hem als "zeer zeldzaam" kunnen opnemen in de lijst, maar dan komt hij automatisch vet rood op de voorpagina te staan, wat voor een exoot ook niet echt passend is. In Europa als geheel klopt "vrij algemeen" wel.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

maurice.lahaye

Hallo Paul,

Waarnemingen van exoten komen alleen vet rood (mits gedefinieerd als zeer zeldzaam, maar zie mijn eerdere reactie) op de voorpagina als ze niet ingevoerd worden als Exoot/Escape. Een Relmuis invoeren zonder Exoot/Escape aan te vinken resulteert dus inderdaad in vermelding op de voorpagina, maar dat is dan snel te wijzigen. Misschien zou Hisko voor een (beperkt) aantal soorten automatisch Exoot/Escape kunnen programmeren. Alleen krijg je dan wel forse discussies in de trant van 'damhert/nijlgans is wel/niet een Exoot/Escape'. Ik zou zeggen, niets aan doen en alles (in ieder geval voorlopig) bij het oude laten.

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl