Advies rond lens voor canon

Gestart door BramDB, november 22, 2011, 13:29:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

BramDB

Goedemiddag iedereen


Zoals de titel al doet vermoeden, zou ik graag wat advies vragen rond macro-lenzen voor canon.
Ikzelf bezit nu een canon eos 7D met volgende macrolens: Canon - EF-S 60mm f/2.8.


Ik ben hier altijd zeer tevreden met geweest, maar na een drietal jaar deze lens gebruikt te hebben, kriebelt het toch om eens een andere macrolens te gebruiken. Mijn oog valt al een tijdje op de Canon EF 100 mm f/2.8 L IS USM Macro lens.


Echter zit ik hier nog met enkele vragen/problemen die me tegenhouden om deze al aan te schaffen...


1. Ik hou me hoofdzakelijk bezig met het fotograferen van bloemen, en in mindere mate insecten. Geen idee of deze lens dan een verbetering zou zijn ten opzichte van de 60 mm.


2. De canon eos 7D is geen full-frame fototoestel, waardoor de 100 mm in feite 160 mm wordt (als ik dit goed begrepen heb). Hier zit ik dan met de vraag of deze lens op mijn 7D nog geschikt zou zijn voor het fotograferen van bloemen.


3. Aangezien dit een lens met L-glas zou worden, zou ik verwachten dat dit kwalitatief een veel betere lens is dan mijn 60 mm. Echter vroeg ik me af of er mensen zijn die mij kunnen bevestigen of je als hobby-fotograaf het verschil ook daadwerkelijk duidelijk kan merken.


Alvast hartelijk bedankt


Bram

Antonie Blom

Hallo Bram (en alle anderen die dit lezen  ;D ),

Ondanks dat ik geen ervaring heb met de EF-S 60mm, heb ik al wel de nodige ervaring met een Canon EOS 7D i.c.m. de Canon EF 100 mm f/2.8 L IS USM. Ik vind dit een ideale combinatie voor het fotograferen van zowel planten als paddenstoelen en zou voor geen goud iets anders willen. Vanuit dat perspectief zal ik ook proberen je vragen te beantwoorden.

1. Zoals ik al aangaf, ik vind de 100mm een ideale lens (redelijk goede stabilisatie, heel erg scherp en ligt goed in de hand), maar heb geen ervaring met de 60mm dus ik kan niet aangeven of het een verbetering is (volgens mij is dit ook voornamelijk een persoonlijke beoordeling en hangt af van je eisen).

2. Hoe wil je planten fotograferen? Wil je de gehele plant op de foto zetten is dit met grotere planten soms lastig omdat je een behoorlijke afstand tot de plant moet nemen (die er soms niet is). Wil je voornamelijk close-up van de bloemen maken en overzichten van kleinere planten, dan vind ik de 100mm weer ideaal. Met het fotograferen van waterplanten vind ik hem overigens vaak te kort en heb ik ook vaak een (korte) telelens bij mij.

3. De 100mm (L-versie) wordt regelmatig een van de beste macrolenzen genoemd op basis van (onafhankelijke) test en reviews, dat zegt volgens mij voldoende. Als ik hem vergelijk met de Sigma 150mm macro (die ik hiervoor gebruikte) is dit echt een enorme verbetering en ik heb ook geen klachten over de lens. Een bijkomende voordeel is dat deze lens (net als de EOS 7D) goed afgedicht is tegen vocht dus niet bij de eerste regendruppels opgeborgen hoeft te worden omdat je bang moet zijn dat er vocht in komt. Wat mij betreft een heel groot voordeel als je veel in het veld ben.

Als ik opnieuw zou moeten kiezen welke macrolens ik zou aanschaffen, zou ik zonder enige twijfel weer voor de Canon EF 100 mm f/2.8 L IS USM gaan. Als je wat voorbeeldfoto's wilt zien, kijk eens op mijn website (zie handtekening) bijna alle foto's van planten en paddenstoelen zijn gemaakt met de Canon EOs 7D i.c.m. Canon EF 100 mm f/2.8 L IS USM.

Succes met de keuze  :duim:
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

gko

voor insecten is deze 100mm meestal een verbetering, omdat je wat meer afstand kunt houden, verder sluit ik
me bij de vorige mail aan, het is een zeer goede lens, met goed licht heb je voor bloemen en vlinders
nauwelijks nog een statief nodig, mits je de wat duurdere IS-versie koopt.
met vr gr gkoopman

Melchior van Tweel

Ik heb een hele bult lezen voor mijn Canon EOS-en, maar de 100mm macro is by far de beste van allemaal. Mijn mooiste plaatjes heb ik daarmee geschoten. Als je twijfelt zou ik hem zeker kopen, je zult er geen spijt van krijgen.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

RamonVerstraaten

Dag allemaal,

Omdat ik nu nog een compactcamera met zoomlens heb is mij niet helemaal duidelijk welk bereik een vaste lens van 100 mm heeft.
Uit de reacties op de vraag van Bram heb ik al opgemaakt dat de 100mm lens prima gebruikt kan worden voor close-ups van planten.

Mijn vraag is: kun je er ook nog op enige afstand vlinders en libellen beeldvullend mee fotograferen, bijv. vanaf 2 a 3 meter, of is 100mm (evt. met crop-sensor) daarvoor te kort?

met vriendelijke groet

Ramon Verstraaten (29)
Hazerswoude Rijndijk


met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Mimino

Kun je uitleggen wat je bedoelt met "crop-sensor" ?
Afgezien daarvan lijkt me 100 mm ( c.q. 160 ) net wat te kort voor beeldvullende opnamen, zelfs op 2 meter.

Peter
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

RamonVerstraaten

Dag Peter,

met crop-sensor bedoel ik het tegenovergestelde van full-frame, maar het zal ongetwijfeld een andere officiele naam hebben.
Jammer dat 100 (160) mm tekort is voor vlinders en libellen; ik was er al bang voor, want ik lees regelmatig dat mensen dat met telelenzen doen.
In ieder geval bedankt voor je reactie

vriendelijke groeten

Ramon Verstraaten
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

gko

beeldvullende opnamen op twee meter kun je misschien met een telelens wel maken,
maar je krijgt bij vlinders en libellen dan nooit de scherpte van de 100mm-lens,
de 180 mm lens van canon is voor beeldvullend  dan net iets beter maar kost rond de 1300euro,
De 100mm met USM en IS opnamen kunnen natuurlijk wel gecropt worden,
met een 300mm tele zul je toch vanaf zwaar statief moeten werken, die je wel altijd mee moet nemen.

Ik denk persoonlijk dat je nooit spijt gaat krijgen van de 100mm met IS-lens,
vooral vlinders zijn zeer goed te doen,met deze lens en libellen ook wel, maar
bij deze groep moet je iets meer op het goede moment  wachten
met vr gr gkoopman

RamonVerstraaten

libellen net wel / net niet, het zal waarschijnlijk geen reden zijn om de lens niet te kopen, want ik ben i.d.d. gewend zonder statief te werken. bedankt voor jullie tips,

met vriendelijke groet

Ramon

met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Joris Menten

Als je voornamelijk grotere insecten (vlinders, en vooral libellen) wil fotograferen zijn de 150 of 180mm macro's van sigma aanraders. Beeldvullend op 3m is dat nog niet, maar geeft je idd nog wat meer ruimte. Wel al lenzen die je beter op statief gebruikt. Joris

acherontia

http://waarneming.nl/user/photos/1223?from=1980-01-01&to=2011-12-07&sex=&id_kleed=0&g=0&q=&id_akt=0&sort=date&only_rated=0&page=3

Allemaal gemaakt met 180 mm lens uit de hand (dus zonder statief). Ik merkte dat 100mm voor veel insecten net te kort is, ook rekening houdend met een cropfactor.
Jeroen

gko

prima foto's, maar ik denk dat je de meeste ook wel met de 100mm had kunnen maken,
de 180mm van canon heeft geen IS, je zou dan een lens van een ander merk moeten nemen, voor mij is dat niet acceptabel,
al zullen er ongetwijfeld hele goede lenzen zijn van iets goedkopere merken.
Bovendien kan niet iedereen deze foto's zonder statief maken en is de scherpte op grote formaten mij niet helemaal duidelijk,
Ook spelen de belichtingsomstandigheden een grote rol (Veel scherpte bij goed licht/flits)
.
neem alleen geen 180mm zonder IS, dan zit je wel vaak aan een statief vast, verder hebben beide opties (100 of 180) hun goede en slechtere kanten
met vr gr gkoopman

jack_windig

Naar mijn ervaring is de 100mm Canon lens met IS prima geschikt om vlinders te fotograferen.
Deze kleine vos is met die lens van ongeveer anderhalve meter uit de hand genomen:



en als je cropt krijg je dit



Volgens mij ruim voldoende.




gko

ik denk dat je als je in dit geval de IS uitzet, ook de onderste crop nog wat scherper kunt krijgen
(alles heeft zijn prijs, ook I.S.)
met vr gr gkoopman

jack_windig

Citaat van: gko op december 07, 2011, 22:44:34 PM
ik denk dat je als je in dit geval de IS uitzet, ook de onderste crop nog wat scherper kunt krijgen
(alles heeft zijn prijs, ook I.S.)
Ik weet wel zeker van niet, of je moet er een statief bijnemen.

gko

Citaat van: jack_windig op december 07, 2011, 23:04:02 PM
Citaat van: gko op december 07, 2011, 22:44:34 PM
ik denk dat je als je in dit geval de IS uitzet, ook de onderste crop nog wat scherper kunt krijgen
(alles heeft zijn prijs, ook I.S.)
Ik weet wel zeker van niet, of je moet er een statief bijnemen.

ja, maar dat spreekt vanzelf met dit soort vergrotingen
met vr gr gkoopman