4x wants

Gestart door aport, november 19, 2011, 22:24:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

aport

Even te verificatie indien ik een dubbelganger over het hoofd zie:

1. Groene stinkwants (imago)
2. Brandnetelwants (imago)

Bij drie is het me niet helemaal duidelijk welke het precies is en waar ik dat aan kan zien:

3. Himacerus ?? (imago)
4. Himacerus ?? (nimf)

Groet, Arjan

thijsdegraaf

1 Groene stinkwants (Palomena prasina)
2 Orthops basalis of Orthops kalmii. Familie blindwantsen (Miridae)
Ze lijken veel op elkaar. Orthops basalis is in Nederland verreweg de algemeenste van de twee. De antennes van de Brandnetelwants (Liocoris tripustulatus) zien er anders uit.
3 Himacerus mirmicoides   Maar ik vergis me vaak met Himacerus apterus. Verschil o.a. in lengte antennes. (apterus langer dan het lichaam) Dus misschien word ik verbeterd.
4 Nimf Himacerus mirmicoides

Arp

Citaat van: thijsdegraaf op november 19, 2011, 23:59:46 PM
3 Himacerus mirmicoides   Maar ik vergis me vaak met Himacerus apterus. Verschil o.a. in lengte antennes. (apterus langer dan het lichaam) Dus misschien word ik verbeterd.
Ik worstel er ook al jaren mee en blijf ook onzeker :rolleyes: Van deze zou ik dus een kereltje apterus met relatief lange vleugels maken - op basis van de antennes en poten die relatief lang lijken en de genitaalcapsule die nogal prominent en duidelijk afgezet is. Maar ik ben minstens net zo onzeker daarover als Thijs. Zijn het de lange vleugels die me onzeker maken? Of kijk ik gewoon helemaal scheel en heeft Thijs gelijk?

Zou leuk zijn als Berend of iemand anders die het in één oogopslag duidelijk ziet nog eens voor zichzelf analyseert waar de ogen het eerst langsflitsen om snel tot een conclussie te komen  :rolleye:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

GerardL

Hallo iedereen,

Mijn idee is ook H. apterus, maar heb het vaker mis hoor!

Voor deze lastpakken heb ik een spiekbriefje:

Himacerus apterus = 8,6 - 11,5 mm
meeste volwassene zijn kortvleugelig
2de en 3de antenne lid even lang
langvleugelig zijn meestal vrouwtjes en zijn zeldzaam
stompe achterkant = man
spits = taps uitlopend = vrouw

Himacerus mirmicoides = 7,0 - 9.0 mm
komen zowel kort als langvleugelig voor
hele korte haartjes achterpoten
antennes korter (korter als lichaam)
2de antenne-lid langer als het 3de
Larven lijken op mieren

Heb ik me heel in het begin eens gemaakt, toen ik er nog helemaal dol van werd.

Beste is te kijken/meten hoe groot dat die is, valt meteen op!

Grtzzzz

Gerard

Arp

We hebben natuurlijk ook deze samenvatting  B) (zie vooral ook het antwoord van Berend aldaar).

Maar nou nog van foto goed herkennen/toepassen  :rolleyes:

P.S. Ik heb overigens de indruk dat bij de mannetjes mirmicoides het achterlijfje naar achteren toe sterker eivormig verbreed is dan bij kereltjes apterus - dit zou dan in tegenstelling tot de dames zijn, waar apterus juist het relatief sterker verbrede achterlijf heeft. Is die indruk over de achterlijfsvorm van de mannetjes bruikbaar, of toch incorrect of te variabel?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Pff...Het blijft lastig.  Ik heb altijd veel H. mirmicoides in de tuin (ook veel nimfen).
Ik neem me steeds voor om eens een avondje de foto's van deze twee soorten te bekijken. Misschien dat ik er dan handiger in word.  :P

Berend Aukema

Inderdaad man Himacerus apterus

aport

Allen bedankt voor de extra info, ga het allemaal nog eens rustig doornemen.
Groet,  Arjan