Slechtvalk/Giervalk

Gestart door maartenwielstra, november 19, 2011, 22:01:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenwielstra

http://waarneming.nl/waarneming/view/61823871?_popup=1

ik krijg er een Giervalk gevoel bij, ik kan niet zo goed zeggen waarom omdat ik de concrete verschillen in verenpak niet goed ken. Waarom is dit een Slechtvalk?

Oenanthe

Misschien omdat een giervalk zich zelden of nooit in de stad zal vertonen?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

#2
Lijkt me dat de waarnemingsplek niet bijster veel zegt als de verenkleedkenmerken wat anders aangeven. Ik zie geen duidelijk getekende onderstaartdekveren (na wat uitvergroten en oplichten), nogal groot contrast tussen dekveren en hand- en armpennen op vleugelonderzijde, niet erg prominente koptekening, blauwige washuid en poten (bij Slechtvalk op deze leeftijd meestal al duidelijk geel): Giervalk-gevoel is terecht denk ik maar dan concreter......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

T is nogal in de buurt van het gebied waar laatst een giervalk rondhing....

Max Berlijn

Ik vind de baardstreep en het lichte voorhoofd toch erg Slechtvalk achtig. Zie de baardstreep van de Giervalk "in de buurt" http://waarnemingen.be/waarneming/view/61380617?_popup=1 die loopt in een punt, dat mis ik bij deze vogel.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Gerben Mensink

Citaat van: Oenanthe op november 20, 2011, 00:14:12 AM
Misschien omdat een giervalk zich zelden of nooit in de stad zal vertonen?

???

Deze vogel zit toch niet in de stad? Dat zie je zo op luchtfoto bij de waarneming. Bovendien is het 'ding' waar de vogel op zit een of ander scheepvaartlicht. Hetzij op een schip, hetzij op de oever.
groet,
Gerben Mensink

HPM

Citaat van: Gerben Mensink op november 20, 2011, 10:42:54 AM
Citaat van: Oenanthe op november 20, 2011, 00:14:12 AM
Misschien omdat een giervalk zich zelden of nooit in de stad zal vertonen?

???

Deze vogel zit toch niet in de stad? Dat zie je zo op luchtfoto bij de waarneming. Bovendien is het 'ding' waar de vogel op zit een of ander scheepvaartlicht. Hetzij op een schip, hetzij op de oever.

Ik denk dan ook niet dat hij met een nauwkeurigheid van 100 meter op de aangegeven plek zat. Tenzij ze daar een haven o.i.d. hebben gegraven.
Herman van der Meer

APellemans

Citaat van: HPM op november 20, 2011, 10:55:09 AM
Ik denk dan ook niet dat hij met een nauwkeurigheid van 100 meter op de aangegeven plek zat. Tenzij ze daar een haven o.i.d. hebben gegraven.
Volgens mij is precies dàt gebeurd. De satellietfoto's van googlemaps zijn niet erg actueel. Maar als je de kaartweergave kiest, zie je dat er inderdaad een haven ligt, die overigens deels ook op de satellietbeelden zichtbaar is. Verder heb ik helaas geen verstand van giervalken  :blink:
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

caliprobola

Dit lijkt me wel degelijk de giervalk van Maagd van Gent en omgeving, hoop en al een tiental km van waar hij een aantal weken terug zat.

http://waarnemingen.be/foto/view/2723296

Runner

Nog een foto toegevoegd. Waarneming was om 14.00. Vogel zat op mast van een schip (gebied is nu insteekhaven). Toen ik iets dichter bij kwam, dook hij direct achter het schip weg. Was dus niet goed meer te volgen. Half uur later zat hij weer terug.
Zou het een giervalk zijn? Baardstreep deed mij aan slechtvalk denken, maar contrasten op kop zijn inderdaad wat vaag.
.

Harold Hiel

Vincent Hart

Die nieuwe foto (brede arm en 'volle' hand) lijkt me alleen nog maar meer reden om aan (de) giervalk te denken, Harold!

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

caliprobola

#11
De vorm van de baardstreep op de foto in zit lijkt me moeilijk te beoordelen en kan een artefact van de fotokwaliteit zijn (foto is hoop en al 26kb), de foto lijkt me een serieuze crop en zelfs indien die zo afgerond en breed zou zijn, lijkt me dat in geen geval tegen giervalk te spreken. De tekening op onderdelen en ondervleugeldekveren, de schijnbare lengtesteepjes (en geen dwarsbandjes) op ostdv, formaat van de vogel,... lijkt me op niets anders te kunnen wijzen dan op giervalk.

alcotan

Is de zelfde vogel die we in België hebben gezien.
Snap de twijfel niet.
Groeten
Pieter

Runner

Als ik de meningen lees, lijkt het toch het meest op een giervalk.
Omdat deze zeldzaam is toch nog maar eens in al weggegooide foto's gekeken of ik geen detail had gemist.
Deze foto's ook nog bijgevoegd. Geeft niet veel extra infor vrees ik. Beter heb ik ze helaas niet.
Ga de waarneming dan toch maar aanpassen aan giervalk (toch?).

Harold

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rikstar

ik heb de discussie over de giervalk van zeeland helemaal niet gevolgt.
Ik vind deze vogel ook erg bulky/giervalkerig overkomen, maar mijn vraag is vooral: is toendraslechtvalk al uitgesloten? geldt ook voor de gier die al eerder is gezien.
Ik vind hem toch heel anders overkomen dan de vogel van de Dollardkwelder/Groningen.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

frankneijts

Wat voor Slechtvalk geldt (o.a. contrast ondervleugel, tekening osdv, zie mijn 1e reactie en die van Pieter "caliprobola") geldt ook voor Toendraslechtvalk Rik........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rikstar

oke, dank Frank. Te weinig/geen ervaring met toendraslechtvalk.


Citaat van: frankneijts op november 21, 2011, 13:07:35 PM
Wat voor Slechtvalk geldt (o.a. contrast ondervleugel, tekening osdv, zie mijn 1e reactie en die van Pieter "caliprobola") geldt ook voor Toendraslechtvalk Rik........
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Bas de Maat

Op 19-11 zou er ook een giervalk gezien zijn tussen Ijzendijke en Biervliet

http://waarneming.nl/waarneming/view/61853091
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat


Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers