Geluid kuifmees en vogel onbekend (opgenomen)

Gestart door Timo Roeke, november 19, 2011, 17:56:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Timo Roeke

Vandaag voor het eerst op stap geweest met mijn olympus ls-11. Geweldig ding in combinatie met de juiste software. Op een gegeven moment kwam ik bij een bosperceel waar ik twee kuifmezen zag. Deze maakten naar mijn mening het geluid dat ik heb opgenomen maar daar ben ik tijdens het beluisteren van de opname niet meer zeker van. Wellicht zat er nog een vogel achter deze kuifmezen die het geluid maakte. Wat denken jullie.

De andere vogel is ons een raadsel. Het betreft twee stevig gebouwde zangers die over telpost de Doorbraak vlogen. Gebied kenmerkt zich door grote oude rietkragen, een natuurlijke beek en is omringd door akkers.

Trouwens bijzonder irritant dat je geen geluiden kunt uploaden. Ik heb het via FileHoster gedaan:
http://www.mediafire.com/?ab4yxarazbdsgzu,2qkote5fem21seh

Vincent Hart

Je kunt een geluid toch gewoon uploaden bij je waarneming?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Timo Roeke

Maar dan staat wellicht het verkeerde geluid bij de waarneming. Maar je hebt gelijk. Is idd wat makkelijker. Kronkel in mijn hoofd :).

Ben Gaxiola

Ben Gaxiola

HPM

Die eerste zou volgens mij best Kuifmees kunnen zijn hoewel het me wat raar in de oren klinkt omdat het zo geisoleerd is. Het doet me ook wel wat aan Staartmees denken.
Dat tweede vind ik een raar geluid. Zeker voor een overvlieger. Ik weet het niet.
Het lijkt erop dat de bovenkant is afgesneden want de opname gaat niet hoger dan 16 khz, terwijl mijn LS11 toch tot 22 khz gaat. Bij die mogelijke Kuifmees is dat ook zo. Alsof je ze door een lowpass-filter van 6 khz heb gehaald.

Herman van der Meer

Timo Roeke

#5
Ik ben helaas nog niet zo technisch maar helpt het als ik het origineel plaats? Ik zal wat minder ruis reductie gebruiken bij Audicity.
Hierbij het origineel: http://www.mediafire.com/?br5ti03an3748rx

HPM

Als je filtert is het over het algemeen nuttiger om dat aan de onderkant te doen, bijvoorbeeld voor overheersend verkeerslawaai of wind in je microfoon, wat je dus met een high-pass filter doet. In de hoge frequenties is maar zelden winst te behalen.
Herman van der Meer

HPM

Nu ik het ongefilterd heb gehoord doet het me ineens aan een parkietje of zoiets denken.
Wat ik op het spectrogram zie heb ik voilgens mij nog nooit gezien.
Herman van der Meer

HPM

Hierbij een plaatje van die onbekende.
Herman van der Meer

jelmerpoelstra

Timo, waarom upload je de geluiden niet gewoon bij waarnemingen (van Vogel Onbekend bv)? Sta niet echt te springen om te gaan downloaden van Mediafire.

Timo Roeke

Inmiddels op waarneming gezet: http://tvwg.waarneming.nl/waarneming/view/61832668
Bij de waarneming zowel het bewerkte als het onbewerkte bestand toegevoegd.

@ Ben - excuus voor de late reactie. Er zijn in het gebied bijzonder veel roodborsten aanwezig maar de vogels die wij zagen waren absoluut geen roodborst.

Timo Roeke

Via de mail krijg ik nu van meerdere mensen het antwoord: Koolmees.

HPM

Citaat van: Timo Roeke op november 20, 2011, 19:26:18 PM
Via de mail krijg ik nu van meerdere mensen het antwoord: Koolmees.

Daar geloof ik niet in.
Herman van der Meer

Mark Zevenbergen

Citaat van: Timo Roeke op november 20, 2011, 19:26:18 PM
Via de mail krijg ik nu van meerdere mensen het antwoord: Koolmees.
Ik ben het met die meerdere mensen eens...

HPM

Citaat van: Mark Zevenbergen op november 20, 2011, 21:37:35 PM
Citaat van: Timo Roeke op november 20, 2011, 19:26:18 PM
Via de mail krijg ik nu van meerdere mensen het antwoord: Koolmees.
Ik ben het met die meerdere mensen eens...

Weet je dan ook een overeenkomstige opname en spectrogram te vinden?
Herman van der Meer

Mark Zevenbergen

Citaat van: HPM op november 20, 2011, 22:15:10 PM
Citaat van: Mark Zevenbergen op november 20, 2011, 21:37:35 PM
Citaat van: Timo Roeke op november 20, 2011, 19:26:18 PM
Via de mail krijg ik nu van meerdere mensen het antwoord: Koolmees.
Ik ben het met die meerdere mensen eens...

Weet je dan ook een overeenkomstige opname en spectrogram te vinden?
Dat niet, maar hoorde het geluid vanochtend nog hier in de achtertuin. Geproduceerd door een Koolmees.

Yeronimo

Citaat van: Mark Zevenbergen op november 20, 2011, 22:25:56 PM
Citaat van: HPM op november 20, 2011, 22:15:10 PM
Citaat van: Mark Zevenbergen op november 20, 2011, 21:37:35 PM
Citaat van: Timo Roeke op november 20, 2011, 19:26:18 PM
Via de mail krijg ik nu van meerdere mensen het antwoord: Koolmees.
Ik ben het met die meerdere mensen eens...

Weet je dan ook een overeenkomstige opname en spectrogram te vinden?
Dat niet, maar hoorde het geluid vanochtend nog hier in de achtertuin. Geproduceerd door een Koolmees.

Mocht je dat nog een keer horen, gelieve dit op te nemen dan. Want ik weet zeker dat het geen overeenkomsten heeft met dit opgenomen geluid.

Net wat Herman zegt, het lijkt in mijn oren ook meer op een parkietje ofzo. Toch is de opname vrij duidelijk, ze vlogen dus op lage afstand langs? Helemaal niets opvallends zoals de staart of vliegpatroon kunnen zien?
Het eerste geluidje zou je wellicht op kunnen sturen, net als het tweede geluid overigens, naar iemand die er verstand van heeft zoals Magnus Robb? Die zou misschien het antwoord wel weten.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Mark Zevenbergen

Citaat van: Yeronimo op november 21, 2011, 18:09:38 PM
Citaat van: Mark Zevenbergen op november 20, 2011, 22:25:56 PM
Citaat van: HPM op november 20, 2011, 22:15:10 PM
Citaat van: Mark Zevenbergen op november 20, 2011, 21:37:35 PM
Citaat van: Timo Roeke op november 20, 2011, 19:26:18 PM
Via de mail krijg ik nu van meerdere mensen het antwoord: Koolmees.
Ik ben het met die meerdere mensen eens...

Weet je dan ook een overeenkomstige opname en spectrogram te vinden?
Dat niet, maar hoorde het geluid vanochtend nog hier in de achtertuin. Geproduceerd door een Koolmees.

Mocht je dat nog een keer horen, gelieve dit op te nemen dan. Want ik weet zeker dat het geen overeenkomsten heeft met dit opgenomen geluid.

Net wat Herman zegt, het lijkt in mijn oren ook meer op een parkietje ofzo. Toch is de opname vrij duidelijk, ze vlogen dus op lage afstand langs? Helemaal niets opvallends zoals de staart of vliegpatroon kunnen zien?
Het eerste geluidje zou je wellicht op kunnen sturen, net als het tweede geluid overigens, naar iemand die er verstand van heeft zoals Magnus Robb? Die zou misschien het antwoord wel weten.
Oeps... Denk dat ik ergens een foutje heb gemaakt, want een vliegende Koolmees heb ik nog nooit dit geluid horen maken. Dus als deze beesten voorbij vlogen, MOET het iets anders zijn.(voortaan even beter het topic lezen waar ik op reageer  :-[ , of zat ik naar het verkeerde geluid te luisteren ??? )

Timo Roeke

Lokale vogelaars hebben het bestand afgespeeld op de telpost om zodoende met ellkaar te overleggen wat het kon zijn. Hier reageerde wel een koolmees op. Hoe benader ik Magnus Robb?

Een parkiet was het naar mijn mening niet. De 2 vogels vlogen al ruzie makend  het gebied verder in. Van achteren was alleen een lichte kleur in de buitenste staartpennen zichtbaar.

Mark Zevenbergen

Citaat van: Timo Roeke op november 21, 2011, 22:54:44 PM
Lokale vogelaars hebben het bestand afgespeeld op de telpost om zodoende met ellkaar te overleggen wat het kon zijn. Hier reageerde wel een koolmees op. Hoe benader ik Magnus Robb?

Een parkiet was het naar mijn mening niet. De 2 vogels vlogen al ruzie makend  het gebied verder in. Van achteren was alleen een lichte kleur in de buitenste staartpennen zichtbaar.

Aha, dus toch goed geluisterd  ;) . Geluid associeer ik met geaggiteerde/boze/opgewonden Koolmees. Meestal is er bij dit geluid een rivaal in de buurt. Als je voer in de tuin hebt hangen/liggen en een andere vogel wil hierbij terwijl er een Koolmees aan het diner zit, zal de Koolmees soms heftig reageren en dit geluid produceren.

HPM

Ik weet welk geluid je bedoelt Mark, maar dat is dit niet. Kijk ook eens naar dat spectrogram
Herman van der Meer

Timo Roeke

Bovendien reageren koolmezen volgens mij ook op alarmroepen van andere vogels. Maar ik sluit nog geen enkele vogel uit op dit moment. Qua gedrag en reactie heeft koolmees nog steeds de beste papieren. Het uiterlijk komt namelijk niet overeen met wat we hebben gezien.