Rugzak voor telescoop, boek, fototoestel, proviand, statief...

Gestart door BramtK, november 19, 2011, 17:52:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

Citaat van: Bas vd Burg op november 23, 2011, 07:53:02 AM
Citaat van: KorHaan op november 22, 2011, 19:53:41 PM
Hoho, kalm aan, je hebt hier: http://www.sovon.nl/default.asp?id=443&id_product=101
toch zelf een beste draagmethode aangedragen? Voordat dit draagsysteem in de handel verkrijgbaar was, heb ik zelf al, met twee banden aan de statiefpoten vastgemaakt, mijn eigen draagsysteem gemaakt. Het voordeel is, dat je scoop en statief gebruiksklaar kunt meenemen. Het draagt ook goed. Geen ruimte voor andere spullen, maar daarvoor een kleine tas, schuin omgehangen op de heup, gaat ook wel.

Dit draagsysteem heb ik vorig jaar aangeschaft en ik vind het persoonlijk ideaal! Het zit lekker en je hebt niet echt het idee dat je iets van 5 kg op je rug hebt zitten is mijn persoonlijke ervaring. Maar ja als je echt gaat struinen en je wilt vanalles meenemen dan wordt het wat lastig. Ik neem dan vaak een schoudertas mee en doe dan eerst de schoudertas om, dan telescoop op mn rug, verrekijker om de nek en lopen maar. Nadeel is wel dat soms eea een beetje in de knoop zit en de scoop dan niet heel snel is opgezet ;D  Voor langere wandelingen/vakanties neem ik mijn swarovski-rugzak en een lichter statief mee. En soms zelfs helemaal geen telescoop.

Er zijn meerdere soorten van dit soort draagsystemen (als die van Joost van Bruggen) op de markt waaronder http://www.scopac.co.uk/ en http://www.cleyspy.co.uk/mulepack-i567.html

Ha Bas,

Het zal ook wel comfortabeler zitten dan mijn eigen in elkaar geflanste tuigje, goed om te lezen dat het in de praktijk goed werkt. Heb jij nou ook bij het dragen, dat je achterhoofd tegen de scoop bonkt als je omhoog kijkt? Of valt dat mee? Ik had de twee banden van mijn tuigje bovenaan aan de middenkolom van het statief gedaan, net onder de statiefkop.
Ik had de middenkolom voor dit doel een paar centimeter omhoog gezet, zodat de banden tussen de poten en de statiefkop vast zaten.
Dan zit de scoop vrij hoog op je rug, maar wel direct achter je hoofd. Het enige nadeel dat ik kon ontdekken aan deze draagwijze.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


Bas vd Burg

Hey Ronald (sorry Bram voor stelen van "jouw" topic)
Het is mij nooit echt opgevallen dat ik mijn hoofd stootte tegen de telescoop, wel moet ik de statiefkop (heb een Gitzo 2380) zodanig draaien dat de 2 stelknoppen naar buiten staan. Doe ik dat niet, dan drukken die knoppen hinderlijk in mijn nek, waarschijnlijk tijdens juist ja het omhoog kijken haha
Ik ga er eens op letten.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jarinka

Ook ik heb een tuigje waarmee ik mijn scope op mijn rug kan dragen. Wat Bas zegt over de stelknoppen, geldt voor mij ook. Maar als ik de kop goed draai, heb ik er geen last van. Mijn scope is vrij klein (Nikon ED50), dus zelfs bij het naar boven kijken stoot ik er niet met mijn hoofd tegenaan.
Groeten, Jarinka Heijink

Sander Haak

Ik heb zelf een oudere uitvoering van deze Eastpak tas:
http://www.eastpak.com/nl-nl/rugzakken/sport-rugzakken/nokout-coat-red.html

De grote banden zijn bedoeld voor skateboards of snowboards, maar in mijn geval ideaal voor een statief, vouwstoeltje of een jas. Bij mijn tas zitten aan beide zijkanten ook nog twee kleine sjorbandjes waar je in principe hetzelfde mee kunt. Verder kan je aan de buitenkant nog een flesje water kwijt. Binnenin heb je twee grote vakken met voldoende ruimte voor een telescoop (ATS65), verrekijker, ANWB gids, compact camera, appel en sultana's  ;)

De grote voordelen van deze tas zijn het draagcomfort (comfortabele schouderbanden met tussenriempje), onverwoestbare kwaliteit en een redelijke aanschafprijs. Voor digitale camera's met lenzen heb je er waarschijnlijk niet zo veel aan.
Groet, Sander Haak (Woerden)

BramtK

Sander bedankt. Voor de anderen, ga vooral los met al je opmerkingen. Mijn topic en ik vind het geen probleem dat mensen iets offtopic gaan, sterker nog, ik doe bij deze een oproep daartoe. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

KorHaan

Citaat van: Sander Haak op november 24, 2011, 09:19:08 AM
Ik heb zelf een oudere uitvoering van deze Eastpak tas:
http://www.eastpak.com/nl-nl/rugzakken/sport-rugzakken/nokout-coat-red.html

De grote banden zijn bedoeld voor skateboards of snowboards, maar in mijn geval ideaal voor een statief, vouwstoeltje of een jas. Bij mijn tas zitten aan beide zijkanten ook nog twee kleine sjorbandjes waar je in principe hetzelfde mee kunt. Verder kan je aan de buitenkant nog een flesje water kwijt. Binnenin heb je twee grote vakken met voldoende ruimte voor een telescoop (ATS65), verrekijker, ANWB gids, compact camera, appel en sultana's  ;)

De grote voordelen van deze tas zijn het draagcomfort (comfortabele schouderbanden met tussenriempje), onverwoestbare kwaliteit en een redelijke aanschafprijs. Voor digitale camera's met lenzen heb je er waarschijnlijk niet zo veel aan.


Sultana's, haha, ja die was ik nog vergeten te vermelden. Meestal in een jaszak. Krentenbollen met boter en hagelslag, in de rugzak zelf, heb ik liever.

Hoe meer sjorbandjes er aan een rugzak zitten, hoe beter. Vooral aan de zijkant. Daar kun je wat mee. Statief, inklapbaar krukje, jas, noem maar op. Een tussenriempje tussen de schouderbanden snoert vast over de borst, en voelt een beetje beperkend, vooral over langere afstanden, dus die liet ik meestal los hangen. Ook als je je rugzak afneemt, hoef je niet eerst dat riempje los te clipsen. Een heupband vind ik zelf helemaal niks, die kruipt bij mij naar boven en herinnert me aan wat ik de avond ervoor gegeten heb. Maar dat is persoonlijk. Een ander ondervindt misschien een stabieler draagcomfort. Dus ook zo'n band liet ik meestal los hangen, of ik knipte hem eraf. Het is een beetje schipperen om voor jezelf het beste draagcomfort te vinden. De beste rugzak is natuurlijk degene, die je niet voelt, of die je niet hindert tijdens het dragen.

Vriendelijke groet,

Ronald

Norman

Misschien toch eens overwegen om een caddy in dienst te nemen voor bij het vogelen.  ;D

KorHaan

#37
Vond net deze nog: http://www.verrekijkerwinkel.nl/telescoop-rugzak-p-533.html
Kun je daar nou alleen maar òf een scoop in meenemen, òf een statief, of allebei?

Vriendelijke groet,

Ronald

EDIT: hij is maar 53 cm. Wel klein. Ik zou deze wel in het groot willen hebben.

M. Hoogteijling

Heb inmiddels de LP scope photo 350AW. Mooi, handig, alles past (grote scope, flink statief, superzoon, digiscoop, eten en drinken, evenueel extra oculair, vogelboek(en), notitieblokje, etc). Ook een laptop/tablet past erbij. Grappig: er zit een fluitje aan en een handige clip voor sleutels. Regenbescherming en statiefhouder kunnen mooi weggewerkt worden. Heb er nog niet lang mee gelopen maar voelt aardig verdeeld aan. Door de zwaarte aan de achterkant (Vanwege statief) loop je vanzelf wat meer voorover voor het evenwicht. Omhoogkijkend voel ik geen statief in m'n nek.

Dergelijke tassen echt voor vervoer (vliegtuig, fiets) want tijdens het lopen in NL draag ik statief met scope 99% van de tijd op mn schouder en heb de camera bij de hand.

Heb ook nog gezocht bij gewone rugzakken (o.a. Deuter) maar die hebben vaak maar 1 vak en ze zijn erg dun dus bieden geen bescherming tegen stoten. Als alternatief nog de Tamrac Expedition 8 en 9 bekeken maar die waren weer kostbaarder.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

BramtK

Ook ff een update van mijn kant: ik had ook een oogje laten vallen op die Lowepro-types. Kon alleen nergens een exemplaar in real-life bewonderen. Vond er een dit weekend in Antwerpen, de Lowepro Scope Porter 200 AW. Die dus maar meegenomen, na wat wikken en wegen. Ziet er totnogtoe goed uit, ik kan mijn kijker (10x42), telescoop, compacte dsrl met tele en standaard lens er in ieder makkelijk geval in kwijt. En ook nog allerlei andere prullaria. Dat dragen van het statief op de rugzak, daar had ik geen fiducie in, maar dat gaat eigenlijk hartstikke goed. Statief en scoop zitten heel prettig in het midden. Geen geëtter met scheefhangende tassen dus. Dat fluitje dat Marijn noemt, dat zit ook op deze tas (op de quickrelease van het bandje dat op je borst zit), geinig/handig. Alles ziet er netjes uit, stevig en zit goed ingepakt. Volgens mij ga ik hier wel plezier van hebben. Iedereen bedankt voor de tips.  :duim:
Groeten,

Bram ter Keurs

BramtK

Nog een update: ik heb de Lowro Scope Porter 200 AW in Thailand drie weken intensief gebruikt. Hij is uitstekend bevallen, goed draagcomfort, alles lekker ordentelijk weggestopt en snel bij de hand. Alle paraattassen (van kijker, scoop en dsrl) heb ik thuisgelaten, ik had niet het idee dat ik die nog nodig had. Enig minpuntje van dit type tas is wellicht dat je hem voor het openritsen bij voorkeur plat op de grond of een ander horizontaal oppervlak wil leggen. Dat was in Thailand geen probleem, maar wellicht wordt het een zootje onder andere weeromstandigheden. Twee dingen moet ik hier ook nog opmerken: 1) ik draai de voet van mijn telescoop naar opzij om die beter inde tas te laten passen, en 2) ik had mijn gids, notitieboekje, voicerecorder en compact camera in een kleine tas met een draagriem voor over de schouder. Dat bleek heel handig omdat ik mijn gids en notitieboekje eigenlijk om de 5 minuten wel nodig had. Ik moet er niet aan denken dat je dan elke keer je rugzak af moet doen en openritsen.


Deze Lowepro-tassen zijn trouwens best voordelig verkrijgbaar, bijvoorbeeld bij de Vogelbescherming.
Groeten,

Bram ter Keurs

M. Hoogteijling

#41
Update voor de vergelijkers:

Op papier is mijn Lowepro AW350 wat groter maar in de praktijk vond ik de combi van Bram praktischer. Het boek was inderdaad om de haverklap nodig en dan is een aparte heuptas oid handiger. Vreemd genoeg paste in de AW200 een 1,5 literfles water en bij mij maar een 0,5 liter. Voor de rest in gebruik identiek en mooi afgewerkt.

In mijn tas was plaats voor een scope, superzoomcamere (dikker),een digiscoopsetje (klapadapter van Baader nam veel plek in beslag), 2 boeken, accuutjes etc, flesje water en wat te eten. Kijker om m'n nek. Door 1 compartimentje weg te laten paste mijn angled scope veel beter. Het draagcomfort was ook hier prima.

Kortom: de verschillen mijns insziens: voor vervoer in vliegtuig inclusief boeken etc is de AW 350 praktischer. Hij is iets luxer afgewerkt met de brede en gewatteerde heupgordel. In het veld echter volstaat de AW200 uitstekend. Als je je vogelboek vaak nodig denkt te hebben combineer deze dan met een heup/schoudertas waarin je ook proviand makkelijk bij de hand hebt.

Ik zou graag nog een "testreisje" maken :-)
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

#42
Heren,

Heel hartelijk dank voor uw beider update! :duim:

Ik heb inmiddels weer een scoop (Leica Televid 77) en Culmann carbonstatief, dus ik ga maar eens de Lowepro's bekijken. Het statief is opgevouwen 60 cm lang, en lichtgewicht ondanks de dikke poten. Op de fiets gaat het op de bagagedrager, de scoop hang ik om aan de draagbanden van de stay-on tas. Voor het wandelen wil ik liever niet met de scoop-statiefcombi op mijn schouder lopen, de hele tijd.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Timo Roeke

Dankzij de kraakheldere geheugen van een mede forumbezoeker dit topic teruggevonden.

Kennen jullie alternatieven voor de Lowepro Field Station? Voor mij is dit erg interessant omdat ik veel geluiden opneem. Met een Fieldstation concept kan ik de opname apparatuur altijd voor me laten en in mijn tas laten hangen terwijl ik de richtmicrofoon gebruik.

lennartv

Als ik nog een tip mag geven: Ik ben nu zelf in het bezit van een Lowepro 600 AW. Een fototoestel met een grote lens (bij mij 500 mm) en een telescoop gaan er makkelijk in en je kunt ze er allebei ook heel makkelijk weer uithalen. Het vogelboek kan als bodem onderin en aan de zijkant kun je je statief hangen. In het voorvak is er nog ruimte voor etenswaren e.d. Voor mij een heel handig rugzak waar heel veel ingaat en die ook goed mee te nemen is.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

KorHaan

Citaat van: lennartv op september 11, 2012, 17:17:21 PM
Als ik nog een tip mag geven: Ik ben nu zelf in het bezit van een Lowepro 600 AW. Een fototoestel met een grote lens (bij mij 500 mm) en een telescoop gaan er makkelijk in en je kunt ze er allebei ook heel makkelijk weer uithalen. Het vogelboek kan als bodem onderin en aan de zijkant kun je je statief hangen. In het voorvak is er nog ruimte voor etenswaren e.d. Voor mij een heel handig rugzak waar heel veel ingaat en die ook goed mee te nemen is.


Goede tip!

Ik heb geen grote lens, maar mijn statief kan wel in opgevouwen toestand  (60cm, dat moet net kunnen als ik de binnenmaten lees), samen met mijn Televid 77 in de Lowepro 600 AW. In theorie tenminste; als ik plaatje 5 zie ( open view) ziet het er niet erg ruim uit, binnen.

Walkstool kan dan aan de sjorbandjes aan de zijkant, ANWB in het voorvak.

Theoretisch klinkt dat uitermate goed.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Sander Haak

Heb je geen bezwaar tegen de grootte van de tas? Het lijkt wel een parachute! Als je een gigantische telelens mee hebt kan ik me de voordelen wel voorstellen. Voor alleen een scoop en een klein statief (+ nog wat andere zaken) moet er toch wel een compacter modelletje te vinden zijn?

Groet, Sander Haak (Woerden)

KorHaan

Ha Sander,


Wel groot, ja, maar extra ruimte is nooit weg. Voor een jas of een trui, bijvoorbeeld. Daarvoor biedt mijn eigen rugzak nu geen plaats.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

lennartv

De tas is inderdaad erg lang, maar voor mij is dat niet echt een probleem. Er zit een uitstekend draagharnas aan die je helemaal in kunt stellen. Ikzelf heb met behulp van wat klittebandwandjes een ruimte gecreëerd waar mijn fototoestel dan in kan. In de ruimte die over is kan mijn telescoop ook. Op de bodem ligt mijn ANWB gids en mijn statief hangt aan de zijkant. Het enige nadeel wat ik heb kunnen constateren is dat de rugzak door het statief scheeftrekt. Met het harnas is dat wel voor een groot deel te corrigeren, maar helemaal lekker loop dat toch niet. Toch is het in heel veel andere opzichten een uitstekende tas. Als ik moest kiezen tussen de scoop met statief over de schouder of de tas, dan vind ik de tas toch vele malen beter.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Timo Roeke

Inmiddels loop ik al maanden met de Fieldstation - een geweldig ding. Goede kwaliteit en opbergruimte voor mijn Olympus LS11 en richtmicrofoon en Canon SX50 voor bewijsplaatjes. De verrekijker om de nek en de telescoop met de Scopac op de rug. An sich ideaal maar het is wel een gesjouw met drie verschillende dingen. Nu zit ik te twijfelen tussen verschillende dingen:
1) geen scoop meer mee in het veld en alleen tijdens trektellen. Maar dan had ik die rode wouw van gistermiddag niet kunnen determineren en die roodpootvalk niet zo mooi kunnen zien. Dat is eigenlijk goud waard.
2) Teruggaan naar 2 items ipv drie. Dat zou betekenen dat ik Scope Porter van Lowepro aan zou schaffen.

Waarschijnlijk ga ik voor optie twee. Maar het liefst zie ik dat Sony zijn ontwikkeling van de DEV-5 opschroeft zodoende we enkel met een verrekijker kunnen lopen.

KorHaan

Nou, Timo,


Wat die Sony betreft ben je niet de enige  ;D
Hèhèhè... ;D

Ik zie met mijn Swarovision 10x32 inmiddels zoveel meer detail, dat ik mijn zware Leica Televid 32x77 met statief vaker thuislaat. Ideaal is het nog bepaald niet, maar goed, je pikt hoog overvliegende vogels in ieder geval makkelijker uit de lucht met een klein kijkertje dan met een monsterachtige toeter.


Gelukkig sleep ik nog steeds geen fotocamera met telelens mee, dus ik hoef me slechts te beperken tot de vraag of ik 1 of 2 items meeneem...


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Timo Roeke

Nou... gisteren de Scope Porter van Lowepro gehaald. Gisteravond gemonteerd op mijn statief. Wat een tegenvaller. Qua kwaliteit, opbergruimte is er weinig op de Scope Porter aan te merken. Vooral de kwaliteit springt eruit maar de montage van de statiefpoten aan de tas laat naar mijn mening veel te wensen over. De montage zorgt ervoor dat de scope erg laag op je rug hangt. Bij de Scopac heb ik mijn statief altijd helemaal uitgedraaid zodat ik iets kan bukken en de scope staat. Bij de Lowepro sleepte ik op die manier de poten van het statief over de vloer en kwam de achter statiefpoot vaak tegen mijn hak aan. Wellicht komt het door mijn lengte (200cm) maar het was voor mij niet werkbaar. Bovendien kan ik mijn flinke scoop (SwaroAT80) niet kwijt in de tas. Lowepro richt zich duidelijk op de nieuwere modellen van Leico, Zeiss en Swaro. Voor lompe oude optiek is geen plaats :) . Vandaag het product teleurgesteld geretourneerd.

Besloten om simpelweg minder op pad te gaan met telescoop en enkel met verrekijker. Mijn fototoestel (CanonSX50HD) en Olympus LS-11 - richtmicrofoon passen prima in de Lowepro Fieldstation en deze rust schaamteloos op mijn heup. Met mijn Eden 10x52 moet dat goed komen. Uiteindelijk determineer ik enkel wat rovertjes met de telescoop. Dan moet ik het doen met wouw spec. in plaats van rode/zwarte wouw. In mijn regio geen grote ramp. Mijn telescoop zal ik ongetwijfeld nog meedragen in gebieden waar dat praktisch is. Vooral als er steltjes over ver zitten maar over het algemeen is het hier goed te doen met alleen kijker. Op de telpost werk ik natuurlijk wel uitvoerig met scope.

Het lijkt erop dat we dezelfde weg bewandelen Ronald. Van volledig bepakt op stap terug naar de basics. Als Sony ons nou eens sponsert met die mooie kijker dan schrijven wij wel een positieve review ;) .

De scope porter valt mij in ieder geval tegen. Maar dit kan komen door mijn eigen lengte en de oude scoop die ik nog draag. Het ding zelf ademt kwaliteit. Diverse kleine vakjes en hangertjes. Ruimte voor je waterzak met opening voor tube. Ideaal voor in het veld. Alleen niet voor mij.

peter van santbrink

sinds kort ook in bezit van een scoop + statief en ben ook op zoek naar een goede rugzak; als ik het goed heb hebben de hier genoemde exemplaren geen/weinig ruimte voor b.v kleding of zijn die compartimenten verwijderbaar ?

ben dus op zoek naar een rugzak met genoeg ruimte voor eten/drinken/kleding en de mogelijkheid om statief + scoop aan de buitenkant te bevestigen;

wat ik tegenkom zijn rugzakken vnl voor fotografie en telescoop (b.v. http://www.lowepro.com/opticsseries/scope-porter-200-aw) of alleen voor statief/telescoop met een te kleine rugzak voor andere zaken (b.v. http://www.cleyspy.co.uk/mulepack-i567.html ).

ben altijd met de fiets op pad dus moet wel wat spullen meenemen.

Die Scope Porter 200 AW lijkt me wel wat maar volgens mij kan je daar niet veel in kwijt....

DKoppenol

Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

peter van santbrink

Citaat van: deDVC op juni 13, 2013, 20:38:54 PM
Scopac is volgens mij wel een goeie rugzak!

ziet er zeker goed uit, misschien dat ik deze koop voor de ritten waarbij ik niet zoveel hoef mee te nemen

peter van santbrink

gisteren voor het eerst met m'n nieuwe scoop (Swarovski ATX 95) op pad geweest, en het is toch wel handig als je statief+scoop werkklaar hebt tijdens tocht; had nu scoop en statief los in grote rugzak, ging op zich wel maar toch een gedoe om steeds alles in elkaar te zetten.

ga toch voor de "Mulepack from Cley Spy", vnl vanwege deze review: http://www.irelandswildlife.com/2012/06/gear-review-spotting-scope-carriers/ Zoals de reviewer meldt is de ruimte voor extra spullen zeer beperkt dus toch ook maar de Lowepro Scope Porter 200 AW erbij gekocht; hoewel ook niet ideaal heeft deze meer ruimte en zal vnl gebruikt worden voor de langere tochten en/of wanneer weer wat minder stabiel is (Nederland is wat dat betreft goed te vergelijken met Ierland, zie review)