Dit is géén Geelpoot/Pontische meeuw...

Gestart door Ted van der Knaap, november 16, 2011, 17:13:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

...omdat ie géén rode oogring/donker oog heeft.


Kan ik, als "Meeuwenamateur", deze conclusie zo trekken dat het daarom toch een Zilvermeeuw is?

(Twijfel nl omdat ik de kleur van de poten nogal kleurrijk vind voor ZM)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Bram Rijksen

Citaat van: Ted van der Knaap op november 16, 2011, 17:13:29 PM
...omdat ie géén rode oogring/donker oog heeft.



Dat zijn inderdaad twee redelijk bruikbare argumenten die te bedenken zijn waarom dit geen geelpootmeeuw of pontische meeuw is.. Maar pootkleur, snavelkleur, structuur, snaveltekening, mantelkleur en patroon handpennen vind ik zelf wat handiger om te gebruiken bij determinatie van adulte grote meeuwen..

Ted van der Knaap

Citaat van: Bram Rijksen op november 16, 2011, 17:22:00 PM
Maar pootkleur, snavelkleur, structuur, snaveltekening, mantelkleur en patroon handpennen vind ik zelf wat handiger om te gebruiken bij determinatie van adulte grote meeuwen..

Zover ben ik nog niet om dat zo makkelijk aan de andere kenmerken op te pakken... ...maar als dat van die oogring/donker oog KEIharde kenmerken zijn vind ik dat op dit moment voor mij nog het makkelijkst qua determinatie (hoewel ter plaatse in het veld ws minder makkelijk toepasbaar!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Lonnie Bregman

Bij grote meeuwen bestaan er geen keiharde kenmerken...

Verder zijn de poten natuurlijk wel gewoon roze (als je hier niet van overtuigd was: vergelijk met de snavel) en heeft een adulte Geelpootmeeuw meestal veel minder grijze tekening op de kop. Pontische meeuw heeft een duidelijk andere structuur, vooral van kop en snavel (snavel heeft bijvoorbeeld meestal geen duidelijke "gonyshoek"), en, zoals je al noemde, bijna nooit zo'n licht oog.
Groeten, Lonnie Bregman

Bram Rijksen

Citaat van: Ted van der Knaap op november 16, 2011, 17:32:12 PM
Citaat van: Bram Rijksen op november 16, 2011, 17:22:00 PM
Maar pootkleur, snavelkleur, structuur, snaveltekening, mantelkleur en patroon handpennen vind ik zelf wat handiger om te gebruiken bij determinatie van adulte grote meeuwen..

Zover ben ik nog niet om dat zo makkelijk aan de andere kenmerken op te pakken... ...maar als dat van die oogring/donker oog KEIharde kenmerken zijn vind ik dat op dit moment voor mij nog het makkelijkst qua determinatie (hoewel ter plaatse in het veld ws minder makkelijk toepasbaar!)

Kleur oog/oogring is allesbehalve een KEIhard kenmerk, Ted. Donker oog komt ook voor bij Kleine mantels en Zilvers, en de oogring van Zilver kan behoordlijk rood lijken.


Ted van der Knaap

Citaat van: Bram Rijksen op november 16, 2011, 19:41:59 PM
Citaat van: Ted van der Knaap op november 16, 2011, 17:32:12 PM
Citaat van: Bram Rijksen op november 16, 2011, 17:22:00 PM
Maar pootkleur, snavelkleur, structuur, snaveltekening, mantelkleur en patroon handpennen vind ik zelf wat handiger om te gebruiken bij determinatie van adulte grote meeuwen..

Zover ben ik nog niet om dat zo makkelijk aan de andere kenmerken op te pakken... ...maar als dat van die oogring/donker oog KEIharde kenmerken zijn vind ik dat op dit moment voor mij nog het makkelijkst qua determinatie (hoewel ter plaatse in het veld ws minder makkelijk toepasbaar!)

Kleur oog/oogring is allesbehalve een KEIhard kenmerk, Ted. Donker oog komt ook voor bij Kleine mantels en Zilvers, en de oogring van Zilver kan behoordlijk rood lijken.


Ik probeer een beetje houvast te krijgen in het determineren van Meeuwen... ...een tijdlang heb ik Meeuwen gemeden omdat ik er 'jeuk" van kreeg.

Verschil Grote/Kleine Mantelmeeuw begin ik 'n beetje door te krijgen (en dan moeten ze niet in winterkleed zijn!)

Het is jammer dat er voor de "beginnende" Meeuwendetermineerder geen duidelijke harde kenmerken zijn waarbij je met 1 kenmerk de andere soorten uit kan sluiten.

Het zal wel een kwestie zijn van veel er mee bezig zijn en langszaam maar zeker er feeling voor krijgen.....
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

caliprobola

Er zijn heel wat kenmerken waar je je kan op baseren, je hebt echter best een reeksje waaraan je vogel voldoet. Dit is bij meeuwen uiteindelijk niet veel anders dan bij andere vogels.

Lonnie Bregman

Citaat van: caliprobola op november 16, 2011, 20:00:53 PM
En pontische meeuw kan best een behoorlijk bleek oog hebben, bijvoorbeeld.

Zeker, maar ook deze is lang niet zo licht als de vogel van Ted.
Groeten, Lonnie Bregman