Zoogdieren en Schier.

Gestart door Jeroen Nagtegaal, april 17, 2006, 18:06:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Windekind

Klopt, algemeen bekend dat de soort daar voor komt.
Eerste gemelde waarneming 1976, bevestigd voorkomen op basis van onderzoek 1982, in 1984 werd vastgesteld dat de soort daar algemeen is (geworden).

Waarschijnlijk is de soort meegekomen met bouwmaterialen, stro of wat anders.

(Bron: Atlas van de nederlandse Zoogdieren 3e herziene druk 1992, S. Broekhuizen et all.)

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Freek Verkerk

Waarnemingen van zoogdieren op Schier
Die huisspitmuis is nog niet (Officieel) bij ons waargenomen;) B)

Wat mij betreft hoef je niet elke haas in te voeren, maar bij voorkeur wel de bijzondere soorten.  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

#33
Dan zal ik de Muskesrat en de huiskat er ook maar in zetten,

http://www.waarneming.nl/gebstats.php?id=2...d=0&diergroep=2
Veldmuis en huispits stonden al ingevoerd,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Hortulana

#34
Ik kan me ook herinneren dat de veldmuis wel degelijk voorkomt op schier en hier enkele jaren terug dusdanig huishield dat de dijken aangetast werden en men daarom zelfs overwoog de veldmuis maar te gaan bestrijden. Verder komt volgens mij ook de hermelijn ondertussen op Schiermonnikoog voor. Maar weet dat niet zeker... Iemand anders die daar wel zekerheid over kan geven?

mlahaye

Beste waarnemers,

De kleine zoogdierenfauna van de Waddeneilanden is goed bekend (zie voor een overzicht La Haye & de Jong, 2003 in Zoogdier nr 4 jrg 14 pp 22-24), maar de laatste jaren worden in rap tempo soorten 'per ongeluk' geintroduceerd (zoals de veldmuis op Schier, of de huisspitsmuis op Ameland, etc.). De aanwezigheid van hermelijn is (was) bekend op Texel en Terschelling, maar niet op andere Waddeneilanden. Ook de woelrat ontbreekt bij mij weten. Verdachte keutels op de eilanden blijken tot op heden altijd te herleiden tot (verwilderde) katten.

Met vriendelijke groeten,
Maurice

P.S. Houd Zoogdier in de gaten voor informatie over de nieuwste introductie op Texel!


Jeroen Nagtegaal

#36
Ik heb de onderkaak nog van de Muskesrat thuis liggen dus ik weet neit of je er iets meewilt?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Hinko

#37
Nog een leuke verhaal over de 'verwilderde' katten van Schier:
Er zijn er voor onderzoek eens een paar gevangen op de kwelder en van een gekleurde halsband voorzien. 's avonds belden boze dorpsbewoners op naar de Herdershut (= biologisch station van de RUG) met de vraag waarom hun kat thuiskwam met een halsband om...

'tis net de Mistery Hunters. Things are not always what they seem
mvgr, Hinko

Freek Verkerk

#38
Geweldig verhaal!!!!!
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

marcel123

CiteerP.S. Houd Zoogdier in de gaten voor informatie over de nieuwste introductie op Texel!
CiteerPersbericht Zoogdiervereniging VZZ, 5 december 2006
Afgelopen maanden is door de Zoogdiervereniging VZZ een uitgebreid onderzoek uitgevoerd naar het voorkomen van de noordse woelmuis op Texel; een bijzondere soort die alleen in Nederland voorkomt. Naast noordse woelmuizen werd ook de eerste huisspitsmuis gevangen. Deze soort was tot dan toe nog niet bekend van het eiland. De afgelopen decennia zijn van het merendeel van de Waddeneilanden introducties bekend geworden van voorheen ontbrekende kleine zoogdiersoorten. Begin dit jaar werd ook op Ameland voor het eerst een huisspitsmuis waargenomen. De soort was waarschijnlijk via een lading boompjes op het eiland terechtgekomen. De huisspitsmuis blijkt nu dus ook op Texel te zijn geïntroduceerd.
Website VZZ

Jeroen Nagtegaal

Ik heb een fout gemaakt en meerde malen gepost dat ik een onderkaar woelrat had op schier, dit moet Muskusrat zijn!!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com