Harmonia quadripunctata, Arp?

Gestart door thijsdegraaf, november 15, 2011, 00:13:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Ik had deze Harmonia quadripunctata opgestuurd naar Kerbtier, omdat deze vorm er nog niet stond.
Ik kreeg een mailtje terug met een bedankje van Christoph. Maar er stond ook het volgende:
Die Färbung ist so ungewöhnlich, dass ich einen weiteren Kollegen, Klaas Reißmann um seine Meinung gebeten habe.
Er kommt ebenfalls zur Einschätzung Harmonia quadripunctata, und bedauert, dass kein Beleg eingesammelt wurde.


Ik heb hem de link van de waarneming opgestuurd en een link naar een foto op waarneming van Harmonia's, die er ongeveer het zelfde uit zagen.  (Ik zie nu dat ik hem twee keer de zelfde link heb gestuurd  :-[ )
Maar hoe bijzonder is deze kleurvariant nu eigenlijk?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/61687548
Harlekijnlieveheersbeestje - Harmonia quadripunctata gezien op 2011-11-12 Bergen (NH)
Foto's:






bij voorbaat dank Thijs de Graaf

Arp

#1
Ha Thijs,

Het is inderdaad wel een mooie voor erbij op Kerbtier  :duim:

Deze is in twee opzichten iets anders dan gemiddeld: Een relatief zware zwarttekening en de effen oranje grondkleur.

De zwarte tekening komt wel meer voor - ik vermoed dat het werkingsprincipe hier grofweg hetzelfde ligt als bij Har.axy. (zoals onlangs toegelicht), met het verschil dat Har.qua. dus wel is "aangepast" en ik denk ook beter op de kou is voorbereid en dus bij dezelfde temperaturen veel minder neiging tot zwartkleuring zal vertonen (??=uit de heup geschoten hypothese??). Hoe dan ook - zulke "zwarte" Har.qua zie ik gemiddeld wat minder.

Edit Dat het uitgebreide zwart van de stippen samengaat met een meer algeheel melanisme is ook mooi aan de foto van de onderkant te zien - pootjes zijn "normaal" meer oranjebruin. Dit is ook analoog aan de donkere (herfst)uitvoeringen van Har.axy../edit

De oranje basiskleur is denk ik ook een uitkleuringsvariant of wellicht zelfs alleen ~stadium. Net als onze 10-stipjes heeft Har.qua. de neiging maar heeeeeel langzaam echt op kleur te komen - en soms wellicht zelfs helemaal niet. De "beige" exemplaren die je regelmatig ziet kunnen gemakkelijk al enkele weken oud zijn. Ik heb er geen goed beeld van in hoeverre zo'n onuitgekleurde uitkleuring zich op een goed moment vastprent of dat er in de loop van het keverleven, bijvoorbeeld tijdens/na een overwintering, nog verandering in komt. Van Har.axy. heb ik inmiddels voor mezelf de hypothese geformuleerd dat door de bank genomen de gele/oranje exemplaren pas na/tijdens de winter ook donkerder worden en dan pas de mooie dieprode opleveren. Vers uitgekweekte exemplaren zijn, ook na een paar weken quarantaine, zelden of nooit echt rood en in het voorjaar kom ik ze juist opvallend meer tegen. Maar ook dat is dus een niet wetenschappelijk onderbouwde hypothese.

Jouw kever is in zoverre apart dat het een beetje een tussenvorm tussen het echt heel erg "verse" beige en het meer uitgekleurde vlekkerige rood lijkt te zijn - met als opvallend afwezige het "vlekkerige", maar dat is bij andere minder uitgekleurde exemplaren vaak ook niet (duidelijk) te herkennen.

Ben even lui, doe er een kant-en-klare collage van een jaar of wat geleden bij. Ik zou wellicht betere voorbeelden voor de variatie moeten kunnen vinden, maar deze geeft het volgens mij aardig genoeg weer.

Voor alle duidelijkheid: Op de pagina van jouw link staan overigens een paar missers (Ada.dec. en Har.axy. en larvje Har.axy.).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

P.S. Vanwege het "Arp" in je topictitel: Ik klets ook maar wat uit m'n nek - de expert die je voor echte antwoorden hebben moet heet natuurlijk Jan ;)
:angel:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#3
Dank je Arp voor de uitgebreide uitleg. Je kan nog zo tegenstribbelen. Ik vind je op het gebied van lhb's toch een expert. Er is natuurlijk altijd baas boven baas.
Ik had je naam er ook bijgezet (sorry Jan), omdat ik denk, dat jij Christoph wel kent. Ik heb nooit contact met hem gehad en ik kan me voorstellen, dat hij denkt van klopt dit nu allemaal wat die man opstuurt? (Ik had van de bovenste lhb een uitsnede gemaakt, rechtop gezet en daarna opgestuurd.) Ik was wat verbaasd, dat deze vorm hem zo onbekend voorkwam. Het maakt mij verder natuurlijk niet uit of hij hem wel of niet plaatst.
Het was trouwens de eerste Harmonia quadripunctata, die ik ooit in de tuin heb gezien.  :)
De missers: Nu je het zegt. Ik had alleen naar die rechter gekeken in de middelste rij, omdat die er op leek. Ik neem aan, dat ik de missers niet hoef te melden. Jij bent nu tenslotte admin.  ;D

Arp

#4
Gevorderde leek, Thijs, gevorderde leek  ;)  :angel:

Christoph ken ik niet persoonlijk, alleen via e-mail/internet, maar deze herkent hij wel. Het zal een nette manier van formuleren zijn dat hij het beest ook - vooral voor de leuk denk ik - aan Klaas heeft voorgelegd. Samen met Klaas heeft is hij een uitgebreidere pagina met meer info (verspreidingsgegevens, ecologie etc) voor de LHBtjes aan het bouwen, maar dat mag ik nog niet (ver)linken :-X In dat licht moet je waarschijnlijk ook het contact met Klaas voor deze zien ;)

Ik moet overigens eerlijk bekennen dat ik ook even twee keer moest kijken - kop en halsschild 100% Har.qua., maar bij het achterlijf - ook relatief smal/lang voor Har.qua. ga je met dat effen oranje en zwart toch even optisch aan Hippodamia zitten denken. Tenminste, ik dan, als niet-expertmatige gevordere leek  ;D

Citaat van: thijsdegraaf op november 15, 2011, 14:48:39 PM
Het maakt mij verder natuurlijk niet uit of hij hem wel of niet plaatst.
Hij stond er al hoor ;)

CiteerHet was trouwens de eerste Harmonia quadripunctata, die ik ooit in de tuin heb gezien.  :)
Ze zijn voor de ontwikkeling behoorlijk aan Den/Naaldhout gebonden, maar de imago's kunnen natuurlijk vliegen. Ook heb ik het vermoeden dat ze het graag wat hoger op in de boom zoeken - is in die zin ook logisch dat de luizen meestal aan versere uitlopers zitten.

CiteerIk neem aan, dat ik de missers niet hoef te melden. Jij bent nu tenslotte admin.  ;D
Nee, dat werkt anders. Ik ben gevraagd om een handje te helpen bij de Hooiwagens. Technisch gezien betekent dit dat ik bijvoorbeeld ook andere Geleedpotigen (Pissebedden enzo) zou kunnen doen, maar dat is me niet gevraagd dus daar blijf ik af. Voor de kevers heb ik geen rechten en zelfs voor de Geleedpotigen/Hooiwagens minder dan andere admins. Meer een soort hulpslaafje voor de makkelijke gevallen dus - baas boven baas enzo ;D

Maar hier op het forum ben ik gewoon harstikke echt admin  B)  :P

P.S. Maar ik had ze natuurlijk zelf al gemeld, gewoon via de normale gebruikersfunctie daarvoor ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

CiteerHij stond er al hoor ;)
He dat had ik nog niet gezien. Gezellig naast de jouwe.  :D
CiteerZe zijn voor de ontwikkeling behoorlijk aan Den/Naaldhout gebonden,
Ik heb in de buurt van mijn huis wel enkele soorten naaldbomen. Hij zat te zonnen op dat kastanjeblad. Ik dacht eerst, dat het een Aziaat was, toen ik hem wilde fotograferen.
Ik ben ook bezig met een nieuwe pagina op mijn site voor lieveheersbeestjes. Want wat ik heb staan, is al behoorlijk oud. Je kent dat wel. Je begint met vlinders, daarna lieveheersbeestjes en dan pas met de "minder aantrekkelijke soorten".  ;)  Maar het stelt niet zo veel voor. Want ik heb nog steeds weinig lhb's.
CiteerMaar hier op het forum ben ik gewoon harstikke echt admin  B)  :P
Zeker  ;D

Henk Soepenberg

Citaat van: ArpP.S. Maar ik had ze natuurlijk zelf al gemeld, gewoon via de normale gebruikersfunctie daarvoor ;)

Toch wel jammer eigenlijk dat er (bij de kevers) dan geen email naar de waarnemer wordt gestuurd.
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

#7
Hallo Henk
Als je bij een waarneming rechtsboven "Rapporteer een mogelijke foute determinatie" selecteer, staat er, dat het aan de admin(s) en aan de waarnemer wordt doorgegeven. Ik neem dus aan dat waarnemer bericht krijgt.
Christoph mailde me, dat hij nog kleurvarianten zag, die hem niet bekend waren. Toch wel mooi onze waarneming.
Ik zal hem mailen, dat er een paar foute tussen zitten. Maar dat zal hij ook wel gezien hebben.

Arp

Citaat van: thijsdegraaf op november 16, 2011, 11:31:23 AM
Als je bij een waarneming rechtsboven "Rapporteer een mogelijke foute determinatie" selecteer, staat er, dat het aan de admin(s) en aan de waarnemer wordt doorgegeven. Ik neem dus aan dat waarnemer bericht krijgt.
De rapportagefunctie was er al een tijd. Sinds een half jaartje ofzo is deze experimenteel voor een beperkt aantal groepen uitgebreid met e-mail aan waarnemer. Voor zover ik begrepen had vallen de kevers daar inderdaad niet onder (maar ik vergeet dat ook steeds). Insteek was om vooral voor groepen zonder admin (of onderbezetting) de kans te vergroten dat er überhaupt wat met de meldingen gebeurd door de melding (ongezien) ook aan de waarnemer door te sluizen. 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henk Soepenberg

Hoi Thijs en Arp,

Ik heb een maandje geleden ook een paar lhb'tjes gemeld via deze functie. Ik zag dat daar nog niet op was gereageerd.
Ik moet er trouwens wel bij zeggen dat deze waarnemingen al waren goedgekeurd, dus misschien zit ik er ook wel helemaal naast.  :-X  ;D
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

Je maakt me nieuwsgierig.
Je kunt ze ook met een linkje inbrengen op het forum. Het is nu toch rustig.  :)

Henk Soepenberg

Tja, dat had ik kunnen verwachten.  ;D

Nou vooruit, eentje dan.  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

Ik zou voor Tienvleklieveheersbeestje Calvia decemguttata gaan.  ;D

Henk Soepenberg

Dank je voor de ondersteuning, Thijs!   :lol:
Vriendelijke groeten,
Henk

Arp

#14
3x  ;)

Die andere en deze ook idd  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf


De admin had even z'n / haar dag niet, denk ik. Ik heb de fout gemeld. Natuurlijk heb ik er bijgezet, dat Henk het ook al eens heeft doorgegeven. Eens kijken of het helpt.  :)

Henk Soepenberg

Citaat van: Arp op november 16, 2011, 19:09:01 PM
3x  ;)

Als ik het niet dacht ...  ;D


Citaat van: Arp op november 16, 2011, 19:09:01 PM
Die andere en deze ook idd  :duim:

Citaat van: thijsdegraaf op november 16, 2011, 19:32:04 PM
De admin had even z'n / haar dag niet, denk ik. Ik heb de fout gemeld. Natuurlijk heb ik er bijgezet, dat Henk het ook al eens heeft doorgegeven. Eens kijken of het helpt.  :)

Arp en Thijs, bedankt!  :duim:
Vriendelijke groeten,
Henk