Stofzwam.......

Gestart door Gert Kremer, november 29, 2006, 20:38:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Deze foto maakte ik in sep. 2006 in de bossen bij Hardenberg.
Het lijkt op vergaande koraalzwammetjes.
Nooit eerder gezien of gehoord.
Het was wel bijzonder, bij licht blazen ging alles op en neer.
Ben benieuwd.
Groet Gert Kremer
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

Hallo Gert,

Hans van Hooff geeft aan dat dit Arcyria obvelata is.

Gert Kremer

Arcyria obvelata wat is dat????
Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

mcbud


feel4nature

De slijmzwammen (Mycetozoa) vormen een groep van merkwaardige organismen waarvan men lang niet wist waar ze thuishoorden. Tegenwoordig worden ze meestal in de Protista geplaatst, maar sommige auteurs beschouwen ze ook als een apart eukaryoot rijk (naast planten, dieren, schimmels en protisten).

Slijmzwammen komen veel voor, maar zijn meestal onopvallend. Een beperkt aantal soorten hebben een Nederlandse naam zoals Heksenboter, Bloedweizwam en Zilveren boomkussen.

De Plasmodiale slijmzwammen (Myxomycota of Myxogastria) bestaan uit cellen die zijn samengevoegd tot een kruipend plasmodium. Het geheel kan er uitzien als een klodder slijm en zich gedragen als een gigantische amoebe met vele celkernen. Er komt zelfs een soort voor die op deze manier 80 centimeter groot kan worden. Voor de voortplanting vormt het plasmodium een beschermend vlies waarop sporenlichamen groeien. De sporen verspreiden zich, en daaruit ontstaan eencellige organismen, die weer uit kunnen groeien tot een plasmodium.

(wikipedia)
natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

#5
maar wat ik nu gewoon zo leuk vind aan slijmzwammen (myxomyceten)
is dat ze zich dus in het begin gedragen als een dier en kunnen bewegen (kruipen)

en dan veranderen in een soort zwam en sporen maken... de missing link tussen plant en dier?

ze zijn vaak bijzonder klein, maar omdat ze vaak in grote groepen werken zijn ze toch vrij gemakkelijk te vinden..

ze zijn er in verschillende kleuren en vormen, maar helaas zijn er maar een klein aantal zonder mycroscoop te determineren.

wat jij hebt gefotografeerd is het eindstation van een slijmzwam, het moment dat ze de sporen vrijlaten

(Ali)
natuurlijk met groet, Ali.

Arno van Stipdonk

CiteerEen beperkt aantal soorten hebben een Nederlandse naam zoals Heksenboter, Bloedweizwam en Zilveren boomkussen.

Je hebt het heel goed omschreven Ali, alleen deze info is inmiddels achterhaald. Alle myxo's in de standaardlijst hebben intussen een Nederlandse naam welke door Hans van Hooff en Myriam de Haan bedacht zijn. Zie:

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=5634

Ik ga hier denk ik maar eens een pinned topic van maken. :)


Gert Kremer

Hallo allen,
Zeer interesant, intussen gelezen Nederlandse naam welke door Hans van Hooff en Myriam de Haan wordt aangegeven (Lang netwatje).
ik ben er wel wat trots op om dat te fotograveren.
Bedankt,
Gert Kremer.

ps. racefiets.... met accu....ben 62. is welkom.  :wub:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.