Wanneer gaat een egel in winterslaap?

Gestart door Margreet Kwh, november 14, 2011, 11:59:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

Gisteravond zag ik in het donker een egel over het fietspad scharrelen. Is dat niet erg laat? Daarom vraag ik mij af wanneer een egel in winterslaap gaat.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven


Margreet Kwh

#2
Dank je wel Astrid, voor de link. Helaas is de informatie over de slaaptijd daarin nogal globaal: november/december tot april/mei. Soms worden ze wakker.
Misschien is uit de database van waarneming.nl nog wat info te halen.
Inderdaad: hier (soortinformatie egel) staat dat de winterslaap van oktober/november tot maart/april duurt en dat ze soms wakker worden.
De statistieken zijn ook wel interessant. En de recente waarnemingen laten zien dat "mijn" egel niet de enige was die nog of weer rondscharrelde.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

carolien reindertsen

Hoi Margreet, ik zag afgelopen zaterdag om half 6 's morgens ook nog een egeltje langs de kant van het trottoir scharrelen...Ik dacht ook al dat ze inmiddels wel in winterslaap zouden zijn..Ik heb de hele zomer elke avond 2 egels in mijn achtertuin gehad,maar heb ze sinds begin oktober niet meer "over de vloer"gehad :-) Dacht dus dat alles wel zo'n beetje lekker aan het slapen was, maar blijkbaar niet dus.. (lijkt me trouwens heerlijk zo'n winterslaap; een paar maanden flink tukken en als je je ogen opendoet is het voorjaar!!!!!!!)
groetjes

Margreet Kwh

Hallo Carolien,
leuk van die egels in je tuin, en van je scharrelegel van laatst. Winterslaap lijkt me ook wel wat, met af en toe wat rondscharrelen.
Helaas, ik ben een mens. ;)
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

vuurvlinder

Vanmiddag toen ik mijn hond uitliet zag ik ook een egel rondscharrelen. Ik vond hem erg klein en had hem mee naar huis genomen, gevoerd en gewogen. Het beestje woog maar 250 gram, dus die zit nu bij de vogelopvang in Groningen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

vuurvlinder

Dank je Margreet! Niet iedereen zal het er mee eens zijn.  ;D
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

belle

Citaat van: vuurvlinder op november 22, 2011, 23:59:17 PM
Dank je Margreet! Niet iedereen zal het er mee eens zijn.  ;D

Vast niet, "natuurlijke selectie enzo.".  Maar aan de andere kant is dit een beetje compensatie voor alle doodgereden egels (dat gaat ook niet echt selectief!  :'( )
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

A Kuipers

Ik vind het lastig om te bepalen wat " hoort" bij een egel of niet. De egelopvang in Naarden geeft bepaalde adviezen over bijvoeren, gewicht e.d. Maar de egelopvang hier in de buurt denkt daar weer heel anders over. Dat maakt het voor mij lastig merk ik. Er lopen hier verschillende egels in mijn tuin, ik voer bij.... vandaar waarschijnlijk. De oudere en dus grotere egels heb ik al een tijd niet meer gezien, nu zie ik de kleintjes lopen en eten. Maar of die het gaan redden de winterslaap door? Dus ik voer ze nog goed bij in de hoop dat ze het wél gaan redden.
En ik heb 2 slaaphuisjes staan, voor het geval dat ze een droge plek zoeken.

Het is leuk maar maak me ook wel zorgen.
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀

Jeroen Nagtegaal

Even een discussie vraag opwerpen. Zou het verlaten van de winterslaap niet ook te maken kunnen hebben met het steeds meer bijvoeren? Voedselgebrek is een van de redenen om in winterslaap te gaan, en als een hele wijk veel voert waarom zou je dan nog gaan slapen?

Ik denk ook dat een egelopvang niet positief is voor de soort Egel, daar worden de "kneusjes" vaak weer opgelapt. Dit waren niet voor niets "kneusjes". In mijn ogen wordt er soms erg veel ingegrepen in de natuurlijke selectie.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

stefanhageman

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 24, 2011, 17:04:26 PM
Even een discussie vraag opwerpen. Zou het verlaten van de winterslaap niet ook te maken kunnen hebben met het steeds meer bijvoeren? Voedselgebrek is een van de redenen om in winterslaap te gaan, en als een hele wijk veel voert waarom zou je dan nog gaan slapen?

Ik denk ook dat een egelopvang niet positief is voor de soort Egel, daar worden de "kneusjes" vaak weer opgelapt. Dit waren niet voor niets "kneusjes". In mijn ogen wordt er soms erg veel ingegrepen in de natuurlijke selectie.


Daar heb je wel een punt, maar we grijpen veel erger in met ons verkeer waarin er velen omkomen. In dit geval zou ik het opvatten als solidariteit van onze kant. Overigens was laatst bij Autumnwatch dat egels die nu nog wakker zijn sowieso al een geringe overlevingskans hebben en dat je ze het beste naar een opvang kan brengen zodat ze aangesterkt in het volgende jaar vrijgelaten kunnen worden. 
Stefan Hageman


Jeroen Nagtegaal

Citaat van: stefanhageman op november 24, 2011, 17:53:05 PM
Overigens was laatst bij Autumnwatch dat egels die nu nog wakker zijn sowieso al een geringe overlevingskans hebben en dat je ze het beste naar een opvang kan brengen zodat ze aangesterkt in het volgende jaar vrijgelaten kunnen worden. 

Dat is dus juist het punt waarop ik doel. Zo beest overleeft waarschijnlijk vanwege het niet kunnen vinden van voedsel. Verstedelijking doet er nu even niet toe. De sterkere dieren die wel eten vinden zullen het wel halen. Brengen zijn nieuwe jongen groot, dan zullen die waarschijnlijk ook weer beter aangepast zijn aan het huidige milieu.
Ik zeg laat ze maar verhongeren. En wil je echt wat gaan beschermen aan de egels zorg dan voor maatregelen in het verkeer (schermen en tunnels) en meer groen waar ze kunnen fourageren.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

carolien reindertsen

Ik vind het ook een moeilijk onderwerp en ik kan aan de ene kant Jeroens standpunt heel erg goed begrijpen (door niet in te grijpen in een natuurlijk proces...), aan de andere kant begrijp ik de andere reakties ook en mezelf kennende zou ik ook vanuit mijn hart handelen en dus zo'n beestje ook (de winter door..) willen helpen..Ookal is dit misschien wel helemaal niet de juiste keuze. Zoals ik al eerder schreef in dit topic: wij hebben maanden lang 2 egeltjes achter in de tuin gehad die alle kattenbrokken opvraten 's avonds..Hartstikke leuk en vooral heel gezellig dat gescharrel in je tuin op zo'n zomeravond..Dan hecht je je toch al gauw aan zulke vaste bezoekers..(mijn dochter van 3 heeft ze zelfs een naam gegeven) Ik heb ze nu al een aantal weken niet gezien en hoop maar dat het ze momenteel goed gaat en dat ze lekker liggen te slapen(en niet zijn platgereden!) Ik had zo'n beestje waarschijnlijk ook naar de opvang gebracht..En laten we wel wezen; ze worden ook bij bosjes platgereden (en dat is ook niet geheel natuurlijk!!) is en blijft een moeilijk issue...

A Kuipers

Zou het niet de tot nu toe zachte winter zijn dat er nog egels rondlopen? Diegene die ik zie lopen zijn niet volwassen, dus hebben nog niet veel vet reserves. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om die te laten verhongeren, al ben ik misschien tegen natuurlijk bezig. Dat ben ik vast. Maar als ik lees over de verkeersslachtoffers die gemeld worden en die het topje van de ijsberg zijn, als ik weet hoeveel tuinen worden omgetoverd tot stenen tuinen waar weinig te halen is, waar geen schuil-en slaapplekken zijn, dan volg ik mijn hart.
Ik voer de vogels ook bij nu er minder voedsel is, dat zelfde doe ik met de egels want voor hen is het nu ook minder. Geen kevers en torren meer, minder slakken nu het zo droog is....

Maar goed, een lastig onderwerp waar een ieder anders over kan en mag denken.
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀

Norman

Ik deel de mening van Jeroen. Kneusjes horen te sneuvelen.

Het hypocriete met de dierenredders is dat het altijd over de (ogenschijnlijk) "aaibare" dieren gaat. Egels, Apen, Zeehondjes, huisdieren, etc. allemaal "aaibare" dieren waar een opvangmogelijkheden voor zijn. Wel eens een opvang gezien voor Zwarte Ratten, Wilde Zwijnen, Vleermuizen, etc. tuurlijk niet, deze vindt men eng of mogen wel worden afgeschoten.

Maar o wee als er weer eens een hongerig hertje in de OVP aan het doodgaan is. Nee dan moeten we bijvoeren, want het is zoooo zielig. Is er ooit wel eens overwogen om Winterkoningen bij te voeren? Als de Edelherten door de kou al omvallen is de helft van de populatie Winterkoningen allang gesneuveld. Geen mens die je daar over hoort. Overigens hoeft dat ook niet, de natuur regelt dat zelf wel.

Wel vind ik dat er eens kritisch gekeken moet worden hoe het aantal verkeersslachtoffers van o.a. Egels flink kan worden terug gedrongen. Dit is een onnatuurlijke ingreep in de Egelpopulatie en is menselijk ingrijpen eigenlijk wel vanzelfsprekend.

carolien reindertsen

Tsja, voor alle meningen hier valt wel wat zinnigs te zeggen..Daarom is dit ook zo'n moeilijk onderwerp..Ikzelf kijk niet of een organisme "aaibaar" is (is een egel m.i. ook niet :-) Maar wat ik niet echt begrijp, is dat er inderdaad gestimuleerd wordt om vogels bij te voeren (vogels vind ik wel lekker aaibaar trouwens :-) en bijv. een egel of een rat moeten we maar laten verhongeren. Maar waarom de één wel en de ander niet?Ook ik vind dat de natuur alles zelf regelt en dat dus de "kneusjes" het zelf moeten zien te redden(of niet), waarschijnlijk heeft het wel een hoop te maken dat egels dichtbij mensen staan, niet schuw zijn en dat mensen zich echt gaan hechten aan bijv. een egel in hun tuin..En als ik dan het aantal km's aan pindasnoeren en vetbollen in de gemiddelde burgertuin zie hangen, heb ik daar ook weleens mijn bedenkingen bij..Ik vind het allemaal zo dubbel en zou ook nooit echt een duidelijk standpunt omtrent dit onderwerp naar voren kunnen schuiven..erg he?? :-) Aan de ene kant: de natuur regelt haarzelf, aan de andere kant: er is nog nooit iemand met een lege maag mijn hof afgelopen..Moeilijk, moeilijk  :huh: :huh: :huh:

vuurvlinder

Hmm, ik voer eigenlijk alles bij, maar dit is meer ter compensatie voor wat er word doodgereden en wat wij mensen aan leefruimte van dieren inpikken. Ook ratten zijn bij mij welkom! Een aantal jaren geleden kwam er regelmatig eentje mee eten in het konijnenhok, was erg leuk om te zien! Uiteindelijk het hok wel rattenproof gemaakt om een plaag te voorkomen.

Ik ben het eens dat de natuur zichzelf regelt, maar echte natuur bestaat in Nederland niet meer!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

carolien reindertsen

Grappig om te lezen Astrid..Ook wij hadden jaren geleden een rat (bruine) in ons kippenhok lopen..Echt hele grappige beesten om naar te kijken..Heb er uren kijkplezier van gehad..weet dat ze ook best schadelijk kunnen zijn (weil, ondergrondse gangen in je net aangelegde tuinpaadjes etc.) Maar ik vond het eigenlijk helemaal niet zo erg..Een rat is echt zooo amusant om naar te kijken..zo grappig..uiteindelijk is hij zelf weer weggegaan (en stiekem vond ik het nog jammer ook!!) Sindsdien helemaal fan van ratten!!!

Norman

Ik heb overigens niets tegen bijvoeren, doe ik zelf ook. Stimulerende maatregelen om bepaalde dieren in je tuin te krijgen als een egelhuis, nestkastjes, etc. vind ik ook niet per definitie een slecht idee. Zoals Astrid als schreef, ter compensatie van het menselijk gecreerd leed, is kleinschalig bijvoeren niet verkeerd. Dierenrevalidatiecentra zoals bijvoorbeeld Pieterburen vind ik in veel situaties niet zo nodig. Wellicht zelfs overbodig.

vuurvlinder

Eens met Norman over Pieterburen, maar wat te doen met die olieramp vogels?

@ Carolien, ratten zijn inderdaad erg leuk! We hebben tamme ratten gehad als huisdieren. :)
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

carolien reindertsen

Volgens mij ligt Pieterburen momenteel ook behoorlijk onder vuur..Het gaat nl. best goed met de zeehondenpopulatie op dit moment..Als het dat aangaat, ben ik het volledig met je eens Norman..Ook een hoge aaibaarheids-factor en dus gaan we per definitie ingrijpen en die arme zieke pluizenbolletjes helpen..beetje jammer.. Ook dit zou vakkundig kunnen worden opgelost zonder bemoeienissen van de mens..De natuur kan dat namelijk zelf wel!!! Af en toe word ik echt zo kotsmisselijk van alle goede bedoelingen (die ook echt oprecht goed bedoeld worden vanuit een uiterst sociaal perspectief) Maar waar bemoeien we ons toch in godsvredesnaam toch mee??Is dit iets typisch Nederlands om maar overal in te grijpen en proberen de natuur te sturen/veranderen en aan te passen vanuit een kantoortje in den haag??Waar hebben we het nog over??

Zonnekoning

En nu weer even on topic...

Geschikte overwinteringsplaatsen voor egels zijn heel belangrijk, en ik ben wel een beetje trots op de bijgevoegde foto's!
De kast staat ergens in de tuin van mijn moeder van 78 ergens in Kollum, en heb die daar in mei 2010 geplaatst.
Het heeft dus een jaartje geduurd voordat een egel de kast ging bewonen, en ze vindt het hartstikke leuk!
Vooral de laatste foto vond ze erg grappig, omdat ze het al gek vond dat ze minder blad vond dan ze had verwacht... :D
De (vermoedelijk) volwassen egel is nog niet in winterslaap, wordt bijgevoerd en is nog bezig met het nest...
Het is nog niet echt winter, en verbaas me dus niets dat er nog egels rondspoken, maar toch al een plekje hebben gevonden!
Ik weet dat de laatste foto eigenlijk niet mag (nestfotografie!), maar om educatieve redenen maak ik in dit geval een uitzondering. ;)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven