fastastisch hangend "kralengordijn"

Gestart door rchmo, november 29, 2006, 19:33:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

rchmo

Vandaag erg veel en ook verschillende slijmzwammen waargenomen. Het lijkt wel de echte tijd voor ze geworden.
Ik zal ze successievelijk wel op het forum plaatsen. Hierbij de eerste.
Het was een fastastisch gezicht en zeer kleurrijk: hangend aan de onderkant van een dikke dode tak, aan vrij lange draden en met zonlicht erop.
Ben benieuwd wat het is.

Rob Oudejans









Arno van Stipdonk

Hoi Rob,

Mooie foto's!
Zojuist kreeg ik een mail van Hans van Hooff, hij had je foto's al gezien en dit was zijn reactie:
Dit betreft het gele plasmodium van badhamia utricularis. Op de volgende foto is te zien hoe de slijmzwam zich ontwikkeld vanuit het plasmodium maar is nog niet rijp. Na enkele dagen worden ze mooi blauwgrijs soms met weerschijnkleuren.
De lange slappe stelen blijven geel.
Verder is het advies om over enkele dagen nog eens terug te gaan om dan nog enkele foto's te maken, deze kunnen nog mooiere resultaten opleveren.

rchmo

Arno,

Bedankt voor je enthousiaste reaktie. Mijn vrouw en ik waren zeer verbaasd om zoiets fastastisch te zien. Je suggestie is heel leuk, maar ik denk dat we al de rijpe fase ook hebben. Ik zal de foto zo dadelijk op posten. Ze zaten op de boom ernaast. Ik dacht eerst dat het een andere soort zou zijn. Wel heb ik al op een andere  foto van zelfde boom een eerder stadium van deze slijmzwam gepost.

Nogmaals bedankt!

Rob Oudejans