Graslanglijf

Gestart door a1000, november 13, 2011, 16:08:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

a1000

 
Een aantal langlijfjes gevangen in eifelgebied. Het bleken Graslanglijfjes te zijn, maar ook een vrouwelijk en mannelijk exemplaar in paarhouding (beide tegelijk gevangen). Kun je er nu van uit gaan dat het hier om een vrouwelijke graslanglijf gaat?

Heeft iemand hier ervaring mee, omdat je de vrouwtjes van de verschillende soorten langlijfjes niet uit elkaar kan houden.


Gegroet Henry

Sander Bot

Hoi Henry,

Ik doe niet zo moeilijk als ik een vrouw in paring vang met een man, dan zou ik er wel taeniata van durven maken. Je zou dit ook op je etiket kunnen vemelden. De zweedse tabel (beetje duur, 54euro per deel http://www.vermandel.com/product.php?pid=810, maar wel heel mooi) doet wel een poging om de vrouwtjes te determineren, in de bijlage de relevante pagina.

Ben benieuwd of je er ook interrupta tussen heb zitten, die heb ik in die regio al meerdere keren gevangen. Je herkent de mannetjes in het veld al omdat ze meestal vlekkenparen ipv banden op achterlijf hebben.

Sander Bot

Opvallend trouwens die S. taeniata. Volgens de Nederlandse Atlas is batava de algemeenste 'langlijf met kort achterlijf'. Het zal wel komen omdat ik vaker in droge dan natte gebieden zoek, maar vooralsnog staat voor mij de teller in Nederland op 136 taeniata en 1 batava....

a1000

 
Hoi Sander,

Ik moet dat boek om maar eens aanschaffen en bouw zo al een mooie collectie op.
Helaas zijn de langlijfjes allemaal Graslanglijfjes en wel gevangen in een berm.

Ik zit ook nog steeds met een zogenaamde `woutplatvoetje` waar ik geen trochanter 2 kon vinden.
Hier al eerder op het forum geplaatst; ook uit de Eifel.

Verder nog enkele paragus die ik nog op naam moet brengen,kortom leuk tijdverdrijf.

Gegroet Henry

han.endt

Hier op de (Noordwest) Veluwe is Sphaerophoria batava bijna net zo algemeen als S. scripta en ken ik S.  taeniata maar van één plek.

jeeweevz

Als je die Zweedse boeken aan wilt schaffen kun je beter een abonnement nemen (kun je ook meteen weer opzeggen). Dan zijn de boeken ongeveer 27,50 Euro per stuk (dit is de prijs zonder verzendkosten). Voor meer informatie kun je op de site (http://www.nationalnyckeln.se/english/about.asp) kijken.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

a1000

 
Hoi Jan-Willem,

Bedankt voor de tip.
Dat scheelt nogal wat.

Gegroet Henry

Sander Bot

Citaat van: JeeWee op november 14, 2011, 23:22:17 PM
Als je die Zweedse boeken aan wilt schaffen kun je beter een abonnement nemen (kun je ook meteen weer opzeggen). Dan zijn de boeken ongeveer 27,50 Euro per stuk (dit is de prijs zonder verzendkosten). Voor meer informatie kun je op de site (http://www.nationalnyckeln.se/english/about.asp) kijken.

Oeps, ondergetekende heeft het volle pond betaald :'(

Sander Bot

Citaat van: Han Endt op november 14, 2011, 19:02:39 PM
Hier op de (Noordwest) Veluwe is Sphaerophoria batava bijna net zo algemeen als S. scripta en ken ik S.  taeniata maar van één plek.

Dag Han,

Grappig, zal voor een groot deel te maken hebben met zandgronden? In de Drentsche Aa vliegt S taeniata algemeen op kruidenrijke natte graslanden langs de beek. Verder heb ik de soort in uiterwaarden gevangen bij bijv. de ooipolder en de ijssel bij deventer.

Ik vind mijn waargenomen verhouding ook wat apart, en heb daardoor al meerdere keren mijn verzamelde taeniata's kritisch onder de loep genomen. Maar iedere keer kan ik mezelf weer overtuigen van een correcte id: naast die 'knobbel in de bocht' hebben ze ook brede soms haast oranje banden op achterlijf, en heeft tergiet 3 gele haren aan de zijkant (zwart bij batava).

In welk habitat vang jij batava Han? Als ik hier in Noord Nederland in heide- of veengebieden zoek vind ik niks of philantus....

In het buitenland het zelfde liedje: nog nooit batava, maar in polen, roemenie en duitsland al wel taeniata.

groeten,
Sander

han.endt

Citaat van: Sander Bot op november 15, 2011, 17:17:14 PM
In welk habitat vang jij batava Han? Als ik hier in Noord Nederland in heide- of veengebieden zoek vind ik niks of philantus....
S. batava vang ik in uitgesproken droge biotopen in bermen, op de hei en langs bosranden.

Sander Bot

Citaat van: Han Endt op november 15, 2011, 18:07:19 PM
Citaat van: Sander Bot op november 15, 2011, 17:17:14 PM
In welk habitat vang jij batava Han? Als ik hier in Noord Nederland in heide- of veengebieden zoek vind ik niks of philantus....
S. batava vang ik in uitgesproken droge biotopen in bermen, op de hei en langs bosranden.

Dat dacht ik al. Zal volgend seizoen eens wat meer in die biotopen zoeken.