Neuroptera

Gestart door blaauw7, november 13, 2011, 13:42:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Gisteren uit vegetatie geklopt. Moeilijke groep.... Iemand enig idee...?
Groeten,
Dick Belgers

Arp

Even kort door de bocht (plaatjes kijken) zou Wesmaelius subnebulosus mijn eerste kandidaat zijn. Moet straks eens kijken of ik de sleutels voor deze weer boven water krijg  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#2
Ha Dick,

Voor Nederland zou ik rekening willen houden met deze soorten:

  • Wesmaelius (Wesmaelius) concinnus (Stephens, 1836)
  • Wesmaelius (Wesmaelius) quadrifasciatus (Reuter, 1894)
  • Wesmaelius (Kimminsia) balticus (Tjeder, 1931)
  • Wesmaelius (Kimminsia) malladai (Navas 1925)
  • Wesmaelius (Kimminsia) mortoni (McLachlan, 1899)
  • Wesmaelius (Kimminsia) nervosus (Fabricius, 1793)
  • Wesmaelius (Kimminsia) ravus (Withycombe 1923)
  • Wesmaelius (Kimminsia) subnebulosus (Stephens, 1836)
De grijze soorten zijn niet voor NL gepubliceerd maar komen in zowel in GB als ook DE en Scandinavië ook voor. W. malladai wordt wel als "boreo-alpien" omschreven en is in het verleden (verspreidingsgegevens?) veel met mortoni door elkaar gehusseld, dus die houdt ik voor onwaarschijnlijker.

Even wat sleutels aflopend (zie bijlage):

Foto: (c) Dick Belgers

  • Blauw Teruglopende humerale ader: Hiermee vallen Micromus en Psectra af.
  • Oranje Weinig aftakkingen vanaf Rs: Hiermee vallen Megalomus en Drepanopteryx af.
  • Groen Dwarsadertje tussen Rs en M1+2 na de de vork in M : Geen Hemerobius en dus Wesmaelius
  • Vleugel langer/smaller, costaalveld smal en slechts 3 aftakkingen van Rs: Subgenus Kimminsia (vergelijk met bijvoorbeeld W. (Wesmaelius) concinnus
  • Geel Wel een lichte band op rug: --balticus (deze effen licht en vleugel geel en ongetekend)
Daarna wordt het hachelijker:

  • ravus : Vleugels meer effen roodbruin + aderkenmerk in achtervleugel - Withycombe omschrijft de soort als sterk gelijkend op een lichte versie van nervosus/subnebulosus. Andere overgebleven soorten geen rode tint in vleugels.
  • mortoni : Vleugels breder ovaal, tamelijk effen licht grijsbruin
  • nervosus : Vleugels langer ovaal, meer rookkleurig-grijsbruin - vlekkeriger met donkerdere tekening
  • subnebulosus : Vleugels langer ovaal, meer rookkleurig-grijsbruin - meer effen grijs
Op basis van een paar foto's die ik heb verzameld en waarvan ik aan mag nemen dat ze goed op naam zijn gebracht is subnebulosus een prachtige match en op de twijfelachtige foto's die ik kon vinden van nervosus zijn de vleugels donkerder en sterker rokig gevlekt
:huh:
In principe worden ze als genitaal-soorten geadverteerd. Gevalletje subnebulosus "onzeker" dawel spec. lijkt me.


Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

blaauw7

Heel mooi Arp! Complimenten. Ik had al gezien dat er in Nederland 5 soorten zijn. Kom ze zelden tegen, dit is de eerste. Beest heeft ook behoorlijk grote ogen.Wie is er in Nederland expert op dit gebied? Ik zal de soort aanvragen en hem op onzeker zetten. Nogmaals bedankt!
Groeten,
Dick Belgers

Arp

Hoi Dick,

De expert is Willem Hogenes (ZMA) - hij heeft qua soortenrijkdom van de Neuroptera voor NL nog het één en ander ongepubliceerd onder de pet. Heb je het beest nog?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

blaauw7

Zit ergens in de keuken...hijister vandoor gegaan....Vind hem wel weer hoor....hoop ik....
Groeten,
Dick Belgers

Arp

Als je van plan was deze op te sturen (?) mag ik hem/haar dan lenen voor detailfoto's c.q. eigen identificatiefreubel en daarna doorsturen voor bevestiging door Willem ?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

blaauw7

tuurlijk! Heb ook nog een Micromus angulatus voor je
Groeten,
Dick Belgers

Arp

Graag  ;D

Ik ben eigenlijk nog niet met de Hemerobiidae begonnen (ook niet veel verzameld) - moet van mezelf eerst een overzicht van de Chrysopidae waaraan ik begonnen was afmaken - maar het gaat er ongetwijfeld wel van komen. Leuk om alvast goede foto's van relevante details te kunnen maken :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)