onbekend uit het duin

Gestart door JohnvR, november 13, 2011, 21:24:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Op 1 november vond ik dit witte diertje onder een tak in het duinzand. Ik dacht met een tweestaart van doen te hebben, maar het aantal poten klopt niet volgens mij. Tot welke familie behoort deze?

Arp

Ha John,

Da's een Symphyla - een aparte klasse binnen de Myriapoda, en dan in dit geval géén Scolopendrellidae maar een Scutigerellidae.

Met enige verbazing zie ik op nlsrt dat NL maar één soort rijk zou zijn: De "Wortelduizendpoot" Scutigerella immaculata.

Nou schijnt dat in de landen om ons heen wel de meest voorkomende te zijn (vooral in stedelijk gebied?), maar de enige lijkt me wat kras  :huh: In D bijvoorbeeld, volgens FE, een stuk of 13 soorten Symphyla (elders had ik eens iets van 15 gelezen meen ik?), waarvan in elk geval een stuk of 5 Scutigerellidae ...

P.S. Ah, wrn houdt het op "Wortelduizendpoot onbekend - Symphyla indet.  :blink:

P.P.S. Bijna vergeten dat die online is:
Lock, Koen (2010) Symphyla of Belgium - Entomologie faunistique – Faunistic Entomology, 2010 (2009), Vol.62(1), pp.25-27. PDF

Een sleutel voor veel soorten schijnt in deze te zijn opgenomen:

Andersson, G.; Meidell, B.; Scheller, U.; Winqvist, J.-A.; Osterkamp Madsen, M.; Djursvoll, P.; Budd, G.; Gärdenfors, U. (2005) Myriapoda / Mångfotingar. - Nationalnyckeln Till Sveriges Flora Och Fauna - ArtDatabanken, Sveriges lantbrusksuniversitet (SLU) Uppsala: Apollo Books. ISBN 91-88506-53-3. info

Het document van Koen Lock bevat ook een literatuurlijstje en dan is er nog eentje op tolweb.org en een geannoteerd overzicht op gbif.de
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Citaat van: Arp op november 14, 2011, 00:45:53 AM
... "Wortelduizendpoot" Scutigerella immaculata ... Nou schijnt dat in de landen om ons heen wel de meest voorkomende te zijn ...
Grmbpffff  :wacko: NIET dus.

Ik had dat al eens gelezen, maar onthouden - ho maar  :rolleye:

Interessant detail uit het artikel van Koen is dus juist dat Scutigerella immaculata in België niet is aangetroffen en dat collectie-exemplaren van oude meldingen onder die naam o.a.(?) Scutigerella  causeyae bleken te zijn.

En nu weer braaf onthouden dat de altijd als eerste genoemde Scutigerella immaculata helemaal niet zo'n voor de hand liggende keuze is.

Misschien dat Matty meer weet over het Nederlandse materiaal?

Arp

Deze geeft voor GB een paar soorten uit de omgeving van de zee:

Barber, Anthony D. (2009) Littoral myriapods: a review. - Soil Organisms. Vol.81(3), pp.735-760. ISSN:1864-6417 PDF
CiteerBagnall (1911, 1912, 1915) reported Scolopendrella notacantha Gervais, 1840 near high water mark, Dee Estuary, Symphylellopsis subnuda (Hansen, 1903) on sea banks at Blackhall Rocks and Symphylella horrida (probably S. vulgaris Silvestri according to Edwards 1959) on sea banks at Hart, a little to the south of Blackhall Rocks, all in northern England and apparently not exclusively littoral. Roth & Brown (in Cheng 1976) list Symphyella essigi Michelbacher, 1939 from the beach at highest tide level at Point Reyes, California and Scheller & Stoev (2006) report Symphylella vulgaris (Hansen, 1903) from an halophilous habitat on the Black Sea Coast of Bulgaria.
Geen enkele Scutigerellidae.

JohnvR

Een apart groepje, bedankt voor je graafwerk. Als ik het goed begrijp is er van de Nederlandse situatie nog weinig te zeggen en biedt het biotoop daarbij ook niet echt houvast. Ik heb er twee verzameld, allebei van onder een andere stuk dode boom(tak). Ze zwemmen in de alcohol.

Arp

Momenteel heb ik er geen geschikte literatuur voor, maar ik heb zelf ook nog een aantal liggen (o.a. ook uit Frankrijk) dus ik vind het wel leuk om bij een bezoek aan de Naturalisbieb eens te gaan graven. Dat gezegd hebbende, als Matty ze wil bekijken dan kunnen ze absoluut beter daarheen...

JohnvR

Maar eens wachten wat Matty er van zegt. Ik sta die van mij met graagte af  :) .

mberg

Allen,

Symphyla zijn een lastige groep. Scutigerella immaculata wordt altijd genoemd als de meest algemene soort, maar ik vermoed dat deze niet in NL voorkomt. Ik verzamel al het materiaal om een update (nu ja, eerste lijst) te geven van de soorten in NL. Probleem is dat de originele beschrijvingen zijn gebaseerd op uiterst variabele kenmerken. Je weet dus niet goed wat je in de hand hebt. Graag zou ik het materiaal ontvangen voor nadere studie.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Arp

Prima, ik zal ze ook eens wat fanatieker voor je verzamelen dan - zie ze wel regelmatig wegkruipen.

JohnvR