vraag over 'verdachte' Roodborsttapuit

Gestart door RWester, november 22, 2006, 23:49:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

RWester

Hallo allemaal,

Binnen de VWG Nijmegen heeft een tijdje een discussie gewoed over de herkomst van deze Roodborsttapuit, maar is een beetje ondergesneeuwd.

Wat zouden jullie er van maken?

Compilatie foto's Roodborsttapuit

De foto's horen bij deze waarneming

Details waarneming Roodborsttapuit 2 juni 2006 - Ooijpolder
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Guus Peterse

#1
Twee jaar geleden had ik op Den Treek bij Leusden / Amersfoort een roodborsttapuit die hier erg op leek: erg contrastrijk, wat donker was, was ook echt zwart en daarnaast veel wit. Met name: witte band in de hals breed en ver tot achter in de nek doorlopend, witte plek op vleugels groot en ook in zit opvallend, en witte stuit. Onderzijde ook grotendeels helder wit, met alleen op borst een bleekrode vlek.
Zie http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1133405

Gebleken is toen dat de vogel al sinds voorgaande zomer was opgemerkt als afwijkende roodborsttapuit en ook was ingediend als aziatische roodborsttapuit. Door het CDNA echter  afgewezen omdat de zwarte ondervleugeldekveren niet waren vastgesteld. Zo te zien is dat bij deze ook het geval, dus ik neem aan dat ook deze nooit door het CDNA zal worden aanvaard. (Zo ja, dan zal ik die van Den Treek onmiddellijk opnieuw indienen.)
Maar daarmee is natuurlijk de vraag nog niet beantwoord. Beide zouden er denk ik best een geweest kunnen zijn. Ik zie wel vaker erg lichte en contrastrijke roodborsttapuiten, maar nooit zo uitgesproken als die ene toen op Den Treek. Maar zeker zul je het nooit weten. Ik heb begrepen dat oostelijke roodborsttapuiten behoorlijk naar aziatische neigen en alleen die zwarte ondervleugeldekveren missen (wellicht weet iemand anders daar meer van). En dat je het dus inderdaad niet zeker kunt weten als je die zwarte ondervleugeldekveren niet gezien hebt. In elk geval is de roodborsttapuit natuurlijk erg variabel. Bij mij roept dat wel de vraag op waarom we dan juist de aziatisache als aparte soort moeten beschouwen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

snwja3

Deze vogels duiken ' regelmatig' op.
Hier in mijn omgeving (Zuid-Holland/Zeeland) duikt er minimaal jaarlijks wel eentje op, afgelopen voorjaar had ik er nog eentje in Meijendel.
Altijd schrikken als je zo'n vogel ziet, omdat een aantal kenmerken kloppen voor een aziaat, maar je moet de donkere ondervleugel zien om de 100% zekerheid te verkrijgen.
In bijvoorbeeld mijn bovenstaand geval had de vogel lichte ondervleugels, dus ...
In dit geval zie ik op het fotootje linksboven geen donkere ondervleugels, dus ....
Wietze Janse

AmyB

Ja, ik had er dit jaar zo een om de hoek bij de Withalsvliegenvanger. De telescoop erop gehouden tot het te donker was om nog iets te zien maar geen donkere ondervleugel kunnen herkennen; poetsen deed íe niet en het vliegen gaat te snel om zoiets te kunnen waarnemen dus... heb ik het er maar bij gelaten  <_<  
Amy Bergman

Bas vd Burg

Ik heb dit voorjaar in Egypte een aantal mannetjes "aziatische" roodborsttapuiten gezien. Ik moet nog steeds uitzoeken welke (onder)soort het betrof. Ik ben er destijds vanuit gegaan dat het hier ging om Aziatische Roodborsttapuiten Saxicola maura. De vogels waren wel vele malen witter dan de in deze topic getoonde foto. Met name de onderdelen zijn veel witter (minder rood op de onderdelen). De zwart-wit-verdeling was sterker dan bij deze vogel

Misschien is dit een vogel uit een overgangsgebied?? Wellicht het fantastische boek "Stonechats, a guide to the genus saxicola" er op naslaan
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Ben Wielstra

Kan iemand mij misschien vertellen op basis van welk artikel de Robotapjes ooit gesplit zijn? Ik heb wel eens een mannetje in oost Turkije gezien en vond deze helemaal niet apart, terwijl het toch een Aziaat zou moeten zijn... Is de overgang niet gewoon heel gelijdelijk?

Rob Gordijn

#6
In het boek stonechats staat een artikel:

A molecular phylogeny of stonechats and relatid turdids.

Waarin op basis van phylogeny een redelijke zaak word gemaakt voor de split. In 2002 hebben ook 2 publicaties in british birds gestaan over dit onderwerp.

Typ wink en stonechats in op scholar.google.com en je krijgt de juiste referenties.

http://scholar.google.nl/scholar?q=wink+st...lr=&btnG=Search

maartenwielstra

Even uit mijn hoofd is de aangehaalde vogel wat te donker op de onderdelen, er is dan wel een mooie concentratie op de bovenborst, maar is de zweem op de rest van de buik niet anti-Aziaat?

rob_voesten

hoi allemaal

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=4410

deze heb ik zel een keer ondekt.

ik hoor het wel.

groejtes Rob Voesten
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Guus Peterse

Zoals Bram al in zijn commetaar aangeeft: die foto in vlucht ziet er best spannend uit, maar als je de vogel (dezelfde neem ik aan) van voren ziet, heeft-ie veel te veel kleur voor een aziatische.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

gerdwichers8

De nek is inderdaad te snel zwart op dit overigens schone Nederlandse vogeltje. Rug ook te lang zwart?

Voor Egypte kun je al gauw  variegata tegenkomen: dat is een met veel wit op zijn staartpennen (meer dan 2/3 op de buitenste en nagenoeg zwart op enkel het binnense paar).
Maura moet daar een zeldzamere verschijning zijn. Mogelijke een onregelmatige wintergast?  Deze ondersoort is het met een geheel zwarte staart.
Armenica zou ook kunnen maar een dik gezaaide zal het niet zijn. Deze heeft een bijna zwarte staart met slechts aan de basis een weinig wit, nagenoeg de hele omgevende rand(ca 3mm) is grijs.




gerdwichers8


Guus Peterse

Ha, daar gaan alle theorieën over aziatische. Benieuwd wat nu het uiteindelijke absolute diagnostische kenmerk is.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jaap Denee

CiteerBenieuwd wat nu het uiteindelijke absolute diagnostische kenmerk is.

Een zekere Nils van Duivendijk beschrijft in zijn DB Kenmerkengids voor een Roodborsttapuit een korte handpenprojectie van 50-70% en voor een Aziatische Roodborsttapuit een lange van ca. 90%. Is dit misschien iets?!
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee