Hoofdmenu

2KJ Pontische Meeuw

Gestart door maartenwielstra, november 29, 2006, 14:13:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenwielstra





Deze twee zaten vandaag vlak naast elkaar op het strand bij Katwijk. Wellicht leerzame vogels voor op dit forum. De kenmerken? Roept u maar!

Jeroen Nagtegaal

De kopvorm is heel anders, bij 1 veel ronder,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JaapHennevanger

Vogel heeft een witte kop, bij zilver heeft er bruin op zijn hoofd en staat hoog op de poten veder hoor ik het graag veder....
Jaap Hennevanger



maartenwielstra

Kop- en snavelvorm kunnen erg varieren. Omdat de onderste vogel zo'n kleine stormmeeuwachtige snavel heeft denk ik aan een vrouwtje (zelden zo klein bij een Zilver). De bovenste meeuw komt minder fijn over in zijn algehele bouw en zou wel eens een mannetje kunnen zijn. Kopvorm verschilt per individu en per houding van de vogel nogal eens. De bovenste vogel vertoont een voor Pont vaak typisch vlak voorhoofd, welk de kop een gestroomlijnd uiterlijk geeft. Verder is hij mooi langgerekt van achteren en met een afgetrainde voorkant. De onderste vogel zit wat in elkaar gedoken, met opgezette kruinveren. De schone witte koppetjes met kraaloog, vooral bij de onderste vogel, passen goed op Pont.

Lange poten, met name het deel boven de knie viel in het veld goed op.

Wat typerend is voor Geelpootmeeuw en Pontische Meeuw is het contrastrijke verenkleed op deze leeftijd. Buik en kop wit, bovendelen grotendeels grijs, bruine delen op de vleugel met grote, zeer donkere centra. De tertials van de onderste vogel zijn grotendeels bruin. De bovenste vogel heeft haast zwartachtige tertials. De bovenste vogel heeft ook grote donkere centra van dekveren. Beide vogels hebben vrij ongekartelde grote dekveren, de bovenste heeft grote dekveren met groot donker centrum en nette lichte rand (zie ik ook vaak bij Geelpoot). De meeste Zilvermeeuwen hebben wat valer bruine tekening op de bruine delen van de vleugel. 2KJ Zilvers hebben meestal ook nog geen vleugelveren naar grijs geruid en zijn nog bij de schouder bezig. 3KJ Zilvers gaan gewoonlijk vleugeldekveren naar grijze 3e generatie veren ruiten. 3KJ meeuwen hebben na de zomerse rui witte handpentoppen. Dus de vogels hier afgebeeld zijn nog 2KJ.

De bovenste vogel laat een mirror zien. Dit past niet op geelpoot, wel op Pont of Zilver. De bleke grijskleur op de bovendelen past ook niet op Geelpoot, maar wel op Pont en Zilver.


Bram Rijksen

daarbij zijn het vooral de ponten die in het 2kj een witte kop zonder donkere oogvegen hebben, maar wel een donkere 'ketting'. De contrastrijke tekening van de tweekleurige snavel is ook meer pontisch dan GPM. 2kj Geelpootmeeuw zou ook al een gele tint op de poten moeten laten zien.
Een kleine mirror op p10 kan trouwens wel bij een 2e zomerkleed GPM... (zie foto nmr 6):
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=16105

Prettige toelichting op het verschil in bovendelen tussen ZM en P/GPM trouwens!

ruud_altenburg

#5
CiteerEen kleine mirror op p10 kan trouwens wel bij een 2e zomerkleed GPM... (zie foto nmr 6):
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=16105
Dan zou ik wel eens een betere foto van die vogel willen zien. Een spiegel op P10 lijkt me zeer uitzonderlijk in 2kj Geelpoot.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

maartenwielstra

Ik dacht ook dat de vliegende vogel een Pont was, mogelijk nog een Zilver. Ben benieuwd of er meer foto's zijn; want uitzonderingen zijn er zat in de meeuwenwereld!

Inderdaad: 2KJ Geelpoten vakken vaak op in vergelijking net andere soorten op die leeftijd door een nagenoeg geheel donkere snavel - dit versterkt de contrasten in het verenkleed nog eens.

Bram Rijksen

Corrigeer me als ik het verkeerd heb, maar dit lijkt me een 2e zkl beest.
Combinatie van grijze mantel, witte staart met zwarte band, donkere hp zonder witte top, bruine vleugeldekveren en tertials sluiten 3e zkl ZM uit.
Dan zie ik een meeuw met lichtgele poten, een forse gele snavel met opvallend rood-zwarte gonysvlek.
Pont heeft in 2 zkl nog niet zo'n ver doorgekleurde snavel en ook nog geen poten met een duidelijk gele tint.
Toch..?


Bram Rijksen

tsjek pootkleur

Bram Rijksen


Bram Rijksen

de laatste

maartenwielstra

4KJ kan gesleten handpennen hebben waardoor witte toppen weg zijn. Is het zo dat Pont niet zover kan zijn op de snavel? Ik ga is even zoeken naar vergelijkingsmateriaal. Vindt het een moeilijk kleed.

maartenwielstra

#12
http://www.xs4all.nl/~daarruud/polen/cachinnans.html

Laat zien dat Pont 2e zomerkleed wel degelijk volwassen snavel en geelachtige poten kan hebben.

edit: hij ziet er te jong uit denk ik voor een 4KJ Geelpoot met afgesleten witte handpentoppen. Teveel bruin op de vleugel.

Bram Rijksen

maar een 4 kj heeft toch een gewone adult-like vleugel..?

Bram Rijksen

Citeerhttp://www.xs4all.nl/~daarruud/polen/cachinnans.html

Laat zien dat Pont 2e zomerkleed wel degelijk volwassen snavel en geelachtige poten kan hebben.
inderdaad..
sorry Ruud, ik consulteer je site nog te weinig. dit maakt het toh wel erg pontig. Snavel is ook wel langer dan ik gewend ben van GPM.

maartenwielstra

Ik heb het antwoord al ge-edit. Lijkt mij ook ja, al zijn 3 en 4KJ soms moeilijk te onderscheiden met zekerheid.

Thijs Fijen

CiteerEen spiegel op P10 lijkt me zeer uitzonderlijk in 2kj Geelpoot.
Wat wordt er bedoeld met een spiegel op p10 (is toch de buitenste pen?)

Thijs
Thijs Fijen

maartenwielstra

Het gaat om een subterminaal (duur woord voor bijna aan het eind) wit vlekje aan de (idd) buitenste handpen, genaamd Primary 10.

ruud_altenburg

#18
Sorry voor een deel van de verwarring -- Bram schreef 2e zomer en daar las ik voor 2e kj. Er staat nergens wanneer de foto gemaakt is, dat maakt het ook wat verwarrend. Als je vraagt om identificatie of een mystery competitie wilt houden is het minste wat je kunt doen de datum erbij zetten!

Bijgesloten een voorbeeld van een 3kj Pontische Meeuw in juli. Deze heeft een kleine spiegel op P10, de buitenste handpen. Deze veer is nog niet geruid en dus een 2e generatie pen. Zo'n spiegel zou zeer uitzonderlijk zijn in Geelpootmeeuw. Het komt wel voor in soorten met een grote witte spiegel in adultkleed, zoals noordelijke Zilvermeeuw en Pontische Meeuw en soms ook als P10 al in de eerste winter op de wintergronden wordt geruid (bv in Heuglins Meeuw).
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Bram Rijksen

CiteerSorry voor een deel van de verwarring -- Bram schreef 2e zomer en daar las ik voor 2e kj. Er staat nergens wanneer de foto gemaakt is, dat maakt het ook wat verwarrend. Als je vraagt om identificatie of een mystery competitie wilt houden is het minste wat je kunt doen de datum erbij zetten!

Dag Ruud,

Die datum staat er weldegelijk; alleen in het andere topic...
"foto 5 is van eind mei, foto 6 begin mei."
Deze vogel was in het andere topic te zien op de 6e foto, en is dus begin mei gefotografeerd bij het Jvd Boschpad in de flevo.
Qua kleed dus tussen 2e en 3e winter in. Wat ik vreemd vond, is dat de ver doorgekleurde snavel en de lichtgele poten geen kenmerken zijn die ik terugvond in het 'Grote KMO Meeuwenboek' bij 2e zomer ponten, wel bij geelpoten.
Vandaar mijn veronderstelling dat dit een GPM en geen Pontische zou moeten zijn, maar inmiddels ook al wat foto's bekeken van 3 kj ponten met prachtig gele snavels en geelachtige poten..

Bedankt voor de uitleg.

theomuusse

CiteerCorrigeer me als ik het verkeerd heb, maar dit lijkt me een 2e zkl beest.
Combinatie van grijze mantel, witte staart met zwarte band, donkere hp zonder witte top, bruine vleugeldekveren en tertials sluiten 3e zkl ZM uit.
Dan zie ik een meeuw met lichtgele poten, een forse gele snavel met opvallend rood-zwarte gonysvlek.
Pont heeft in 2 zkl nog niet zo'n ver doorgekleurde snavel en ook nog geen poten met een duidelijk gele tint.
Toch..?
Bram, ik zie wat jij ziet.
Een 3cy ofwel 2e zomer cachinnans.
Het is geen 4cy ofwel 3e zomer omdat de staart veel zwart vertoond (2e gen), de armpennen niet adult-achtig zijn (maar donkerbruin dus 2e gen).
Nu we erachter zijn dat het idd een 3cy is, geeft de spiegel op de oude p10 icm de snavel eigenlijk al  de doorslag.
Zonder dus naar allerlei andere veren te kijken.
Behalve de grote hoeveelheid grijze veren zie je oa op de oude dekveren een fraai contrastrijk donker centrum in de lichte veren. Erg goed voor cach ook.
Mooi geplaat trouwens deze wegvliegende cach.
Theo