Matkop of Glanskop?

Gestart door andrestr, november 12, 2011, 18:50:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

BramtK

Citaat van: HPM op januari 07, 2012, 23:43:58 PM
Die uit de Raaphort trouwens ook.
Ze zitten er gewoon niet meer.


Op zich wel mee eens, maar minder dan 1 km naar het zuidoosten (t.o.v. die locatie die jij noemt) en je zit al in de strandvlakte met bijbehorend elzen-, berken- en essenbos. Daar lijkt me de situatie heel anders, of vergis ik me? In ieder geval, mijn boodschap is dat je de gebieden wel een beetje moet kennen.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: BramtK op januari 08, 2012, 17:05:15 PM
Citaat van: HPM op januari 07, 2012, 23:43:58 PM
Die uit de Raaphort trouwens ook.
Ze zitten er gewoon niet meer.


Op zich wel mee eens, maar minder dan 1 km naar het zuidoosten (t.o.v. die locatie die jij noemt) en je zit al in de strandvlakte met bijbehorend elzen-, berken- en essenbos. Daar lijkt me de situatie heel anders, of vergis ik me? In ieder geval, mijn boodschap is dat je de gebieden wel een beetje moet kennen.

Daar zaten ze vroeger wel maar nu niet meer, en er wordt echt op gelet.
Voor de bosjes langs het spoor in de Duivenvoordse en Veenzijdse Polder geldt hetzelfde
In de hogere delen van De Horsten komt wel Glanskop voor.

Herman van der Meer

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

Jan vH

Citaat van: HPM op januari 08, 2012, 14:53:01 PM
Wat Matkoppen nodig hebben is zacht dood (rot) hout omdat ze zelf hun nestholte uithakken.

Dat was ik nog vergeten. Op in ieder geval twee van de drie locaties was er veel dood hout aanwezig. Van de derde locatie weet ik het niet meer zeker, maar vermoedelijk was daar ook wel dood hout.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

frankneijts

Citaat van: JohanvantBosch op januari 08, 2012, 12:07:21 PM
Wat ik me dan afvraag is het volgende... waar zou het nou in zitten dat Glanskop in Noord-Brabant nauwelijks voorkomt en op de Veluwe algemeen is... Misschien staan daar al theoriën over in een ander topic, maar dat weet ik even niet....

Overigens goed werk, dit opschonen...  :duim:

Glanskop geeft de voorkeur aan rijkere loofbossen en Matkoppen aan armere bostypes (loof-, naald- of gemengd bos maakt dan eigenlijk weinig uit) mits er maar veel dood hout aanwezig is (cf. 'Avifauna van Limburg' en de opmerkingen van Herman hierboven). In Noord-Brabant zijn rijke loofbossen schaars en vormen nauwelijks aaneengesloten gebieden, tenzij in de omgeving van Vught en dat is ook niet ver van aaneengesloten populaties Glanskoppen in Midden-Nederland. Daar vinden we dan ook de enige (zeer kleine) Brabantse populatie Glanskoppen (en een enkel paar in het NO, mogelijk 'uitvloeisels' van de populaties in het Rijk van Nijmegen?). De overige, ogenschijnlijk geschikte rijkere loofbossen in Noord-Brabant bevinden zich, voor een zo strikte standvogel, waarschijnlijk te ver van grotere populaties Glanskoppen die als bron zouden kunnen dienen.
Overigens is het zeker geen algemeen landelijke trend dat Matkoppen vooral, laat staan alleen, voorkomen in vochtige biotopen. Noch de 'Avifauna van Limburg', nòch de 'Atlas van de West-Brabantse broedvogels' maken hier melding van en ook mijn eigen ervaringen in de Kempen wijzen daar niet op. En hoewel Glanskop gewoonlijk een tamelijk beperkte biotoopkeuze heeft (oud, rijk loofbos) zijn er in bijv. Limburg mooie voorbeelden van een wat ander biotoop zoals wilgenbossen, mits die op de rechter (oostelijke) Maasoever liggen. Want de soort ontbreekt daar nagenoeg helemaal ten westen van de Maas, zelfs in prachtige oude loofbossen......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Citaat van: frankneijts op januari 08, 2012, 20:23:41 PM
Overigens is het zeker geen algemeen landelijke trend dat Matkoppen vooral, laat staan alleen, voorkomen in vochtige biotopen.
Ik moet altijd 3x nadenken als ik in het Engels iets lees over een 'marsh tit' (glanskop!) ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

JohanvantBosch

Citaat van: frankneijts op januari 08, 2012, 20:23:41 PM
Citaat van: JohanvantBosch op januari 08, 2012, 12:07:21 PM
Wat ik me dan afvraag is het volgende... waar zou het nou in zitten dat Glanskop in Noord-Brabant nauwelijks voorkomt en op de Veluwe algemeen is... Misschien staan daar al theoriën over in een ander topic, maar dat weet ik even niet....

Overigens goed werk, dit opschonen...  :duim:

Glanskop geeft de voorkeur aan rijkere loofbossen en Matkoppen aan armere bostypes (loof-, naald- of gemengd bos maakt dan eigenlijk weinig uit) mits er maar veel dood hout aanwezig is (cf. 'Avifauna van Limburg' en de opmerkingen van Herman hierboven). In Noord-Brabant zijn rijke loofbossen schaars en vormen nauwelijks aaneengesloten gebieden, tenzij in de omgeving van Vught en dat is ook niet ver van aaneengesloten populaties Glanskoppen in Midden-Nederland. Daar vinden we dan ook de enige (zeer kleine) Brabantse populatie Glanskoppen (en een enkel paar in het NO, mogelijk 'uitvloeisels' van de populaties in het Rijk van Nijmegen?). De overige, ogenschijnlijk geschikte rijkere loofbossen in Noord-Brabant bevinden zich, voor een zo strikte standvogel, waarschijnlijk te ver van grotere populaties Glanskoppen die als bron zouden kunnen dienen.
Overigens is het zeker geen algemeen landelijke trend dat Matkoppen vooral, laat staan alleen, voorkomen in vochtige biotopen. Noch de 'Avifauna van Limburg', nòch de 'Atlas van de West-Brabantse broedvogels' maken hier melding van en ook mijn eigen ervaringen in de Kempen wijzen daar niet op. En hoewel Glanskop gewoonlijk een tamelijk beperkte biotoopkeuze heeft (oud, rijk loofbos) zijn er in bijv. Limburg mooie voorbeelden van een wat ander biotoop zoals wilgenbossen, mits die op de rechter (oostelijke) Maasoever liggen. Want de soort ontbreekt daar nagenoeg helemaal ten westen van de Maas, zelfs in prachtige oude loofbossen......

Dank voor deze uiteenzetting!

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op januari 08, 2012, 20:40:28 PM
Citaat van: frankneijts op januari 08, 2012, 20:23:41 PM
Overigens is het zeker geen algemeen landelijke trend dat Matkoppen vooral, laat staan alleen, voorkomen in vochtige biotopen.
Ik moet altijd 3x nadenken als ik in het Engels iets lees over een 'marsh tit' (glanskop!) ...

En wat te denken van Parus palustris, van Latijn palus/paluster = moeras.............
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op januari 08, 2012, 21:27:29 PM
Citaat van: Vincent Hart op januari 08, 2012, 20:40:28 PM
Citaat van: frankneijts op januari 08, 2012, 20:23:41 PM
Overigens is het zeker geen algemeen landelijke trend dat Matkoppen vooral, laat staan alleen, voorkomen in vochtige biotopen.
Ik moet altijd 3x nadenken als ik in het Engels iets lees over een 'marsh tit' (glanskop!) ...

En wat te denken van Parus palustris, van Latijn palus/paluster = moeras.............

En dan 'montanus' voor een soort die wij toch (ook) met moeras associeren.  Overigens heten ze geen Parus meer maar Poecile, wat ik wel jammer vind want met name Parus palustris vind ik een veel mooiere naam..
In de Wassenaarse duinen komen Glanskoppen trouwens voor ik wat ik toch wel schraal eikenbos noem, in de uitgemergelde droge binnenduinen. Maar misschien is het daar wel rijk vergeleken met de schrale Brabantse bossen.
Herman van der Meer

marijn

Gisteren een leuk rondje door het bos gefietst aan de uiterste ZW-kant van de Veluwe (Wageningen/Bennekom/Renkum). Het hoofddoel was eigenlijk een Mibo vinden, maar bij gebrek daaraan maar extra op de mezen gelet :)
Bijna alle Glanskoppen die ik tegenkwam ingevoerd (>21 ex. op >15 locaties), en natuurlijk alle Matkoppen (2 op 2 locaties):
http://waarneming.nl/waarneming/view/62553808
http://waarneming.nl/waarneming/view/62555816

Was blij verbaasd dat de eerste Matkop zich in exact hetzelfde lariksperceeltje bevond als waar ik er 3 jaar geleden tijdens een inventarisatierondje ook al eens een had horen zingen. Beide Matkoppen zaten in vrij arm, overwegend gemengd bos (maar foerageerden in lariksen en dennen) met redelijk wat dood hout, en in beide gevallen werden ze overschreeuwd door een meerderheid aan Glanskoppen, die tegelijk/rondom aanwezig waren. De Glanskoppen bevonden zich vogens mij bijna allemaal in loofbomen.
Marijn Prins

henkjanvdkolk

Citaat van: marijn op januari 10, 2012, 13:28:58 PM
Gisteren een leuk rondje door het bos gefietst aan de uiterste ZW-kant van de Veluwe (Wageningen/Bennekom/Renkum). Het hoofddoel was eigenlijk een Mibo vinden, maar bij gebrek daaraan maar extra op de mezen gelet :)
Bijna alle Glanskoppen die ik tegenkwam ingevoerd (>21 ex. op >15 locaties), en natuurlijk alle Matkoppen (2 op 2 locaties):
http://waarneming.nl/waarneming/view/62553808
http://waarneming.nl/waarneming/view/62555816

Was blij verbaasd dat de eerste Matkop zich in exact hetzelfde lariksperceeltje bevond als waar ik er 3 jaar geleden tijdens een inventarisatierondje ook al eens een had horen zingen. Beide Matkoppen zaten in vrij arm, overwegend gemengd bos (maar foerageerden in lariksen en dennen) met redelijk wat dood hout, en in beide gevallen werden ze overschreeuwd door een meerderheid aan Glanskoppen, die tegelijk/rondom aanwezig waren. De Glanskoppen bevonden zich vogens mij bijna allemaal in loofbomen.

Goed werk, leuk die Matkoppen. Iets ten zuiden van je eerste link had ik een paar weken terug ook waarschijnlijk een Matkop, maar te kort gehoord. Mischien dat het open en afwisselend karakter van het beekdal ook gunstig is voor Matkop?
De Matkoppen in Planken Wambuis zitten ook deels in een Lariksperceel, maar ook in jonge aanplant van naaldbomen en enkele grotere dennen, een behoorlijk afwisselend en open terrein. Zo al met al zitten ze her en der toch zeker wel, al valt het in het niet bij de aantallen Glanskoppen.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

frankmeer

Na deze http://waarneming.nl/waarneming/view/62636110, die volgens mij al ergens hier besproken was, kwam ik ook deze Matkop-met-licht-vlekje tegen: http://waarneming.nl/waarneming/view/62690747
Of zou dit schijnbare vlekje heel misschien nog te wijten kunnen zijn aan andere factoren zoals lichtval?
Frank van der Meer

frankneijts

#72
Citaat van: frankmeer op januari 22, 2012, 19:43:23 PM
Na deze http://waarneming.nl/waarneming/view/62636110, die volgens mij al ergens hier besproken was, kwam ik ook deze Matkop-met-licht-vlekje tegen: http://waarneming.nl/waarneming/view/62690747
Of zou dit schijnbare vlekje heel misschien nog te wijten kunnen zijn aan andere factoren zoals lichtval?

Deze laatste is hier http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=174132.msg1120131#new al onder de aandacht Frank waarbij het laatste woord over de ID nog niet is gevallen denk ik......
(Overigens schijnt slijtage aan de snavelrand bij Matkoppen ook wel verantwoordelijk te kunnen zijn voor een 'onterecht' licht vlekje maar dan is er gewoonlijk maar aan één helft zo'n plekje te zien: de vogel op de foto's van Carel toont echter aan beide zijden zo'n vlekje en is dus een èchte instinker! Binnenkort komen Carel en ik nog 's terug op dat beestje....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'


frankmeer

Heren bedankt. Het topic waar Frank naar verwijst had ik even gemist. Een interessante theorie over die slijtage van de snavel, maar ik vraag me wel af of dit er ook niet voor kan zorgen dat beide snavelhelften een licht vlekje gaan vertonen (immers zullen deze gewoonlijk in gelijk opgaande mate slijten). Verder ben ik benieuwd of de vogel in de bek flitsen ook lichte vlekjes op de snavelbasis tot gevolg kan hebben...

Overigens is er in het andere topic blijkbaar weinig animo meer om te reageren op de vogel bij Krimpen a/d IJssel, wat een typische Matkoppenlocatie is. Deze vogel lijkt mij ondanks het vlekje een Matkop en het is jammer als het laatste woord over de ID van die vogel al wel gevallen blijkt te zijn...
Frank van der Meer

frankneijts

Citaat van: frankmeer op januari 26, 2012, 16:44:14 PM
http://gelderland.waarneming.nl/waarneming/view/61223053
Deze lijkt me redelijk enthousiast gezien de berichten over de status van de soort op de Veluwe en in Gelderland hierboven.

Om toelichting gevraagd, dank voor de melding.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'