Wat ik me dan afvraag is het volgende... waar zou het nou in zitten dat Glanskop in Noord-Brabant nauwelijks voorkomt en op de Veluwe algemeen is... Misschien staan daar al theoriën over in een ander topic, maar dat weet ik even niet....
Overigens goed werk, dit opschonen...
Glanskop geeft de voorkeur aan rijkere loofbossen en Matkoppen aan armere bostypes (loof-, naald- of gemengd bos maakt dan eigenlijk weinig uit) mits er maar veel dood hout aanwezig is (cf. 'Avifauna van Limburg' en de opmerkingen van Herman hierboven). In Noord-Brabant zijn rijke loofbossen schaars en vormen nauwelijks aaneengesloten gebieden, tenzij in de omgeving van Vught en dat is ook niet ver van aaneengesloten populaties Glanskoppen in Midden-Nederland. Daar vinden we dan ook de enige (zeer kleine) Brabantse populatie Glanskoppen (en een enkel paar in het NO, mogelijk 'uitvloeisels' van de populaties in het Rijk van Nijmegen?). De overige, ogenschijnlijk geschikte rijkere loofbossen in Noord-Brabant bevinden zich, voor een zo strikte standvogel, waarschijnlijk te ver van grotere populaties Glanskoppen die als bron zouden kunnen dienen.
Overigens is het zeker geen algemeen landelijke trend dat Matkoppen vooral, laat staan alleen, voorkomen in vochtige biotopen. Noch de 'Avifauna van Limburg', nòch de 'Atlas van de West-Brabantse broedvogels' maken hier melding van en ook mijn eigen ervaringen in de Kempen wijzen daar niet op. En hoewel Glanskop gewoonlijk een tamelijk beperkte biotoopkeuze heeft (oud, rijk loofbos) zijn er in bijv. Limburg mooie voorbeelden van een wat ander biotoop zoals wilgenbossen, mits die op de rechter (oostelijke) Maasoever liggen. Want de soort ontbreekt daar nagenoeg helemaal ten westen van de Maas, zelfs in prachtige oude loofbossen......