Huismus uit st michels gestel; kleed is adult zomerkleed

Gestart door wittemus, november 12, 2011, 08:30:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

wittemus

Even over deze waarneming met foto van een huismus man:
http://waarneming.nl/soort/photos/122?from=2011-11-11&to=2011-11-11

Op deze foto heeft dit mannetje een zwarte snavel en is dus nog paringsbereid.
Het kleed zou ik dan ook niet "adult" noemen maar "adult zomerkleed"

Het is overigens niet heel uitzonderlijk in deze tijd van het jaar nog zwarte snavels te zien, maar het komt wel minder voor dan een alweer enigszins bleke (winter) snavel.

mvgr
Liset Karman
(Stichting Witte Mus)
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

Thijs Fijen

Maar is adult fout? Nee. Is zomerkleed goed? Denk ik niet... Hoewel de snavel zwart is, zijn de veren vrijwel zeker allemaal geruid gedurende zomer..

Eigenlijk hoort hier een andere discussie bij: wat is een correcte kleedbenaming? Er zijn verschillende methoden die allemaal hun voor en nadelen hebben. Wat is de overgang tussen adult winter en adult zomer? Wat dat betreft zou ik hier kiezen voor adult..
Thijs Fijen

Jeroen Nagtegaal

Zelf afgelopen 2 weken zo'n 25-30 Huismussen gevangen. Daarvan hadden minimaal 3 mannen zo'n snavel...

Dan heb ik man en vrouw niet eens opgesplitst, dus op deze (kleine) steekproef zou 10% van de huismussen een man zijn met zwarte snavel. Dan vind ik uitzonderlijk het verkeerde woord.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wittemus

#3
Korte reactie op de beide bovenstaande reacties,

Allereerst natuurlijk mijn dank voor jullie input.

Inhoudelijk op onderstaande 2 "uitspraken" reagerend:
Citaat van: Thijs Fijen op november 12, 2011, 11:29:29 AM
Eigenlijk hoort hier een andere discussie bij: wat is een correcte kleedbenaming?
Mijn doel is kennis over de huismus toe te voegen aan die van jullie.
Een discussie over het al dan niet toevoegen van opties bij de invoer van verenkleed en/of geluiden van de diverse dieren laat ik graag aan jullie zelf over.


Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 13, 2011, 11:11:29 AM
10% van de huismussen een man zijn met zwarte snavel. Dan vind ik uitzonderlijk het verkeerde woord.
Met betrekking tot de toepasselijkheid van de benaming "uitzonderlijk";
er staat dan ook in het door mij geschrevene "niet heel uitzonderlijk (voor huismussen) in deze tijd van het jaar".
Toch is het misschien een idee om zaken die de huismus betreffen wat minder af te doen met een houding van "dat is normaal".  Want het mag voor de huismus redelijk gebruikelijk zijn, het is het niet voor zangvogels in het algemeen. In europees Nederland wel te verstaan.

Deze zwarte snavel zou bijvoorbeeld heel goed een indicatie van de lengte van het broedseizoen van de huismus kunnen zijn.
In het algemeen wordt namelijk nog altijd aangenomen dat het broedseizoen van de huismus in september eindigt en dat dat ook dit jaar het geval zou zijn geweest.
Dat laatste is echter onjuist is daar er in oktober van dit jaar nog jongen zijn uitgevlogen in europees NL.
(Door 1 van de ringers in dat gebied geconstateerd.)

Zwarte snavels bij mannelijke huismussen zouden bij observaties een teken kunnen zijn voor waarnemers om extra op pas-uitgevlogen jonge huismussen te letten.
Het zou daarom, naar mijn mening, voor de kennis over de huismus bevorderlijk zijn om dergelijke details als een zwarte snavel ook zichtbaar te maken in de dataBase.

Tegelijkertijd kan ik me ook goed voorstellen dat dat de overzichtelijkheid van deze dataBase niet ten goede komt, en misschien zelfs het doel ervan gepasseerd wordt.

Vriendelijke groet,


Liset Karman

PS aanvulling; indicatieve functie van de zwarte snavel van de Passer d. domesticus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl