Onbekende bladluizen op Limburgs graan

Gestart door Limosa, november 12, 2011, 07:33:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

Limosa

Tot welke soort hoort deze bladluisfamilie?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/61682700
Bladluis onbekend - Aphidoidea indet. gezien op 2011-05-20 Sint-Geertruid - Herkenradergrub
Foto's:

Groeten,

Joachim

spinnenvrouw

#1
Sitobion avenae. 
Herkenbaar aan de zwarte sifonen die bij een grotere vergroting een klein beetje concaaf zijn, koeltorenmodel.
Sitobion staat dicht bij genera als Macrosiphum, Macrosiphoniella en Uroleucon.
Zou je ook bij de waarneming de waardplant willen invoeren? In een geval als dit is dat veruit de grootste helft van de determinatie.

Edit: volgens het woordenboek moet siphonen met een f.
Jacomijn Prinsen

Limosa

Wauw, wat een uitgebreid antwoord! :duim:  hier leer ik weer een boel van. Ik zal ook de waardplant invoeren. Bedankt!
Groeten,

Joachim

Limosa

By the way,

Ik kan de soort niet vinden in de database. Is er nog een andere naam voor?
Groeten,

Joachim

spinnenvrouw

De naam is OK, zie faunaeur.org   http://www.faunaeur.org/full_results.php?id=56045
Ik vraag hem aan, dan zit hij binnenkort ook in de NL soortenlijst
Jacomijn Prinsen

Limosa

Groeten,

Joachim

Botervlieg

Citaat van: spinnenvrouw op november 12, 2011, 16:52:33 PM
Sitobion avenae. 
Herkenbaar aan de zwarte siphonen die bij een grotere vergroting een klein beetje concaaf zijn, koeltorenmodel.

Als ik vragen mag...

Zijn dit (http://waarneming.nl/waarneming/view/55815379) dezelfde bladluizen?
Gevonden op melganzenvoet.

Qua uiterlijk vind ik ze er erg op lijken, maar dat zegt niets, er zijn zoveel luizen.
Ook is het een totaal andere plant.

Maar voor de zekerheid.... vraag ik het toch maar even...

Groetjes, Marleen

Henk Soepenberg

Hoi Joachim,

Wil je nog even kijken naar de Nederlandse naam van deze soort bij je aanvraag:blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

Arp

Ik denk dat Joachim die naam uit de gelinkte PDF had overgenomen ;) :
CiteerDe grote graanwants zoals Sitobion avenaea in het Nederlands genoemd wordt is dus een grote bladluis met lange poten.

Volgens het Nederlands Soortenregister is het idd "Grote graanluis"

Het zou me niks verbazen als het in de PDF per ongeluk verkeerd staat, maar voor hetzelfde geld is het wel een ingeburgerde naam - je komt wel gekkere dingen tegen in de Nederlandse namen  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henk Soepenberg

Citaat van: Arp op november 13, 2011, 13:40:24 PM
Het zou me niks verbazen als het in de PDF per ongeluk verkeerd staat,

Dat denk ik ook Arp, want zoeken op "grote graanwants" levert 1 resultaat op, en dat is de gelinkte PDF.  ;)
Dus (nog) geen ingeburgerde naam gelukkig.  ;D
Vriendelijke groeten,
Henk

spinnenvrouw

Compliment voor jullie opmerkzaamheid, ik had over de grote graanWANTS heengelezen.  Inderdaad gaat er wel eens wat mis, ik herinner me een Naamlijst van de Nederlandse Geelpotigen.  Daar las ook bijna iedereen overheen  :D

Marleen, beter kijken! Jouw luis heeft sifonen die naar het uiteinde toe donkerder worden, maar niet niet over de hele lengte zwart zijn zoals bij de Sitobion van Joachim.  Wat het wel is durf ik overigens niet te zeggen.
Jacomijn Prinsen

Botervlieg

Citaat van: spinnenvrouw op november 13, 2011, 18:34:21 PM
Marleen, beter kijken! Jouw luis heeft sifonen die naar het uiteinde toe donkerder worden, maar niet niet over de hele lengte zwart zijn zoals bij de Sitobion van Joachim.  Wat het wel is durf ik overigens niet te zeggen.

Bedankt. Sorry ik weet soms niet goed waar ik precies naar moet kijken, luizen is nog een nieuwe groep voor mij. Later kwam de naam "graan" dus was het al vrijwel zeker dat de luis niet dezelfde is.