Onbekende gal op plant onbekend

Gestart door Botervlieg, november 11, 2011, 07:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Kan iemand mij helpen met deze gal ? Of is het geen gal?

Wat voor plant het is weet ik niet. Het is een struik met stevige bladeren. Op de eerste foto staat een kleine (jonge) struik ervan.

http://waarneming.nl/waarneming/view/61670576
Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2011-06-08 Haarlem - Van Leeuwenhoekpark







Groetjes, Marleen

Wim Bakker

"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Botervlieg

Hallo Wim,

Daar heeft het zeker wel iets van weg ja !

Ik wacht even af wat anderen ervan zeggen. Bedankt!

Groetjes, Marleen

wouterbosgra

#3
Wim - hoe ben je tot deze soort gekomen? Ik had tot vandaag nog nooit van deze soort gehoord en maakte dit soort gallen (jou wrn, niet die van marleen) tot nu toe altijd uit voor Taphrina deformans? Wat is het verschil?

Marleen: Het lijkt me het beste om eerst uit te zoeken om welke plantensoort het gaat. Prunus serotina zou volgens mij wel kunnen maar ik vind het dan geen typisch geval. Ben je al langs het plantenforum geweest?

Wim Bakker

Jij hebt gelijk. Het klopt dus ook niet, want Eriophyes cerasicrumena of Phytoptus cerasicrumena is vingervormig...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Botervlieg

Citaat van: wouterbosgra op november 11, 2011, 09:41:46 AM
Marleen: Het lijkt me het beste om eerst uit te zoeken om welke plantensoort het gaat. Prunus serotina zou volgens mij wel kunnen maar ik vind het dan geen typisch geval. Ben je al langs het plantenforum geweest?

Nee, dat zal ik wel even doen, stom dat ik daar zelf niet aan dacht om dat eerst te doen. Sorry. Weet niet of het vandaag lukt (beetje moe en druk), anders zeker wel morgen.

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Citaat van: M. Baltus op november 11, 2011, 15:48:15 PM
Citaat van: wouterbosgra op november 11, 2011, 09:41:46 AM
Marleen: Het lijkt me het beste om eerst uit te zoeken om welke plantensoort het gaat. Prunus serotina zou volgens mij wel kunnen maar ik vind het dan geen typisch geval. Ben je al langs het plantenforum geweest?

Nee, dat zal ik wel even doen, stom dat ik daar zelf niet aan dacht om dat eerst te doen. Sorry. Weet niet of het vandaag lukt (beetje moe en druk), anders zeker wel morgen.

Helemaal vergeten, maar nu toch een topic gemaakt!

Botervlieg

Koos denkt een wilg.

Citaat van: rapunzel op november 13, 2011, 19:34:44 PM
Een wilg. Misschien Amandelwilg ?
Koos

Kunnen we daar iets mee?

Groetjes, Marleen


Margreet Kwh

#9
Hallo Marleen,

met het boek van Docters van Leeuwen en met de digitale hulpmiddelen van hierboven (gepind) kom ik tot Pontania triandrae, de Amandelwilgblaasbladwesp. "op Salix trandra L." (= Amandelwilg)
Voor een afbeelding: zie http://www.pflanzengallen.de/pflanzen_images/salix63opt.jpg
Foto door Buhr van Pontania triandrae op Salix triandra
Bron: site http://www.pflanzengallen.de/verzeichnisundfotos-s.html

In het boek staat nog bij deze gal:
"op de vorige gal gelijkend" (de vorige gal is Pontania proxima, de Gewone blaasbladwesp; die zit "in NL op Salix alba L., S. fragilis L. en S. alba L.x fragilis L.")

Edit: Maar als het geen Amandelwilg is, dan is Pontania proxima, de Gewone blaasbladwesp, de beste naam, denk ik.
Zie de discussie over de wilg bij de planten: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=169770.0
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Bedankt Margreet,

Dat lijkt er inderdaad wel erg op. Bedankt voor je inzet om het op te zoeken.

Ik zet de waarneming op Pontania triandrae.

Groetjes, Marleen

Margreet Kwh

Marleen, omdat de naam van de wilg ter discussie staat, staat de naam van de gal dat ook. Zie mijn vorige bericht.
Voorlopig Pontania spec. dan maar.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

wouterbosgra

Heb je nog een grotere versie van foto 1? lijkt wel alsof ik oortjes zie...?