Weer een motje in de tuin

Gestart door Bob Hogeveen, juni 29, 2005, 23:39:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bob Hogeveen

Hallo,

Voor het afsluiten van de tuindeur zag ik dit motje nog even zitten. Een soort die ik nog niet eerder gezien heb. Ik kon hem slechts met een eenvoudige zaklantaarn verlichten, dus het was wat behelpen. Door het kunstlicht is de kleur te warm, in werkelijkheid was hij/zij maar grijzig. Het zwarte stikseltje langs de achterrand van zijn/haar vleugels is opvallend en lijkt bijna onnatuurlijk...

Wie kent deze?

Groeten, Bob


HJ Eygenraam

Zou het Udea prunalis kunnen zijn Bob? Die heeft ook zo'n stikselrandje.

Groet, Henk

Bob Hogeveen

Nou Henk, dat zit een eind in de richting, als die het niet is dan toch een naaste verwant.
Het stikselrandje klopt en ook wel die W bovenop de vleugels, maar ik durf het niet te zeggen, misschien zijn er nog wel een heleboel look-a-likes in die familie.

Groet, Bob

HJ Eygenraam

Ja, misschien wel verstandig even af te wachten wat een expert ervan vindt. Ik kwam een soortgelijk motje deze week in de tuin tegen, vandaar mijn reactie.

Groet, Henk

han.endt

Het zou mij niet verwonderen als dit inderdaad U. prunalis is, maar de tekening op de vleugel is echter door de felle lamp slecht zichtbaar. Ik durf U. olivalis dan ook niet helemaal uit te sluiten. Is er een andere foto vanuit een andere hoek?

Han.

Bob Hogeveen

Helaas heb ik geen andere foto. De foto is onder primitieve omstandigheden gemaakt, zaklantaarn en camera samen in de handen. Helaas geeft de zaklantaarn een nogal ongelijk verspreide lichtbundel. Maar ik ben al blij met dit resultaat, de enige acceptabele van een stuk of 10, de rest is onscherp.

Bob  

Bob Hogeveen

Overigens zie ik bij U. Olivalis opvallende witte vlekken op de vleugels als ik diverse plaatjes bekijk. Is dat niet kenmerkend?
Deze had dat beslist niet, wat dat betreft geeft de foto wel een reeel beeld. Alleen de kleur is wat vertekend tgv het zwakke kunstlicht.

Bob

han.endt

CiteerOverigens zie ik bij U. Olivalis opvallende witte vlekken op de vleugels als ik diverse plaatjes bekijk. Is dat niet kenmerkend?
Als hij geen lichte vlekjes had kun je 'm gerust invoeren als U. prunalis. Op de linkervleugel zouden die volgens mij ook zichtbaar moeten zijn. Er is ook nog een U. ferrugalis, maar die heeft iets slankere vleugels en niet een dergelijk partroon van lichte en donkere vlekjes aan het eind van de voorrand van de voorvleugel. (ik bedoel die rand die naar voren staat als de vleugel geopend is.)

Han.

Bob Hogeveen

Bedankt voor de info Han.
Ik zet hem nu definitief op U. Prunalis. Op basis van jouw informatie durf ik dat nu wel aan.

Bob  

Elachista

Groet,
Tymo