Hoofdmenu

Vakantietips

Gestart door wouterbosgra, november 10, 2011, 19:41:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Mijn ouders (70ers) zien wat op tegen de koude Hollandse winter, en willen graag eens een winterzonvakantie plannen. Omdat ze een chauffeur nodig hebben EN omdat het gezellig is hebben ze mij gevraagd om de boel voor ze te regelen en mee te gaan. Een aanbod dat ik natuurlijk niet afsla.

Een winter-zonvakantie is mij totaal onbekend, en ik vind het dan ook lastig om zomaar even wat te regelen. Ik ben dan ook benieuwd naar leuke tips mbt de bestemming. Wat ik zoek:


       
  • Niet te duur (vliegtickets van max 300 euri pp)
  • Natuurlijk veel natuurschoon en leuke soorten (vooral planten, vogels, zoogdieren, insecten) die je hier niet hebt
  • Lekker weer
  • Eens iets anders dan Frankrijk
  • Wandelgelegenheid voor ouderen. Ze zijn nog aardig kwiek maar echte bergtochten zitten er niet meer in.
  • Geen jongerendisco's, eindeloze appartementencomplexen, of dikke duitsers in kuuroorden aub
  • Niet al te avontuurlijk: Geen woestijntochten of al te raar eten (wat mijn vader niet kent...)
  • Niet al te ver reizen erheen en ter plekke (max 5 uur vliegen, maar ook ter plekke willen we liefst vanuit het huisje kunnen wandelen en niet eerst uren in de auto zitten)
Ik zat zelf aan Madeira te denken, La Gomera willen mn ouders niet (vervelende ervaringen in het verleden), maar ik sta open voor al jullie spannende ideeen!

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Thijs Fijen

Citaat van: vuurvlinder op november 10, 2011, 22:16:29 PM
Zijn de Kanaaleilanden mischien iets?
http://www.visitchannelislands.com/

Als je een winterzon-vakantie wilt niet!

Canarische Eilanden is idd wat ook in mij opkwam..
Thijs Fijen

Bart van Hoogstraten

Hoi wouter,

Het Senegambia Beach Hotel in Gambia is paradijselijk (compleet met kapper, mani-/pedicure, massage, supermarkt enz.) en erg populair onder rustzoekende ouderen. Als je een all-in-aanbieding boekt kost het geen drol in verhouding tot wat je meemaakt. Het hotel heeft een enorme slingerpaadjes-tuin (vele hectaren) met veel prachtige vogeltjes (Oriole Warbler, Yellow-crowned Gonolek en div. Sunbirds) en wordt dagelijks bezocht door Groene Meerkat en Rode Colobus (zeldzame soort maar daar dus dagelijks te zien) en er is zelfs een observatiepost voor vogelaars (in 2006 heb ik daar zelfs een Hamsterrat gezien trouwens!!!). Als WRN-er kun je in die tuin alleen al dagenlang je lol op. Zeer comfortabel en rustig voor ouderen, goed beschermd tegen outsiders. Gambia is slechts 5,5 tot 6 uur vliegen maar je bent echt in zwart Afrika en in onze winter heb je 100% goed-weer-garantie, elke dag zon en lekker warm. Vlakbij het hotel ligt het Bijilo National Park waar je in 10 minuten over het strand naar toe kunt en waar je zonder verdwalen heerlijk kunt wandelen aan de hand van uitgezette routes op kleurcodepaaltjes (kort, medium of lang) en je scoort er de meest fantastische soorten (Bearded Barbet, Red Bishop etc.). Voor het hotel in Senegambia zelf staat een bureautje waar je gidsen kunt inhuren voor dag- of halvedag-excursies bijvoorbeeld naar Abuko Nature Reserve (de natuur zoals hij ooit was in Gambia alleen helaas niet meer primaire, alleen secundaire vegetatie), compleet met ssp. van Nijlkrokodil, Reuzenijsvogel etc.) of naar the Lemon Lodge (Mangroves met dus weer andere soorten, wel wat schraler qua div.). Niet ver van Senegambia af ligt Kotu-Creek, verplicht om naartoe te gaan, je valt er van de ene in de andere verbazing qua vogelsoort, mn 's ochtendsvroeg of in de namiddag. Je kunt eten in het hotel maar op een paar honderd meter lopen is het centrum van Senegambia waar veel restaurantjes zijn en een craftsmarket (pingelen verplicht). Je moet buiten het hotel wel even wennen aan de hustlers en bumpsters maar in high season (onze winter) wordt dat door de politie goed in de gaten gehouden. Als je ouders je een dag of 2 kunnen missen moet je per se naar Tendaba Camp en van daaruit het Kiang West National Park in, dit staat bij de vogelaars op de top 10 van de Afrikaanse sites (veel andere soorten dan de kust en vooral bekend om de raptors. Onderweg ernaar toe ook af en toe vogelen, grote kans op Noordelijke Hoornraaf). Als je een goede en betrouwbare gids zoekt voor wat verder weg van het Hotel kan ik Ebrima (bijlage) aanbevelen. Hij heeft een 4 x 4, spreekt redelijk Engels en heeft arendsogen. Uiteraard moet je vooraf wel je inentingen scoren (dat moet voor Turkije ook trouwens) maar aan de kust hoef je geen malariatabletten te slikken (wel als je naar Tendaba gaat). Voor een ervaren vogelaar schat ik de score op soorten op ongeveer 150 binnen 1 week, met name als je een gids inhuurt (max. 10 euro per uur, excl. brandstof. Voor langere excursies is het goedkoper, reken op 50 euri per dag excl. brandstof en overnachtingen). Je kunt er nergens pinnen tenzij je een creditcard hebt, dan kun je bij de receptie van het hotel geld opnemen (anders genoeg cash meenemen in Euro's). Voor meer informatie kun je me PB-en of mailen (mailadres zit bij mijn profiel). Enjoy!!!

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

KorHaan

Eens met Bart, Gambia is een aanrader. Veel zon, en omdat je aan de kust verblijft is de temperatuur warm maar aangenaam door invloed van zee. Klein land, veel binnen handbereik, zelfs als je niet het binnenland ingaat. En Engelstalig, wat de communicatie iets eenvoudiger maakt. Zelf heb ik in de omgeving van Banjul ( ik verbleef in het Atlantic Hotel ) verbijsterend veel vogels gezien. Bund Road achter Banjul was toen goed (1985) maar is nu denk ik niet aan te raden, door toegenomen onveiligheid. Daar zou ik weg blijven. Abuko is wel aan te raden, heel leuk gebied.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

wouterbosgra

Fantastisch idee - ik was alleen vergeten te vermelden dat een hotel een absolute no-no is, mijn ouders zoeken een rustig gelegen vakantiehuisje met een beetje uitzicht en een tuintje ofzo. Mijn vader zou het geen dag volhouden in een hotel :) Neem aan dat zoiets moeilijk te regelen is in Gambia?

KorHaan

Geen idee, Wouter.

Ik verbleef in Senegal ook in zg. "gîtes rustiques" , hutjes aan de kust naast een dorpje gelegen, en je eet dan 's avonds mee met de dorpsbevolking. Als student wel leuk, maar door volkomen gebrek aan stromend water en electriciteit ( wassen in zee) misschien geen aanrader voor je ouders... ;D  Wel héél goedkoop, natuurlijk, maar het is meer iets voor iemand die er niet tegenop ziet om een tijdje Spartaans te leven... Een hut met een bed, verders niks, en airconditioning vanuit zee, je lakens wapperen lekker in de zeewind door de kieren van de hut.

Vriendelijke groet,

Ronald

Alex Kwak

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 11, 2011, 17:50:14 PM
Het Senegambia Beach Hotel in Gambia is paradijselijk (compleet met kapper, mani-/pedicure, massage, supermarkt enz.) en erg populair onder rustzoekende ouderen.

Ook onder oudere jongeren  ;)
Ben hier vorig jaar geweest, en heb net voor januari/februari weer geboekt  :duim:

Vorig jaar mede dankzij drie halve-dags-excursies 150 soorten gescoord. De ene nog mooier dan de andere...
Zie bijv. http://observado.org/user/photos/295?q=&from=2011-01-01&to=2011-03-01&g=0&sort=date&sex=&only_rated=0
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


Alex Kwak

Eind januari ben je d'r voor net boven de 500 euro. Rond kerst en de jaarwisseling is het heel erg duur.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

vuurvlinder

Citaat van: Alex Kwak op november 11, 2011, 21:26:45 PM
Eind januari ben je d'r voor net boven de 500 euro. Rond kerst en de jaarwisseling is het heel erg duur.

Vlucht mocht rond de 300 euro p.p. kosten.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

KorHaan


vuurvlinder

Citaat van: KorHaan op november 11, 2011, 21:31:31 PM
Dan wordt het Spanje.

Of toch de kanaaleilanden. Met een klimaat van +10 graden in de winter lijkt mij dat perfect! Tenzij je op het strand wil liggen natuurlijk!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: vuurvlinder op november 11, 2011, 21:24:03 PM
De vluckt valt ook niet binnen het budget: http://www.arkefly.nl/prices.aspx?fromLocation=AMS&toLocation=BJL&departureDate=20120102&returnDate=20120114&adults=1&children=3&babies=0&q=AMS-BJL en ook de reistijd niet ;D

Je moet even shoppen -> als je een all-in-aanbieding neemt ben je voor € 643,- pp klaar; 8 dagen verblijf incl. ontbijt en heen- en terugvlucht. Mijn laatste terugvlucht was van start tot landing 5,5 uur. Een half uurtje meer dan gewenst maar je zit heus in zwart Afrika tussen massa's onbekende soorten.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

#14
Citaat van: wouterbosgra op november 11, 2011, 18:50:40 PM
Fantastisch idee - ik was alleen vergeten te vermelden dat een hotel een absolute no-no is, mijn ouders zoeken een rustig gelegen vakantiehuisje met een beetje uitzicht en een tuintje ofzo. Mijn vader zou het geen dag volhouden in een hotel :) Neem aan dat zoiets moeilijk te regelen is in Gambia?

Dan wordt het alleen maar nog goedkoper -> vorig jaar een vlucht geboekt bij Travelpoort en een (2-onder-1-kap)-huisje bij het Leybato's geregeld. Een hele week daar gewoond voor € 30,- pp incl. ontbijt. Avondeten kost rondom de € 10,-pp incl. een flesje wijn. Leybato's ligt op 20 minuten wandelen van Kotu-Creek (daar kom je niet uitgevogeld), mooi afgeschermd met nachtbewaking en in de rommelige tuin zitten veel vogeltjes. Het is daar wel wat primitiever dan in de grote hotels maar super relaxed en direct aan zee met prachtige zonsondergangen. In de huisjes is echter geen keukenblok, je kunt er niet koken (maar wie gaat dat nou doen als je voor € 10,- onder het genot van een glaasje wijn bij zonsondergang je buik rond kunt eten?  ;) ).

Edit -> Westerse luxe en comfort en toch in een huisje-situatie kun je boeken bij het Sunset Beach Hotel. Daar heb ik in 2008 gelogeerd. Het huisjes-hotel ligt direct aan Kotu Creek, even het bruggetje over naar het zuiden en dan meteen linksaf de paadjes in. (voor mij persoonlijk te gelikt en te westers, zit liever in de gezellige rommel van het Leybato's tussen de vrolijke negers  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/