Duinparasolzwam?

Gestart door Leovaes, november 08, 2011, 21:56:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leovaes

Beide paddenstoelen stonden in het zand langs de Waal nabij de Millinger Waard, Gelderse Poort.
Ik vermoed dat voor beide exemplaren het dezelfde soort betreft; zij stonden een meter uit elkaar.
Als ik voor determinatie merk dat sporenpoederwit is, lamellen vrij staan en er een ring aanstaat, moet ik mijn keuze beperken tot amanieten en parasolzwammen. Rafelige rand en vindplaats in het zand leiden mij in "De Grote Paddenstoelengids" naar Duinparasolzwam. Correct???
Bedankt voor hulp.
Leo

Gert Kremer

Als ik het goed zie heeft deze een "knol" onderaan de steel, dat heeft de duin niet dacht ik.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

grietaf

De paddenstoelen zijn al aardig op leeftijd, maar er is toch nog wel wat aan te zien. Je zit goed met de richting, maar bij de V-splitsing heb je de verkeerde tak genomen, want volgens mij hebben deze paddenstoelen een stevige (dubbele?) ring en horen derhalve bij de Macrolepiota's.
Zelf ken ik de soort onvoldoende, maar ik denk aan de Rafelige parasolzwam. Hopelijk komt Luc nog langs, die ziet hem vaker dan ik.
Grieta.

Gert Kremer

Rafelige parasolzwam denk ik ook, vandaar de opmerking van de knol.
zie foto's.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

lucknijnsberg

Ik maak er ook een rafelige parasolzwam van.
Ze zijn er veel dit jaar!
Luc

Leovaes

Allemaal bedankt voor jullie hulp! :duim:
Leo