telescoop

Gestart door Joris Verhees, november 10, 2011, 17:18:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Joris Verhees

Hoi mensen,

Ik ben van plan mij een telescoop en de hele reutemeteut aan te schaffen. ik heb even naar foto Rooijmans gebeld wat ze allemaal hadden staan, en morgen ga ik erheen om ze te bekijken / te testen.

ik weet dat er al vele topics zijn over wat je wel en niet moet aanschaffen en waar je op moet letten etc.

nu kreeg ik door via de telefoon dat ze daar een (2e hands) kowa tsn 823 hadden staan en een (nieuwe) Bynolyt spacelyte t80 ED. zijn er mensen die ervaring hebben met deze 2 telescopen, en mij er iets over kunnen vertellen; tevredenheid +/- puntjes etc.

ook hoor ik graag iets over de digiscoopmogelijkheid van die 2, of je persee een adaptertje nodig hebt etc.

voordat mensen gaan roepen dat ik een kowa moet kopen omdat dit een beter en bekender merk is, hoop ik dat ik dan ook tegenargumenten krijg van de Bynolyt, ik heb zelf namelijk ook een bynolyt albatros 10,5 x 45 ED kijker, en die doe ik voor geen goud weg.

alvast harstikke bedankt,

Joris Verhees.
Met groet, Joris Verhees

Jeroen Nagtegaal

Je gaat nu nog veel met de fiets weg toch? Dan zijn beide wat groot. Maar de Kowa TSN 823 is zeer goed. Zie oa. diverse tests. Weet je de prijzen van beide?

De 823 is overigens ook ED/HD gecoat. Zelf een 821 zonder deze extra coating.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Joris Verhees

Hoi Jeroen,

ja inderdaad moet ik nog op de fiets gaan. maar dat hij zwaar/groot is, daar geef ik (vrij) weinig om.
prijzen weet ik, scheelt niet veel van elkaar, laten we 't zo zeggen.

inderdaad heb ik al veel testen gelezen over die kowa, maar was ook wel benieuwd naar die Bynolyt.

bedankt!

Joris.
Met groet, Joris Verhees

M. Hoogteijling

Beste Joris,

Je gaat in elk geval naar een topzaak, dus je komt hoe dan ook met iets goeds thuis :-) 

Wat ik weet is dat de KOWA 823 destijds de werkelijke top was en nog steeds prima mee komt, vergelijkbaar met een Leica Apo Televid. Deze types scopes zijn pas sinds een jaar of hooguit 3 vervangen door de ieuwste generaties scopes. Het Fluorietglas (volgens mij is ED of HD geen coating maar een duur type glas dat vrijwel geen chromatische aberratie kent) is van hoge kwaliteit en scherp waren ze ook al. Moderne scopes zijn ongetwijfeld wat lichtsterker en hebben een breder blikveld. Zie de testrapporten op www.tvgw.nl.

De Bynolyt ken ik van een enkele keer in het veld. Persoonlijk vond ik het een erg klein blikveld en dan haak ik al af. Het mooie is dat je ze naast elkaar kan testen en ik heb het grote vermoeden dat je onvoorstelbaar blij me de Kowa naar huis gaat. Je koopt dan de vorige generatie allerbeste scope die nog jaren mee kan.

Veel succes met de aanschaf en ik ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt, hou ook wel even rekening met een goed statief



Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Joris Verhees

Hoi Marijn,

bedankt voor je antwoord, de link doet het helaas niet, maar ik neem aan dat het die van de Twentse vogelwerkgroep is, die ik al vaker heb bekeken.

persoonlijk nijg ik nu ook al naar de Kowa, ik heb wel eens door de tsn 823 gekeken, en ik vond dat een heerlijk beeld. wel dacht ik dat je door die bynolyt heel erg gemakkelijk kan digiscopen, iets wat ik er erg graag 'erbij' wil.

over 1 uurtje ga ik naar Budel, dus dan kan ik ze mooi vergelijken,

bedankt!

Joris.
Met groet, Joris Verhees

Sander Haak

Joris is al onderweg maar de juiste link is www.tvwg.nl
Groet, Sander Haak (Woerden)

M. Hoogteijling

#6
Excuus voor de verkeerde link, maar jullie hebben de goede al gevonden. Ben benieuwd wat het gaat worden want met de kowa kan ook goed gedigiscoopt worden
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Joris Verhees

de Kowa is het geworden! ik ben er harstikke blij mee, alleen nu nog een manier vinden om er (goed) mee te digiscopen.

Joris.
Met groet, Joris Verhees

Norman


Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Joris Verhees op november 11, 2011, 17:00:05 PM
de Kowa is het geworden! ik ben er harstikke blij mee, alleen nu nog een manier vinden om er (goed) mee te digiscopen.

Joris.
Kan heel prima. Als het goed is heeft een 823 hetzelfde oculair als een 821.
Ik heb zelf een panasonic Lumix. Hierbij kan de lens van de camera simpel tegen het oculair van de Kowa gezet worden. Het is dat ik maar één foto-toestel heb, anders had ik het kunnen fotograferen.

Beide lenzen beschadigen niet, en er komt geen vals licht binnen.

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Joris Verhees

ik heb een samsung wb600, die is daar niet zo heel geschikt voor, maar het lukt wel een beetje (niet wat ik er van verwacht..
Met groet, Joris Verhees