Gal op ooievaarsbek

Gestart door wouterbosgra, november 10, 2011, 11:55:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Gisteren op zachte ooievaarsbek gevonden. Graag jullie hulp - beide opties van DvL lijken niet te matchen?

Margreet Kwh

Hoi Wouter,

Vind je de eerste niet passen? Aceria geranii, Ooievaarsbekmijt, lijkt mij toch een aardige mogelijkheid.
Wat is de vindplaats, en heb je ook een foto van de zijkant gemaakt?

En ken je de mogelijkheid van determineren via het forum, door het doorlinken vanaf de waarneming? :angel:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

wouterbosgra

#2

2007 W.N. Ellis, Zoölogisch Museum Amsterdam (bron)

huh deze?  ???

en de beschrijving dan: "De stengeltoppen zijn veranderd in dichte kluwens van korte takjes en blaadjes, die naar boven toe in de lengte zijn opgerold en dicht witbehaard zijn. Dit ding van gisteren had weliswaar dichte kluwens van korte takjes en blaadjes, maar de (onderstreepte) rest klopt natuurlik voor geen meter.

wouterbosgra

helaas geen betere foto's, maar in het centrum van dit ding zit een soort doorzichtig slijm wat me wel een beetje doet denken aan sterrenschot oid?

Margreet Kwh

Hallo Wouter,

ik zie nu twee verschillende planten, klopt dat?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

wouterbosgra

Sorrie Margreet - ik had duidelijker moeten zijn. De foto die ik 14:12:20 plaatste is van de website van Ellis met een voorbeeld van de door jou gesuggereerde soort. Wat ik ermee wou zeggen is dat ik em totaal niet vind lijken op mijn foto.  14:13:43 plaats ik vervolgens nog een ingezoomde foto van 'mijn' plant. Nog vergeten te vermelden: Mijn foto's zijn van gisteren, Maashorst (Brabant dus)

Margreet Kwh

#6
Oké, dank voor de verduidelijking, Wouter.
Ik ben het met je eens dat de foto van Ellis veel beter past bij Aceria geranii dan de foto's van jou.
Ik kan eigenlijk niet zien of er wel sprake is van een gal, wel van een bossige groei.

Dat slijm zie ik in geen van beide suggesties uit DvL terug.
Sterrenschot zou kunnen, maar het zou ook nog iets anders kunnen zijn. Ik zie geen eileiderachtige vormen of eitjes.

Wouter, misschien kun je nog even de bron vermelden bij de foto van Ellis. Ik bedoel: de bron erbij zetten in de boodschap.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=169447.msg1086155#msg1086155
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Arp

#7
Citaat van: MarKoHu op november 10, 2011, 14:29:27 PM
Wouter, misschien kun je nog even de bron vermelden bij de foto van Ellis.
@Wouter: Ik ben alvast zo vrij geweest ;)

In dit geval is het inderdaad toegestaan de foto hier te gebruiken, maar we moeten wel aan de licentievoorwaarden voldoen en dat is onder andere naamsvermelding en duidelijk maken onder welke licentie het werk is vrijgegeven.  :police:

P.S. Een bijkomend probleem zou kunnen zijn dat je momenteel de foto rechtstreeks vanaf de website bladmineerders.nl in onze pagina laat tonen. Sommige webmasters zijn het ook met zulke praktijken niet eens en noemen dat "diefstal van bandbreedte" (elke keer dat onze pagina getoond wordt, kost het bladmineerders.nl bandbreedte). Dat heeft dus niets met auteursrechten te maken, maar is een geheel ander, technisch "probleem". Ik vermoed niet dat er in dit geval een punt van gemaakt zou worden (hoe vaak wordt dit topic op wrn in de toekomst nog getoond?), maar in feite is het dus "netter" om de foto hier als bijlage toe te voegen. De licentie maakt dat mogelijk en op die manier kost het bladmineerders.nl geen bandbreedte (heb het nu aangepast).

In dat geval zou ik het dan altijd zo doen dat je de foto een andere bestandsnaam geeft die meteen de naamsvermelding en licentievorm duidelijk maakt, bijvoorbeeld zo:

Foto in bijlage: cc-by-nc-sa (2007); W.N. Ellis, Zoölogisch Museum Amsterdam (bron)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)