Bug reports / Bugmeldingen Obsmapp 1.2

Gestart door hiskodevries, november 10, 2011, 09:35:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: ejslootweg op november 21, 2011, 14:48:59 PM
Uit de link die Hisko gaf:
Use the Power Control widget. (Home screen » Menu » Add » Widgets » Power control) As of Android 1.6, there is a widget that you can place on any one of your home screens that gives you quick control buttons for Wifi, Bluetooth, GPS, Push sync, and screen brightness (three levels). Use this to control your settings and turn them off to save battery power, as stated above. This is a nice easy shortcut.

Deze gebruik ik zelf ook en maakt het aan en uit zetten van de GPS heel eenvoudig.

groeten, Erik
Weet ik, gebruik ik ook al. Maar je mist the point. Waarom zou je dat zelf steeds moeten doen, als de app het al voor je kan doen.
m.v.g. Jan-Jaap

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op november 21, 2011, 13:59:12 PM
Citaat van: hiskodevries op november 21, 2011, 13:05:56 PM
Je hebt een smartphone gekocht dan wil je d`r ook wat mee doen zonder elke keer op een hoop knopjes te moeten drukken.
Precies!!!!
Daarom dus de GPS op de telefoon standaard op UIT. Obsmapp moet hem dan alleen aanzetten als het nodig is, precies zoals versie 1.2.1 al deed! ;)
m.v.g. Jan-Jaap

zwarteleeuwerik

Citaat van: ejslootweg op november 21, 2011, 14:48:59 PM
Uit de link die Hisko gaf:
Use the Power Control widget. (Home screen » Menu » Add » Widgets » Power control) As of Android 1.6, there is a widget that you can place on any one of your home screens that gives you quick control buttons for Wifi, Bluetooth, GPS, Push sync, and screen brightness (three levels). Use this to control your settings and turn them off to save battery power, as stated above. This is a nice easy shortcut.

Deze gebruik ik zelf ook en maakt het aan en uit zetten van de GPS heel eenvoudig.

groeten, Erik
I

In plaats van de power control widget kan je ook de locatie widget zetten op het home screen , daarmee kan je de gps uitzetten en aanzetten  alsmede ook de agps.

Erik vb.

jbr

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op november 21, 2011, 13:01:29 PM
Als dit klopt wat je zegt is het helemaal goed. Maar gebruikt de telefoon niet extra stroom als de GPS AAN staat? Weet je zeker dat er alleen stroom gebruikt wordt als een applicatie er gebruik van maakt? Juist daarom zet ik hem wel eens met de hand uit.
De Obsmapp 1.2.1 zette de GPS trouwens wél aan als de GPS met het menu van de foon op UIT was gezet..... :rolleye:
m.v.g. Jan-Jaap
Nou, volgens mij staat je GPS dus niet AAN, ook als je android-settings-optie aan zegt. Alleen als er een app is die die GPS ook daadwerkelijk wil gebruiken (en dan kun je zien op een Desire HD dat het GPS icoontje knippert /aan staat boven in je statusbalk). Ik kan me (haast) niet voorstellen dat dat in 1.2.1. wel zo werkte (dan zou een app buiten de settings om aan de GPS kunnen komen.. zeer ongewenst).



groet,
Jos
Jos Bredek, liefhebber van vogels, ICT en zwaar zweer

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: jbr op november 21, 2011, 18:34:46 PM
Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op november 21, 2011, 13:01:29 PM
Als dit klopt wat je zegt is het helemaal goed. Maar gebruikt de telefoon niet extra stroom als de GPS AAN staat? Weet je zeker dat er alleen stroom gebruikt wordt als een applicatie er gebruik van maakt? Juist daarom zet ik hem wel eens met de hand uit.
De Obsmapp 1.2.1 zette de GPS trouwens wél aan als de GPS met het menu van de foon op UIT was gezet..... :rolleye:
m.v.g. Jan-Jaap
Nou, volgens mij staat je GPS dus niet AAN, ook als je android-settings-optie aan zegt. Alleen als er een app is die die GPS ook daadwerkelijk wil gebruiken (en dan kun je zien op een Desire HD dat het GPS icoontje knippert /aan staat boven in je statusbalk). Ik kan me (haast) niet voorstellen dat dat in 1.2.1. wel zo werkte (dan zou een app buiten de settings om aan de GPS kunnen komen.. zeer ongewenst).



groet,
Jos

OK, ik geloof dat je gelijk hebt! Ik zal voorlopig dus de GPS op de telefoon op AAN zetten en kijk of de batterij dan niet heel snel leeg loopt als geen app er gebruik van maakt.
Maar.... Als dan de GPS op UIT staat en je zet Obsmapp aan, zou je dus in dat geval een oppupscherm moeten krijgen dat de GPS uit staat en dat gebeurt dus nu niet. Sterker nog, Obsmapp opent gewoon en de gemiddelde gebruiker snapt dan niet waarom er geen fix komt en hij/zij geen waarneming kan opslaan....Dat gebeurde in versie 1.2.1 wel en dat bedoelde ik ook met dat deze versie de GPS aanzette; ik zei het dus verkeerd en moest zeggen dat er dus een oppupscherm kwam waarin je de GPS alsnog aan kon zetten.
m.v.g. Jan-Jaap

GertJ

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op november 22, 2011, 22:16:16 PM

Maar.... Als dan de GPS op UIT staat en je zet Obsmapp aan, zou je dus in dat geval een oppupscherm moeten krijgen dat de GPS uit staat en dat gebeurt dus nu niet. Sterker nog, Obsmapp opent gewoon en de gemiddelde gebruiker snapt dan niet waarom er geen fix komt en hij/zij geen waarneming kan opslaan....Dat gebeurde in versie 1.2.1 wel en dat bedoelde ik ook met dat deze versie de GPS aanzette; ik zei het dus verkeerd en moest zeggen dat er dus een oppupscherm kwam waarin je de GPS alsnog aan kon zetten.
m.v.g. Jan-Jaap
Inderdaad, dat was me ook opgevallen: in vorige versies werd je er aan herinnerd dat de GPS nog aangezet moest worden, bij deze versie ("netwerkfix") springt-ie niet naar het GPS-instellngscherm om in te zetten.
Ik zet de GPS in Android zelf liever uit als ik hem niet nodig heb.


Als de GPS wel aanstaat is de GPS-fix overigens retesnel --->  :duim:
Groet Gert Jager

chatman

Alex,

Had je er al naar gekeken?

Zie mijn berichtjes, in dit draadje, een pagina terug.

Je had nog geen antwoord gegeven op mijn vraag
of ik dit moet blijven testen.

Ik kreeg ook nog de melding OSM-kaart niet gevonden,
na een zwart scherm. Naar mijn idee gaat er iets niet helemaal
lekker met de OSM-kaart.

Bij Google-maps werkt alles goed.





Alex Kwak

Tot en met de vorige versie werd je inderdaad naar het instellingenscherm van de gps geleid als deze niet aan was. Daar had je overigens maar 1 optie: aanzetten die gps, want anders kwam je telkens terug op dat scherm... Een echte bug dus.
Met name ook omdat je nu ook een fix kunt krijgen op basis van netwerkinformatie is dat eruit gehaald.
Een wellicht nog belangrijker overweging is dat je op Android-nivo aan kunt geven of de gps gebruikt mag worden. Die gps gaat pas echt aan op het moment dat een applicatie daar om vraagt!

Al met al: het is inderdaad anders dan in de vorige versies, maar daarom nog niet per definitie fout  ;)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: chatman op november 23, 2011, 17:52:36 PM
Had je er al naar gekeken?

Naar de fout bij OSM heb ik nog niet echt kunnen kijken. dat soort dingen kosten tijd...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

chatman

Citaat van: Alex Kwak op november 23, 2011, 17:58:49 PM
Citaat van: chatman op november 23, 2011, 17:52:36 PM
Had je er al naar gekeken?

Naar de fout bij OSM heb ik nog niet echt kunnen kijken. dat soort dingen kosten tijd...

Prima, ik wacht het rustig af en blijf het testen in de komende versies.

Gerben Mensink

Hoi,


Ik heb van de week de nieuwste versie van obsmapp van android market gedownload (1.2.2). Ik kom op mijn telefoon nu niet meer bij mijn overzicht van ingevoerde waarnemingen. Kan ze dus niet bewerken, laat staan uploaden. Ik krijg alleen een mogelijkheid om naar 'instellingen' of 'soortgroep' te gaan.
groet,
Gerben Mensink

Alex Kwak

Citaat van: Gerben Mensink op november 25, 2011, 17:29:55 PM
Ik heb van de week de nieuwste versie van obsmapp van android market gedownload (1.2.2). Ik kom op mijn telefoon nu niet meer bij mijn overzicht van ingevoerde waarnemingen. Kan ze dus niet bewerken, laat staan uploaden. Ik krijg alleen een mogelijkheid om naar 'instellingen' of 'soortgroep' te gaan.

Dan heb je waarschijnlijk de optie "Ga meteen naar invoeren" aanstaan. Je zit dan in het invoerscherm, en je kan met de back-toets naar het overzichtsscherm.
It's not a bug, it's a feature  ;)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Gerben Mensink

groet,
Gerben Mensink

Alex Kwak

De ultieme plek om bugs te melden is natuurlijk morgen bij de Landelijke Dag van het Sovon!
http://www.sovon.nl/default.asp?id=263
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Nee, je moet altijd laten denken dat dat heel moeilijk is en heel veel tijd kost  ;)

En ik kan dan vooral goed uitleggen waarom het geen bug is, maar een feature!  ;D
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Ik heb vandaag wel weer een aantal bugs gevonden:
- gps locatie wordt wel gezocht bij het wijzigen van een waarneming (weet niet of die locatie wordt opgesagen). Zoeken is dus ook niet nodig.
- wijzigen van een waarneming kan alleen met de ingestelde soortgroep en niet per se die van de soortgroep van de betreffende waarneming
- als je uit standby komt, dan zegt het gps icoontje dat je een fix hebt (groen) terwijl dit een oude fix is en er geen signaal gezocht wordt (dus nadat ik handmatig de gps heb uitgezet in de app)
- vanuit het invoerscherm kan ik niet (meer?) via het menu terug naar het overzicht. Alleen via de terug toets van android.
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op november 26, 2011, 18:42:59 PM
- vanuit het invoerscherm kan ik niet (meer?) via het menu terug naar het overzicht. Alleen via de terug toets van android.

Ja die bug dat daar een menu-item voor was is verwijderd  ;)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Citaat van: Alex Kwak op november 26, 2011, 18:45:41 PM
Citaat van: Thijs Fijen op november 26, 2011, 18:42:59 PM
- vanuit het invoerscherm kan ik niet (meer?) via het menu terug naar het overzicht. Alleen via de terug toets van android.

Ja die bug dat daar een menu-item voor was is verwijderd  ;)
Dat is prima dan, het werkt zo ook.
De rest lijkt me wel handig als dat tzt verwerkt wordt ;)
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op november 27, 2011, 00:02:55 AM
Dat is prima dan, het werkt zo ook.

Nee, zo hoort het te werken! Het is anders dan het was, maar dat is niet per definitie fout  ;)

Citaat van: Thijs Fijen op november 27, 2011, 00:02:55 AM
De rest lijkt me wel handig als dat tzt verwerkt wordt ;)

Ik kijk hier zeker naar, zie ook http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=170751.msg1095199#msg1095199
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jbr

Bugje:
- start invoeren van een waarneming, kies de "roos" (locatie-icoontje), tik  de terug knop aan, en je krijgt de melding "Fout, OpenStreetMaps Niet gevonden".
Jos Bredek, liefhebber van vogels, ICT en zwaar zweer

Alex Kwak

#50
Citaat van: jbr op november 27, 2011, 19:07:06 PM
Bugje:
- start invoeren van een waarneming, kies de "roos" (locatie-icoontje), tik  de terug knop aan, en je krijgt de melding "Fout, OpenStreetMaps Niet gevonden".

Fixed in 1.2.3
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=170751.msg1095199#msg1095199
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op november 26, 2011, 18:42:59 PM
- gps locatie wordt wel gezocht bij het wijzigen van een waarneming (weet niet of die locatie wordt opgesagen). Zoeken is dus ook niet nodig.

Fixed in 1.2.3
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=170751.msg1095199#msg1095199
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op november 26, 2011, 18:42:59 PM
- wijzigen van een waarneming kan alleen met de ingestelde soortgroep en niet per se die van de soortgroep van de betreffende waarneming

Wijzigenscherm wederom verbeterd. Vanaf versie 1.2.3 kan je zelf een soortgroep kiezen bij het wijzigen van een waarneming.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=170751.msg1095199#msg1095199
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Weet niet zo goed of het een bug is, zo niet dan is het wel heel handig als het verholpen kan worden (zeker nu de precisie wordt meegestuurd)
- Ik kan waarnemingen met een precisie van over de kilometer gewoon invoeren. Mijns inziens mag dat echt niet meer dan 100 meter zijn.
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op november 30, 2011, 16:34:43 PM
Mijns inziens mag dat echt niet meer dan 100 meter zijn.

Lastig, bij een overvliegende vogel lijkt me dat geen probleem, bij een plant zeker wel. Waar leg je de grens?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Bij m.waarneming.nl lag de grens op 500 meter. Hiermee voorkom je dat je alleen op netwerk iets invoert..
Thijs Fijen

Jan vH

Ik heb een bug gevonden in Obsmapp 1.2.2. De datum van 'embargo tot' staat nu automatisch op '4-13-2011'. Als je de datum dan selecteert om het te wijzigen, loopt Obsmapp vast. Als je op 'OK' drukt wordt de datum wel omgezet in '4-1-2012'.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Alex Kwak

Citaat van: Jan vH op december 04, 2011, 13:53:05 PM
De datum van 'embargo tot' staat nu automatisch op '4-13-2011'.

Dat is wel heel knullig..
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op december 04, 2011, 13:58:42 PM
Citaat van: Jan vH op december 04, 2011, 13:53:05 PM
De datum van 'embargo tot' staat nu automatisch op '4-13-2011'.

Dat is wel heel knullig..

Niet getest, maar op 31-10-2011 stond 'ie waarschijnlijk ook al op 31-11-2011...

Inmiddels gefixed in ObsMapp 1.2.3
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lanius

Sinds ik update gedaan heb (1.2.2) wordt de handmatige aanduiding van plaats (via google maps of openstreetmaps) vaak overruled door de plaatsbepaling via netwerk. De gps in het toestel doet dat niet, maar dus wel de plaatsbepaling via netwerk en zo komen mijn waarnemingen ergens anders terecht dan waar ik ze wil. Maar het is niet altijd zo... soms blijft de locatie ook hetzelfde eenmaal ik het handmatig heb aangeduid; ben er nog niet uit wanneer de locatie verspringt of wanneer niet.
Davy De Groote