Gekke Bijeneter Hoek van Holland

Gestart door Merijn Loeve, november 09, 2011, 18:16:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Merijn Loeve

Met vriendelijke groet,

Merijn Loeve

Klaas van Dijk

Citaat van: Vincent Hart op november 10, 2011, 19:14:52 PMGoeie opsomming, Klaas. Ik bedoelde met 'geen harde wetenschap' simpelweg dat er m.n. over de status (wild/niet wild) van een bepaalde vogel geen harde uitspraken te doen zijn: Er blijft op dat vlak altijd sprake van een (meer of minder) educated guess. Dat de CDNA een zo wetenschappelijk mogelijke benadering kiest ben ik zeker met je eens. Met de keuzen die de CDNA maakt zijn we het niet altijd allemaal eens, als we het er maar wel over eens zijn dat het besluitvormingsproces deugt, en dat de keuzes die gemaakt worden (zoveel mogelijk) consequent zijn.

hoi Vincent,

Er zijn wel meer takken van wetenschap die geen / nauwelijks harde uitspraken kunnen doen over bepaalde fenomenen. Denk maar eens aan astronomie. Ook daar zijn erg veel uitspraken / theorieën / hypotheses niet erg hard, maar vooral een soort van 'best educated guess'. Ergo dus erg onzeker cq te omschrijven als bv een 'werkhypothese'. Is inderdaad ook vaak het geval bij diverse beslissingen van CDNA, denk bv aan het geval van de Grote Tafeleend. Nieuwe inzichten / nieuwe waarnemingen kunnen ervoor zorgen dat dus anders tegen een besluit wordt aangezien.

En inderdaad zijn er best wel mensen die het niet eens zijn met bepaalde besluiten van de CDNA. Maar dan zit je al snel in de hoek van lijstjes tellen (dus aantallen soorten die je in Nederland hebt gezien) en die bezigheid is wel een hele leuke hobby (en erg gezellig enzo), maar is ook niet meer dan dat.

Denk maar weer eens even aan de Canadese Ganzen die vast ook wel bij jouw in de buurt voorkomen. Denk je nu echt dat dit wilde vogels zijn (en dat je ze dus met een gerust hart op je lijst kunt vermelden). Nee dus. De kans is bijna 0 dat het om wilde vogels gaat (ergo -nakomelingen van- vogels die op eigen kracht vanuit Amerika naar Europa zijn gekomen). Voor 'de lijst' tellen deze vogels dus allemaal wel mee, maar dat betekent dus nog niet dat ze allemaal wild zijn.

Groetjes, Klaas

Vincent Hart

Citaat van: Klaas van Dijk op november 11, 2011, 09:08:16 AM
En inderdaad zijn er best wel mensen die het niet eens zijn met bepaalde besluiten van de CDNA. Maar dan zit je al snel in de hoek van lijstjes tellen (dus aantallen soorten die je in Nederland hebt gezien) en die bezigheid is wel een hele leuke hobby (en erg gezellig enzo), maar is ook niet meer dan dat.
Ik denk dat je helemaal geen affiniteit met lijstjes hoeft te hebben om toch interesse te hebben in (en het dus ook oneens te kunnen zijn met) de pogingen van de CDNA het wilde voorkomen van (in dit geval zeer zeldzame) vogels in Nederland zo accuraat mogelijk in kaart te brengen.

Over de Grote Canadese Ganzen: Geen ideale oplossing, inderdaad. Maar ook de keuze tussen 'het zijn vrijwel allemaal (nazaten van) ontsnapte vogels, dus de soort van de NL lijst' en 'er zijn sterke aanwijzingen dat een klein deel van de waarnemingen in NL betrekking heeft/had op wilde vogels, dus de soort op de NL lijst' is ... een keuze.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

woost

je ken der lang of kort over discussieren
maar ik ga der al vanuit dat het hier om een voliere vogel gaat.
Zodra der straks een struis over de nederlandse grens wandelt gaan we eens verder discussieren.

Ik denk wel dat ik van plan ben naar antarctica te gaan varen en een poolkip aan boord te lokken.
Daarna naar Hoek van Holland te varen en daar de eerste poolkip te claimen. Sounds like a plan.
Mijn echte naam is Joost (heel verrassend)

Nieuwste 3 soorten in fotoarchief (Totaal 197): Valkuil, Kruizerd en Kramswiek

Bart van Hoogstraten

Citaat van: woost op november 11, 2011, 20:08:03 PM
je ken der lang of kort over discussieren
maar ik ga der al vanuit dat het hier om een voliere vogel gaat.
Zodra der straks een struis over de nederlandse grens wandelt gaan we eens verder discussieren.

Ik denk wel dat ik van plan ben naar antarctica te gaan varen en een poolkip aan boord te lokken.
Daarna naar Hoek van Holland te varen en daar de eerste poolkip te claimen. Sounds like a plan.

Vergeit veural neit een chroet nederlendschboek mei te neimen veur underweg wan da ken ein teidje deuren veur dat jer ben. En es je dan terugben kum je ein stuk euvertuigender over metje tex!  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Merijn Loeve

Citaat van: woost op november 11, 2011, 20:08:03 PM
je ken der lang of kort over discussieren
maar ik ga der al vanuit dat het hier om een voliere vogel gaat.
Zodra der straks een struis over de nederlandse grens wandelt gaan we eens verder discussieren.

Ik denk wel dat ik van plan ben naar antarctica te gaan varen en een poolkip aan boord te lokken.
Daarna naar Hoek van Holland te varen en daar de eerste poolkip te claimen. Sounds like a plan.

Bok dit kan ik niet voorbij laten gaan, ten eerste is het een poolkEp, en ten tweede, een poolkip kun je alleen succesvol lokken als je zijn natuurlijke voedsel hebt, weet je wat dat is? Wie was er eerder? De Poolkip of het Poolei>?
Met vriendelijke groet,

Merijn Loeve

frankneijts

Citaat van: merijn999 op november 11, 2011, 21:35:20 PM
Citaat van: woost op november 11, 2011, 20:08:03 PM
je ken der lang of kort over discussieren
maar ik ga der al vanuit dat het hier om een voliere vogel gaat.
Zodra der straks een struis over de nederlandse grens wandelt gaan we eens verder discussieren.

Ik denk wel dat ik van plan ben naar antarctica te gaan varen en een poolkip aan boord te lokken.
Daarna naar Hoek van Holland te varen en daar de eerste poolkip te claimen. Sounds like a plan.

Bok dit kan ik niet voorbij laten gaan, ten eerste is het een poolkEp, en ten tweede, een poolkip kun je alleen succesvol lokken als je zijn natuurlijke voedsel hebt, weet je wat dat is? Wie was er eerder? De Poolkip of het Poolei>?

Hoe dan ook: in de Falkland-oorlog hebben de Engelsen (al of niet opzettelijk) die truc al 's met succes geprobeerd en liep er op een gegeven moment een Poolkip te scharrelen langs de oever van de Thames ......... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

j.steenbergen

Poolkip? Heette die ice-queen Maggie T.?
Jeroen Steenbergen

Merijn Loeve

Citaat van: frankneijts op november 11, 2011, 21:40:10 PM
Citaat van: merijn999 op november 11, 2011, 21:35:20 PM
Citaat van: woost op november 11, 2011, 20:08:03 PM
je ken der lang of kort over discussieren
maar ik ga der al vanuit dat het hier om een voliere vogel gaat.
Zodra der straks een struis over de nederlandse grens wandelt gaan we eens verder discussieren.

Ik denk wel dat ik van plan ben naar antarctica te gaan varen en een poolkip aan boord te lokken.
Daarna naar Hoek van Holland te varen en daar de eerste poolkip te claimen. Sounds like a plan.

Bok dit kan ik niet voorbij laten gaan, ten eerste is het een poolkEp, en ten tweede, een poolkip kun je alleen succesvol lokken als je zijn natuurlijke voedsel hebt, weet je wat dat is? Wie was er eerder? De Poolkip of het Poolei>?

Hoe dan ook: in de Falkland-oorlog hebben de Engelsen (al of niet opzettelijk) die truc al 's met succes geprobeerd en liep er op een gegeven moment een Poolkip te scharrelen langs de oever van de Thames ......... 8)

Hahahah seriues?! Dat is geniaal! Poolkip is een van de meesterlijkste vogels allertijden wat mij betreft!
Met vriendelijke groet,

Merijn Loeve

frankneijts

Citaat van: merijn999 op november 11, 2011, 22:18:23 PM
Citaat van: frankneijts op november 11, 2011, 21:40:10 PM
Citaat van: merijn999 op november 11, 2011, 21:35:20 PM
Citaat van: woost op november 11, 2011, 20:08:03 PM
je ken der lang of kort over discussieren
maar ik ga der al vanuit dat het hier om een voliere vogel gaat.
Zodra der straks een struis over de nederlandse grens wandelt gaan we eens verder discussieren.

Ik denk wel dat ik van plan ben naar antarctica te gaan varen en een poolkip aan boord te lokken.
Daarna naar Hoek van Holland te varen en daar de eerste poolkip te claimen. Sounds like a plan.

Bok dit kan ik niet voorbij laten gaan, ten eerste is het een poolkEp, en ten tweede, een poolkip kun je alleen succesvol lokken als je zijn natuurlijke voedsel hebt, weet je wat dat is? Wie was er eerder? De Poolkip of het Poolei>?

Hoe dan ook: in de Falkland-oorlog hebben de Engelsen (al of niet opzettelijk) die truc al 's met succes geprobeerd en liep er op een gegeven moment een Poolkip te scharrelen langs de oever van de Thames ......... 8)

Hahahah seriues?! Dat is geniaal! Poolkip is een van de meesterlijkste vogels allertijden wat mij betreft!

Zuidpoolkippen zijn alleseters die ook in door mensen geproduceerd afval rondscharrelen en daarvoor regelmatig binnendringen in menselijke bebouwing en op in havens liggende schepen. Tijdens de Falklandoorlog kropen ze ook aan boord van op die eilanden voor anker liggende Engelse oorlogsbodems en kwamen op die manier soms in de UK zelf terecht. Misschien knepen sommige zeelui een oogje dicht als ze zo'n merkwaardige verstekeling ontdekten bij vertrek... 8) . In "Seabirds, an ID-guide" (1983) neemt Harrison het verschijnsel vrij serieus met de opmerking bij de soortbespreking: "Ship-assisted vagrants have occured N tot England" (desondanks is de soort er niet in geslaagd om op de UK-lijst te komen..... 8) )
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

woost

Zon gek idee ist toch nie. OFNIE?

Zieje die Kolders al huilend op een steentje zitten? Of op t kentjie?
Mijn echte naam is Joost (heel verrassend)

Nieuwste 3 soorten in fotoarchief (Totaal 197): Valkuil, Kruizerd en Kramswiek

Wouter van der Ham

Wild of niet wild, een erg mooie vogel en een gave waarneming  :duim:
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Danny katerbarg

met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

rinsevdvliet

.. 8) . In "Seabirds, an ID-guide" (1983) neemt Harrison het verschijnsel vrij serieus met de opmerking bij de soortbespreking: "Ship-assisted vagrants have occured N tot England" (desondanks is de soort er niet in geslaagd om op de UK-lijst te komen..... 8) )


Als 't aan bovenstaande editie van "de seabirds" had gelegen had Junín Flightless Grebe (of was 't toch Titicaca FG?) ook op de britse lijst kunnen komen (de arme Peter Harrison)
Wie wil dit collectors item ruilen tegen de iets minder slechte herziene druk (1985)?

Mvg,
Rinse van der Vliet


Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JandJ

Maf! Dan heeft 'ie ongeveer 40km gevlogen, als hij zo doorgaat, ziet hij binnenkort weer z'n soortgenootjes >:D
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

HPM

Met een naam als  'bullockoides' moet je wel een beetje maf zijn.

Herman van der Meer

woost

Beter dat hij niet zn dood afwacht, maar het lagerop zoekt.
Mijn echte naam is Joost (heel verrassend)

Nieuwste 3 soorten in fotoarchief (Totaal 197): Valkuil, Kruizerd en Kramswiek

HPM

Citaat van: woost op november 25, 2011, 13:41:21 PM
Beter dat hij niet zn dood afwacht, maar het lagerop zoekt.

Aan de grond is het wel kouder hoor.
Herman van der Meer

JandJ

 :police: Theoretisch gezien niet, hoe hoger je gaat, hoe kouder de lucht omdat dat afkoelt.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Thijs Fijen

Citaat van: JandJ op november 25, 2011, 14:32:18 PM
:police: Theoretisch gezien niet, hoe hoger je gaat, hoe kouder de lucht omdat dat afkoelt.
Theoretisch gezien wel, warme lucht stijgt op...
Thijs Fijen

JandJ

Citaat van: Thijs Fijen op november 25, 2011, 14:37:15 PM
Theoretisch gezien wel, warme lucht stijgt op...
...en koelt heel snel af door de koude luchtlaag waar het in komt. Dus: vlak boven de grond is het het warmst.

(Ik heb het over buiten. Binnen is het bij het dak inderdaad het warmst.)
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Steven Wytema

Citaat van: JandJ op november 25, 2011, 14:41:48 PM
Citaat van: Thijs Fijen op november 25, 2011, 14:37:15 PM
Theoretisch gezien wel, warme lucht stijgt op...
...en koelt heel snel af door de koude luchtlaag waar het in komt. Dus: vlak boven de grond is het het warmst.

(Ik heb het over buiten. Binnen is het bij het dak inderdaad het warmst.)
Dat is de praktijk.


Ontopic?
Steven Wytema


jaapbird

hoe zit het dan met vorst aan de grond  als het aan de grond het warmst is?





heerlijk in een vogelforum deze discussie

UtrechtsVogelNet

Warmte capaciteit en warmtegeleiding ...



jaapbird

ergo :  Dus: vlak boven de grond is het het warmst.
is een beetje te makkelijk




maar goed nu weer on topic...

HPM

Citaat van: jaapbird op november 25, 2011, 19:26:42 PM
ergo :  Dus: vlak boven de grond is het het warmst.
is een beetje te makkelijk




maar goed nu weer on topic...

Koude lucht is zwaarder dan warme en met helder weer wordt warmte aan de bodem onttrokken.
Vandaar inderdaad grondvorst.
Dat staat lost van de (normale) warmteverdeliong in de dampkring.


Herman van der Meer

woost

Ik heb anders af en toe zware lucht die wel zeer warm is
Mijn echte naam is Joost (heel verrassend)

Nieuwste 3 soorten in fotoarchief (Totaal 197): Valkuil, Kruizerd en Kramswiek

Merijn Loeve

Joost, jammer dat ik dit weer ontdek op internet, doe mij die goede oude poolkippendiscussie maar
Met vriendelijke groet,

Merijn Loeve