Gekke Bijeneter Hoek van Holland

Gestart door Merijn Loeve, november 09, 2011, 18:16:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

gko

Citaat van: Vincent Hart op november 09, 2011, 19:39:18 PM
Ik ging er vanuit dat je vraag aan Joost gericht was, Gerrit, en dat leek me nogal onzinnig. Maar als ik dat verkeerd opvatte, uiteraard mijn excuses.

deze mail had ik in mijn kwaadheid over het hoofd gezien, wat mij betreft kunnen we
de mails die hierna komen en ook de PM's gewoon vergeten, ik heb  geen zin in dit gedoe,
ik ben alleen geinteresseerd in de bijeneter, die als hij geen ring heeft volgens mij
best wild kan zijn, dus Jeroen, theo e.a. niet te snel svp met veroordelingen of meningen
met vr gr gkoopman

Marcel van kammen

Ik ben niet zo bekend met alle waarnemingssites overal ter wereld, maar heeft iemand een idee wat de meest noordelijke waarneming ooit is? Hoewel de boot optie me ook een goeie lijkt....

Gaaf beest,zou hem graag tegenkomen hoor: bootvluchteling of niet,dat maakt me niet uit.

Merijn Loeve

Oeh ik hoor allemaal verschillende dingen hier, het maakt me wel benieuwd, het boot idee kreeg ik ook, alluwel er op zo'n boot weer niets te eten is, zoals medewaarnemer joost al zei, hij was zeer capabel om hommels, libellen en bijen te vangen, supermooi gezicht! Voor als iemand morgenochtend wil gaan zoeken, hij zat vandaag in de duinen langs de voet van de noorderdam, dus als je vanaf het vispaleis/boulevard de pier op loopt aan je rechterhand, dan zat hij te fourageren op de rand van de duindoorns en het eerste veldje! Ik ben benieuwd wat dit gaat brengen, wie geeft nu uiteindelijk uitsluitsel voor zover dat mogelijk is?
Met vriendelijke groet,

Merijn Loeve

frankneijts

#33
Citaat van: gko op november 09, 2011, 23:28:51 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 09, 2011, 19:39:18 PM
Ik ging er vanuit dat je vraag aan Joost gericht was, Gerrit, en dat leek me nogal onzinnig. Maar als ik dat verkeerd opvatte, uiteraard mijn excuses.

deze mail had ik in mijn kwaadheid over het hoofd gezien, wat mij betreft kunnen we
de mails die hierna komen en ook de PM's gewoon vergeten, ik heb  geen zin in dit gedoe,
ik ben alleen geinteresseerd in de bijeneter, die als hij geen ring heeft volgens mij
best wild kan zijn, dus Jeroen, theo e.a. niet te snel svp met veroordelingen of meningen

Gerrit, ik veroordeel je liever niet maar het idee dat deze vogel wild zou kunnen zijn is toch een beetje al te zot....... 8) Witkapbijeneters hebben werkelijk een 'dwaalgast-potentie' van 3x - 0,0: ze leven in zuidelijk Afrika en doen een beetje aan "distant dispersal" (noordelijk tot Kenia en zuidelijk tot Natal en Namibië) maar er is "..no evidence of true migration" ("Kingfishers, Bee-Eaters % Rollers" 1999). In die zin gaat de vergelijking met bijv. een (westelijke) Langstaartklauwier volledig mank. Het feit dat de vogel niet geringd is zegt helemaal niks: niet elke vogel in gevangenschap hoeft geringd te zijn en zelfs als dat wèl zo is wordt er vaak de hand mee gelicht. Verder kun je tegenwoordig werkelijk àlles in gevangenschap aantreffen zoals hierboven al een keer werd opgemerkt en ik van harte wil onderschrijven (gebaseerd op, helaas, heel veel persoonlijke ervaring). Hoe die vogel hier terecht is gekomen weet ik ook niet maar dat wil nog niet zeggen dat, omdat die vraag nog niet is beantwoord, daarom zijn kansen op een wilde herkomst stijgen.... Er is gewoon ergens een kooitje open blijven staan, eventueel op een al dan niet passerend schip, en daar heeft dit beestje dankbaar gebruik van gemaakt. Heel leuk voor de ontdekkers omdat de kans op een losvliegende Witkapbijeneter in Nederland erg klein is en de vogel erg mooi, maar in feite niet interessanter dan een rondvliegende Zebravink of, vooruit, Gould's Amadine.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Sander Bot

Hoewel vogelhandel uit Afrika verboden is zie je toch nog steeds wel her en der zendingen opduiken.
Laatst zag ik bij een handelaar een leuke selectie soorten uit NO-Afrika. Al die vogels zijn ongeringd. Als je er mee kweekt krijgen de jongen een ringentje op. Maar met die vogels wordt nagenoeg niet gekweekt, en ook met de bijeneter uit Hoek van Holland is nog nooit gekweekt in Nederland, het levert je een oorkonde op als het je wel lukt: http://www.nbvv.nl/tt/downloads/oorkonde.pdf

De vogel uit Hoek van Holland moet uit zo'n zending komen, en is natuurlijk ten dode opgeschreven.

Yeronimo

Lijkt mij ook wel interessant om te weten waar dit vogeltje dus vandaan komt. Naar mijn weten is er nergens echt in de buurt van Hoek van Holland een dierentuin die deze bijeneter houdt. Een privé bezitter? Illegaal bezitter?

Als ik deze bron bekijk zeg ik het dan correct dat er 23 bijeneters uit het geslacht merops gekweekt worden in Nederland?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

hiskodevries

Citaat van: Marcel van kammen op november 09, 2011, 23:54:50 PM
Ik ben niet zo bekend met alle waarnemingssites overal ter wereld, maar heeft iemand een idee wat de meest noordelijke waarneming ooit is? Hoewel de boot optie me ook een goeie lijkt....

Gaaf beest,zou hem graag tegenkomen hoor: bootvluchteling of niet,dat maakt me niet uit.
http://observado.org/soort/maps/71165?from=2000-11-10&to=2011-11-10
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

woost

Volieere is inderdaad wel de meest logische verklaring
Maar is er niet een stiekumme regel dat als je het niet kan bewijzen
Dat hij dan toch als wild gerekend wordt?
Mijn echte naam is Joost (heel verrassend)

Nieuwste 3 soorten in fotoarchief (Totaal 197): Valkuil, Kruizerd en Kramswiek

Noot

Hij staat in de database, dus ik heb hem ingevoerd. Voor de zekerheid maar gelijk op escape gezet, want dat is het wel denk ik.

http://waarneming.nl/waarneming/view/61659230

snwja3

Toch begrijp ik jullie soms niet.
In de ene discussie wordt aan de poten van een Grote Geelpootruiter gezaagd en hier moet een Witkapbijeneter opeens wel op de NL lijst. Lol!  ;D
Wietze Janse

frankw

Citaat van: Sander Bot op november 10, 2011, 08:50:02 AM
Hoewel vogelhandel uit Afrika verboden is zie je toch nog steeds wel her en der zendingen opduiken.
Laatst zag ik bij een handelaar een leuke selectie soorten uit NO-Afrika. Al die vogels zijn ongeringd. Als je er mee kweekt krijgen de jongen een ringentje op. Maar met die vogels wordt nagenoeg niet gekweekt, en ook met de bijeneter uit Hoek van Holland is nog nooit gekweekt in Nederland, het levert je een oorkonde op als het je wel lukt: http://www.nbvv.nl/tt/downloads/oorkonde.pdf

De vogel uit Hoek van Holland moet uit zo'n zending komen, en is natuurlijk ten dode opgeschreven.
Misschien heeft de AID weer eens een zending onderschept en de beesten los gelaten, net als een paar jaar geleden met een aantal zuidelijke soorten.

woost

In Blijdorp zitten sinds een paar jaar ook Bijeneters, maar heb daar niet deze variant gezien.
Wel de Europese een rooie en ik denk de groene
Mijn echte naam is Joost (heel verrassend)

Nieuwste 3 soorten in fotoarchief (Totaal 197): Valkuil, Kruizerd en Kramswiek

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: frankw op november 10, 2011, 09:18:37 AM
Citaat van: Sander Bot op november 10, 2011, 08:50:02 AM
Hoewel vogelhandel uit Afrika verboden is zie je toch nog steeds wel her en der zendingen opduiken.
Laatst zag ik bij een handelaar een leuke selectie soorten uit NO-Afrika. Al die vogels zijn ongeringd. Als je er mee kweekt krijgen de jongen een ringentje op. Maar met die vogels wordt nagenoeg niet gekweekt, en ook met de bijeneter uit Hoek van Holland is nog nooit gekweekt in Nederland, het levert je een oorkonde op als het je wel lukt: http://www.nbvv.nl/tt/downloads/oorkonde.pdf

De vogel uit Hoek van Holland moet uit zo'n zending komen, en is natuurlijk ten dode opgeschreven.
Misschien heeft de AID weer eens een zending onderschept en de beesten los gelaten, net als een paar jaar geleden met een aantal zuidelijke soorten.
Zover ik weet worden bijna alle AID-inbelsgname vogel eerst (kort) in de vogelopvang gehouden om het ea. te controleren.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Merijn Loeve

Een wildvang zou wel het fourageergedrag van dit beest verklaren. Leuke discussies, ben benieuwd of er nog iemand gaat kijken :P
Met vriendelijke groet,

Merijn Loeve

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Citaat van: Yeronimo op november 10, 2011, 08:53:22 AM
Lijkt mij ook wel interessant om te weten waar dit vogeltje dus vandaan komt. Naar mijn weten is er nergens echt in de buurt van Hoek van Holland een dierentuin die deze bijeneter houdt. Een privé bezitter? Illegaal bezitter?

Als ik deze bron bekijk zeg ik het dan correct dat er 23 bijeneters uit het geslacht merops gekweekt worden in Nederland?

Volgens mij zijn dat de soorten die mogen worden gehouden, niet de soorten die worden gehouden.
In bijlage 5 kun je ook zien dat er van de 23 maar van eentje een kweekverslag bekend is, wat overigens niet zegt dat die anderen niet worden gehouden.
Herman van der Meer

Yeronimo

Citaat van: HPM op november 10, 2011, 10:21:21 AM
Citaat van: Yeronimo op november 10, 2011, 08:53:22 AM
Lijkt mij ook wel interessant om te weten waar dit vogeltje dus vandaan komt. Naar mijn weten is er nergens echt in de buurt van Hoek van Holland een dierentuin die deze bijeneter houdt. Een privé bezitter? Illegaal bezitter?

Als ik deze bron bekijk zeg ik het dan correct dat er 23 bijeneters uit het geslacht merops gekweekt worden in Nederland?

Volgens mij zijn dat de soorten die mogen worden gehouden, niet de soorten die worden gehouden.
In bijlage 5 kun je ook zien dat er van de 23 maar van eentje een kweekverslag bekend is, wat overigens niet zegt dat die anderen niet worden gehouden.

Deze 23 zijn dus geregistreerd zo te zien. Dan is het misschien een idee een mail te sturen met de vraag of misschien één van die 23 geregistreerden hem mist?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Jeroen Nagtegaal

De standaard reactie van een kweker of houder is bijna altijd dat ie hem mist. Zeker bij kostbare soorten.
Eigenlijk geeft het laten ontsnappen onkunde weer, en lijdt een dier onnodig door zijn toedoen. Oftwel, ze zijn strafbaar.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

#48
Citaat van: gko
Citaat van: frankneijtsGerrit, ik veroordeel je liever niet maar het idee dat deze vogel wild zou kunnen zijn is toch een beetje al te zot....... 8) Witkapbijeneters hebben werkelijk een 'dwaalgast-potentie' van 3x - 0,0: ze leven in zuidelijk Afrika en doen een beetje aan "distant dispersal" (noordelijk tot Kenia en zuidelijk tot Natal en Namibië) maar er is "..no evidence of true migration" ("Kingfishers, Bee-Eaters % Rollers" 1999).

ik ben het volledig met je eens dat de kans echt zeer klein is, maar ik denk niet nul,dubbel nul of min nul.
er duiken wel meer onwaarschijnlijke beesten op her en der in Europa.
Denk je dat deze vogel bij voorbaat  al afgekeurd gaat worden om de redenen die je noemt?

Ja. Nagenoeg alle dwaalsgasten zijn trekvogels die 180 graden verkeerd zijn gevlogen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Sander Haak

Citaat van: woost op november 10, 2011, 08:57:43 AM
Volieere is inderdaad wel de meest logische verklaring
Maar is er niet een stiekumme regel dat als je het niet kan bewijzen
Dat hij dan toch als wild gerekend wordt?

Alleen als er >1% kans bestaat dat hij op natuurlijke wijze deze kant op is gekomen. Volgens mij gaf Frank al aan dat het in geval van deze fraaie bijeneter uitgesloten is.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Vincent Hart

Citaat van: woost op november 10, 2011, 08:57:43 AM
Volieere is inderdaad wel de meest logische verklaring
Maar is er niet een stiekumme regel dat als je het niet kan bewijzen
Dat hij dan toch als wild gerekend wordt?
Deze formulering suggereert dat het er de CDNA om te doen is de Nederlandse lijst zo lang mogelijk te krijgen. Volgens mij (en bijv. de CDNA zelf) probeert de CDNA per geval zo goed mogelijk in kaart te brengen wat de kans is dat het betreffende individu op eigen kracht in Nederland is geraakt. Uiteraard is dit geen zuiver harde wetenschap, en kan het anders wegen van de verschillende factoren leiden tot een anders uitvallen van de uiteindelijke beslissing (aanvaard/afgewezen). En dus zal niet altijd iedereen het eens zijn met een gegeven beslissing van de CDNA m.b.t. de status van zo'n beest - voorbeelden genoeg uit het verleden. Maar het lijkt me dus wel belangrijk nog maar eens te benadrukken dat de CDNA als uitgangspunt heeft een zo correct mogelijke lijst te krijgen, niet een zo lang mogelijke.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Oenanthe

Bij eenden is het toch al jaren de gewoonte dat de CDNA ze alleen als wild accepteert als de AFwezigheid van ringen met 100 % zekerheid is vastgesteld? Dat is heel wat anders dan hem aanvaarden als de kans dat hij op natuurlijke wijze Nederland bereikt heeft, meer dan 1 % is.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jeroen Nagtegaal

Het gaat om de kans dat de soort NL kan bereiken. De kans dat Witkapbijeter wild in NL komt is nihil.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

rinsevdvliet

Kan op dit moment de details niet achterhalen, maar ca. 10 jaar geleden zat er ook een (of twee?) White-fronted Bee-eater(s) in het haagse park Sorghvliet.

Mvg,
Rinse van der Vliet

Sander Bot

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 10, 2011, 11:17:53 AM
Eigenlijk geeft het laten ontsnappen onkunde weer, en lijdt een dier onnodig door zijn toedoen. Oftwel, ze zijn strafbaar.

Lijkt me niet, als een vogelhouder de vogel legaal in bezit heeft en hij ontsnapt is de eigenaar natuurlijk niet strafbaar. Zou wat wezen, laat je per ongeluk je kanarie ontsnappen, ben je strafbaar.

groeten, Sander

Helen Commandeur

Hallo,


Natuurlijk geloof ik Frank op zijn woord en is de kans dat hij op eigen kracht vanuit zuid of midden Afrikana genoeg nihil.


Toch wil ik even melden dat de storm in zuid Europa van het afgelopen weekend gedeeltelijk werd veroorzaakt door een warme luchtstroming vanuit Afrika, zie: http://www.weatherservice.be/noodweer-in-het-buitenland-volg-het-hier/tropische-storm-in-de-maak-boven-middellandse-zee/


Ben benieuwd of dit nieuwe inzichten geeft?????


Groeten,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

MLANG

Citaat van: rinsevdvliet op november 10, 2011, 15:07:11 PM
Kan op dit moment de details niet achterhalen, maar ca. 10 jaar geleden zat er ook een (of twee?) White-fronted Bee-eater(s) in het haagse park Sorghvliet.

Mvg,
Rinse van der Vliet

16 juni 2000 2 exemplaren te Sorghvliet. Weet niet meer zeker of het WFB's waren maar die plaatjes zijn wel op te snorren. Overigens zijn deze 2 vogels als Bijeneter in de door de Haagse Vogelbescherming uitgegeven avifauna terecht gekomen. Gr. M. 

frankneijts

Citaat van: Helen Commandeur op november 10, 2011, 16:17:40 PM
Hallo,


Natuurlijk geloof ik Frank op zijn woord en is de kans dat hij op eigen kracht vanuit zuid of midden Afrikana genoeg nihil.


Toch wil ik even melden dat de storm in zuid Europa van het afgelopen weekend gedeeltelijk werd veroorzaakt door een warme luchtstroming vanuit Afrika, zie: http://www.weatherservice.be/noodweer-in-het-buitenland-volg-het-hier/tropische-storm-in-de-maak-boven-middellandse-zee/


Ben benieuwd of dit nieuwe inzichten geeft? ??? ?


Groeten,
Helen.

Bij mij in elk geval niet Helen....  8) . Je moet je voorstellen dat die vogel niet noordelijker zwerft dan Kenia en hoe gigantisch ver weg (van Hoek van Holland) dat is voor een niet-trekvogel. Bovendien hebben we wel vaker "luchtstromingen uit Afrika" en ik kan me niet herinneren dat zoiets eerder heeft geleid tot influxen in Nederland of W-Europa van tot dusverre 'onmogelijk' geachte dwalers uit de zuidelijke helft van Afrika, zelfs niet van vogels die wèl bekend staan als trekvogel.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Klaas van Dijk

Citaat van: Vincent Hart op november 10, 2011, 13:26:19 PM
Citaat van: woost op november 10, 2011, 08:57:43 AMVoliere is inderdaad wel de meest logische verklaring
Maar is er niet een stiekumme regel dat als je het niet kan bewijzenDat hij dan toch als wild gerekend wordt?
Deze formulering suggereert dat het er de CDNA om te doen is de Nederlandse lijst zo lang mogelijk te krijgen. Volgens mij (en bijv. de CDNA zelf) probeert de CDNA per geval zo goed mogelijk in kaart te brengen wat de kans is dat het betreffende individu op eigen kracht in Nederland is geraakt. Uiteraard is dit geen zuiver harde wetenschap, en kan het anders wegen van de verschillende factoren leiden tot een anders uitvallen van de uiteindelijke beslissing (aanvaard/afgewezen). En dus zal niet altijd iedereen het eens zijn met een gegeven beslissing van de CDNA m.b.t. de status van zo'n beest - voorbeelden genoeg uit het verleden. Maar het lijkt me dus wel belangrijk nog maar eens te benadrukken dat de CDNA als uitgangspunt heeft een zo correct mogelijke lijst te krijgen, niet een zo lang mogelijke.

Volgens mij voldoen de beslissingen / afwegingen van de CDNA (en dus ook de uiteindelijke verslaglegging in bv de jaarverslagen in DB) wel degelijk aan alle eisen die worden gesteld aan een wetenschappelijke manier van werken (en dus van een wetenschappelijke publicatie).

Om maar eens een aantal punten te noemen:
* uitstekende documentatie van alle beoordeelde gevallen.
* deze documentatie is openbaar (in ieder geval in te zien voor belangstellenden).
* een goed omschreven afwegingskader (en dit afwegingskader is ook openbaar).
* regelmatige herziening bij nieuwe inzichten (wat die nieuwe inzichten dan ook mogen zijn).
* geen 'stellige zekerheden / dogma's' , maar conclusies die open staan voor discussie cq berusten op 'op grond van alle op moment X beschikbare informatie' is 'aanvaard' het meest waarschijnlijke scenario.
* flink wat achterliggende theorieën (bv over vogeltrek, wind, weer etc.) en voortdurend verwerken van nieuwe inzichten (bv resultaten uit satellietzenderonderzoek etc.).
* niet iedereen is het met elkaar eens.

Wel is de rol / functie van Mens Homo sapiens niet helemaal duidelijk. Daar zou nog wel wat meer theorievorming over mogen komen.

En bij bijvoorbeeld [zelfcensuur] is dus helemaal niet sprake van bovenstaande kenmerken. [zelfcensuur] hoort dus helemaal niet bij wetenschap.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Vincent Hart

Goeie opsomming, Klaas. Ik bedoelde met 'geen harde wetenschap' simpelweg dat er m.n. over de status (wild/niet wild) van een bepaalde vogel geen harde uitspraken te doen zijn: Er blijft op dat vlak altijd sprake van een (meer of minder) educated guess. Dat de CDNA een zo wetenschappelijk mogelijke benadering kiest ben ik zeker met je eens. Met de keuzen die de CDNA maakt zijn we het niet altijd allemaal eens, als we het er maar wel over eens zijn dat het besluitvormingsproces deugt, en dat de keuzes die gemaakt worden (zoveel mogelijk) consequent zijn.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers