Gekke Bijeneter Hoek van Holland

Gestart door Merijn Loeve, november 09, 2011, 18:16:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Merijn Loeve

Vanmiddag gingen ik, Joost den Houdijker en Richard Notenboom een klein rondje maken over de pier en de duinen nabij Hoek van Holland. De dag was bijna voorbij toen Joost een gekke vogel met een golvende vlucht spotte in de duinen. Er werd bijeneter geroepen, we dachten eerst (sensatiebeluste vogelaars ;)) aan een groene, maar ik twijfel hieraan. Volgens mij is het een witkapbijeneter. Ik heb even gezocht maar ik kan niets vinden of het beest veel in gevangenschap wordt gehouden enzovoort. Een ring heb ik niet gezien, maar dit was lastig, liet zich vrij goed benaderen en was constant insecten aan het vangen. Wat denken jullie van deze vogel? Meer fotos volgen!
Met vriendelijke groet,

Merijn Loeve

Certhia


gko

gefeliciteerd, we horen nog wel of hij wel of niet wild is
met vr gr gkoopman

Bart van Hoogstraten

Lijkt me bepaald geen makkelijke kooivogel in ieder geval -> die eten volgens mij uitsluitend levende insecten. Wel typisch dat het bij Hoek van Holland was...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

woost

Mijn echte naam is Joost (heel verrassend)

Nieuwste 3 soorten in fotoarchief (Totaal 197): Valkuil, Kruizerd en Kramswiek

Lonnie Bregman

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 09, 2011, 18:59:50 PM
Lijkt me bepaald geen makkelijke kooivogel in ieder geval -> die eten volgens mij uitsluitend levende insecten. Wel typisch dat het bij Hoek van Holland was...

Je zult je verbazen wat er allemaal gehouden wordt, ik heb verhalen gehoord van duikers in gevangenschap (volgens mij ook gewoon in Nederland).
Groeten, Lonnie Bregman

gko

met vr gr gkoopman

Vincent Hart

Je zou het gelinkte artikel zelf kunnen lezen, zo lang is het niet.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Danny katerbarg

Ik denk dat de witkapbijeneter dus in ieder geval moet worden aangemaakt aan de database. Als het geen escape is is dit dus een nieuwe soort voor Nederland. Dan heb je je sensatie toch gevonden Merijn :duim:.
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

Vincent Hart

Ik ging er vanuit dat je vraag aan Joost gericht was, Gerrit, en dat leek me nogal onzinnig. Maar als ik dat verkeerd opvatte, uiteraard mijn excuses.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Noot

Ik kan op mijn foto's ook geen ring ontdekken, maar de poten zijn dan ook niet goed zichtbaar. Ben benieuwd hoe het beestje hier gekomen is.

Danny katerbarg

met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

HPM

Citaat van: gko op november 09, 2011, 19:33:45 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 09, 2011, 19:29:40 PM
Je zou het gelinkte artikel zelf kunnen lezen, zo lang is het niet.

ik heb het al gelezen, Het was een serieuze vraag, misschien moet je eens een cursusje mensenkennis doen,
lijkt me niet overbodig voor een opvoeder van onze jeugd, ik vind je vrij onbeschoft, ik doe
al dertig jaar vogels. en nu mag jij weer ad rem zijn Vincent, alleen beantwoord ik niet.

Er werd niet gevraagd hoe lang je al vogels 'doet' en dat lijkt me hier ook helemaal niet relevant.
Herman van der Meer

JandJ

#13
Indien wild en aanvaard: bizar. Hoeveelste is het voor de WP?
Edit: observado zegt: alleen waarnemingen in zuidelijke helft van Afrika... Dus dan moet zo'n beestje toch haast tussen 2 tralies door gevlogen zijn ???
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Rickschonewille

Citaat van: jandj op november 09, 2011, 20:13:03 PM
Indien wild en aanvaard: bizar. Hoeveelste is het voor de WP?

Die is niet wild, komen voor in midden en zuid Afrika (?). Moet een ontsnapt beest zijn.

JandJ

ja, ik zag het net op observado...
maar ook als escape is hij behoorlijk zeldzaam ;D
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

woost

Ben in ieder geval blij dat hij uberhaupt al zeldzaam is en zelfs de eerste in NL.
We waren naamlijk al bang dat het idd om een voliere vogel zou gaan,
want beneden afrika is wel een pest end voor zo'n diertje.

Maarja die langstaartklauwier heb ook een bere eind gevlogen om hier te komen.
Mijn echte naam is Joost (heel verrassend)

Nieuwste 3 soorten in fotoarchief (Totaal 197): Valkuil, Kruizerd en Kramswiek

theomuusse

Citaat van: gko op november 09, 2011, 19:33:45 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 09, 2011, 19:29:40 PM
Je zou het gelinkte artikel zelf kunnen lezen, zo lang is het niet.

ik heb het al gelezen, Het was een serieuze vraag, misschien moet je eens een cursusje mensenkennis doen,
lijkt me niet overbodig voor een opvoeder van onze jeugd, ik vind je vrij onbeschoft, ik doe
al dertig jaar vogels. en nu mag jij weer ad rem zijn Vincent, alleen beantwoord ik niet.

Hee, gko, doe eens normaal!
Als je dat niet kan, ga dan lekker wat anders doen!

Theo, vroeger ook opvoeder van de jeugd

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: theomuusse op november 09, 2011, 20:40:05 PM
Citaat van: gko op november 09, 2011, 19:33:45 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 09, 2011, 19:29:40 PM
Je zou het gelinkte artikel zelf kunnen lezen, zo lang is het niet.

ik heb het al gelezen, Het was een serieuze vraag, misschien moet je eens een cursusje mensenkennis doen,
lijkt me niet overbodig voor een opvoeder van onze jeugd, ik vind je vrij onbeschoft, ik doe
al dertig jaar vogels. en nu mag jij weer ad rem zijn Vincent, alleen beantwoord ik niet.

Hee, gko, doe eens normaal!
Als je dat niet kan, ga dan lekker wat anders doen!

Theo, vroeger ook opvoeder van de jeugd
Dat is gebruikelijk reageren van gko... Ik lees het allemaal al niet meer. Valt toch niet met hem/haar te discussiëren ed.

Overigens toffe waarneming! Zou zoiets erg gaaf vinden om gewoon te zien. Ongeacht wild of niet.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bram Rijksen

Citaat van: gko op november 09, 2011, 19:33:45 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 09, 2011, 19:29:40 PM
Je zou het gelinkte artikel zelf kunnen lezen, zo lang is het niet.

ik heb het al gelezen, Het was een serieuze vraag, misschien moet je eens een cursusje mensenkennis doen,
lijkt me niet overbodig voor een opvoeder van onze jeugd, ik vind je vrij onbeschoft, ik doe
al dertig jaar vogels. en nu mag jij weer ad rem zijn Vincent, alleen beantwoord ik niet.
Doe de mensheid en lol, en houd jezelf in de ruimste zin van het woord aan de laatst geformuleerde belofte: "beantwoordt niet".

Bas vd Burg

Uiteraard een ontsnapte vogel, puur kijkend naar verspreidingsgebied en trekgedrag (of althans het gebrek aan..... soort trekt niet echt heel veel zeker niet in vergelijking met Europese en Groene Bijeneter). Maar wel een erg gaaf beest zeg!!!
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

woost

Was wel kick om te zien hoe hij een insect ving en hem daarna opat.
Vraag me alleen af hoe deze de winter doorgaat komen als het inderdaad en volière vogel is
Mijn echte naam is Joost (heel verrassend)

Nieuwste 3 soorten in fotoarchief (Totaal 197): Valkuil, Kruizerd en Kramswiek

Vincent Hart

Op dezelfde wijze als wanneer het een dwaalgast was geweest  :(
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

woost

Das mooi cock dus
Misschien vind hij ergens wel een vriendelijk imker die hem de winter doorhelpt
Mijn echte naam is Joost (heel verrassend)

Nieuwste 3 soorten in fotoarchief (Totaal 197): Valkuil, Kruizerd en Kramswiek

Yeronimo

Of meld de eigenaar van deze bijeneter zich en kan hij weer gevangen worden?
Enig idee welke dierentuin of andere bezitter dit vogeltje kwijt is?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

ArjenDrost †

Even een ander scenario gezien de plek. Met een bootje mee komen varen??

GijsB

Verbaast me niks gezien het feit dat ie in Hoek van Holland zit
Gijs

Vincent Hart

Vraag me wel af hoe zo'n vogel in leven zou blijven gedurende een paar weken aan boord van een schip, Arjen. Het miechelt over het algemeen niet van de bijen, hommels of libellen aan boord ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Mooi beestje! Ben benieuwd waar hij vandaan komt.
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Ik ben bang dat niemand (die tot nu toe gereageerd heeft) goed genoeg op de hoogte is van de status van groene bijeneter in gevangenschap in Belgie, om daar een zinnig antwoord op te geven, Gerrit. We moeten allemaal Googlen. Verder krijg je niet meer van me dan mijn al eerder aangeboden excuses, en ontving ik geen pm van je dus kan ik daar moeilijk op antwoorden.

Tot slot zou ik het op prijs stellen als je me bij m'n naam aanspreekt. Tenslotte doe ik dat bij jou ook, ook al doe je dat zelf niet.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers