Klein wit paddenstoeltje

Gestart door han.endt, november 28, 2006, 23:20:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Deze kleine paddenstoeltjes (hoedje max. 2 cm.) groeiden op een vlier. Waar de steel aan de schors vast zat was een plukje dons (mycelium) aanwezig. Iemand een idee?

han.endt

En de onderzijde.

Dragonfly

#2
Had je al aan de porseleinzwam gedacht? Met misschien beetje droger hoedje?
Die is vaak wel wat groter, maar lijkt er wel erg op, ook van de onderkant.
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

han.endt

Hallo Godelieve,

Nee, maar die kan het niet zijn. De Porseleinzwam heeft een ring. Er stonden ook jonge zwammetjes en die hadden ook een matte hoed en geen ring. Ik ken de Porseleinzwam trouwens erg goed. Veel beukenbos in mijn omgeving en daar staan ze letterlijk met duizenden (eigenlijk stonden. De meeste zijn inmiddels verdwenen).

Dragonfly

#4
CiteerIk ken de Porseleinzwam trouwens erg goed.
Ik kon mij al niet voorstellen dat je de porseleinzwam niet zou herkennen  :rolleyes:

Ik kan je verder niet op ideeën brengen ben ik bang.
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

han.endt

#5
In ieder geval bedankt voor het meedenken. Voor ik iets op het forum zet heb ik zelf al grondig gezocht. Het zijn dus (denk ik) niet de meest eenvoudige. Zelf denk ik inmiddels aan een witte Pluteus, hertenzwam(?). De plaatjes zijn echter niet ingebocht.

wim veraghtert

Pluteus zeker niet. Die hebben altijd vrije plaatjes.
De plaatjes zijn hier lichtjes aflopend. Dat wijst eerder in de richting van Trechterzwam.
Een witte maar zeldzame soort is de Fraaie houttrechterzwam, Ossicaulis lignatilis.
http://www.grzyby.pl/gatunki/Ossicaulis_lignatilis.htm

Elders op dit forum kan je ook nog iets lezen over Stronktrechterzwam - Clitocybe truncicola die meestal niet zo wit is.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

han.endt

Stronktrechterzwam lijkt wel heel erg. Ook dat donsvoetje is aanwezig. Volgens mij is dat 'm. http://www.pilze-basel.ch/Markus_Wilhelm/i...truncicola.html


Corryabbink

Han prachtig! Die Wim is goud waard :duim:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Zeker. Ik had hem nooit gevonden.

wim veraghtert

Nu ook niet gaan overdrijven, mensen.
:D  
admin nachtvlinders waarnemingen.be

feel4nature

ha :D  blijf af Corry...hij is van mij :D  :D  
natuurlijk met groet, Ali.

Arno van Stipdonk

Jullie hebben gelijk, hij lijkt heel erg. Maar ik ben bang dat ik nu toch spelbreker ga worden. Dit is allereerst de reactie van Piet Kelderman destijds door wie ik de soort hebben laten controleren:

Die kleine "witjes" waren inderdaad Clitocybe's, en mogelijk zelfs C. truncicola. Microscopisch klopte het wel: Sporen 4,5-5,5 x 3,5-4 µm, elliptisch en cyanofiel, de soort had gespen maar geen cheilocystiden. De twijfel wordt veroorzaakt door de kleuren die ik mis in de foto, C. truncicola moet hoedjes hebben die bij vocht isabel-bruin zijn. hoewel de soort sterk hygrofaan is (drogen haast witachtig op), miste ik deze kleur beschrijving. Er is trouwens nog een soort die op hout voorkomt en zeer grote gelijkenis vertoond wat betreft kleur en micro-gegevens namelijk C. subbulbipes, maar deze heeft sporen die niet cyanofiel zijn. Ook had je had vergeten een sporee te maken zodat de kleur van de sporen bepaald kon worden, heel belangrijk bij Clitocybe. Nog maar eens op zoek naar deze soort zodat de oorspronkelijke kleur Bepaald kan worden.

Nadat ik teruggegaan ben en van een vochtig exemplaar met isabel-bruine hoed een foto had gemaakt is de soort op 100 % gezet.

Conclusie; het kan ook C. subbulbipes zijn.....

han.endt

#14
Het is vlak bij mij. Er waren ook jonge vochtige exemplaren en die waren ook wit. Ik zal even teruggaan en een exemplaar verzamelen. Een sporee maken en zal ik je een exemplaar toe sturen?

PS. Al mijn exemplaren waren wit en groeiden op vlier. C. subbulbipes heet dan ook nog eens Vliertrechterzwam!
Een vrij algemene soort is wel zo netjes :D.


Arno van Stipdonk

Kleur lijkt inderdaad aan de witte kant. In de FAN staat de kleur omschreven als yellowish isabella on drying to whitish, lijkt dus wat te variëren. Toch denk ik sterk aan de Vliertrechterzwam, volgens de Gele bijbel groeit deze soort alleen op Vlier, de Stronktrechterzwam groeit op Es.

Deze Vliertrechterzwam is overigens ook Zeer Zeldzaam. Dus toch een heel mooie waarneming. Ik zou voor de zekerheid contact opnemen met de consul van je provincie.

han.endt

#17
Hij staat in de database als vrij algemeen.

Ik ga zo materiaal verzamelen.

Arno van Stipdonk

CiteerHij staat in de database als vrij algemeen.
Nu niet meer.

Ik heb al meer soorten gezien/aangepast welke op vrij algemeen stonden en zeldzaam of zeer zeldzaam waren. Het lijkt wel of hele lijsten met paddestoelen destijds in de database zijn toegevoegd met de standaardwaarde 'vrij algemeen'.

han.endt

Bij invoer van grote aantallen d.m.v. lijsten staan de desbetreffende soorten standaard op vrij algemeen.

wim veraghtert

CiteerJullie hebben gelijk, hij lijkt heel erg. Maar ik ben bang dat ik nu toch spelbreker ga worden. Dit is allereerst de reactie van Piet Kelderman destijds door wie ik de soort hebben laten controleren:

Die kleine "witjes" waren inderdaad Clitocybe's, en mogelijk zelfs C. truncicola. Microscopisch klopte het wel: Sporen 4,5-5,5 x 3,5-4 µm, elliptisch en cyanofiel, de soort had gespen maar geen cheilocystiden. De twijfel wordt veroorzaakt door de kleuren die ik mis in de foto, C. truncicola moet hoedjes hebben die bij vocht isabel-bruin zijn. hoewel de soort sterk hygrofaan is (drogen haast witachtig op), miste ik deze kleur beschrijving. Er is trouwens nog een soort die op hout voorkomt en zeer grote gelijkenis vertoond wat betreft kleur en micro-gegevens namelijk C. subbulbipes, maar deze heeft sporen die niet cyanofiel zijn. Ook had je had vergeten een sporee te maken zodat de kleur van de sporen bepaald kon worden, heel belangrijk bij Clitocybe. Nog maar eens op zoek naar deze soort zodat de oorspronkelijke kleur Bepaald kan worden.

Nadat ik teruggegaan ben en van een vochtig exemplaar met isabel-bruine hoed een foto had gemaakt is de soort op 100 % gezet.

Conclusie; het kan ook C. subbulbipes zijn.....
Goed dat je dit bericht terug heb opgesnord!
C. subbulbipes lijkt mij inderdaad aannemelijker.
In mijn eerste mail vermeldde ik dan ook dat C. truncicola meestal niet zo wit is (dat had ik nog onthouden).
C. subbulbipes ken ik zelf ook niet, weeral wat bijgeleerd!
admin nachtvlinders waarnemingen.be