Hoofdmenu

Grote Geelpootruiter

Gestart door H.Valkema, november 09, 2011, 10:32:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

H.Valkema

Ik had een vraag over de GGR, ik vroeg me af of er in het verleden al eens vaker een zeldzame soort zo lang is blijven hangen in Nederland? Doordat de vogel zolang blijft hangen en prima blijkt te overleven, zou dit dan alsnog niet om een escape kunnen gaan? Ik weet niet of de GGR in Nederland wordt gehouden door particulieren?
Groeten,
Haije Valkema

Micha van den Boogerd

Ik denk dat met name voor steltlopers geldt dat als ze eenmaal de eerste paar dagen na een transatlantische oversteek overleefd hebben, overleven an sich niet zo moeilijk moet zijn. Een Grote Geelpootruiter eet ongewervelden en kleine visjes, die hebben ze aan allebei de kanten van de oceaan.

Vincent Hart

Het is bij dit beest natuurlijk wel opmerkelijk dat hij(/zij) na het oversteken van de Atlantische Oceaan alle trekdrang lijkt te zijn verloren en zich inmiddels ruim een jaar enkel binnen een gebied van enkele tientallen km2 beweegt. Maar of je dat als een argument voor niet-wilde herkomst zou moeten zien ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

Bij eenden zou dit natuurlijk als hoogst verdacht worden gezien. Maar goed, dit is geen eend. Het aantal gehouden grote geelpootruiters in Europa zal denk ik niet in verhouding staan tot het aantal grote tafeleenden, buffelkopeenden of kuifzaagbekken.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

H.Valkema

er zijn geen andere gevallen bekend van vogels elders in europa die langer dan een jaar bleven? Is een GGR een trek of een stand vogel in amerika?
Groeten,
Haije Valkema

H.Valkema

Citaat van: H.Valkema op november 09, 2011, 11:50:41 AM
er zijn geen andere gevallen bekend van vogels elders in europa die langer dan een jaar bleven? Is een GGR een trek of een stand vogel in amerika?
even wikipedia research gedaan, het beestje zou moeten overwinteren in zuid amerika en broeden in canada. Lijkt me dan toch dat zelfs een verdwaalde vogel dan weer trekdrang moet krijgen naar het zuiden?
Groeten,
Haije Valkema

GertJ

Citaat van: Vincent Hart op november 09, 2011, 11:13:13 AM
Het is bij dit beest natuurlijk wel opmerkelijk dat hij(/zij) na het oversteken van de Atlantische Oceaan alle trekdrang lijkt te zijn verloren en zich inmiddels ruim een jaar enkel binnen een gebied van enkele tientallen km2 beweegt. Maar of je dat als een argument voor niet-wilde herkomst zou moeten zien ...
Is opmerkelijk maar eigenlijk ook weer niet: "Onze" Grote Geelpootruiter is als eerste kalenderjaar bij ons terecht gekomen en bevindt zich qua breedtegraad aardig in zijn overwinteringsgebied (ook aan de kust van de VS, niet alleen Zuid-Amerika!) Van tweedekalenderjaar steltlopers is bekend dat ze vaak blijven hangen in het overwinteringsgebied (net als bv sternsoorten). Ik meen dat Pim Wolf voorspeld heeft dat deze tot maart/april 2012 blijft en daarna de trekdrang niet kan weerstaan. Ik denk dat hij gelijk heeft, klopt precies met de theorie.


Geen enkele reden om aan escape te denken hoor!

Groet Gert Jager

JohanvantBosch

De tweede Kleine Kokmeeuw van IJmuiden heeft er volgens mij van juni 1988 tot januari 1989 gezeten.... ook behoorlijk lang (al is het geen jaar).

Bas vd Burg

En wat de denken van de Ringsnavelmeeuw van Tiel? Deze vogel kwam enkele jaren achtereen terug op dezelfde locatie en bleef dan een paar maanden (6- 7 maanden)

De vogel van Goes idem als ik het mij goed herinner (ook enkele jaren achter elkaar voor periode van 6+ maanden)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Guus Peterse

Maar die vertoonden dan weer wel trekdrang, net als bijvoorbeeld nog altijd de buffelkopeend van Barendrecht. En dan was er nog een paar jaar achtereen de grijskopspecht van Oosterbeek. Die verdween altijd een paar maanden in de zomer, maar aangezien grijskopspecht niet echt een trekvogel is dacht ik, is het de vraag of hij in die maanden echt was weggetrokken of gewoon zich ergens dieper in het bos terugtrok, op zoek naar broedgelegenheid en broedpartners. Het laatste vergeefs, vrees ik.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

UtrechtsVogelNet

Citaat van: guusp op november 09, 2011, 12:56:41 PM
Maar die vertoonden dan weer wel trekdrang, net als bijvoorbeeld nog altijd de buffelkopeend van Barendrecht. En dan was er nog een paar jaar achtereen de grijskopspecht van Oosterbeek. Die verdween altijd een paar maanden in de zomer, maar aangezien grijskopspecht niet echt een trekvogel is dacht ik, is het de vraag of hij in die maanden echt was weggetrokken of gewoon zich ergens dieper in het bos terugtrok, op zoek naar broedgelegenheid en broedpartners. Het laatste vergeefs, vrees ik.

Uit betrouwbare bron weet ik dat de Grijze Specht zich niet erg ver ophield van de plek waar hij op de boom zat te roffelen; maar of-ie daar een groot deel van het jaar werd gezien, weet ik niet. Alleen dat hij dat niet op of nabij De Boom was te vinden, maar dus wel in de buurt.

Phil

Justin Jansen

De Zwarte Ibis een paar jaar terug in de kop van Noord-Holland die zat er ook lang aaneengesloten.
M.v.g., Justin Jansen


Bas vd Burg

Citaat van: guusp op november 09, 2011, 12:56:41 PM
Maar die vertoonden dan weer wel trekdrang, net als bijvoorbeeld nog altijd de buffelkopeend van Barendrecht. En dan was er nog een paar jaar achtereen de grijskopspecht van Oosterbeek. Die verdween altijd een paar maanden in de zomer, maar aangezien grijskopspecht niet echt een trekvogel is dacht ik, is het de vraag of hij in die maanden echt was weggetrokken of gewoon zich ergens dieper in het bos terugtrok, op zoek naar broedgelegenheid en broedpartners. Het laatste vergeefs, vrees ik.

De eerste vraag was of het vaker is voorgekomen dat een zeldzame soort zo lang is blijven hangen, en daar reageerde ik op door de Ringsnavelmeeuwen aan te halen ;D
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Max Berlijn

Ik vind het wel grappig dat het lange veblijf van een dwaalgast vaak kan leiden tot de gedachte dat het om een escape gaat. Er zijn vele voorbeelden van vogels die lang bleven en ja ook eenden die je minder snel met escapes in verband zou brengen met ontsnappelingen (Stellers Eider van IJsland zit er al 9 jaar..) GGR en andere steltlopers zullen zeker niet veel gehouden worden.... In de zuidelijke staten van de US zijn ze niet moeilijk te vinden in de winter (trekken dus niet allemaal weg naar Zuid Amerika, vergelijkbaar met onze Groenpootruiter) en inderdaad eerste winter vogels blijven vaak hun eerste zomer in hun gekozen "overwinteringsgebied". Mijn gok is dat hij indien hij niet geslagen wordt door een Slechtvalk of het -20 wordt ook deze winter blijft en dat we hem vanaf volgende zomer zullen missen.

Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

lennartv

Ik weet dat er in Blijdorp ook een kleine geelpoot verblijft. De kans dat een grote geelpootruiter in een dierentuin tot broeden komt lijkt me sowieso niet zo heel waarschijnlijk en het aantal uit dierentuinen voortkomende broedgevallen moet wel ergens bekend zijn. De grote geelpoot is als eerste najaar aanvaard dus dat betekent dat de vogel (als hij uit gevangenschap komt) in gevangenschap geboren moet zijn. De kans dat een grote geelpoot überhaupt in gevangenschap verblijft, daar tot broeden komt en ook nog eens keer ontsnapt lijkt mij een stuk kleiner dan de kans op een wilde...
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

henkjanvdkolk

Citaat van: Max Berlijn op november 09, 2011, 13:44:09 PM
(Stellers Eider van IJsland zit er al 9 jaar..)

Sterker nog, er zit ook een Stellers Eider op IJsland die al bijna 14 jaar lang op een paar vierkante kilometer zit en optrekt met Harlekijneenden. En het is inderdaad vrijwel uitgesloten dat dat soort beesten ontsnapt zijn.
http://notendur.hi.is/yannk/status_polste.html
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

cursorius

Citaat van: lennartv op november 09, 2011, 15:06:48 PM
Ik weet dat er in Blijdorp ook een kleine geelpoot verblijft.

Enig idee hoe ze daaraan komen? Nog nooit een Amerikaanse steltloper in gevangenschap gezien in NL.

lennartv

Nee, geen idee. Toen de rest van de fam naar Blijdorp ging heb ik ze gevraagd of ze foto's wilden maken van de vogels. Daar stond deze dus ook bij. Wel met een ringetje om de poot. Overigens ook aldaar een juveniele zwarte stern, kluten, steltkluten, jufferkraanvogels, smienten, kieviten, kemphanen en waarschijnlijk ook nog een groenpootruiter maar die heeft net z'n kop gedraaid dus ik kan het niet zo goed zien. Dit is nog een fototje van de kleine geelpoot
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Bas vd Burg

Ik kan het fotootje niet bekijken maar heb je het niet over een jonge tureluur?? Ik kan me niet herinneren dat er Amerikaanse steltlopers aanwezig zijn in Blijdorp (wel een voliere met allerlei europees spul zoals Kemphaan, Tureluur, Kluut enz enz
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

lennartv

Excuses! Bij nader inzien is het inderdaad een jonge tureluur. Ik keek alleen naar de poten en ik had al eens gehoord dat er een kleine geelpootruiter zat dus bij het zien van de gele poten dacht ik dat het deze wel zou wezen. Blijft even goed natuurlijk zonde dat zo'n steltloper daar zit. Wulp, zwarte ibis en lepelaar horen ook nog bij het rijtje.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com